Edellisessä kirjoituksessa käsittelin
suomalais-ruotsalaisena yhteistyönä toteutettua pamflettia
Järjestäytynyt suvaitsemattomuus Suomessa ja Ruotsissa. Tällä
kertaa ajattelin tarkastella yhtä järjestäytyneen
suvaitsemattomuuden osa-aluetta eli islam-kritiikkiä, jota myös "vastajihadismiksi" kutsutaan.
Rasismilla kansalaisia päähän
Vuodenvaihteen tienoilla valtamediassa
on vyörytetty puhetta rasismista sellaisella intensiteetillä, että
sen on täytynyt olla suunnitelmallista ja tarkoituksellista. Vyörytyksen
käynnisti Umaya Abu Hannan kirjoitus Helsingin Sanomissa.
Kirjoittaja oli valittu huolella.
Julkisuuden henkilönä Abu Hanna on mahdollisimman ärsyttävä. Hän
on työskennellyt Yleisradiossa ajankohtaisohjelmien juontajana ja
monikulttuurin mannekiinina. Hän on ärsyttävän omahyväinen ja
pilkkaa häpeilemättä perinteisiä suomalaisia arvoja. HS:n
sivuilla hän on käyskennellyt Kansallismuseossa ja kommentoinut
suomalaista kulttuuriperintöä vähemmän mairittelevaan sävyyn.
Samassa lehdessä hän on myös esittänyt radikaalin toiveensa
muuttaa suomalainen yhteiskunta pysyvästi monikulttuuriseksi.
HS provosoi lukijoitaan tahallisesti ja
sai aikaan haluamansa reaktion internetissä tai modernimmin
”somessa”. Tästä alkoi rasismivyörytys, jonka yhtenä osana
Dan
Koivulaakson ja Li Anderssonin pamfletti Äärioikeisto Suomessa
sai julkisuutta osakseen. Suomen
Kuvalehdessä Tampereen yliopistossa koulutettu suvaitsevainen
toimittaja Sanna Sevänen, joka aiemmin oli kirjoittanut
myötäsukaisen
arvostelun Koivulaakson ja Anderssonin kirjasta yhdisti
suomalaisen ”äärioikeistolaisuuden” väitettyihin
eurooppalaisiin esikuviin.
Äärioikeisto
Suomen kuvalehden artikkelissa joukko
vasemmistolaisia ja muita Jussi Halla-ahon vastustajia päästetään
ääneen analysoimaan äärioikeistolaisuutta ja sen syitä.
Näennäistä tasapuolisuutta artikkeliin tuo Ben Zyskowicz, jolle
oli annettu yhden lauseen verran palstatilaa.
Pieni, kulttuurikonservatiinen
Sarastus-lehti sai osansa Koivulaakson ja Anderssonin leimakirveestä.
Lehden kirjoittaja Timo Hännikäinen näkee
kirjassa myös osuvaa analyysia tekijöiden punaväristä huolimatta.
Hännikäinen näkee asian kilpailuna kulttuurihegemoniasta:
”Kulttuurisen hegemonian kaappaaminen
vasemmistolta ja liberaaleilta on tosiaan ollut kansallismielisten ja
traditionalistien strategia jo pidemmän aikaa. Sitä ei ole
mitenkään peitelty...”
Tietysti muutaman kirjoittajan
pyörittämä nettilehti tuskin pystyy kaappaamaan hegemoniaa
itselleen, ja tämän Hännikäinen myöntää avoimesti:
”Todellisuudessa vasemmistolaisten ja
liberaalien hallitsemaan julkiseen keskusteluun on vain tullut uusi
ääni, jota ei enää voi jättää huomiotta. Instituutioiden
tasolla tilanne ei ole juuri muuttunut, ja vasemmistolainen hegemonia
vallitsee edelleen esimerkiksi tiedotusvälineissä. ”
Koivulaakson, Mikael Brunilan ja
Anderssonin kirjan yhtenä tarkoituksena on sulkea poliittinen
vastustaja marginaaliin leimaamalla se fasistiseksi ja rasistiseksi.
Vastajihadismi järjestäytyneen
suvaitsemattomuuden osa-alueena
Vastajihadismi ei ole varsinainen
ideologia vaan lähinnä yhden asian liike, kuten Koivulaakson ja
Anderssonin pamfletistakin käy ilmi. Ilmiötä ei voi tarkastella
irrallisena, Eurabia-salaliittoteoriaan perustuvana oppirakennelmana,
kuten Suomen Kuvalehti ja Suomen johtava vastajihadismin asiantuntija
Jussi Jalonen yrittävät tehdä. Sen sijaan pitää tarkastella sekä
kehitystä islamilaisessa maailmassa, Yhdysvalloissa että
Länsi-Euroopassa.
Historian läpikäynnin voisi aloittaa
aina Osmanivaltakunnan rappiosta ja sen hajoamisesta Ensimmäisen
maailmansodan jälkeen. Seuraavaksi voisi jatkaa Muslimiveljeskunnan
perustamisella ja sen tavoittelemalla paluulla alkuperäisiin
islamilaisiin arvoihin. Toisaalta eräänlaisena merkkipaaluna voi
pitää myös Iranin islamilaista vallankumousta ja sen vaikutuksia
islamilaiseen maailmaan.
Muslimiveljeskunnan edustama
poliittinen islam syntyi vastareaktiona länsimaisten vaikutteiden
vyörylle islamilaisiin maihin. Tämä aatesuunta löi itsensä
lopullisesti läpi Iranissa vuonna 1979, kun maahan pystytettiin
islamilainen teokratia Ajatollah Khomeinin johdolla.
Vähän aiemmin lännessä koettiin
öljykriisi, kun öljyä tuottavat arabimaat kieltäytyivät myymästä
öljyä Israelia Jom Kippur -sodassa tukeneille valtioille. Tämä
johti öljyn hinnan räjähdysmäiseen nousuun ja myöhemmin öljyä
tuottavien arabimaiden ennennäkemättömään vaurastumiseen. Jos
Bat Ye'orin Eurabia-kirjaa on uskominen, öljykriisin myötä
Länsi-Euroopan maiden politiikka suhteessa arabimaihin muuttui
aiempaa yhteistyöhenkisemmäksi. Samalla Länsi-Euroopan maiden
suhtautuminen Israeliin muuttui kielteisemmäksi.
Mitä lähemmäs nykypäivää tullaan,
sitä suuremmaksi poliittisen islamin vaikutusvalta on kasvanut.
Viimeksi ns. arabikevään jälkeisissä vaaleissa poliittista
islamia tunnustavat puolueet ovat saavuttaneet merkittävän tai
hallitsevan aseman niin Tunisiassa, Libyassa kuin Egyptissäkin.
Lännessä älymystö on suhtautunut arabikevääseen ja sen mukana
tulleeseen demokratiakehitykseen enimmäkseen myönteisesti, ja
kieltäytynyt näkemästä islamistien valtaannousussa mitään
ongelmaa.
Tapahtumat Euroopassa
Suomen Kuvalehti näkee vastajihadismin
syntyhetkenä syyskuun 11. päivän terrori-iskut Yhdysvalloissa.
Sieltä vastajihadismin aate on kuulemma matkustanut Suomeen, jossa
sen johtava hahmo on kansanedustaja Jussi Halla-aho.
Todellisuudessa Euroopan kasvava
muslimiväestö ja sen radikalisoituminen ovat herättäneet täysin
ymmärrettävän vastareaktion, eli kantaväestö on alkanut epäillä,
pystyvätkö muslimimaahanmuuttajat koskaan täysin integroitumaan
länsimaiseen yhteiskuntaan.
Yhdysvalloissa taas 9/11 -terrori-iskut
sinänsä eivät niinkään synnyttäneet vastajihadismia vaan maan
poliittisen johdon reaktiot, joissa islamia ylistettiin
rauhanomaisena uskontona, jonka ääriryhmät olivat kaapanneet
hallintaansa. Moni amerikkalainen, joukossa mm. lääketieteen
tohtori Andrew Bostom, alkoi oma-aloitteisesti tutkia islamin
opetuksia ja löysi sieltä ne vähemmän rauhanomaiset
opinkappaleet. Heille paljastui, että jihad ei ole mitään
rauhanomaista uskonnollista kilvoittelua vaan sodankäyntiä, joka
jatkuu, kunnes koko maailma on alistettu islamin hallintaan.
Euroopassa kasvava muslimiväestö
muistutti olemassolostaan ensimmäistä kertaa, kun Ajatollah
Khomeini julkaisi fatwan, jossa annettiin lupa tappaa
Saatanalliset Säkeet -kirjan kirjoittaja Salman Rushdie.
Britanniassa asuvat muslimit menivät kaduille ja osoittivat mieltä
Rushdien kirjaa vastaan. Rushdien japanilainen kääntäjä Hitoshi
Igarashi ja Khomeinin fatwan tuominnut belgialainen imaami Abdalla
al-Ahdal murhattiin kirjan julkaisun jälkimainingeissa.
Myöhemmin islamiin liittyvistä
asioista on tullut eräänlainen tabu julkisessa keskustelussa. Asiat
ovat jopa kääntyneet päälaelleen, kun islamin negatiivisista
piirteistä puhuva saa niskaansa syytöksiä islamofobiasta ja
vihapuheesta. Samalla islamilaiseen länsivastaiseen ”vihapuheeseen”
suhtaudutaan miedommin, jopa vähätellen. Nykyisin ei ole tavatonta,
että islamin profeetta Muhammadin pilkasta tuomitaan länsimaisessa
tuomioistuimessa, kun taas radikaalit islamistit nauttivat
elämästä veronmaksajan rahoilla ihmisoikeuslakien suojissa.
Vastajihadismi Suomessa
Suomessa asuu prosentuaalisesti
huomattavasti vähemmän muslimeja kuin monissa muissa Länsi-Euroopan
maissa. Siksi monet arvostelijat pitävät ”vastajihadismia”
tuontitavarana, joka on kopioitu ulkomaisista blogeista ja on täten
lähtökohtaisesti keinotekoinen ilmiö.
Kuitenkin Tanskan pilakuvakriisin
aallot löivät myös Suomeen, vaikka Suomi valttyi samanlaiselta
muslimien vihalta, joka kohtasi Tanskaa Jyllands Postenissa
julkaistujen pilakuvien jälkeen.
Suomessa yksikään sanomalehti ei ole
tähän päivään mennessä julkaissut pilakuvia. Suomen Sisu
-järjestö julkaisi pilakuvat nettisivuillaan, mistä käynnistyi
esitutkinta ja syyteharkinta, joka ei johtanut oikeudenkäyntiin.
Pääministeri Matti Vanhanen pyysi Torinon olympialaisissa
pilakuvien julkaisua anteeksi koko maailman muslimeilta.
Valtamedian ja Suomen poliittisen
eliitin käyttäytyminen pilakuvakriisin yhteydessä osoitti, että
sananvapaudelle ei ole sijaa silloin, kun puhutaan islamin pyhistä
asioista. Islamilaiseen suvaitsemattomuuteen ei vastattu
sananvapaudella vaan kyyristelyllä, jollainen oli tuttua
suomettumisen ajalta.
Juuri näihin aikoihin vielä
suhteellisen tuntematon blogikirjoittaja Jussi Halla-aho nousi
laajempaan tietoisuuteen. Hänen kirjoituksissaan, kuten esimerkiksi
tässä,
kerrottiin asioita, joita valtamediasta oli turha etsiä.
Vastajihadismi on yhden asian liike
eikä Halla-ahoa voi määritellä varsinaiseksi vastajihadistiksi,
koska määritelmä on hänelle liian kapea. Kirjoittajana Halla-aho
on parhaimmillaan tarkkanäköinen akateemisen suvaitsevaisuuden ja
siihen liittyvän tekopyhyyden paljastaja. Halla-ahon yhteyksiä
vastajihadismiin ovat pyrkineet korostamaan ne, jotka haluavat
mustamaalata häntä yhdistämällä hänet Anders Behring
Breivikiin. Mustamaalausta on menestyksekkäästi harjoittanut
erityisesti Suomen johtava vastajihadismin asiantuntija Jussi
Jalonen.
Mitä tulee itse ”vastajihadismiin”,
Breivikin teot tekivät kaikenlaisen julkisen islam-kritiikin
esittämisestä vaikeaa. Valtamedia ja niiden apuna vastajihadismin
asiantuntijat tekivät kaikkensa, jotta Breivikin teot saatiin
näyttämään vastajihadististen nettikirjoitusten aiheuttamilta.
Norjalainen Fjordman, jonka kirjoituksia Breivik kopioi manifestiinsa
eniten, taistelee tätä vastaan edelleen, nykyisin tosin omalla
nimellään.
Taustalla olevat asiat eivät
kuitenkaan ole muuttuneet. Poliittisen islamin voittokulku
Lähi-idässä jatkuu kuten myös muslimien maahanmuutto Eurooppaan.
Tästä syystä islam-kritiikki, jota vastajihadismin asiantuntijat
kutsuvat vastajihadismiksi, ei myöskään katoa.
6 kommenttia:
Missä määrin islamin yhteiskunnallisen ideologian (sharian) vastustaminen on vastajihadismia, koska ei hän konservatiivisuuttakaan kutsuta vasta-sosialismiksi tai maanpuolustushenkeä vasta-pasifismiksi. Minusta vasta-jihadismi voisi olla kohtuullisen tarkka termi niissä islamilaisissa maissa toimiville toisinajattelijoille, missä vallitsee sharia-laki.
Lisäys - selailin Iltalehden uutisotsikoita tänä aamuna, ja vasemman palkin "Ulkomaat"-uutisissa oli 35 otsikkoa, joista kahdeksan (8) käsitteli muslimien aiheuttamia ongelmia: Ranska taistelee Malissa islamisteja vastaan (kolme eri uutista), Jemenissä suomalaiset siepanneet islamisteja, islamistit tappoivat ranskalaissotilaan Somaliassa, Mubarak oikeudessa arabikadulla, Italian konsuli yritettiin räjäyttää Libyassa ja kolme "nuorta" kuoli ammuskelussa Ruotsissa.
" Iltalehden uutisotsikoita tänä aamuna, ja vasemman palkin "Ulkomaat"-uutisissa oli 35 otsikkoa, joista kahdeksan (8) käsitteli muslimien aiheuttamia ongelmia"
Näiden asioiden kommentointiin keskittyvä sivusto Jihadwatch on alhaalla palvelunestohyökkäyksen takia.
Vastajihadismia Helsingin Totuuden päätönkirjoituksessa:
Pariisissa ja muualla Ranskassa on jouduttu nostamaan valmiutta lisääntyneen terroriuhan vuoksi.
Ranskan ulkoministeri Laurent Fabius puolustikin operaatiota toteamalla, että mikäli Mali kaatuu kapinallisten käsiin, se muodostaa uhan paitsi Afrikalle myös Euroopalle.
Mali ole ainoa ongelma Keski-Afrikassa. Ei tämä Maliin lopu. Suurvaltapoliittisesta näkökulmasta koko keskinen Afrikka on hankalassa tilanteessa. Mitä ilmeisimmin Malin esimerkki tulee toistumaan.
Miksi media ei haasta kaikkein korkeimpia poliitikkoja niiden vasta-jihadiin viittaavista toimintatavoista, vaan päitä vateihin vaaditaan fjordmaneilta ja halla-ahoilta, joilla ei ole merkittävää valtaa. Ei edes merkitävää mielipidejohtajuutta heidän bloginsa lukijoiden ulkopuolella.
Brittiläinen Hope not hate -järjestö on tehnyt oikein Counterjihad-sivut.
Linkki
Hope not Hate vastaa nähdäkseni ruotsalaista Expo-järjestöä.
"Vastajihadismia Helsingin Totuuden päätönkirjoituksessa:"
Olisiko puolustanut ranskalaisten toimia, jos Ranskan presidentti olisi oikeistolainen Sarkozy eikä oikeamielinen Hollande?
Lähetä kommentti