Britanniassa pääministeri David
Cameron piti pitkään odotetun linjapuheensa
Britannian suhteesta Euroopan Unioniin. Siinä pääministeri lupasi
järjestää kansanäänestyksen Britannian EU-jäsenyydestä, jos
Konservatiivit nousevat valtaan seuraavien parlamenttivaalien
jälkeen. Äänestys järjestettäisiin viimeistään vuonna 2017.
Miksi kansanäänestys?
Eurokriisi ja sitä seurannut
euroalueen erottautuminen muusta unionista on lisännyt
EU-vastaisuutta Britanniassa. Toisaalta kysymys Euroopan Unionista on
hajottanut Britannian Konservatiivipuoluetta sisältä päin aina
Maastrichtin
sopimuksesta asti. Osa konservatiiveista on jättänyt puolueen
ja siirtynyt euroskeptisen UKIP:n kannattajiksi.
Pääministeri David Cameron ei ole
euroskeptikko, mutta hänen on pakko myötäillä euroskeptistä
mielipidettä ja ainakin teeskennellä, että hän haluaa
kansanäänestyksen. Todellisuudessa ilman lupausta
kansanäänestyksestä Cameronin puolue häviäisi melko suurella
varmuudella seuraavat parlamenttivaalit ja Työväenpuolueen Ed
Milibandista tulisi uusi pääministeri.
Päätös järjestää kansanäänestys
on siis puhtaasti valtapoliittinen. Lupauksella Cameron yrittää
torjua euroskeptisen UKIP:n uhkaa. Britannian
enemmistövaalijärjestelmässä UKIP:llä ei ole mitään
mahdollisuuksia päästä valtaan. Itse asiassa puolue ei ole koskaan
saanut vaaleissa yhtään edustajaa Westminsterin parlamenttiin.
Toisaalta parinkin prosentin
valtakunnallinen kannatus riittää estämään Konservatiivipuolueen
nousun valtaan. Yksittäisessä vaalipiirissä UKIP:n ehdokkaalle
annetut muutama sata ääntä voivat tiukassa tilanteessa ratkaista
vaalin konservatiiviehdokkaan tappioksi. EU Referendum -blogin
Richard North kutsuu tätä UKIP-efektiksi.
EU-kansanäänestyksen mahdollisuus luultavasti myös tuo
Konservatiiveille jonkin verran nukkuvien ääniä.
Cameronin valheet
Pääministeri Cameron ei ole mikään
euroskeptikko vaan kannattaa Britannian jäsenyyttä Unionissa.
Puheensa perusteella hänellä on kuitenkin suuria vaikeuksia
ymmärtää EU-projektin todellista luonnetta tai sitten hän
yksinkertaisesti valehtelee tarkoituksella.
Puheessaan hän toteaa, että EU:n
päätarkoitus on ollut tuoda rauhaa Eurooppaan. Todellisuudessa
projektin tavoitteena on poistaa kansallisvaltiot ja luoda niiden
tilalle ylikansallinen liittovaltio. Puhe rauhasta on pelkkää
propagandaa.
Hän myös yrittää luoda
todellisuutta vastaamatonta kuvaa unionista, kun hän sanoo:
”Olemme demokraattisten kansakuntien
perhe, kaikki jäseniä yhdessä Euroopan Unionissa, jonka perustana
on yhteismarkkinat eikä niinkään yhteinen valuutta.”
Euroopan Unioni ei tietenkään perustu
yhteismarkkinoille vaan jatkuvasti tiivistyvälle unionille.
Yhteismarkkinat ja yhteinen valuutta ovat vain välineitä, joilla
edetään kohti tätä päämäärää. Cameron yrittää uskotella
Britannian kansalaisille, että EU ja yhteismarkkinat ovat sama asia.
Kun Britannia liittyi vuonna 1973 EEC:n
jäseneksi, kansalaiset ajattelivat tuolloin liittyvänsä osaksi
yhteismarkkinoita (Common Market). Vuonna 1975 Britanniassa
järjestettiin kansanäänestys EEC-jäsenyydestä, jonka Kyllä-puoli
voitti 67,2 prosentin ääniosuudella. Tuolloin kansalaiset tuskin
tiesivät mistään poliittisesta unionista tai tulevaisuudessa
häämöttävästä liittovaltiosta.
Todellisuudessa pääsy
yhteismarkkinoille ei edellytä EU:n jäsenyyttä. Esimerkiksi Norja
ja Sveitsi eivät ole jäseniä, mutta näiden maiden tuotteilla on
vapaa pääsy sisämarkkinoille ETA-sopimuksen kautta.
EU:n kannattajat väittävät usein,
että Norja ja Sveitsi eivät voi vaikuttaa EU:n päätöksiin vaan
ne joutuvat pelkästään soveltamaan muiden päättämiä
direktiivejä. Myös Cameron viittasi tähän puheessaan.
Todellisuudessa näiden maiden ja EU:n
välillä on useita yhteistyöelimiä, joissa asioista päätetään.
Näissä elimissä Norjalla ja Sveitsillä on mahdollisuus vaikuttaa
näille maille tärkeisiin asioihin.
Lisäksi monien EU-direktiivien
alkulähde ei ole Euroopan komissio vaan jokin globaali
kansainvälinen järjestö kuten WTO tai monet YK:n alaiset järjestöt
(esim. FAO tai ICAO). Näissä järjestöissä EU:n jäsenmaita
edustaa Lissabonin sopimuksen jälkeen EU, kun taas Norja ja Sveitsi
ovat mukana itsenäisinä valtioina.
Cameron ei halua Britannialle Norjan ja
Sveitsin asemaa vaan hän kuvittelee pystyvänsä neuvottelemaan
Britannialle nykyistä edullisemmat jäsenyysehdot. Tähän hän
tarvitsi EU:n muiden jäsenmaiden suostumuksen ja uuden
perussopimuksen, jota ainakaan ensi kommenttien perusteella ei ole
tulossa. Entinen Belgian pääministeri Guy
Verhofstadt sanoi:
”Pitämällä kiinni mahdollisuudesta
neuvotella jäsenyysehdot uusiksi ja järjestämällä niistä
kansanäänestyksen David Cameron leikkii tulella. Hän ei hallitse
neuvottelujen ajankohtaa eikä lopputulosta, ja hän luo näin
valheellisia odotuksia, joihin on mahdotonta vastata.”
On erittäin epätodennäköistä, että
Cameron onnistuisi saamaan muilta EU-mailta merkittäviä
myönnytyksiä Britannian jäsenyysehtoihin. Myönnytykset olisivat
korkeintaan kosmeettisia ja niiden tarkoituksena olisi lähinnä
pelastaa Cameronin kasvot äänestäjien silmissä.
Jos kansanäänestys järjestetään,
siinä ovat vastakkain EU-jäsenyys nykyehdoin ja
eroamisneuvottelujen aloittaminen artikla
50:n mukaisesti. Jälkimmäinen vaihtoehto johtaisi käytännössä
ETA-sopimukseen eli Norjan ja Sveitsin asemaan.
Euroskeptikkojen ongelmat
Monet netinkäyttäjät ovat katselleet
innoissaan UKIP:n puheenjohtaja Nigel Faragen esiintymisiä Euroopan
parlamentissa. Farage on hauska ja terävä puhuja, mutta
valitettavasti puoluejohtajana hän ei ole onnistunut yhtä hyvin.
UKIP menestyy merkityksettömissä eurovaaleissa, mutta
pääministeripuolueeksi äänestäjät eivät sitä kelpuuta.
Euroskeptikoiden pahimpana ongemana on
vakuuttaa talouselämän edustajat siitä, että ero EU:sta ei
vaikeuta kaupankäyntiä Britannian ja EU-maiden välillä. Monet
brittiläiset euroskeptikot tuntuvat kuvittelevan, että ero
Unionista on pelkkä ilmoitusasia, vaikka todellisuudessa se
edellyttäisi pitkiä neuvotteluja eroamisen ehdoista ja
sopimuksista, joihin Britannia on EU:n jäsenenä sitoutunut.
Monet skeptikot myös kuvittelevat,
että eron myötä Britannia olisi taas vapaa kahleista, vaikka
useimmat Britannian kansainväliset velvoitteet jäisivät ennalleen. Britannia
lähinnä pääsisi eroon ”jatkuvasti tiivistyvästä unionista”
eli se ei eron jälkeen enää olisi sitoutunut Euroopan
liittovaltiokehitykseen. Britannian ei myöskään tarvitsisi piitata EU:n
yhteisestä maatalouspolitiikasta ja sen rahoittamisesta eikä epäsuositusta Sosiaalisesta
peruskirjasta, josta sovittiin vuoden 1997 Amsterdamin
sopimuksessa.
Jos kansanäänestys lopulta
järjestetään, Ei-puolen voittoa ei viimeisimmistä gallupeista
huolimatta voi pitää mitenkään itsestään selvänä.
Valtapuolueet, talouselämä ja media liputtavat voimakkaasti
jäsenyyden puolesta ja pelottelevat eron mahdollisilla
negatiivisilla vaikutuksilla. Jäsenyyden vastustajat joutuvat
organisoimaan kampanjan käytännössä tyhjästä eivätkä he
välttämättä pysty tarjoamaan jäsenyydelle uskottavaa
vaihtoehtoa, jolloin britit äänestävät EU-jäsenyyden puolesta,
koska he pelkäävät enemmän ulkopuolelle jäämistä kuin EU:n
sääntelyä ja byrokratiaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti