keskiviikkona, marraskuuta 23, 2022

Dystopiakatsaus

Viimeksi tarkastelin dystooppisia elokuvia tässä blogissa vuonna 2018. Tänään yritän toistaa tempun vähän eri elokuvilla.


Väkivaltaviihdettä

Norman Jewison ohjasi elokuvan Rollerball vuonna 1975. James Caan esitti pääosassa rollerball-pelaaja Jonathan E:tä. Pelinä rollerball ei muistuta mitään nykyisin pelattavaa urheilulajia, mutta yhteydet jääkiekkoon ovat suomalaiselle ilmiselvät. Vuonna 1975 NHL-jääkiekko eli väkivaltaista kauttaan. Sarjan paras joukkkue oli tuolloin Philadelphia Flyers, jota kutsuttiin aikanaan lempinimellä Broad Street Bullies.

Käsite leipä ja sirkushuvit on jo vanha ja peräisin antiikin Roomasta. Leivällä ja sirkushuveilla pidettiin väestö kurissa niin, että se ei ryhtynyt kapinoimaan.

Rollerballin yhteiskunnassa eletään materiaalisessa yltäkylläisyydessä. Yhteiskuntaa hallitsevat korporaatiot, jotka myös omistavat rollerball-joukkueet. Hallitsevat korporaatiot siis muodostavat eräänlaisen ”Maailman talousfoorumin.”  Päähenkilö Jonathan E.(James Caan) on pelannut pitkän uran Energiakorporaation omistamassa joukkueessa. Syystä, jota elokuvan alussa ei kerrota, korporaatio haluaa Jonathan E:n jäävän eläkkeelle ja lopettavan pelin pelaamisen. Kun Jonathan ei suostu, pelin sääntöjä muutetaan aina vain väkivaltaisemmiksi tarkoituksena joko saada Jonathan E. lopettamaan tai ottaa tämä hengiltä.

Myöhemin elokuvassa korporaation edustaja kertoo rollerball-pelin tarkoituksen. Sen tehtävänä on osoittaa yksilöllisten ponnistelujen turhuus. Rollerballin korporaatioiden yhteiskunta saallii mukavan elämän ja sirkushuvit mutta ei mitään omaehtoista menestystä. Rollerballista on myös tehty uudempi John McTiernanin ohjaama versio vuonna 2002.

Kun resurssit loppuvat



Vuonna 1973 tehty dystooppinen elokuva Soylent Green (Maailma vuonna 2022) on selkeästi malthusilainen elokuva, joka kertoo ylikansoitetusta maailmasta, jossa Maailman talousfoorumin kaltainen elin kehittää uuden ruokalajin, joka poistaa nälän ylikansoitetusta maailmasta.

Ei liene sattumaan, että noihin aikoihin Rooman klubi teki synkät ennusteensa maapallon resurssien loppumisesta väestönkasvun myötä. Sama malthusilainen pohjavire on mukana nykyisessaä ilmastonmuutoksen torjuntaan keskittyvisssä liikkeissä ja järjestöissä. Moderniin ympäristöliikkeeseen liittyy myös voimakas antinatalismi eli tänne syntyvät ihmiset nähdään ensisijaisesti maapallon resurssien kuluttajina eikä yhteiskunnan uusiutumiselle välttämättöminä ihmisinä.

Elokuvassa maapallo on ylikansoitettu ja täysin saastunut. Luonnonvarat ovat loppuneet ja väestön ruokkimisesta vastaa Soylent-korporaatio, joka valmistaa ruokaa valtameristä kerätystä planktonista.

Katso elokuva

Maapallon resurssien loppumiseen liittyvä elokuva on myös tarina poliisista, joka etsii syyllistä. Kun Soylent-korporaation johtokunnan jäsen murhataan etsivä Thorn (Charlton Heston) alkaa selvittää murhaa ja saa lopulta selville Soylent Greeniin liittyvän kammottavan salaisyyden.

Toisin kuin Rollerball-elokuvassa Soylent Greenin korporaatiot muistuttavat tosielämän Maailman talousfoorumia, joka haluaa ihmisten luopuvan lihansyönnnistä ja siirtyvän käyttämään ravintona keinolihaa ja hyönteisiä.

Nuoruuden palvontaa

Pako Tulevaisuudesta (Logan’s Run)


 

Elokuvassa eletään kuvun alla olevassa yhteiskunnassa vuotta 2274. Pintapuolisesti yhteiskunta vaikuttaa idylliseltä. Ihmisten elämä on vaivatonta, ja heillä on vähän tai ei lainkaa töitä, joten he ovat vapaita etsimään mielihyvää. Idyllissä on kuitenkin yksi haittaava tekijä. Kun ihminen täyttää 30 vuotta, hänet tapetaan puoliuskonnollisessa seremoniassa nimeltä ”karuselli”. Osa 30 vuotta täyttäneistä yrittää paeta seremoniaa ja heitä kutsutaan ”juoksijoiksi.”  Henkilöinden, joita kutsutaan ”hiekkamiehiksi” (Sandmen) tehtävänä on ottaa juoksijat kiinni ja tappaa heidät. Päähenkilö Logan, jota esittää Michael York on yksi karkureiden kiinniottajista

Hän saa tehtävän etsiä kuvun ulkopuolella oleva yhteisö, joka tunnetaaan nimelläa ”Turvapaikka”. Logan ja hänentyttöystävänsä Jessica pääsevät kuvun ulkopuolelle ja löytävät sieltä kauniin ja liki asumattoman maailman.

Pako Tulevaisuudesta ei sovi malthusilaiseksi elokuvaksi,vaikka siinä pyritään rajoittamaan populaation kokoa tappamalla yli-ikäiset ihmiset vaan se kuvaa mitä ilmeisimmin ydinsodasta selvinnyttä yhteisöä, vaikka elokuva ei sitä suoraan kerrokaan.

Toksista maskuliinisuutta nössöyhteiskunnassa.


Demolition man on selvästi uudempi kuin muut tämän jutun elokuvat. Kun aikanaan katsoin sen ensimmäistä kertaa, en aavistanut, miten hyvin monet elokuvassa esitetyt asiat lopulta toteutuisivat, eli elokuva on kestänyt aikaa paremmin kuin koskaan uskoin.

Elokuvassa väkivaltainen roisto nimeltä Simon Phoenix ( Wesley Snipes) jäädytetään. Tulevaisuudessa hänet herätetään henkiin yhteiskunnassa, joka on kyvytön käsittelemään Phoenixin kaltaista paatunutta väkivaltarikolliista. Tilanteen korjaamiseksi San Angelesin poliisi sulattaa suväjäädytyksestä Phoenixiä menneisyydessä jahdanneen John Spartanin (Sylvester Stallone).

Elokuvan yhteiskunta on ”suvaitsevainen”  mutta jossa monet asiat ovat kiellettyjä. Yhteiskunta on näennäisesti rauhanomainen utopia mutta on pohjimmiltaan elokuvan pääpahis tohtori Raymond Cocteaun hallitsema autoritaarinen diktatuuri.

 

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Vuonna 1973 tehty dystooppinen elokuva Soylent Green (Maailma vuonna 2022) on selkeästi malthusilainen elokuva, joka kertoo ylikansoitetusta maailmasta, jossa Maailman talousfoorumin kaltainen elin kehittää uuden ruokalajin, joka poistaa nälän ylikansoitetusta maailmasta."

En tunnustaudu mitenkään puhdasoppiseksi malthusilaiseksi, mutta tuota noin... Joskus 50wee sitten maailman väkiluku oli jotain 3,5 mrd, nyt huidellaan jo jossain 8 miljardissa, mikä rajapyykki saavutettiin jo YK:n (sinänsä ehkä osin kiistanalaisenkin) tilastoinnin mukaan tossa toissaviikolla... Siis uusi miljardi keskimäärin n. 12 vuoden välein. Mitenkähän pitkään näin voi jatkua, ennen kuin ollaan ihan toden teolla ns. qsessa? Olen jo sen verran wanha, että muistan kun v. 1987 5 miljardia tuli täyteen, samaten kuin, että tuolloin tästä ns liikakansoituksesta sentään puhuttiin ihan oikeana ongelmana ja vakavana tulevaisuudenuhkana... Nyt nuo äänenpainot ovat miltei tyystin kadonneet. Mikäänhän ei toki liity mihinkään eikä millään ole mitään tekoa minkään kanssa... Vai?

http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2021/11/vaestonkasvun-valheet-graafit.html?m=0

-J.Edgar-

Paperinen Puskistahuutelija kirjoitti...

En täysin ymmärtänyt tämän "pointtia".. tämä oli kai vain lista elokuvista.
Mutta siitä jäi pois merkittävin, eli "Helsinki 2022". Jossa on Helsinki täynnänsä MaMua ja mitä lie moskaa, tarjoiliattaret puhuvat kukin mitä lie omaa kieltään, kaikkialla laahustaa aivottoman ja sieluttoman näköisiä tolloja zombeja mitä rumimmissa kledjuissa, kaiken hinta hipoo Marsin taivasta, täältä käsin siis, ja kaikki on alkanut käydä sellaiseksi...ei vain korbusiaanisen kammorumaksi mutta likaiseksi ja vanhaksi, idiootit poliitikot määkivät toinen toistaan typerämpiä juttuja ja yrittävät äärimmäisen viheliäisesti ja aktiivisesti musertaa oman kansansa™ ja kaikkea tätä vastaan taistelee lähinnä 1 "sankari" jonka nimi oli jotain ..Jossu Hullu-Maho tai jotain tuonnepäin. Samalla kun muut, eli ns Tavan Kansa™, kiljuvat vain kodeissaan ja asuttamiensa siltojen alla ja kupeessa, sikäli kun siat eli kytät eivät ole heitä juuri sillähetkellä hätistäneet siitä tiehensä, jotka nekin kaikki omistaa Kaikkivoipa MEGAvaltio. Joka omistaa myös eläimet ja luonnon ja kaiken muun. Niin nin kiljuvat ja kirjoittavat Nettiin, joka on eräänlainen verkko joka asuu tietokoneissa, ja mankuvat silloin kun saavat luvan Auktoriteeltilta, joka on harvoin(!), Virallisformaalien Iltapvälehtien kommenttipalstoilla, ja ehkä puhuvat kotona yksin koiralleen jota kuuntelee salakuuntelulaite jonka he ovat hölmöyksissään itse sisään kantaneet, luultavasti perjantai iltana, Bläk Fraidein jäljiltä. Muistaakseni tämän kauhunäytelmän lopussa oli sellaista että ihmisiltä alettiin riistää kaiken muun elintason ja tilan lisäksi vielä sähkö ja lämmitys ja ehdottomasti sähkölämmitys, ja jos oikein muistan, elokuvan ihmiset värjöttelivät "kodeissaan" eli kuka missäkin luukussa tai kontissa, sellaisten puhallettavien ilmapatjojen mitä retkeilijät teltoissa käyttää, päällä, ja niinikää ihan teltoissa. Siis sisällä, kotonaan, jonka omistaa oikeasti pankki ja valtio eli kytät periaatteessa. Kuten siis kaiken muunkin. Kansa myös pakkovärvättiin Valtion Armeijaan, Puollustamaan Maata™ jne. Joka muuten, mainittakoon, annettiin elokuvassa ihan piruuttaan(!) ja pokkana ja ikäänkuin se olisi jotakin sankarillisen kehuttavaa ja upeaa ja rohkeaa, kuin transnainen tjns, pois paikallisen kansan™ alta ja uusille Maahanasettujille™ - ja jotka olivat eri rotuja ja kansoja ja kultteja. Samalla kun elitistit itse rikastuivat silmittä, köyhdytivät ne Saatanan Liejurotat™ samalla oman kansansa niin totaalisen absoluuttisesti ettei elokuvaa saa näyttää Pohjois-Koreassa sillä se on aivan liian lähelle todellisuutta siellä, josko vielä piirun verran silti pahempaa. Muistaakseni heinäsirkkoja ja Mäkissä lähinnä kyseisessä dystopiassa syötiin. Eikä ihmiset saaneet kasvattaa itse tomaatteja tai yrttejä tai edes omia hiuksiaan ! Sillä se Loukkaa Valtiota™ ja Luontoa™. En muista säädeltiinkö peniksiä mutta ounastelisin että kyllä, vastaus on kyllä, kyllä säädeltiin. Kyseisen filkan tapahtumapaikka siis on tämä kuvitteellinen Bleidrannermainen dystooppinen MegaCity nimeltään Helsinki, jonka asukasluku on niin järisyttävä että...no... ETTÄ. Se oli suurta kuulkaa, ei sellaista käsitä. Koiranpaskaakin ihan pussitetaan siellä !! Aivan käsittämätöntä ! Ja siis en viittaa nyt Mäkkiin™ jollaiseksi paikalliset alisteiset matoihmiset tuota omaa SoiletGriiniään kutsuu, aivonsa ei kykene muodostamaan pidempiä nimiä ja lauseista ei ollut puhettakaan... niin nin en nyt puhu sen ruuista tai lukuisten Etnisten Keittiöiden™ teiköwei-annoksista, joita muuten elokuvassa kuskaa murretuille alistuneille kurjille rutiköyhille limassaeläville perunasäkissä vaimeasti haapeasti piereville-valittaville kurjille muuleille, exklusiivisesti, Wolt-Neekerit™ niminen sosiaaliluokka ja olentoryhmä tai rotu, jokin tällainen se oli.

Paperinen Puskistahuutelija kirjoitti...

Siinä oli sellaistakin ihan että Venäjältä oli tikkusuora juna tai jokin mag-lev yhteys tuonne "Helsinkiin" ja se kuskasi harvasepäivä lisää kyseisiä vihollisbarbaarilauman jäseniä ja jäsen-nippuja paikanpäälle, jotka jalkautuivat pitkin Helsinkiä ja katosivat sen siliän tien, paljolti kuten elokuvan loputtomat ja loputtomat murjaanilaumatkin. Sitten oli se pakollinen päähahmon ja jonkun heitukan romanssi, ja mitä lie nahistelua mutta nuo pysäyttävimmät dystooppiset visiot siitä lähinnä juurtui päähäni ja ne pyörii ja hyrrää ja surraa siellä joskus edelleen, selkäpiitä karmiva vilmi kyllä, en suosittele.
On muuten mainittava että elokuvssa epäuskottavinta oli se että siinä tuota "Helsinkiä" hallinnoi ja hallitsi ja kuritti yksin ja nimenomaan exklusiivisesti vain lajinsa, mikä lie se olikin, naaraat ! Siinä oli pelkästään "naishallinto" !!!! Sellaista ei ollut missään noissa mainitsemissasi leffoissa, kai. Rajansa dystopiallakin ! (Tai ainakin ennenwanhaan oli).

Vasarahammer kirjoitti...

-J.Edgar En sano, etteivätkö väestönkasvuun liittyvät ongelmat ole todellisia. Ovat ne mutta eivät globaalisti. Maailmassa on paljon väestöltään suuria maita, joissa väestö on kääntymässä kohti länsimaisia kasvulukuja tai on jo siellä. Väestönkasvu on lähinnä Afrikan ongelma, tai ainakin luin jostakin äskettäin jotakin sellaista.

Suhtaudun malthusilaisuuteen kriittisesti, koska esimerkiksi Rooman klubin ennusteet luonnonvarojen loppumisesta ovat kaikki menneet pieleen. Tästä huolimatta Rooman klubin ajatukset elävät edelleen nykyisessä ympäristöliikkeessä vähän muuntuneina.

Maahanmuutokriittisissä piireissä taas ollaan huolissaan siitä ja suurelta osin aiheesta, että ylikansoitettujen alueiden ylijäämäväestö löytää tiensä Europpaan ja sitten olemme kusessa.

Se malthusilaisuus, jota itse arvostelen on sitä Maailman talousfoorumin dystopiaa, jossa ihmiset pakotetaan luopumaan lihansyönnistä ja syömään heinäsirkkoja ja laboratoriolihaa.

Vasarahammer kirjoitti...

"Paperinen puskistahuutelija: "On muuten mainittava että elokuvssa epäuskottavinta oli se että siinä tuota "Helsinkiä" hallinnoi ja hallitsi ja kuritti yksin ja nimenomaan exklusiivisesti vain lajinsa, mikä lie se olikin, naaraat ! Siinä oli pelkästään "naishallinto" !!!! Sellaista ei ollut missään noissa mainitsemissasi leffoissa, kai. Rajansa dystopiallakin ! (Tai ainakin ennenwanhaan oli)."


Tätä naisjohtoa pelkäävät jopa Venäjän tv:n propagandistit

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5c0f156e-fbf8-4c03-9977-9d2e34459826

Ennen ajattelin, että turvallisin systopiaelokuva tai -sarja liittyy zombiapokalypsiin. Sitä voi turvallisesti katsoa, koska kaikki tietävät, että sellaista ei koskaan tapahdu, eli örisevät zombit eivät valloita maailmaa.

Mutta niin vain käsikirjoittajat onnistuivat pilaamaan senkin eli loivat niin brutaalin konnan, että katsojiakin alkoi kuvottaa.

Vasarahammer kirjoitti...

Paperinen puskustahuutelija: "En täysin ymmärtänyt tämän "pointtia".. tämä oli kai vain lista elokuvista.
Mutta siitä jäi pois merkittävin, eli "Helsinki 2022". Jossa on Helsinki täynnänsä MaMua ja mitä lie moskaa, tarjoiliattaret puhuvat kukin mitä lie omaa kieltään, kaikkialla laahustaa aivottoman ja sieluttoman näköisiä tolloja zombeja mitä rumimmissa kledjuissa, kaiken hinta hipoo Marsin taivasta, täältä käsin siis, ja kaikki on alkanut käydä sellaiseksi...ei vain korbusiaanisen kammorumaksi mutta likaiseksi ja vanhaksi, idiootit poliitikot määkivät toinen toistaan typerämpiä juttuja ja yrittävät äärimmäisen viheliäisesti ja aktiivisesti musertaa oman kansansa™ ja kaikkea tätä vastaan taistelee lähinnä 1 "sankari" jonka nimi oli jotain ..Jossu Hullu-Maho tai jotain tuonnepäin. Samalla kun muut, eli ns Tavan Kansa™, kiljuvat vain kodeissaan ja asuttamiensa siltojen alla ja kupeessa, sikäli kun siat eli kytät eivät ole heitä juuri sillähetkellä hätistäneet siitä tiehensä, jotka nekin kaikki omistaa Kaikkivoipa MEGAvaltio. Joka omistaa myös eläimet ja luonnon ja kaiken muun. Niin nin kiljuvat ja kirjoittavat Nettiin, joka on eräänlainen verkko joka asuu tietokoneissa, ja mankuvat silloin kun saavat luvan Auktoriteeltilta, joka on harvoin(!), Virallisformaalien Iltapvälehtien
"

Nykyhetkeä voi hyvin kuvata dystopiana. Uskottavuus menee kuitenkin täysin, jos mukaan otetaan opettajien paskapussit, joita pitää käyttää sähkökatkon aikana ja kiistely siitä, pitääkö opettajan viedä oppilaiden paskapussit jäteastiaan vai ei.

Strix Senex kirjoitti...

”Suhtaudun malthusilaisuuteen kriittisesti, koska esimerkiksi Rooman klubin ennusteet luonnonvarojen loppumisesta ovat kaikki menneet pieleen. Tästä huolimatta Rooman klubin ajatukset elävät edelleen nykyisessä ympäristöliikkeessä vähän muuntuneina”.

Rohkenen olla hiukan eri mieltä. Rooman klubin ennusteet eivät olleet ennusteita vaan mallinnuksia siitä, mitä tapahtuu, jos kehitys jatkuu sitä samaa rataa, mitä se silloin eteni. Entisenä operaatiotutkijana tämä jos-niin ajattelumalli on minulle hyvinkin tuttu. Media, jonka tapana on alkeellistaa ja trivialisoida asioita vain esitteli niitä ehdottomina ennusteina. Kun viesti oli pelkistettynä ”Näin käy, jos jatketaan vanhaa rataa”, media esitti sen muodossa ”Näin käy. Piste.” Sellaisena ne mallinnukset olivat pääosin päteviä, poikkeuksena se, että joitakin luonnonvaroja löytyi ennustettua enemmän. Mallinnukset myös tekivät tehtävänsä, niihin reagoitiin ja käynnistettiin korjaavia toimintamalleja. Merkittävin reagointi oli ravintotuotannon kehittäminen eli vihreä vallankumous. Se tulokset tunnetaan nykyisin tehomaataloutena. Sen ansiosta nykyisin pystytään ruokkimaan nykyiset 8 miljardia ihmistä kun silloin 70-luvun alussa vajaan neljän miljardin ruokkiminen alkoi olla ylivoimaista. Valitettavasti ongelman perussyyhyn, väestön määrään ei reagoitu. Toki väestönkasvu on asettunut monilla alueilla aisoihin mutta se ei paljoa asioita helpota, jos joidenkin alueiden väestönkasvu aikaansaa maapallon väestömäärän jatkuvan kasvun. Tulvilla on taipumus levitä. Ne eivät jää paikallisiksi. On hyvin vaikea kuvitella, että liikakansoituksen ja jatkuvan väestönkasvun alueet pystyttäisiin eristämään muusta maailmasta, poikkeuksena ehkä joku Australia.

Valitettavaa myös on, että ympäristöliikkeissä ei ole ymmärrystä lukea oikealla tavalla Rooman klubin mallinnuksia puhumattakaan siitä, että sieltä löytyisi rohkeutta ja rehellisyyttä oikeiden johtopäätösten tekoon.

Vasarahammer kirjoitti...

Strix Senexin kommentista poimin vain muutaman kohdan

"Rohkenen olla hiukan eri mieltä. Rooman klubin ennusteet eivät olleet ennusteita vaan mallinnuksia siitä, mitä tapahtuu, jos kehitys jatkuu sitä samaa rataa, mitä se silloin eteni. Entisenä operaatiotutkijana tämä jos-niin ajattelumalli on minulle hyvinkin tuttu. Media, jonka tapana on alkeellistaa ja trivialisoida asioita vain esitteli niitä ehdottomina ennusteina. Kun viesti oli pelkistettynä ”Näin käy, jos jatketaan vanhaa rataa”, media esitti sen muodossa ”Näin käy. Piste.” Sellaisena ne mallinnukset olivat pääosin päteviä, poikkeuksena se, että joitakin luonnonvaroja löytyi ennustettua enemmän. Mallinnukset myös tekivät tehtävänsä, niihin reagoitiin ja käynnistettiin korjaavia toimintamalleja. Merkittävin reagointi oli ravintotuotannon kehittäminen eli vihreä vallankumous. Se tulokset tunnetaan nykyisin tehomaataloutena."

Vaikka siitä, kun luin Rooan klubin ennusteita on jo melko kauan aikaa, muistan tuon, että luonnonvarojen, kuten öljyn riittävyyttä kyettiin lisäämään käyttämällä esiintymiä tehokkaammin. Nykyisin öljyn ja kaasun tuotantoon on otetttu käyttöön uusia teknologioita kuten fracking (vesisärötys), joka on yksi merkittävimmistä energia-alan innovaatioista, mutta ympäristöjärjestöt kiroavat sen alimpaan helvettiin.


"Se tulokset tunnetaan nykyisin tehomaataloutena. Sen ansiosta nykyisin pystytään ruokkimaan nykyiset 8 miljardia ihmistä kun silloin 70-luvun alussa vajaan neljän miljardin ruokkiminen alkoi olla ylivoimaista. Valitettavasti ongelman perussyyhyn, väestön määrään ei reagoitu.

Ruuan riittävyys ei monin paikoin ollut yksin viljelymenetelmistä kiinni vaan myös konflikteista, joita esim. Afrikassa oli paljon. Aikanaan paljon huomiota saaneessa Etiopian nälänhädässä oli suurelta osin kyse tästä eikä mistään väestökatastrofista.

Afrikan väestönkasvua ei luultavasti saada eristettyä Afrikan mantereelle, ei ainakaan nykyisillä menetelmillä. Mitä tulee itse mallinnuksiin, ilmastomallinnukset, jotka ovat vihreän siirtymän taustalla, perustuvat arvioihin hiilidioksidin määrän kasvusta, jos tehdään tietyllä tavalla eli jätetään vihreä siirtymä tekemättä.

Laskelmat väestökehityksestä ovat myös näiden ilmastomallinnusten taustalla. Vihreässä siirtymässä on keskitytty uusiutuvaan energiaan, joka on laadullisesti huonoa ja pyritty aggressiivisesti hiilineutraaliuteen. Tämä ei mielestäni ole järkevää, koska fossiiliset polttoaineet ovat edelleen erittäin laajalti käytössä eikä niille ole järkevää korvaajaa. Fossiiliset polttoaineet ovat myös laadullisesti parempia energialähteitä kuin ns. uusiutuvat energialähteet.

Tupla-J kirjoitti...

Liekö vielä tullut katsottua Died Suddenly (linkissä)?

Vasarahammer kirjoitti...

Tupla-J.

Katsoin tuon Died Suddenly-elokuvan. Se oli raskasta katsottavaa, minun on kuitenkin vielä vaikea muodostaa kantaa elokuvan tosiasiaväitteistä.

Luin myös tämän kirjoituksen:

https://palexander.substack.com/p/yes-the-big-kill-is-coming-and-i

Ylikuolleisuus on dokumentoitu tosiasia kuten mmyös sen korrelaatio koko väestöön kohdistettujen massarokotusten kanssa.

Se, mitä puuttuu, on tutkinta ja eri osapuolten rikosoikeudellisen ja poliittisen vastuun määrä.


Vasarahammer kirjoitti...

Tällaisen jutun löysin eli Forbes on käynyt läpi Died Suddenly-dokumentin ja he diskreditoivat dokumentin tässä vasemmalla kädellä. Dokumentin esitystavassa on heikkouksia, johon on helppo tarttua eli edelleen tarvitaan tutkimus Covidiiin liitymättömän ylikuolleisuuden syistä.

Vasarahammer kirjoitti...

https://www.forbes.com/sites/brucelee/2022/11/22/new-died-suddenly-film-pushes-unfounded-depopulation-claims-about-covid-19-vaccine/

Vasarahammer kirjoitti...

Tässä linkki Steve Kirschin substackiin. Dokumentissa esiintynyt balsamoija ei valehtele. https://stevekirsch.substack.com/p/i-just-talked-to-embalmer-richard