Otsikossa oleva
kysymys on ollut ilmeisesti monen sellaisen mielessä, jotka ovat
käyneet eroamassa kirkosta pääsiäisen aikana. Arkkipiispa Kari
Mäkinen ilmoitti MTV:lle, että kirkko
suojelee kielteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.
Samalla arkkipiispa muistutti, että kirkon tehtävä Suomessa on
rakentaa rauhaa kristittyjen ja muslimien välillä.
Olen sitä mieltä,
että median kohuotsikot eivät kertoneet koko totuutta. Arkkipiispa
ilmoitti toimivansa yhteistyössä viranomaisten kanssa eikä
piilottele ketään. On kuitenkin kiistämätön tosiasia, että
luterilainen kirkko on nykyisen arkkipiispan aikana politisoitunut
lähinnä vasemmistoliberaaliin suuntaan. Lisäksi kirkko tuntuu
olevan enemmän kiinnostunut islamista ja muslimeista kuin
seurakuntalaisistaan.
Teologi uskoo
islamiin
Helmikuun alussa
Suomen kuvalehti julkaisi luterilaisen kirkon piispainkokouksen
pääsihteeri Jyri Komulaisen kirjoituksen ”Miksi
uskon islamiin luterilaisena teologina?”. Komulainen on
närkästynyt ”islam-kriittisyyden” aallosta, joka hänen
mukaansa on voimakkaassa kasvussa.
Komulainen ei
myöskään pitänyt valtamedian uutisoinnista, joka hänen mukaansa
jättää huomiotta uskontojenvälisen dialogin. Media on myös
jättänyt kertomatta Marrakeshin
julistuksesta sekä Yhdysvaltojen presidentti Barack
Obaman vierailusta baltimorelaiseen moskeijaan.
Ovatko nuo uutiset
hyviä vai ei? Pintapuolisesti näyttää siltä. Jos Marrakeshin
julistusta lukee, siinä viitataan ns. Medinan perustuslakiin, joka
julistuksen mukaan ”takasi uskonnonvapauden kaikille uskonnosta
riippumatta”. Itse julistuksen tarkoituksena on osoittaa, että
allekirjoittaneet haluavat parantaa muslimien vainoamien
uskonnollisten vähemmistöjen asemaa levottomassa Lähi-idässä.
Medinan perustuslaki
määritti lähinnä kaupungissa asuneiden heimojen väliset suhteet
siinä vaiheessa, kun Muhammadin johtama muslimiyhteisö asettui
asumaan Medinaan, jonne Mekkaa johtanut Quraysh-heimo oli heidät
ajanut.
Kyseinen
perustuslaki ei kuitenkaan taannut Medinan juutalaisheimoille rauhaa.
Banu Qaynuqa -heimo karkotettiin, kun heimon jäsenen väitettiin
riisuneen musliminaisen alastomaksi. Tämä johti vihanpitoon, jonka
seurauksena Banu Qaynuqan linnoitus piiritettiin ja nämä
antautuivat. Muhammad halusi ensin teloittaa heimon jäsenet mutta
myöntyi anelujen jälkeen pelkkään karkoitukseen. Medinan kahdelle
muulle juutalaisheimolle ei käynyt yhtään paremmin.
Marrakeshin
julistus, joka todennäköisesti on sinänsä merkityksetön
Lähi-idän uskonnollisten vähemmistöjen kannalta, määrittää
uskonnollisten vähemmistöjen oikeudet islamin sallimissa rajoissa.
Se ei ole mikään todellinen uskonnonvapauden julistus.
Barack Obaman
vierailu taas kohdistui Muslimiveljeskunnan peitejärjestö ISNA:n
kontrolloimaan moskeijaan, jolla on yhteyksiä ääri-islamiin.
On vaikea kuvitella, mitä erityisen positiivista vierailussa oli.
Obaman hallinnolla on perinteisesti ollut läheiset suhteet
Muslimiveljeskuntaan, joka kannattaa sharia-lakia ja globaalia
kalifaattia samoin kuin Islamilainen valtio.
Dialogia
Kuten monet islamin
länsimaiset puolestapuhujat Komulainenkin relativisoi islamin
nimissä harjoitetun väkivallan ja rinnastaa sen ristiretkiin ja Ku
Klux Klaniin. Hän myös väittää lukeneensa islamilaisia tekstejä,
jotka ”motivoivat” valloitussotiin. Silti Komulainen uskoo
islamiin. Hän nimittäin asettaa omat subjektiiviset kokemuksensa
islamin vakiintuneiden tulkintojen edelle:
”Olen kokenut
erilaisissa dialogitilanteissa vieraanvaraisuutta ja ystävyyttä,
jota uskonnollinen viitekehys – siis islamilainen perinne – on
vain vahvistanut.”
Hän myös siteeraa
valikoivasti Koraania. Erityisesti Koraanin jae 2:256 on miltei
loppuun kulunut apologistien käytössä. Se, että jakeen alussa
lukee: ”Uskonnossa ei ole pakkoa”, muka todistaa islamin
perimmäisestä suvaitsevaisuudesta, vaikka sen jälkeen tulleissa
ilmestyksissä puhutaan taistelemisesta
kirjan kansoja vastaan, kunnes nämä kääntyvät islamiin,
maksavat rangaistusveroa tai tapetaan.
Komulainen myös
siteeraa jaetta 5:48 todisteena
siitä, että islam muka tahtoisi eri uskontojen kilpailevan hyvissä
töissä. Samalla hän luonnollisesti unohtaa jakeen 98:6,
jonka mukaan uskottomat, niiden mukana kirjan kansojen edustajat,
palavat helvetin tulessa.
Muslimin käsitys
kristinuskosta perustuu pitkälti Koraaniin ja muihin islamilaisiin
lähteisiin. Muslimit uskovat, että islam on alkuperäinen Abrahamin
uskonto. Allah antoi juutalaisille Tooran ja kristityille
Evankeliumin mutta juutalaiset ja kristityt vääristelivät
kirjoituksiaan eikä niitä seuraamalla pelastu.
Islamilaisen
näkemyksen mukaan Muhammad on viimeinen profeetta ja hänelle
esitetty ilmoitus kumoaa aikaisemmat. Kristinusko ja juutalaisuus
kumoutuvat samalla uskontoina ja ne, jotka kieltäytyvät seuraamasta
Muhammadia, joutuvat helvettiin.
Komulainen kuitenkin
uskoo dialogin voimaan:
”...uskontodialogi
on yksi avain yhteiskunnalliseen
harmoniaan. Vuoropuhelu ei tarkoita hymistelyä, vaan myös
kriittisiä kysymyksiä pitää voida sen puitteissa esittää,
joskin luottamuksen ilmapiirissä.”
Tässä vaiheessa on
syytä kysyä, onko dialogi itsetarkoituksellista vai pyritäänkö
sillä joihinkin konkreettisiin tuloksiin. Muslimille voi olla vaikea
selittää kristillistä kolminaisuusoppia, jos Koraanissa sanotaan,
että kristityillä on kolme jumalaa, joista yksi on Maria. Erityisen
vaikeaa se on kertoa, jos muslimi uskoo islamin opetusten mukaisesti,
että Koraani on tullut suoraan Allahilta ja on kirjaimellisesti
totta.
Onko dialogissa
mitään mieltä silloin, kun dialogin toisen osapuolen ymmärrys
kristinuskosta säilyy samalla tasolla kuin Koraanissa ja
islamilaisessa perimätiedossa? Onko dialogi mielekästä silloin,
kun sen seurauksena luterilainen teologi yrittää kertoa suomalaisen
aikakauslehden lukijoille yksinomaan positiivisesti värittynyttä
tietoa islamista? Eikö silloin toinen osapuoli ole saavuttanut
tavoitteensa dialogin suhteen ja tehnyt Komulaisesta hyödyllisen
idiootin?
Kannattaa myös
lukea Komulaisen artikkelin kommentit ja erityisesti ensimmäinen.
10 kommenttia:
Robert Spencer kirjoittaa jakeesta 2:256 näin:
Muslimien edustajat länsimaissa siteeraavat usein tätä lausetta osoittaakseen vääräksi väitteen, että islamia levitettiin miekalla, tai jopa osoittaakseen, että islam on rauhan uskonto. Kuitenkin varhaisen muslimin, Mujahid ibn Jabrin mukaan, tämä jae on abrogoitu Koraanin jakeella 9:29, jossa muslimit määrätään taistelemaan Kirjan kansoja vastaan ja alistamaan heidät. Muslimihistorioitsija Tabarin mukaan toiset kuitenkin sanovat, että "ei pakkoa"-jaetta ei ole abrogoitu, mutta se ilmoitettiin viitaten erityisesti Kirjan kansoihin. Heitä ei tule pakottaa kääntymään islamiin, vaan he saavat harjoittaa uskontojaan kunhan maksavat jizyaa (henkirahaa) ja "tunnustavat alistuvansa" (9:29). Pakkoa ei siis ole.
Koraaniblogi, Lehmän suura, jakeet 222-286:
http://koraaniblogi.blogspot.fi/2015/03/2-lehman-suura-222-286.html
Ibn Matti: "Heitä ei tule pakottaa kääntymään islamiin, vaan he saavat harjoittaa uskontojaan kunhan maksavat jizyaa (henkirahaa) ja "tunnustavat alistuvansa" (9:29). Pakkoa ei siis ole."
Tuossa on määritetty uskonnonvapaus islamin asettamissa rajoissa kirjan kansoille.
Muslimin oma uskonnonvapaus on taas kokonaan toinen tarina.
Kirkko käy dialogia islamin kanssa monikulttuurisuuden hengessä, ei kristinuskoon tukeutuen. Halutaan uskoa, että asiat, jotka kristinuskolla ja islamilla ovat yhteisiä ovat tärkeämpiä kuin ne, jotka erottavat nämä uskonnot toisistaan. Islamin suhteen kirkko joustaa, islamin pimeyden hyväksyminen ja jopa puolustelu toiveissa, että kristitytkin maallistumiskehityksessään ottaisivat oppia muslimien suhteesta uskontoonsa. Monikulttuurisuus ei tunnista pahuutta, ja pitää kulttuureja ja uskontoja samanarvoisina. Kirkon kulttuurinen myöntyväisyyspolitiikka pitää näköjään kristinuskoa ja islamia luonnollisina liittolaisina: yhteinen vihollinen on synti ja sekularismi, muhamettilaisilta on muka opittavaa. Vastarintaan ryhtyminen vaatii rohkeutta, mistä naisistuvassa protestanttisessa kirkossamme on pulaa.
Dialogia kerrakseen. Ei voi olla mitään dialogia ainakaan teologiselta pohjalta islamin ja kristinuskon välillä. Ei jos uskontonsa edustajat vielä ovat tosi uskovia. Islam ja kristinusko eroavat huomattavasti toisistaan olennaisissa seikoissa. Kristinuskon kolminaisuusoppi on koraanissakin lukuisia kertoja tuomittu kerettiläisyydeksi. Jeesuksen asema lopun aikoina islamissa on toimia kristinuskon hävittäjänä. Jne... onhan näitä. Ei voi uskoa molempiin samaan eikä kyllä harrastaa mitään vilpitöntä dialogiakaan. Ei jos arvostaa omaa uskontoaan ja omaa selviytymistään. Koraanissa muuten monesti kerrotaan, että aina Aabrahamista Jeesukseen, kaikki ovat olleet islamin profeettoja, jotka ovat saaneet saman ilmestyksen (koraanin) ja jonka ovat sitten turmelleet. Tämä johtaa tietysti välittömästi mitä kummallisimpiin paradokseihin, mutta mitäs niistä :) Islamissa ei tosiaankaan ole pakkokäännytystä: islamin tavoite on islamilaisen lain saattaminen maailmanlaajuiseksi. Ts. voit uskoa mihin huvittaa mutta sharia lain alaisena/mukaisesti.
Kirkossammehan on varmaankin pitkään ajateltu – ja oltu siinä kieltämättä oikeassa – että tavallisille tapakristityille on sinänsä ihan yksi lysti, että mikä kirkon opillinen sanoma on, sillä tapakristityt ovat tarvinneet kirkkoa lähinnä tiettyjen tärkeitten ja perinteisten rituaalien suorittajina. Niin kuin esmes häät, hautajaiset ja kaste. Tämän vuoksi kirkossa ajatellaan, että opillisella puolella voidaan puhua mälkyttää ihan mitä huvittaa. Tämä piti paikkansa varsin pitkään, mutta viimeisen parin vuoden aikana kirkon oppi on siirtynyt teologian puolelta puhtaasti poliittiseksi monikultturismin tunnustusopiksi ja selvää on, että tapakristityillä alkaa olla sen suhteen mitta täynnä. Se näkyy kirkosta eroamistilastoissa.
Bogreol: "... kristitytkin maallistumiskehityksessään ottaisivat oppia muslimien suhteesta uskontoonsa."
Juuri tästä ei pidä ottaa oppia. Itse asiassa islamilla ei ole mitään annettavaa länsimaalaisille.
Ano: "Ei voi uskoa molempiin samaan eikä kyllä harrastaa mitään vilpitöntä dialogiakaan."
Juuri näin. Itse asiassa dialogi on vahingollista, koska se tuottaa Komulaisen kaltaisia islamin apologisteja ja kannustaa islamin suhteen teeskentelyyn, jota kristinuskon piirissä kutsutaan farisealaisuudeksi.Samaan aikaan toisella puolella pitäydytään islamin omien lähteiden käsityksissa kristinuskosta.
Ykä: "... tavallisille tapakristityille on sinänsä ihan yksi lysti, että mikä kirkon opillinen sanoma on, sillä tapakristityt ovat tarvinneet kirkkoa lähinnä tiettyjen tärkeitten ja perinteisten rituaalien suorittajina."
Tässä olet luultavasti oikeassa. Tapakristityille kelpaisi luultavasti pitäytyminen kristinuskon sanomassa. Eivät tapakristityt kaipaa politikointia sen enempää kuin vakavammin uskoonsa suhtautuvat. Liberaalit sen sijaan kaipaavat kirkkoa mukaan siunaamaan liberaalien hyveellisyyden signalointia (eli farisealaisuutta).
Oma osansa on tietysti valtiokirkon aseman säilyttäminen, mutta sen menettäminen ei toisaalta vähennä liberaalisuutta vaan lisää sitä, jos Ruotsin esimerkkiä on uskominen.
Villit johtopäätökset kirkon turvapaikkajärjestelmästä ovat johtaneet eroaaltoon kirkosta, Kari Mäkisen kohdalla jo kolmanteen. Tosin arkkipiispan vastuunkanto on saanut oven käymään myös toiseen suuntaan, monen "pakanan" liittyessä uudelleen kirkkoon.
ISIL-lehden pääkirjoitus
"Itse asiassa dialogi on vahingollista, koska se tuottaa Komulaisen kaltaisia islamin apologisteja ja kannustaa islamin suhteen teeskentelyyn, jota kristinuskon piirissä kutsutaan farisealaisuudeksi.Samaan aikaan toisella puolella pitäydytään islamin omien lähteiden käsityksissa kristinuskosta."
Dialogissa kristitty osapuoli on aina vastaanottava, hyväksyvä ja tuomitsematon. Jeesus sanoutui itse irti farisealaisista, piti heitä tekopyhinä ja epäoikeudenmukaisina. Farisealaisilta puuttui armo, rituaaliset pikkuseikat merkitsivät heille enemmän kuin sisällölliset asiat. Näinhän on islamissakin. Islamissa käytännön rukousneuvot, vaatetukseen, pesemiseen, syömiseen, paastoamiseen, miesten ja naisten suhteisiin ym. liittyvät vaatimukset ovat yksityiskohtaisemmat kuin farisealaisilla. Muslimien on jopa lupa edistää uskoaan valehtelemalla eli pettämällä. Islam ja kristinusko ovat todella kaukana toisistaan, eikä dialogi käytännössä ole mahdollista. Saksan sana dialüg kuvaa kristittyjen ja muslimien vuoropuhelua.
Suomen evlut kirkko, tai oikeastaan evlut kirkko Suomessa kuten Mäkinen huomautti, ei ole enää muuta kuin vihervasemmiston teologinen siipi. Ellen tarvitsisi vielä viimeistä palvelusta, olisin kyllä jo kypsä eroamaan.
Anonyymi: " Ellen tarvitsisi vielä viimeistä palvelusta, olisin kyllä jo kypsä eroamaan."
Ihan uteliaisuuttani kysyn: Mikä on tämä viimeinen palvelus?
Hautaan pääsevät myös muut kuin kirkon jäsenet ja liittymällä vapaisiin suuntiin saat myös kunnon siunauksen silloin, kun tarvitset sitä viimeistä palvelusta.
Lähetä kommentti