Espoon Kokoomuksen
valtuustoryhmän puheenjohtaja Pia Kauma nostatti kohua
lausunnollaan, jossa hän kysyi, miksi
maahanmuuttajaperheen pitää hankkia uudet lastenvaunut
sosiaalituella, jos suomalainen perhe kierrättää vanhoja
vaunuja. Kauman mukaan Espoossa jaetaan harkinnanvaraisia
sosiaaliavustuksia miljoonia euroja. Samanaikaisesti Espoon kaupungin
budjetti on 60 miljoonaa euroa alijäämäinen.
Luonnollisesti
virkamiehet kiistävät eriarvoisen kohtelun. Espoon perhe- ja
sosiaalipalvelujen johtaja Marja-Leena Remes sanoi
lain ja ohjeiden olevan samat kaikille. Kumpaa tässä asiassa
pitäisi uskoa? Vaikka ohjeet ovat samat, onko käytäntö myös
sama?
Maahanmuuttajien
sosiaalitukia pidettiin suurina jo silloin, kun ensimmäiset somalit
saapuivat Suomeen. Muistan itse, kun ihmisten joukossa kiersi
90-luvun alussa valokopiona ”somalin tilinauha”. Tuolloin
internet ei ollut laajalti käytössä, joten tuollainen tieto levisi
toisia kanavia pitkin.
Koska en itse vielä
tuolloin ollut siirtynyt voiman pimeälle puolelle, hymähtelin
valokopiolle ja pidin sen levittelemistä rasistisena. Lieksan
somaleista noussut kohu toi samanlaiset
tilinauhat internetiin. Paikallinen sosiaalijohtaja Soile
Syrjäläinen kiirehti kertomaan, että maahanmuuttajien ja
sosiaalitoimen muiden asiakkaiden välillä ei ole havaittu eroja
myönnetyissä toimeentulotuissa. Läheskään kaikki eivät luota
Syrjäläisen selityksiin.
Saavatko
maahanmuuttajat enemmän sosiaalitukia?
Väitän, että
maahanmuuttajille jaetaan anteliaammin harkinnanvaraista
toimeentulotukea kuin kantaväestölle. Mitään suoria todisteita
tästä ei tietysti ole, koska yksittäiset päätökset eivät ole
julkista tietoa. Kerron tässä syitä, miksi maahanmuuttajat
erittäin suurella todennäköisyydellä saavat helpommin sossusta
rahaa.
Ensimmäinen syy on
tietysti se, että valtio maksaa pakolaisista ja
turvapaikanhakijoista koituvat kustannukset kunnille kahden
ensimmäisen vuoden ajan. Ihmisoikeusteollisen kompleksin edustajat
käyvät luennoimassa kuntapäättäjille, kuinka pakolaisten
vastaanottaminen on kunnalle taloudellisesti kannattavaa. Tämän
monet kuntapäättäjät uskovat silmät kirkkaina. Valde maksaa
nääs. Kun Valden tuki loppuu, pakolaiset ovat todennäköisesti jo
muuttaneet Pääkaupunkiseudulle. Näin todennäköisesti järkeillään
ainakin Lieksan tapaisilla paikkakunnilla.
Toinen tekijä on
pelko rasistiksi leimautumisesta. Sosiaalitoimen asiakas saattaa
heittäytyä hankalaksi, jos häneltä evätään toimeentulotuki.
Ns. varsinaisella maahanmuuttajalla on tähän lääkkeenä
rasistikortti, jolle läheskään kaikki eivät ole immuuneja. Jos
englantilaisen Rotherhamin kaupungin viranomaiset katsovat kymmenen
vuotta vierestä tekemättä mitään samalla, kun joukko
”aasialaisia” miehiä pitää 1400 alaikäistä valkoihoista
tyttöä seksiorjina, harkinnanvaraisen sosiaalituen antelias jakelu
maahanmuuttajataustaisille on sen rinnalla pieni asia.
Kolmanneksi
maahanmuuttajat, joilla tässä yhteydessä tarkoitan pakolaisia ja
turvapaikanhakijoita, oppivat osana kotoutumistaan, että sossu
maksaa, jos jotakin puuttuu. Järjestelmä opettaa, että mannaa
sataa taivaasta ja sossuraha
tulee Allahilta. Yhteyttä vääräuskoisen veronmaksajan
maksamiin veroihin ei nähdä eikä aina edes haluta nähdä.
Koska pakolaisten ja
turvapaikanhakijoiden kilpailukyky työmarkkinoilla on heikko, heidän
mahdollisuutensa saada yhtä paljon rahaa muualta ovat liki
olemattomat. Osa yrittää sinnitellä pienipalkkaisissa töissä,
kunnes huomaa, että sossun luukulta saa enemmän. Pakolaisten ja
turvapaikanhakijoiden vastaanotto tarkoittaa aina lisää asiakkaita
sossun luukulle.
Laskin pitää saada
Minulle kerrottiin
sähköpostitse eräästä tapauksesta, joka kuvaa hyvin, miten
maahanmuuttajat oppivat vaatimaan asioita, joita köyhä kantaväestön
edustaja ei voisi edes kuvitella saavansa.
Viestin kirjoittaja
toimii lukiossa matemaattisten aineiden opettajana. Lukiossa oppilaat
tarvitsevat tehtävien suorittamiseen taskulaskinta. Mikään
pakollinen väline se ei ole, eivätkä kunnat sitä kustanna
lukiolaisille.
Eräs varsinaisiin
maahanmuuttajiin kuuluva poika pyysi opettajalta sosiaalitoimea
varten todistusta, että hän tarvitsee 200 euron arvoisen laskimen.
Opettaja on toiminut pitkään työssään eikä hän uransa ajalta
muista tapausta, että vastaavaa todistusta olisi kukaan kysellyt.
Tuhansien hänen opettamiensa lukiolaisten joukossa on ollut
vähävaraisten vanhempien lapsia, jotka ovat käyneet lukion läpi
ilman laskinta eivätkä ole ruinanneet mitään todistuksia.
Tapaus antaa aiheen
olettaa, että vastaava toiminta saattaa olla yleistäkin. Jos
opettaja olisi kirjoittanut pojalle lapun, oppilas luultavasti olisi
tullut seuraavalle tunnille tuore sossun maksama taskulaskin
repussaan.
Kyseinen opettaja
tulee paikkakunnalta, jossa monikulttuuri ei ole vielä kehittynyt
yhtä pitkälle kuin Helsingissä tai Turussa. Tästä syystä hän
ihmetteli tapausta. En tiedä, millainen tilanne on sellaisilla
paikkakunnilla, joilla asuu enemmän varsinaisia maahanmuuttajia.
Se varsinainen
ongelma
Suomi on ns.
hyvinvointivaltio, jossa maksetaan suhteellisen anteliaita
sosiaalitukia verrattuna esimerkiksi itäisen Keski-Euroopan entisiin
kommunistimaihin. Suomeen pyrkii suhteessa moninkertainen määrä
turvapaikanhakijoita verrattuna esimerkiksi Viroon, vaikka Viroa
sitovat samat kansainväliset sopimukset kuin Suomea. Suomella on
järjestelmä, joka houkuttelee heikosti työllistyviä
maahanmuuttajia. Suomi myös itse ottaa vastaan vapaaehtoisesti
kiintiöpakolaisia, joiden työllisyysnäkymät ovat vähintään
yhtä huonot kuin turvapaikanhakijoiden.
Järjestelmä
kannustaa heikosti myös kantaväestöä. Äskettäin Helsingin
Sanomat julkaisi mielipidekirjoituksen, jossa bruttona
6000 euroa kuukaudessa tienaava yksinhuoltaja valitteli korkeaa
verotusta.
Kyseinen
yksinhuoltaja kuuluu parhaiten ansaitsevaan viiteen prosenttiin
palkansaajista. Tästä huolimatta hänellä jää pakollisten
menojen (asunto ja päivähoito) jälkeen luultavasti vain muutama
sata euroa enemmän rahaa käteen kuin sellaisella, joka elää
pelkästään sosiaaliturvan varassa. Tässä
kirjoituksessa on verrattu 6000 euroa tienaavaa yksinhuoltajaa
sosiaalitoimen asiakkaaseen.
Työnteko ei siis
kannata suomalaisessa sosiaalidemokratiassa. Järjestelmä pitää
siitä huolen. Vain ihmisten tarve tuntea itsensä tarpeelliseksi,
sossun asiakkaan tuntema häpeä ja protestanttinen etiikka pitävät
ihmiset töissä, vaikka monen työssä käyvän kannattaisi
taloudellisesti jättäytyä mieluummin veronmaksajan elätiksi. Ei
siis kannata ihmetellä, miksi ”auringonlaskun puoluetta”
edustava valtiovarainministeri Antti
Rinne kehuu järjestelmää ja haluaa lopettaa keskustelun koko
aiheesta. Rinne pelaa huonosti peitellyn rasistikortin niiden
niskaan, jotka haluavat keskustella maahanmuuttajien saamista
sosiaalituista.
Antti Rinne ei halua
ihmisten tietävän, että meillä on järjestelmä, joka rankaisee
työnteosta ja palkitsee toimettomuudesta. Humanitaarinen
maahanmuutto ainoastaan kasvattaa järjestelmän kuormitusta ja tuo
uusia asiakkaita sosiaalitoimelle. Se lisää veronmaksajien taakkaa
eikä siitä ole mitään hyötyä Suomelle. Se hyödyttää vain
maahanmuutosta elantonsa saavaa ihmisoikeusteollista kompleksia eli
niitä valtion, kuntien ja järjestöjen palveluksessa
työskenteleviä, joiden palkka tulee veronmaksajan kukkarosta.
Järjestelmä siis
työllistää itseään ja vaientaa soraäänet rasistikortilla ja
maahanmuuttajien uhriuttamisella. Monikulttuurisen
yhteiskuntakokeilun maksajille ja reaalimonikulttuurin uhreille se ei
uhraa ajatustakaan.
9 kommenttia:
Muistan edelleen elävästi ensivisiittini Neuvostoliittoon. Taksikuskimme oli naimisissa lääkärin kanssa ja sanoi, että hän tienaa enemmän kuin vaimonsa.
Sosiaaliturvanhan piti olla TILAPÄINEN turvaverkko elämän yllättäviin onnettomuuksiin.
Esim sairaus,työttömyys tms.
Siis eräänlainen hätävara, että saa taas asiansa järjestykseen.
Vähän niinkuin elämän jokerikortti.
Näin siis minulle 60-l syntyneelle asia hahmottui kasvatuksen myötä.
Nykyään se tuntuu olevan vaihtoehtoinen elämäntapa.
"... valtio maksaa pakolaisista ja turvapaikanhakijoista koituvat kustannukset kunnille kahden ensimmäisen vuoden ajan."
Vähintään kolmesta vuodesta voidaan puhua. Esim tulkkauskustannuksissa ei ole aikarajaa:
http://www.tem.fi/files/37136/Kuntakorvausjarjestelma_loppuraportti_13_06_2013_%282%29.pdf#page=4
Arvion mukaan valtionosuusjärjestelmä muuttuu vuoden 2015 alussa siten, että vieraskielisyyden(maahanmuuttajataustaisuuden) perusteella maksettava kunnan valtionosuus nousee 44,9 miljoonasta eurosta 478,7 miljoonaan euroon.
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20140204Valtio/02_he_luonnos.pdf#page=38
Keskustelussa on sinänsä hämäävää, että keskitytään vain joihinkin lastenvaunuihin. Jos etsitään ylimääräisiä etuuksia, tulee muistaa sosiaaliperäisten maahanmuuttajien kiilaaminen asuntojonoissa kantasuomalaisten ohi, ja se, että kun nämä maahanmuuttajat haluavat maakunnista pääkaupunkiseudulle, niin Helsingin kaupunki kustantaa heille kiltisti kalliit tilapäisasumiset Forenom Oy:n huoneistohotelleista. Lisätään tähän vielä tulkkipalvelut, joita jatketaan tarvittaessa maailman tappiin, mikäli henkilöä ei huvita opetella suomen kieltä.
Yleensäkin, niin kuin Vasarakin antoi ymmärtää, sosiaaliperäiseen maahanmuuttoon ei liity vain joitain ylimääräisiä kustannuksia, vaan se on kantasuomalaiselle kokonaisuudessaan ylimääräinen kustannus. Suomalaiset maksavat siitä joka pennin, joka penni on suomalaisilta pois, ja koska tämä elatuvelvollisuus on muuttunut automaatiksi, se luonnollisesti ruokkii lisää sosiaaliperäistä maahanmuuttoa.
"Keskustelussa on sinänsä hämäävää, että keskitytään vain joihinkin lastenvaunuihin."
Varmaan pitää paikkansa, mutta toisaalta on myönnettävä, että näissä lastenvaunuissa symboloituu maahanmuuttajien saamien etuuksien kohtuuttomuus.
Omassa muistoissani on se taloudellinen tiukkuus ja rahan vähyys, joka kosketti omaa perhettäni 1990-luvulla, jolloin meidän nuori perheemme hankki lastenvaunuja ja -rattaita ilman sossutukia. Vaunut maksoivat helvetillisen paljon verrattuna kuukausipalkkaamme; ja niiden hankinta takasi sen ,että uusien vaatteiden hankkiminen itselle tai vaimolle siirtyi vuosien päähän, koska rahaa omiin tarpeisiin ei yksinkertaisesti ollut kalliiden vaunujen hankkimisen jälkeen.
Vaunut käytettiin kolmilapsisessa perheessä täysin loppuun ja kun nuorin vapautui vanhoista ja revenneistä "sateenvarjorattaista", ne sitten sitten annettiin toiseen akateemiseen perheeseen, jossa ompelija-äiti korjasi ne ja käytti niitä vielä neljä vuotta kera omien lapsien.
Siksi mamu-perheiden vaunut eli uutta mersua vastaavat ökyvaunut ovat rehellisesti sanoen aiheuttaneet minussa aina pientä katkeruutta ja ne ovat aina edustaneet minulle maahanmuuttajien Suomeen tuomaa "rikkautta", jonka kulut isketään surutta suomalaisen veronmaksajan piikkiin. Halusivatpa nämä sitä tai sitten ei.
Lopuksi. MIelenkiintoista oli seurata ylemme A-studiota, jossa toimittaja soitti edustaja Kaumalle ja siiteerasi erästä punavihreää Blogistia, joka oli huomioinut sen, että Kauman puheet olivat aiheuttaneet verbaalisia hyökkäyksiä ja ahdisteluja uusia lastenvaunuja työntäviä maahanmuuttajia kohtaan.
Siis erästä blogia käytettiin täysin luotettavana uutislahteenä valtakunnallisessa TV-lähetyksessä!!?! Itse olisin toimittajana kysellyt välituntivaölvojan/opettajan peruskysymykset: MITÄ, MISSÄ ja MIlloin?
En tiedä. Sekin juttu meni sitten ihan täydestä ja ko. blogille julistettiin siten täydellinen journalistinen luotettavuus ja objetiiviisuus.
Voihan pee sanon minä. Eläköön Ylemme sankia!
Otit sitten kuvan suoraan minun blogistani. Mikäpäs siinä, tekijänoikeudethan ovat tietenkin Pahkasian/Markku Paretskoin, mutta olisi kohteliasta kertoa mistä löytönsä tekee. Koska et viitsinyt linkittää juttuani, niin minä teen sen puolestasi http://sakutimonen.com/tag/pahkasika-11980/
Anteeksi Saku. Minullakin on muuten tuo lehti, josta kuva on napsaistu.
Jos vaadit, poistan kuvan ja korvaan sen omalla otoksella.
"Varmaan pitää paikkansa, mutta toisaalta on myönnettävä, että näissä lastenvaunuissa symboloituu maahanmuuttajien saamien etuuksien kohtuuttomuus."
Niin muttaku maahanmuuttajilla ei ole mitään, kun he tulevat tänne.
Avokätiset sosiaalietuudet tuntuvat pahalta erityisesti niiden mielestä, jotka sinnittelevät itse pienillä tuloilla. Tästä syystä se "somalin tilinauha" aikanaan lähti kiertämään.
Ylipäänsä monikulttuurisesta yhteiskuntakokeilusta joutuvat kärsimään taloudellisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ja muutoin suojattomat, kuten ne Rotherhamin lastenkotitytöt.
Ei sitä poistaa tarvitse. Kuten sanoin, niin tekijänoikeudet ovat Pahkasian ja Paretskoin. Minun osuuteni rajoittuu skannaukseen ja lehden nimen ja numeron kirjoittamiseen. Turha kahden ihmisen on sama pikkutyö tehdä.
Lähetä kommentti