Kun tiedot Bostonin maratonin
maalialueelle kohdistuneesta pommi-iskusta levisivät, mediassa alkoi
spekulointi iskun motiiveista ja mahdollisista tekijöistä. Varsin
pian selvisi, että tekijän haluttaisiin mieluiten olevan
valkoihoinen mies, teekutsuliikkeen jäsen ja tietysti kova rasisti.
Toiveet muuttuivat toiveajatteluksi,
kun demokraattien kongressiedustaja William Keating
Massachusettsista arveli
tekijän motiivina olleen veropäivän. 15. huhtikuuta
Yhdysvalloissa päivä,
jolloin ihmiset tekevät veroilmoituksen liittovaltiolle. Päivään
liittyi myös muuta symboliikkaa, sillä Timothy McVeigh teki
pommi-iskun Oklahoma Cityssä samalla viikolla. 15. huhtikuuta on
myös Patrioottien
päivä, jolloin Massachusettsin osavaltiossa muistellaan
Lexingtonin
ja Concordin taisteluita Yhdysvaltojen itsenäisyyssodassa.
Mediassa päiviin liittyvää
symboliikkaa hehkutettiin tarkoituksena osoittaa, että tekijä olisi
luultavasti valkoihoinen mies. Mitään konkreettisia todisteita ei
luonnollisesti esitetty.
”Voi kunpa pommittaja ei olisi
muslimi”
Libanonissa asuva vapaa toimittaja Anna
Kokko kirjoitti blogiinsa kirjoituksen ”Voi
kunpa Bostonin pommittaja ei olisi muslimi”. Kokon mukaan hänen
muslimiystävänsä pelkää kasvavaa rasismia, jos tekijäksi
paljastuu muslimiryhmittymä.
Kokko toteaa myös:
”...valtavasti palstatilaa saaneet
jihadistien iskut ovat saaneet monet meistä liittämään islamin
automaattisesti terrorismiin. Samalla on unohtunut, että poliittiset
ja uskonnolliset ääriryhmät ovat kautta historian yrittäneet ajaa
päämääriään väkivaltaisin keinoin, kaikkialla maailmassa.”
Tässä näkyy modernin liberaalin
ajattelun ydin. Islamia ei saa liittää terrorismiin, koska muutkin
kuin muslimit ovat tehneet terrori-iskuja. Näin ei saa tehdä,
vaikka terroristit itse kertovat motiivikseen pyhän sodan eli
jihadin. Siksi selitys islamilaiselle terrorille pitää aina etsiä
muualta kuin hänen edustamastaan ideologiasta.
Toisaalta kun Anders Breivik teki
pommi-iskunsa ja murhatyönsä, media ja suvaitsevaisto teki
kaikkensa, että Breivikin teko tahrisi kaikki islamia arvostelleet
tahot. Allekirjoittanutkin on saanut tästä oman pienen osansa, ja
Breivikin tekoja hyödynnetään edelleen mustamaalaustarkoituksiin mediassa ja
akateemisessa maailmassa. Se, mikä pätee muslimeihin, ei päde
valkoisiin miehiin.
Kokko ei ole toiveissaan yksin.
Amerikkalainen ideologialtaan vasemmistolainen verkkolehti Salon,
julkaisi David
Sirotan kirjoituksen, jossa tämä toivoi tekijän olevan
valkoihoinen amerikkalainen. Sirotan kirjoitus on tyypillistä
postmodernia valtapositioiden ja niihin liittyvän diskurssin
analyysiä.
Sirota siteeraa kirjailija Tim Wisea,
joka on sanonut:
”Valkoinen etuoikeus tarkoittaa, että
pommittajan ollessa valkoinen kukaan ei profiloi edustamaasi ryhmää
terroristeiksi, kohdista ryhmään erityistoimia tai uhkaa
karkotuksella iskun seurauksena.”
Sirotan mukaan Bostonin pommittajan
identiteetti ei ole mikään pieni yksityiskohta vaan se määrittää,
miten valtio, poliittinen järjestelmä ja yhteiskunta reagoi
tapahtuneeseen. Valkoihoista iskijää pidetään ”yksinäisenä
sutena” ja itse iskua yksittäistapauksena. Islamilaiset
terroristit taas nähdään mieluummin ideologian ja uskontonsa
edustajina sekä osana laajempaa salaliittoa.
Sirotan kaltaiset keskittyvät liikaa
”diskurssiin” ja unohtavat kokonaan reaalimaailman tapahtumat.
Siksi he kieltäytyvät näkemästä, että islamilaisen terrorin
takana on oikeasti islamin pyhiin kirjoituksiin pohjautuva ideologia,
jonka mukaan vääräuskoisia vastaan on taisteltava, kunnes koko
maailma on islamin alaisuudessa. Tätä ideologiaa kutsutaan
islamismiksi, jotta se erotettaisiin varsinaisesta islamin uskosta.
Todellisuudessa raja islamin ja islamismin välillä ei ole lainkaan
yksiselitteinen.
Myös ”etuoikeutettuja valkoihoisia”
terroristeja motivoi usein ideologia. Tosin näillä ideologioilla ei
yleensä ole niin suurta kannatusta valkoihoisten keskuudessa, kuin
islamismilla muslimimaailmassa. Siksi lännestä on vaikea löytää
väkijoukkoja tai edes yksittäisiä ihmisiä, jotka osoittaisivat
suosiotaan Timothy McVeighin ja Anders Breivikin teoille.
Sen sijaan esimerkiksi Lähi-idässä
Hamas
ja Hizbollah juhlivat Bostonin terrori-iskua. Gazassa Hamasin
edustajat jakoivat ohikulkijoille makeisia, ja järjestöjen
edustajat juhlivat tapahtumaa tanssimalla kaduilla. Samanlaisia
reaktioita nähtiin
myös 9/11-terrori-iskujen jälkeen, mutta niistä ei juurikaan
raportoitu länsimaisessa mediassa.
Kuinkas sitten kävikään
FBI ja Bostonin poliisi saivat lopulta
selville, että maratonreitille reppunsa jättäneet terroristit
olivat kaksi tsetsheenitaustaista veljestä Dzhokhar ja Tamerlan.
Molemmat olivat muslimeita.
Suomalaismedian ensimmäisissä
otsikoissa he olivat kuitenkin ”venäläisveljeksiä”. He
olivat toki asuneet Venäjän alueella ja olivat ainakin olleet
Venäjän kansalaisia. Nimitys venäläisveljekset tosin loukkaa
venäläisiä, koska jokainen venäläinen tunnistaa Tsarnajevin
veljekset tshetsheeneiksi tai ainakin ”kaukasialaisiksi”.
Pelkästään Tamerlan Tsarnayevin
Youtube-tiliä
vilkaisemalla voi päätellä yhtä ja toista iskujen
mahdollisista motiiveista. Washington Post on käynyt
läpi tilin sisällön ja selvittänyt, millaisia videoita nuori
Tamerlan tykkäsi katsoa. Terrorismiin liitetyt videot on enimmäkseen
poistettu ja jäljellä on uskonnollisia linkkejä, jotka viittaavat
radikaaliin islamiin.
Mukana oli myös Australiassa asuvan
libanonilaistaustaisen Feiz
Mohammadin video. Ne, jotka ovat katsoneet Channel Fourin
dokumentin Undercover
Mosque, muistavat Feiz Muhammadin yhtenä dokumentissa
esiintyneenä saarnaajana.
Nyt kävi sitten niin, että
terroristit osoittautuivat vääränlaisiksi eli muslimeiksi Anna
Kokon, Bobby Sirotan ja heidän kaltaistensa länsimaisten
liberaalien suureksi pettymykseksi. Siksi nyt on aika keksiä
vaihtoehtoisia selityksiä, joilla suljetaan uskonnollinen vakaumus
pois motiivien joukossa.
Ainakaan syrjäytymistä ei kannata
esitellä motiivina. David Horowitz kirjoittaa
Frontpage Magazine -sivustolla:
”Bostonin tappajia kohdeltiin
Yhdysvalloissa paremmin kuin melkein kaikkia muita paitsi eliittiin
kuuluvia amerikkalaisia, jotka rakastavat omaa maataan. Heille
annettiin stipendejä. He pääsivät parhaimpiin valmistaviin
oppilaitoksiin. He asuivat Cambridgessa ympäristössä, jossa
islamilaisen terrorin arvostelijoita pidetään islamofobeina ja
jossa heitä itseään pidetään erityistä huomiota ja huolenpitoa
tarvitsevana vähemmistönä.”
Toisessa
artikkelissa Bruce Thornton kommentoi sekulaaria materialismia ja
siihen liittyvää ylimielisyyttä seuraavasti:
”Se on alentanut uskonnon pelkäksi
elämäntapavalinnaksi, yleensä hyväntahtoiseksi paitsi silloin,
kun on kyse aseita heiluttelevista, naisia vihaavista, homofobisista
evankelisista kristyistä tai rasistisista, maata hamuavista
siionistijuutalaisista.”
Uskonnollinen vakaumus terroriteon
motiivina ei siis sovi länsimaisen liberaalin maailmankuvaan, jossa
kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia ja mielellään
tanssivat keskenään kumbayaa leirinuotiolla.
Iskujen jälkinäytös mediassa on
vielä käynnissä. Odotettavissa on lisää Mika Aaltolan
sisällöltään tyhjää analyysipuhetta täyttämässä
ohjelma-aikaa. Tekijöiden motiiveja ihmetellään. Miten noin suloinen poika saattoi tehdä tuollaisen teon? Toivotaan, että
terroriteko ei aiheuta muslimeihin kohdistuvia vastareaktiota jne. Anna
Kokkokin pelkäsi rasismin lisääntymistä jo ennen tekijöiden
selviämistä.
A-studiossa
esitettiin myös yksi näkökulma, jolla huomio saadaan kiinnittymään
pois Bostonin iskun tekijöistä. Siinä päiviteltiin Bostonin iskun
saamaa suurta medianäkyvyyttä ja verrattiin sitä Irakissa tapahtuneen
pommi-iskujen sarjan olemattomaan mediahuomioon. Oman moraalisen
erinomaisuuden esittelyn lisäksi tarkoituksena on saada katsojat
tuntemaan syyllisyyttä kiinnostuksesta Bostonin iskuja ja niiden
selvittelyä kohtaan. Johtopäätöksenä syytettiin amerikkalaisia
mediayhtiöitä, koska eihän Yleisradiossa koskaan ole mitään
vikaa.
14 kommenttia:
Voipi tosiaan olla, että jos tsetseeniä kutsuu venäläiseksi, niin kannattaa olla riittävän välimatkan päässä.
Jos joku muistaa tv-sarja "Mogadishu avenuen", niin siinähän herra Ibrahimia naapurit kutsuivat koko ajan serbiksi, johon hän vastasi kiihkeään sävyyn: "Minä ei olla mikään serbi! Minä Kosovon albani!"
Taitaa tämä kuitenkin lähentää Venäjän ja Usan välejä, kun nyt molemmat voi todeta Tsetseniasta tulevan terroristeja.
Touhuhan eteni samalla lailla silloin muutama vuosi sitten kun Madridissa räjähti pommeja. Aluksi epäiltiin baskeja ja uutisoinnissa aisti suoranaista mielihyvää. Sitten kun tekijät olivatkin niitä vääränlaisia terroristeja, mediamielenkiinto väheni oleellisesti.
Niin kuin Ekkukin tuossa tuumaili, ihmetyttää näitten tsetseenien logiikka. Amerikkalaisia pommittamalla ei varmastikaan saada apua venäläisiä vastaan. Liekö heput sitten aatelleet, että isänmaa on Islam.
" Liekö heput sitten aatelleet, että isänmaa on Islam."
Vanhempi veli Tamerlan oli ollut poissa puoli vuotta. Sinä aikana hän ilmeisesti oli oleskellut Doku Umarovin porukoissa, jossa hän mahdollisesti sai jonkinlaista koulutusta.
Tamerlan on siinä mielessä tyypillinen islamilainen terroristi, että hän ei koskaan ilmeisesti sopeutunut länteen. Hän ei ymmärtänyt amerikkalaisia omien sanojensa mukaan eikä hänellä ollut yhtään amerikkalaista ystävää.
Huumori ja läpänheitto ei sujunut, vaan väkivaltaisuus purkautui tyttöystävän hakkaamisena.
Sopeutumattomuus johti islamin pauloihin ja tulos nähtiin 15.4. Bostonin kaduilla.
Nuorempi veli on ilmeisesti ihaillut isoveljea ja seurannut tätä. Ilman isoveljeä nuoremmasta tuskin olisi tullut terroristia.
Ykälle vielä seuraavasta:
"...kun Madridissa räjähti pommeja. Aluksi epäiltiin baskeja ja uutisoinnissa aisti suoranaista mielihyvää. Sitten kun tekijät olivatkin niitä vääränlaisia terroristeja, mediamielenkiinto väheni oleellisesti."
Tuolloin porvarillinen hallituspuolue laski baskien varaan. Kun islamistit olivatkin asialla, porvarilinen Kansanpuolue Aznarin johdolla hävisi vaalit. Seuraava hallitus veti Espanjan joukot Irakista, eli terroristit saavuttivat poliittisen tavoitteensa.
Aznarin seuraaja oli sosialisti, jonka nimeä en valitettavasti muista ja joka poseerasi valokuvissa palestiinalaishuivi päällä.
Yep, muistan tuon. Sinänsä ymmärrettävää espanjalaista valtapolitiikkaa. Mutta muistelen kyllä myös suomalaisen median hehkutelleen baskiterroristeilla, ja sitten kun asian oikea laita paljastui, niin medialla menikin naama näkkärille. Selityksiä ja lieventäviä asianhaaroja etsittiin urakalla. En muista, että baskeille oltaisiin etsitty ensimmäistäkään. Oikeutettua kautta ei-oikeutettua väkivaltaa.
Mielenkiintoisia huomioita. En ollut ajatellut aiemmin että liberaaleille on näin näkyvästi sallittuja ja ei-sallittuja terroristeja. Israelin osalta.näin toki on, ja Soininvaara osoitti hyvää esimerkkiä glorifioiden Mavi Marmaran turkkilaisterroristit.
Zapatero, nimi olkoon kirottu! Näitä vääriä terroristeja riittää. Suomalainen lehdistö/television on näyttänyt kykynsä useasti. Itketään yhdessä musulmaanien toisiaan kohtaan harjoittamaa terrorismia, tai sitten ei.
Jenkkimediassa oli kyllä esillä toisenkin rintaman fantasioita iskujen tekijöistä, vaikka liberaalit toki o(li)vatkin vallalla. Esim. tästä WSJ:n artikkelista on helppo tulkita, "kuka" terroritekojen taustalla nähdään olevan: http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324485004578425370808285336.html
Toinen kysymys on sitten se, kumpi näitä nuoria miehiä ajaa - tai kumman nähdään ajavan - terrorismiin enemmän: a) jihadin ja islamin (tai jonkun muun ääri-ideologian) merkityksellisen sisällön vai b) länsimaisen yhteiskunnan "vääränlaisuuden" ja tyhjän ja kolkon sisällöttömyyden.
Siis onko islam vahva vetämään vai länsi vahva työntämään.
Mikäli (ja kun) liberaalit toteavat, että lännessä on ongelma, kuuluisi tietysti seuraavaksi pohtia, onko alkuunkaan järkevää tuottaa sitten niin diversifioituneita yhteiskuntia.
Sen sijaan pohditaan, miten länsi voisi muuttua paremmaksi. Miten me voisimme tehdä asiat toisin, tarjota vaihtoehtoja näille "erilaisille". Miten vihaisilla nuorilla miehillä olisi kivempi olla - että hekin vaan tykkäisivät rahasta, tytöistä ja autoista, niin kuin (melkein) kaikki länsimaalaisetkin.
Peace.
Riikka:
"Toinen kysymys on sitten se, kumpi näitä nuoria miehiä ajaa - tai kumman nähdään ajavan - terrorismiin enemmän: a) jihadin ja islamin (tai jonkun muun ääri-ideologian) merkityksellisen sisällön vai b) länsimaisen yhteiskunnan "vääränlaisuuden" ja tyhjän ja kolkon sisällöttömyyden."
Sinänsä hyvä ja filosofinen kysymys ja yhteiskuntafilosofit voisivat pohtia tätä asiaa käyskennellen oliivilehdossa kera Sokrateen.
Minun mielestäni kysymys on enemmän eettinen ja moraalifilosofiaan liittyvä. Onko oikein, että vainoa ja kurjia oloja pakoon lähteneet maahanmuuttajat "kiittävät" heidät vastaanottaneita länsimaita terrorismilla eli surmaamalla kyseisen maan viattomia kansalaisia?
Mielestäni Bostonin tapauksessa kiteytyy islamilaisista maista länsimaihin suuntautuneen pakolaisuuden ja maahanmuuton kovasti vaiettu ongelma. Länsimainen materia,mammona, raha ja elintaso kyllä maistuvat tänne saapuneille allahin miehille. Sen sijaan länsimaisille arvoille nämä kaverit pyllistävät useinkin ylimielisen röyhkeästi.
Länsimaisen yhteiskunnan materian kyllästämästä henkisestä ahdistuksesta toki voidaan vääntää peistä kovasti, mutta toivotaan, ettei se kuitenkaan lopullisesti nitistä vapaata tahtoa, eikä "aja" ihmisiä mihinkään tekoon ja ei poista ihmisen vastuuta omista valinnoistaan.
Peace myös.
Riikalle lyhyt vastaus seuraavassa:
Tolerating unto death
Tamerlanin puoliso kääntyi islamiin ja hänen vanhempansa tukivat päätöstä.
Suvaitsevaisuus ei ole arvo vaan yhdistelmä älyllistä laiskuutta ja passiivista kaiken hyväksymistä samalla, kun itse tuntee hyvää oloa kaiken hyväksymisestä seurauksista piittaamatta.
Arska:
“Onko oikein, että vainoa ja kurjia oloja pakoon lähteneet maahanmuuttajat "kiittävät" heidät vastaanottaneita länsimaita terrorismilla eli surmaamalla kyseisen maan viattomia kansalaisia?“
Näin muotoiltuna harvan on kai mahdollista vastata tähän myöntävästi. Suvaitsevaisilla lienee silti toisenlainen moraalifilosofinen lähestymistapa, jossa näillä tapahtumilla (maahanmuutto, terrori) ei ole merkittävää yhteyttä, vaan oleellista on “kärsivien toisten” saama apu yleisesti. “Viattomien” kokema väkivalta (kenen tahansa toimesta) on satunnainen tekijä, joka ei vaikuta alkuperäiseen moraalikoodiin “kärsivien auttamisesta”.
Pragmatikkona on tietysti helppo kumota koko moraalikoodin toimivuus, skeptikkona kyseenalaistaa sen motiivi. Siis ihan ilman politiikkaa tai minkään sortin nationalismia.
Ymmärrän toki oliivilehto-piikin, joskin näen tämän “sokraattisen” tyylin paljon hedelmällisempänä suvisten kiusaamistapana kuin “onko oikein, että...”-kysymykset. Muka-liberaalien filosofioiden ja epäjohdonmukaisten moraalien alas ampuminen on paitsi kivaa myös osoittaa hyvin helposti suvisten älylliset puutteet, minkä jälkeen keskustelun voikin lopettaa.
Vasarahammer:
Kiitos linkistä.
“Suvaitsevaisuus ei ole arvo vaan yhdistelmä älyllistä laiskuutta ja passiivista kaiken hyväksymistä samalla, kun itse tuntee hyvää oloa kaiken hyväksymisestä seurauksista piittaamatta.“
Nimenomaan. Suvaitsevainen on usein hyvin välinpitämätön ja narsistinen. Tosin poliittisen ja kulttuurisen eliitin ulkopuolella sairautta esiintyy äärimuodoissaan aika paljon vähemmän. En edelleenkään usko, että esim. islamiin kääntyvä länsimainen nainen kärsii ensisijaisesti suvaitsevaisuudesta. Kyllä siellä jotakin muutakin häikkää pääpuolessa täytyy olla.
Unohtui tuosta eliitistä se, joka nauttii suvaitsevaisuus-taudista ehkä pahiten: akateeminen eliitti. Onneksi norsunluut kolisevat maanpinnalle aika harvakseltaan.
Kiitos vastauksesta Riikka.
Vaikka emme ole vaihtamassa maailmankatosmuksia, niin ehkä on vielä paikallaan lausua sananen.
Olen skeptinen ja kyyninen ja hieman inhorealisti; ei kai suomalainen mies muunlainen voi ollakaan kun hänen ikänsä lähestyy puolta vuosisataa.
Lisäksi olen jotenkin allergisoitunut sille, että nykyään jokainen yhteiskunnallinen ja sosiaalinen ongelma selitetään aina rakenteista ja vallitsevista oloista johtuvaksi. Koskaan pahuus ei asua ihmisessä, vaan se on jossain muualla; tai taustalla "länsimaisessa yhteiskunnassa ja sen materian täyttämässä arvotyhjiössä".
Ja näitä "kärsiviä" ja syrjäytyneitä meillä riittää ihan omasta takaa tarpeeksi. Miksi ihmeessä länsimaiset valtiot tukevat sellaista maahanmuuttoa, joka vaatii oman kotouttamis- ja sopeuttamisteollisuuden ja tästä huolimatta tänne saapuneet maahanmuuttajat eivät sopeudu? Ja joita varten pitää miettiä strategioita "miten länsi voidaan muuttaa paremmaksi", koska pelätään näiden autettavien luisumista yhteiskunnan marginaaliin ja terrorismiin.
Minusta koko maahanmuuttoasetelmaa leimaa jättimäinen valhe, jota media ja poliittisesti korrekti eliitti ylläpitävät sen valheellisuudesta ja sen aiheuttamista ongelmista huolimatta.
Lopuksi. Onselvää, etteivät kaikki muslimit ole terroristeja ja fanaatikkoja. Tosiasia vain on, että Bostonin tai Madridin tai Lontoon tapaisten viattomiin massoihin kohdistuvien terrori-iskujen tekijät ovat useimmiten muslimeja. Todennäköisyydellä noin 1.
No, amerikkalaisten jutuissa näyttää siltä, että islamistiterrorismia ei uskota oikeasti iskun syyksi, vaan konservatiivipiireissä tunnutaan uskovan että tämä on Obaman kommunnistisen hallinnon temppu jolla poliisille saadaan oikeus tehdä ratsioita lainkuuliaisten ihmisten koteihin, ja vaatia tiukempia aselakeja.
Lähetä kommentti