Vihapuheelle ei löydy kaikkien hyväksymää yksiselitteistä
määritelmää. Tästä syystä vihapuhe jää terminä leijumaan ilmaan ja sen merkitys
on sitä, mitä sen käyttäjä tahtoo. Historiallisia analogioita voi toki hakea.
Vihapuhetta voi hyvällä syyllä pitää tämän päivän kerettiläisyytenä tai
noituutena.
Toisaalta koko käsite on varsin nuori ja liittyy postmoderniin
ajatteluun, jossa puhe itsessään määrittelee todellisuutta eli puhetta jotkut
pitävät oikeasti tekona. Puutun tässä kirjoituksessa postmoderniin
näennäisanalyysiin Yleisradion
sivuilla. Siinä haastatellaan Turun
yliopiston tutkijatohtori Reima Välimäkeä Vihan pitkät jäljet -hankkeen
tiimoilta.
Välimäki matkustaa keskiaikaan, josta hän etsii esimerkkejä
historiallisesta vihapuheesta. Niitähän löytyy pappien ja munkkien saarnoja
tutkimalla. Ylen sivujen mukaan:
”Vihapuhetta on ollut olemassa vuosisatojen ajan, myös
teemat ovat säilyneet samanlaisina.”
Välimäki toteaa:
” Sekä keskiaikaisessa että nykypäivän vihapuheessa näkyvät
ennakkoluulot siitä, että vieras tai vihollinen on esimerkiksi yleisesti
moraaliton, epähygieeninen, seksuaalisesti yliaktiivinen tai käyttäytyy
eläimellisesti.”
Välimäki keskittyy puheeseen itseensä. Hän ei edes yritä
selvittää kontekstia puheen taustalla. Tästä syystä hänen yrityksensä
analysoida vihapuhetta jää pinnalliseksi eikä tuota juuri mitään ymmärrystä
lisäävää tietoa. Välimäki myös yrittää selittää, että ns. vihapuhe syntyy
tyhjästä eikä sen takana ole todellisia ongelmia:
” Tavoitteena on ollut auttaa ihmisiä ymmärtämään, että
vieraan pelko ja vihapuhe eivät välttämättä kumpua oikeista ongelmista. Jos
tämä ymmärretään, pystytään toivottavasti lieventämään keskustelukulttuuria.”
Tämä toimii toki mutta vain, jos taustalta ei löydy oikeita
ongelmia. Välimäki ei ymmärrä, että massamaahanmuutto Lähi-idästä ja Afrikasta
jakaa väistämättä kansaa. Tämä saattaa olla tarkoituskin, koska heikentämällä
kansallisvaltioita ylikansallinen Euroopan Unioni kasvattaa omaa valtaansa.
Massamaahanmuutto maailman väkivaltaisimmista ja huonosti
toimivimmista yhteiskunnista ei ole vastaanottavalle kehittyneelle
yhteiskunnalle hyödyllistä vaan aiheuttaa luonteeltaan pysyviä kustannuksia ja
rikollisuuden lisääntymistä. Tämä ei ole mitään retorista heittoa vaan faktaa.
Jos vastaanottava yhteiskunta on ns. hyvinvointivaltio, veronmaksajan rahoista kasvava
osuus menee tulijoiden elättämiseen. Tähän järkeilyyn ei tarvita tohtorintutkintoa
vaan se onnistuu keneltä tahansa. Ehkä siksi se ei kiinnosta Välimäen
kaltaisia.
Ylen toimittaja on erikseen korostanut tämän Välimäen lauseen:
”Jokaisen tulisi ymmärtää, että keskustelun rummuttaminen
sosiaalisessa mediassa harvoin johtaa mihinkään.”
Annetaan ymmärtää, että kirjoittamisella ei ole merkitystä. Tähän
voisi esittää kysymyksen, miksi sitten tarvitaan sensuuria ja vaaditaan kovempia
rangaistuksia vihapuheesta, jos kerran keskustelu sosiaalisessa mediassa on
yhtä tyhjän kanssa.
Sitä paitsi kiistelyn taustalla on aito ristiriita. Eliitti
haluaa maahanmuuttajia ja pyrkii rummuttamaan monimuotoisuuden positiivisia
puolia usein suorastaan läpinäkyvän propagandistisesti. Rahvas taas ymmärtää,
että monimuotoisuudessa on myös varjopuolia ja niitä ei eliitti joudu kokemaan.
Eliitti viestittää maahanmuuton kannattamisella omaa moraalista erinomaisuuttaan,
joka taas rahvaan silmissä vaikuttaa vastenmieliseltä hurskastelulta. Eliitti harrastaa
kuitenkin hyväntekeväisyyttään pääasiassa veronmaksajan rahoilla.
Välimäki toteaa lopuksi:
” Vaikka tilanne yhteiskunnassa ei vastaisikaan omaa
ihannetta, pyritään mieluummin elämään sovussa ja ylläpitämään
yhteiskuntarauhaa kuin tavoitellaan omaa, kuviteltua ihannetta.”
Tämä pitäisi kertoa niille, jotka haluavat muuttaa Suomen monikulttuuriseksi.
He tässä ovat utopisteja eivät ne, jotka asettavat etnisen ja uskonnollisen
monimuotoisuuden siunauksellisuuden kyseenalaiseksi.
Vasemmistolaisten puuhastelua
Tutkijatohtori Välimäki ja Vihan jäljet -hankkeen johtaja
Marjo Kaartinen esiintyivät Turun
Sanomien haastattelussa vuoden 2017 heinäkuussa. Kaartinen kertoi
yliopiston tiedotteessa, että tarkoituksena on pohtia syitä vihapuheen takana, murtaa
vääriä ja vahingollisia ennakkoluuloja ja kehittää konkreettisia työkaluja
niiden kohtaamiseen.
Tähän mennessä lukemani perusteella tutkijat eivät ole päässeet
retorista tasoa syvemmälle ja tuskin pääsevätkään. Sen verran vahvasti heistä
huokuu tunkkainen vasemmistolaisuus.
Erityisesti Kaartinen on huolissaan retoriikan
koventumisesta:
” Etenkin se, että poliittisessa kentässämme alkaa olla ihan
legitiimiä harrastaa vihapuhetta. Tilannetta hyssytellään, fasisteja ei sanota
fasisteiksi.”
Sanan fasisti ylenmääräinen viljely keskustelussa kertoo
laitavasemmistoon sijoittuvasta poliittisesta vakaumuksesta. Kaartisen
sensuurihenkisyydestä ei liene epäselvyyttä.
Välimäen mielestä taas pahinta on se, että esivalta ja
viranomaiset antavat luvan tiettyjen käsitteiden ja sanojen käytölle. Hänelle
ilmeisesti käsite sananvapaus on vieras. Se tarkoittaa sitä, että esivallalta
ei kysytä lupaa eikä tarvitsekaan.
Kirjoituksen loppupuolella käy selväksi, että
tutkimushankkeen jonkinlaisena ääneen lausumattomana tavoitteena on tarjota
näennäistieteellinen oikeutus sensuurille. Toimittaja Milja Virtanen on otsikoinut
tämän osuuden raflaavasti: ”Jo keskiajalla harjoitettiin moderointia”.
Hankkeen johtaja Kaartinen kertoo, kuinka kyseenalaisina kirjoina
pidetyt teokset päätettiin poistaa kokonaan:
” Toukokuussa 1521 Lontoossa roihusi iso kirjarovio. Kaikki
Lutherin kirjat, jotka löydettiin, poltettiin. Se oli valtakunnan suurtapahtuma,
johon panostettiin.”
En nyt tässä yhteydessä viitsisi mainita, että eräässä
toisessakin paikassa harrastettiin
kirjarovioita.
Joskus aikana ennen sosiaalisen median jättejä,
internet-keskusteluita käytiin enimmäkseen keskustelupalstoilla. Niissä
moderoinnin tarkoituksena oli pitää palsta luettavana, eli pääsääntöisesti keskustelun
häiriköinti moderoitiin pois. Muuten sallittiin varsin vapaa keskustelu.
Kun ”moderointi” alkoi siirtyä sosiaalisen median jättien ja
viranomaisten vastuulle, se sai mielivaltaisia ja sattumanvaraisia piirteitä.
Syntyi myös ilmiantokulttuuri, jossa erityisesti vasemmisto on kunnostautunut.
Sosiaalisen median jäteistä erityisesti Facebook on tullut tunnetuksi ahkerana
sensuroijana, jolle myös valtio
voi ulkoistaa sensuurin ilman poliittista painolastia.
Kirjaroviot ovat hyvä analogia modernille nettisensuurille.
Kirjojen polttajat eivät toki löytäneet kaikkia kopioita ja rovion tarkoitus
olikin lähinnä tarjota osallistujille seremoniallinen ”kahden minuutin viha”. Nykypäivänä
on roviota tehokkaammat keinot käytössä. Delete-näppäin ei sekään ole
täydellinen, mutta hakukonetulosten säädöllä väärät mielipiteet saadaan
suodatettua pois näkvvistä erittäin tehokkaasti.
Yritykset kontrolloida keskustelua viranomaistoimin ja pyrkimykset vaientaa
epämiellyttävät keskustelijat eivät kuulu vapaaseen yhteiskuntaan.
Valitettavasti Suomessa hallitus etsii jatkuvasti keinoja vaientaa väärät
mielipiteet ja saattaa tavalliset ihmiset leivättömän pöydän ääreen
nettikirjoitusten takia. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että totuus ei tarvitse
sensuuria suojakseen vaan se tulee muutenkin esiin. Valhe sen sijaan tarvitsee
menestyäkseen totuuden tukahduttamista.
4 kommenttia:
Kiitos Vasaralle hyvästä postauksesta. Ei mulla oikeastaan ole olennaisesti lisättävää mutta heitänpä kuitenkin muutaman huomion noista Välimäen sekä Vasaran lausumista:
Välimäki:
”Tavoitteena on ollut auttaa ihmisiä ymmärtämään, että vieraan pelko ja vihapuhe eivät välttämättä kumpua oikeista ongelmista. Jos tämä ymmärretään, pystytään toivottavasti lieventämään keskustelukulttuuria.”
Väkivalta, raiskaukset sekä pysyvän elatusautomaatin pariin päässyt väestönosa ovat oikeita eikä keksittyjä ongelmia. Koska niitten olemassaolo välimäkien toimesta kielletään niin samalla varmistetaan ettei keskustelukulttuuri ainakaan lievene. Meinaan, me kantiksethan keskustelemme. Ns. väärinymmärretyt eivät keskustele vaan toimivat ja väkivaltaisesti. Koska heille mahdollistetaan se.
Välimäki:
”Jokaisen tulisi ymmärtää, että keskustelun rummuttaminen sosiaalisessa mediassa harvoin johtaa mihinkään.”
Vasara:
”Annetaan ymmärtää, että kirjoittamisella ei ole merkitystä. Tähän voisi esittää kysymyksen, miksi sitten tarvitaan sensuuria ja vaaditaan kovempia rangaistuksia vihapuheesta, jos kerran keskustelu sosiaalisessa mediassa on yhtä tyhjän kanssa.”
Jep. Keskustelu ei ole yhtä tyhjän kanssa. Sitä pelätään. Siksi se halutaan vaientaa.
Välimäki:
”Vaikka tilanne yhteiskunnassa ei vastaisikaan omaa ihannetta, pyritään mieluummin elämään sovussa ja ylläpitämään yhteiskuntarauhaa kuin tavoitellaan omaa, kuviteltua ihannetta.”
Ja mitä muuta tuo Välimäki tavoittelee kuin omaa, kuviteltua ihannettaan? Ja kuinka se ihanne ja ennen kaikkea sen toteutuminen ylläpitää yhteiskuntarauhaa? Kuinka se parantaa yhteiskuntarauhaa esmes verrattuna 1980-lukuun?
Välimäki:
”Etenkin se, että poliittisessa kentässämme alkaa olla ihan legitiimiä harrastaa vihapuhetta. Tilannetta hyssytellään, fasisteja ei sanota fasisteiksi.”
Yhteiskuntamme suurimpia sairauksia on se, että nimenomaan (ja vain) vasemmistolaisilla ns. asiantuntijoilla on oikeus määritellä se, kuka on fasisti. Tilannetta voisi kääntäen verrata siihen että hankittaisiin paikalle Lapuan Liikkeen muiluttaja ja pyydettäisiin häntä määrittelemään että ketkä ovat kommunisteja.
Hyvin paukuteltu.
Nostan esiin Pravdan Anu Kantolan kuvauksen ruotsalaisesta yhteiskunnasta:
Ruotsalaisella äkkivääryydellä on pitkä historia. Maan talousmenestys synnytti 1900-luvulla niin ison työväenluokan, ettei demarien tarvinnut tehdä kompromisseja. Puolue hallitsi voimaperäisesti vuosikymmeniä ja rakensi hyvinvointivaltion. Oikeisto piti päänsä alhaalla, puri hammasta, kirosi Olof Palmea ja maksoi korkeita veroja vastineeksi siitä, ettei yrityksiä kansallistettu.
Eli Kantola suoraan toteaa, että väkivallan uhalla sosiaalidemokraatit pakottivat ruotsalaiset oikeistolaiset hampaitaan purren hyvksymään demokraattisen sosialismin, koska toinen vaihtoehto olisi ollut väkivaltainen kommunismi.
Kyllähän me tämän jo tiesimme, joten Kantolan analyysin kylmyys - "näin se kuulkaa on" - shokeeraa. Ikään kuin Kuuban kommunismi hyväksyttäisiin vain sillä toteamuksella, että henki lähtee lahtareilta, jos eivät käyttäydy kunnolla.
Suomalaisen journalismin parasta antia ovat juuri tämän kaltaiset kirjoitukset, joissa vaan kylmästi sivuutetaan kansalaisten oikeus fyysiseen ja omaisuuden koskemattomuuden suojaan.
Vihapuheelle ei ole eikä tule mitään selkeää määritelmää, koska sen jälkeen se lakkaisi olemasta samanlainen kaikkeen kelpaava lyömäase kuin rasismi. Vihervasemmistolainen kielenkäyttö on läpeensä polarisoivaa deskriptiivisen sijaan.
Huutavat uhriuttaan hakatessaan toisia.
Luin ensimmäisen jutun tuosta kirjasta ja se oli kyllä aika onneton. Siinä ei edes selitetty mitä donatolaisuus oli ja miksi se syntyi. Augustinukselta ei ilmeisistä syistä saatu esille yhtään vihapuhetta. Ainoa kunnon teksti oli donatolaisten kiihkeä marttyyrikertomus ja historiallisena narratiivina luonnollisesti se, että Rooman valtiollinen sortokoneistoineen oli katolinen ja kapinallisia donatolaisia vastaan.
Mukava, että arvioit tämän hankkeen näin tyhjentävästi, nyt mun ei tarvitse :)
Lähetä kommentti