Jo legendaksi nousseen Pensseli-sedän Suomen vierailu on kirvoittanut edistykselliseltä kansanosalta kaksi närkästynyttä kommenttia. Ensin vihreä tiedostaja Anu-Elina Lehti kirjoitti avoimen kirjeen Pensseli-sedälle. Aamulehdessä kolumnisti Taneli Heikka osoitti halveksuntansa suomalaista rahvasta kohtaan otsikolla ”Pensseli-setä nauroi matkalla pankkiin”.
Voidaan toki kiistellä, oliko Pensseli-sedän videon tekstittäneen TheKassitus-nimimerkin huumori huonoa vai ei. Edistyksellinen kansanosa on koko itsenäisyyden historian ajan halveksinut tavallisia ihmisiä ja heidän kansanomaista rillumarei-kulttuuriaan. Sama näköjään pätee yhtä hyvin internetin kansanhuumoriin, jota Niilin hanhet parhaimmillaan ilmentää.
Anu-Elina Lehti vertaa Pensseli-sedän Suomen vierailua Gil Hilarion (Armi Kuuselan aviomies) vastaavaan. Lehden mukaan:
” Rikasta toivevävyä kierrätettiin pitkin kyliä, mutta antropologiseen ihailuun sekoittui ylenkatsetta ja ivaa.”
Itse en elänyt noita aikoja, joten en voi tuohon vastata. Anu-Elina Lehdestä en ole ihan niin varma, mutta epäilen hänen käsityksensä perustuvan kuulopuheisiin ja ennakkoluuloihin. Lehti myös ”analysoi” Ebdo Mihemmedin suosiota:
” Kukaan peruskoulusta selvinnyt ei enää käytä sanoja neekeri tai rättipää, mutta alistamiselle on löydetty toisenlaisia keinoja.”
”Kun ulkomaalaista ei voi enää syrjiä, hänelle voi ironisesti nauraa.”
Onko Lehti kysynyt Ebdo Mihemmediltä, mitä hän tykkäsi suosiostaan? Tuskinpa. Mihemmed ei olisi tiennyt suosiostaan mitään, mikäli Helsingin Sanomien toimittaja ei olisi etsinyt häntä käsiinsä. Syyriassa Youtube-palvelu on nimittäin kielletty.
Lehti katsoo ilmeisesti oikeudekseen pyytää kollektiivisesti anteeksi suomalaisten puolesta:
” Älä muistele pahalla, ei kai me tahallaan.”
Lehden kirjoitus on kuitenkin kirjoitettu tahallaan ja ehkä jopa vakavissaan, mikä on sinänsä huolestuttavaa. Itse lukisin mielelläni suomalaisten journalistien kollektiivisen anteeksipyynnön Heikan ja Lehden törähdyksistä, mutta en toki pidättele hengitystäni sitä odotellessa.
Turvekammit
Taneli Heikka on ilmeisesti lukenut legendaarisen Reinoblogin pakinoita, joissa imaami Simo Husso-Partaraivon johtamat arktiset pakanat asustelevat turvekammeissaan Eteläisen Afrikan Unionissa. En nimittäin ole Reinon lisäksi nähnyt kenenkään käyttävän turvekammeja esimerkkinä suomalaisesta kulttuurista tai Heikan tapauksessa sen puutteesta.
Lehden kirjoitukseen verrattuna Heikka ampuu raskaammalla tykillä ja syyttää nimimerkki TheKassituksen tekstitystä homofobiasta ja rasismista. Sen jälkeen alkaa pitkä vuodatus syyrialaisista kauppiaskansana ja siitä, kuinka siellä käytiin kauppaa, kun täällä asusteltiin turvekammeissa. Heikka turvautuu melko perinteiseen monikulttuurisen liturgian kaavaan, jossa suomalaisten muka olematon kulttuuriperintö rinnastetaan entisen korkeakulttuurin alueen historialliseen edistyksellisyyteen.
Heikka spekuloi Mihemmedin suunnittelemattoman vierailun olleen voitto maahanmuuttokeskustelulle, koska Mihemmed osoittautui pelimieheksi ja otti suosionsa vastaan ammattimiehen elkein nauramalla matkalla pankkiin.
Suvaitsevaiset töppäsivät
Todellisuudessa ns. suvaitsevaiset munasivat kultaisen mahdollisuuden. Sen sijaan, että he olisivat nähneet Mihemmedin oman kansansa musiikkiperinteen ja islamilaisen maailman kulttuurillisen monimuotoisuuden edustajana, he ylimielisyyttään lähtivät syyttämään suomalaisia rasismista ja junttimaisuudesta.
He tahtomattaan paljastivat, että ns. suvaitsevaisuudessa on kyse moraaliposeerauksesta ja tavallisen kansan halveksunnasta eli lyhyesti elitismistä. Lehti ja Heikka ovat parempia ihmisiä, koska he tiedostavat ja heillä on oikeat mielipiteet .
Totuus nimittäin on, että pelkät hauskat sanat eivät selitä Mihemmedin suosiota. Youtube-videolla hän osoittaa nauttivansa esiintymisestä ja musiikistaan, mikä näkyy tietokoneen ruudulla kielimuurista ja kulttuurieroista huolimatta.
11 kommenttia:
Itse en elänyt noita aikoja, joten en voi tuohon vastata. Anu-Elina Lehdestä en ole ihan niin varma.
Nuo on niitä mummojen juttuja. Mummoja pitää ymmärtää, jos ne joskus äksyilevät niin hyvää ne vain tarkoittavat.
Mikäli itse olisin bisnesvainuinen poptuottaja palkkaisin Tanelin ja Anu-Elinan laulamaan tämän
http://www.youtube.com/watch?v=dAoeMp9PwJY
duettona johonkin telkkarin karaokeohjelmaan.
Karaokehan on vanhaa, itämaista kulttuuria, jota harrastettiin jo silloin, kun juntit vielä soittivat sahaa.
Keskiaikainen saatanan / noituuden jne pelko ja nykyaikainen rasismin pelko muistuttavat erehdyttävästi toisiaan.
Luojan kiitos siitäkin, että en ole käynyt päivääkään peruskoulua...
Lehti ja Heikka vahvistivat kirjoituksillaan paria ajatusmallia. Tavallisten suomalaisten ei kannata ottaa kontaktia toisiin kulttuureihin (edes Suomessa), koska siihen sisältyy riski syyllistyä rasismiin. Jos taas väärinymmärryksiä sattuu kulttuurien välillä, ei kannata turvautua huumoriin, koska kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä (ainakin suomalainen) huumori on rasismia eikä suinkaan tasavertaisuuden ilmaus.
Toisaalta näiden mallien noudattaminen johtaa siihen, että muiden kulttuurien edustajien on vaikea ottaa kontaktia suomalaisiin, kun suomalainen pelkää mokaavansa. Näin Lehti ja Heikka tulivat vaikeuttaneeksi ruohonjuuritasolla muiden kulttuurien edustajien sopeutumista Suomeen, mutta epäilemättä siitä voi syyttää - mitäs muutakaan kuin - suomalaisten rasistisia asenteita.
"Toisaalta näiden mallien noudattaminen johtaa siihen, että muiden kulttuurien edustajien on vaikea ottaa kontaktia suomalaisiin, kun suomalainen pelkää mokaavansa."
Hyvä huomio! Ikään kuin "mitä ne minusta nyt ajattelee" ei kuuluisi stereotyyppiseen suomalaiseen käyttäytymismalliin.
Syyrialaiselle musiikille nauraminen on barbaarista, onhan Syyria vanhaa Mesopotamiaa; kulttuurin ja sivistyksen kehto. Eihän mitenkään sovi, että juuri metsästä autoilemaan noussut humalahakuinen ja humalassa kiivaas härmän juntti huvittuu siitä. Jos suomalainen osoittaa reilua ylpeyttä omasta kulttuuristaan, täytyy sellainen pikaisesti tuomita julkisesti valtakunnan päälehdessä. Vain anonyymina tässä maassa uskaltaa nauraa toisten maiden tavoille.
Laajemminkin ottaen; media ja poliittinen eliitti ylläpitää kansallista maailmankuvaa, jossa asetetaan vastakkain etelä-eurooppalainen sivistynyt kaupunkikulttuuri ja barbaarinen metsäläisyys. Tuon näkemyksen takia edelleen puhutaan talvisodan ihmeestä, nokia-ihmeestä jne. vaikka todellisuudessa ne ovat vain hyvän suomalaisen työn tuloksia - ei ne mitään ihmeitä ole. Voisi olla korkea aika yrittää kasvattaa seuraavalle sukupolvelle sellainen kansallinen maailmankuva, jossa luovuttaisiin yliampuvasta itsekriittisyydestä.
Ei ole totta! Laittakaapa youtubeen hakusanoiksi "misheard lyrics". Kyseessä on youtuben laajuinen villitys, jossa hankalasti ymmärrettävistä tai epäselvistä sanoituksista väännetään "ymmärrettäviä".
Vihervasemmiston äärisuvaitsevaisto on itse rasistinen nostaessaan marttyyrin jalustalle henkiön, joka erottuu muista väärin ymmärretyistä kappaleista näin:
1) olemalla lähi-idästä
2) laulamalla ei-länsimaisella kielellä
3) hänellä on viikset
"Niilin hanhet" rasistinen ja homofobinen?! Mitä saatanaa?
Minäkin ihmettelin, miten Heikan täytyi vielä homofobiakin tunkea mukaan.
- Miksi Heikan piti väännellä "suomennoksen" sanoja, vaikka ne olivat selvästi videolla näkyvissä? "Omaan perseeni, nyt hän vetää" tarkoitti minulle "I own my ass, now he pulls", kunnes toimittajat esittivät omia tulkintojaan. Pitääkö hölynpölystä koittaa löytää syvällisiä merkityksiä niin kovasti, että oman tulkinnan tueksi pitää muuttaa jopa kirjoitetut sanat toisiksi (Heikka: "omaa p-settäni nyt hän vetää")?
- Jos "suomennoksen" sanat nyt sitten viittasivatkin homouteen ja minä olin ainoa, joka ei sitä hoksannut, mikä siinä oli se homofobinen osa? Onko homoudesta viestittämiseen olemassa jokin virallinen kaava, josta poikkeaminen kertoaa väistämättä fobiasta? Minä hyväksyn homouden sen verran tavallisena puuhana, etten ymmärrä, miksei sitä voisi käsitellä huumorilla kuten muitakin tavallisia asioita.
- Miksi Heikan piti väännellä "suomennoksen" sanoja, vaikka ne olivat selvästi videolla näkyvissä? "Omaan perseeni, nyt hän vetää" tarkoitti minulle "I own my ass, now he pulls", kunnes toimittajat esittivät omia tulkintojaan. Pitääkö hölynpölystä koittaa löytää syvällisiä merkityksiä niin kovasti, että oman tulkinnan tueksi pitää muuttaa jopa kirjoitetut sanat toisiksi (Heikka: "omaa p-settäni nyt hän vetää")?
"Syvällisiä merkityksiä", hah. Väitän, että lähes kaikille kuulijoista tuli mielikuva Pensseli-sedästä, joka vetelee viskiä ja siinä sivussa kertojaa perseeseen. Juuri tuo mielikuva noissa sanoissa naurattaakin.
Mutta mitä sitten? Se, että aletaan nillittää, että tuo on homofobista, on kyllä täysin naurettavan tosikkomaista. Kieltämättä olisi ollut parempi ja jopa hauskempaa, jos sanoissa olisi ollut juuri tuossa kohtaa kuultavissa jokin sievistelevä ja korrekti mutta heti ymmärrettävissä oleva kiertoilmaus mutta kaikkea ei voi saada.
Poliittisessa korrektiudessa on ikävintä juuri se, että se riistää viattomuuden aivan kaikesta. Väärinkuulluilla sanoilla ei tuossa pilkattu ketään eikä mitään. Mutta mitäpä ammattimainen toisten puolesta loukkaantuja luonnolleen mahtaisi.
Eurooppalaiset vasemmistolaiset ovat saaneet olla valitettavan rauhassa viimeaikoina, kun katse on kohdistunut islamilaiseen vyörytykseen. Tämä on kuitenkin niin röyhkeä temppu, että ansaitsee valonsäteen osakseen:
Novartiksen toimitusjohtaja Daniel Vasella on joutunut eläinaktivistien raakojen tihutöiden kohteeksi. Elokuussa Vasellan perhehauta Sveitsin Churissa häpäistiin ja mm. äidin tuhkauurna varastettiin. Viikkoa myöhemmin Vasellan kesäasunto Itävallan Tirolissa sytytettiin tuleen. Tapahtumapaikoille jätetyissä viesteissä ja maalauksissa viitattiin Novartiksen yhteistyöhön brittiläisen koe-eläinkeskuksen Huntington Life Sciencen kanssa, minkä yritys on jo aikaisemmin lopettanut. Näkyvä eläinaktivistiryhmä Stop Huntington Animal Cruelty kiistää osallisuutensa tapahtumiin, mutta toteaa ymmärtävänsä taustalla olevan turhautumisen.
On se kumma kun näiden turhautumisten takia saa tehdä mitä vaan. Näkyykö VHM:n turhautuminen, erinäisiin asioihin ja johtavassa asemassa oleviin henkilöihin, käytännössä millään tavalla?
Lähetä kommentti