Vihreiden
kuntavaaliehdokkaana Helsingissä esiintyvä Joonas Lyytinen
kirjoitti sivuilleen artikkelin ”Vastajihadismin
höpsismi”. Vastajihadismi-termiä on julkisuudessa aiemmin
käyttänyt lähinnä alan johtava suomalainen asiantuntija,
historiantutkija Jussi Jalonen.
Lyytinen haukkuu
ensin lyttyyn Political islam -sivustoa ylläpitävän Bill Warnerin
ja sen jälkeen ”vastajihadhörhö” Pamela Gellerin. Näistä
jälkimmäinen oli aikanaan myös Jussi Jalosen tähtäimessä.
Lyytinen tuntuu
olevan erityisen närkästynyt islamin uhrien lukumääräarviosta
(270 miljoonaa) ja tukeutuu analyysissaan Little Green Footballs
-sivuston artikkeliin. Tällä teollaan Lyytinen menetti
uskottavuutensa täysin eli hän harhailee artikkelissaan alueella,
jota hän ei ymmärrä ja josta hänellä ei ole riittäviä
taustatietoja. Siteerattu LGF:n artikkelikin perustuu lähinnä
olkiukkoargumentointiin.
Itseoppineet
islam-kriitikot
9/11-terrori-iskut
järkyttivät amerikkalaisia. Monille oli mahdotonta ymmärtää,
miten joku voi vihata amerikkalaisia niin paljon, että ohjaa
lentokoneet päin pilvenpiirtäjiä tappaakseen mahdollisimman paljon
viattomia siviilejä.
Ymmärrys islamista
oli myös heikolla tasolla. Jotkut ihmiset ottivat asiakseen oppia
ymmärtämään, millaiseen opilliseen viitekehykseen lentokoneiden
ohjaaminen päin pilvenpiirtäjiä perustui. Yhdysvalloissa tällaisia
itseoppineita islamin asiantuntijoita ovat mm. aiemmin mainittu Bill
Warner, Robert Spencer ja Andrew Bostom. Näistä Warner on fysiikan
tohtori ja Bostomin tausta on lääketieteessä. Spencerin tausta on
uskontotieteessä, josta hänellä on maisterin paperit Chapel Hillin
yliopistosta Pohjois-Carolinassa.
Bill Warner selittää
tällä
videolla syitä, miksi itseoppineita islam-asiantuntijoita
tarvitaan. Akateemiset islamintutkijat eivät ole kyenneet tarjoamaan
vastausta islamilaisen jihadismin aiheuttamaan ongelmaan.
Itseoppineet islamin tutkijat taas etsivät vastausta islamin
perusteista eli Koraanista, Hadith-kokoelmista ja islamin profeetan
elämästä.
Islamin käsittely
poliittisena ideologiana ja terrorismin syiden etsiminen sieltä
johtaa nykyisessä poliittisesti korrektissa lännessä
automaattisesti syytteisiin rasismista ja islamofobiasta. Kaikki
edellä mainitut islam-kriitikot ovat saaneet tällaisia syytteitä
niskaansa. Heidän väitteitään ei edes yritetä kumota. Jos
yritetään, väitteet kuitataan lonkalta ”reikäpäisinä”,
kuten Lyytinen tekee. Vaihtoehtoisesti otetaan olkiukot avuksi, kuten
Lyytinen myös tekee:
”… minkään
noiden ihan oikean ongelman ratkaisua ei edistä se, että islamia
käsitellään jonain monoliittisena murhanhimoisena möhkäleenä.”
Warner ja Spencer
ovat esittäneet kansantajuisesti niitä islamin opin perusteita,
joihin jihadia käyvä terroristi perustaa tekonsa. Jihad on yksi osa
islamia ja historiallisesti sen leviämiseen eniten vaikuttanut
tekijä. Uskonnollinen pyhä sota oli islamin keskeinen innovaatio ja
sen menestyksen perusta. Rauhanomaiset islamin suuntaukset eivät
olemassaolollaan kumoa tätä historiallista tosiasiaa. Suomessa
Jaakko Hämeen-Anttila väitti Islamin käsikirjassaan, että islamia
ei voida sanoa levitetyn miekkalähetyksellä. Tässä
Hämeen-Anttila kertoo selkeästi harhaanjohtavaa tietoa
suomalaisille lukijoilleen.
Valtapoliitikot taas
ovat julkisissa esiintymisissään pyrkineet välttämään
islamilaisen ideologian osuutta nykypäivän terrorismiin.
Erityisesti tässä on kunnostautunut väistyvä Yhdysvaltojen
presidentti Barack Obama, joka ei ole säästellyt ylisanoja
islamista pyrkiessään parantamaan suhteita islamilaiseen maailmaan.
Hörhösivusto LGF
Lyytinen hyökkää
Bill Warnerin sivustollaan esittämien numeroiden kimppuun. Itse olen
lukenut Bostomin kirjan ”Legacy of Jihad”, jossa on useita
artikkeleita jihad-valloituksista. Luultavasti eniten kuolonuhreja
tuli Intiassa, jossa jo vuoden 1000 tienoilla asui historioitsija
K.S.
Lalin arvion mukaan 200 miljoonaa ihmistä.
Jihad-hyökkäykset
tapahtuivat aikana, jolloin väestökirjanpito ei ollut nykyisellä
tasolla. Kaikki luvut ovat enemmän tai vähemmän hyviä arvioita.
LGF-sivuston motiivi hyökätä Warnerin ja Gellerin kimppuun ei
liity siihen, että luvut olisivat jotenkin erityisen huonoja vaan
tarkoituksena on hyökätä nimenomaan näiden henkilöiden kimppuun.
Erityisesti Geller on ollut LGF-sivuston ylläpitäjä Charles
Johnsonin vihollinen jo vuosikaudet. Tosin Lyytisen lähteenä
käyttämä artikkeli on vuodelta 2011. Nykyisin Johnsonin
edesottamukset eivät kiinnosta ketään islam-kriitikkoa.
Charles Johnsonin
alkujaan pyöräilyyn keskittynyt blogi muuttui täysin, kun
lentokoneet iskeytyivät World Trade Centerin kaksoistorneihin. Sen
jälkeen Johnson keskittyi jihad-vastaisen bloginsa pitämiseen. Hän
ei ole koskaan ollut mikään hyvä kirjoittaja eikä todellakaan
mikään islamin asiantuntija. Sen sijaan hän oli Robert Spencerin
ja Pamela Gellerin hyvä kaveri pitkään, kunnes välit rikkoutuivat
tai oikeammin Johnson katkaisi välit entisiin ystäviinsä, koska
nämä olivat hänen mielestään rasistisia kiihkoilijoita ja
veljeilivät äärioikeistolaisten ja jopa uusnatsien kanssa.
LGF:n
kommenttiosastossa oli paljon kirjoittajia, mikä aikanaan
hämmästytti minua, koska blogina se oli keskinkertainen ja perustui
uutisten kokoamiseen ja lyhyeen kommentointiin. Johnson kuitenkin
johti sivustoaan itsevaltiaan tavoin eikä sietänyt vastaväitteitä
omiin kommentteihinsa. Kun käyttäjä sai maistaa bänniä, hänen
aiemmat viestinsä poistettiin saman tien.
Vähitellen Charles
Johnsonin ystävät hupenivat ja blogin kommenttiosastoon jäivät
enää suuren johtajan innokkaimmat nuoleskelijat. Blogi myös käänsi
poliittista kurssiaan täydet 180 astetta. Johnsonin omat perustelut
tapahtuneelle voi lukea täältä.
Eräät Johnsonin sivustolta poispotkitut käyttäjät seuraavat
edelleen Charlesin edesottamuksia. Niitä voi lukea täältä.
Sieltä voi myös lukea, miten Johnson jälkikäteen poisti
epäsuosioon joutuneiden kirjoittajien kommentteja vanhoista
viestiketjuista.
Puutun vielä
Lyytisen kirjoituksessa esitettyyn väitteeseen:
”...oudoin väite
tässä luonnollisesti on se, että koko transatlanttisen orjakaupan
uhrimäärä olisi islamin tai muslimien vastuulla.”
Tämä vaikuttaa
Johnsonin sivuston olkiukolta. Itse en ole koskaan moiseen
väitteeseen törmännyt. Islam hyväksyy orjuuden ja islamin
piirissä orjuus jatkui vielä pitkään sen jälkeen, kun kristitty
Eurooppa lopullisesti hylkäsi orjuuden. Usein islam-kriittisillä
sivustoilla muistutetaan siitä, että valkoiset eurooppalaiset itse
olivat myös orjakaupan uhreja. Isovihan aikana 400 000 asukkaan
Suomesta
vietiin 30 000 naista ja lasta myytäväksi, eli väkilukuun
suhteutettuna tuo on enemmän kuin yhdenkään Afrikan maan vastaava
määrä. Osa heistä päätyi aina Persiaan saakka.
Orjuudesta
Islamilainen
orjakauppa jatkui Välimeren alueella pitkään. Erityisesti tässä
kunnostautuivat Pohjois-Afrikan ns. barbareskivaltiot, joiden kautta
vietiin
orjiksi arviolta 1 – 1,25 miljoonaa kristittyä eurooppalaista
1500-luvulta 1800-luvulle kattavalla ajanjaksolla. Mustan meren
puolella volyymit olivat hieman suurempia eli noin 2,5 miljoonaa
vuosien 1450 ja 1700 välisenä aikana.
Orjuutta on
esiintynyt ihmiskunnan historiassa ammoisista ajoista alkaen. Luulen,
että orjuudesta ei islam-kriitikoiden kirjoituksissa käsitellä
islamin mustamaalaamiseksi, vaan siksi, että jälkikolonialistisessa
diskurssissa kaikki inhimillinen pahuus projisoidaan valkoisiin
länsimaalaisiin. Todellisuudessa meidänkin esi-isämme ja -äitimme
kärsivät orjakaupasta. Orjuus ei olisi päättynyt, jos kristityt
länsimaalaiset eivät olisi sitä lopettaneet.
Lyytisen
kirjoituksessa valkopestään jihadia aivan tosissaan:
”Edellä
lueteltujen lisäksi luvussa on mukana vuoden 1915 armenialaisten
kansanmurhan noin 1-1,5 miljoonaa uhria. On vähintäänkin
kyseenalaista voidaanko nämä laskea ”islamin” ja ”jihadin”
uhreiksi.”
Nuorturkkilaiset
kolme pashaa olivat luultavasti sekulaareja ja heidän motiivinsa oli
etninen puhdistus. He eivät kuitenkaan olisi saaneet paikallista
muslimiväestöä mukaan kansanmurhaan ilman, että olisi vedottu
dhimmi-sääntöjen rikkomiseen. Kun islamin vallan alla elävä
ei-muslimi syyllistyy tällaiseen, hänet voidaan tappaa.
Armenialaisten kansanmurha oli ruohonjuuritasolla tyylipuhdasta
jihadia, johon paikalliset imaamit osallistuivat.
Lyytisen moraalinen
omahyväisyys tulee esiin seuraavassa:
”Ihminen ja
ihmisyhteisöt ovat moniulotteisia olentoja, joiden tekojen taustalta
löytyy lukuisia erilaisia motivaatiota, innoittajia ja insentiivejä.
Laskemalla kaikki muslimien maailmassa joskus tekemät pahat teot
yhteen ja kutsumalla tätä summaa ”islamin uhriluvuksi” redusoi
tämä ”anti-jihadistinen” hörhökerho kaikki muslimit vain ja
ainoastaan islamin edustajiksi, joiden toiminnan ainoa selittävä
motiivi on islam.”
Tuohon tekstiin
kannattaa vaihtaa islamin tilalle natsismin tai kommunismin ja lukea
se sen jälkeen uudelleen. Sillä tavalla ymmärtää parhaiten
Lyytisen poliittisen korrektiuden mielettömyyden. Ei ole mitään
perusteltua syytä olla arvioimatta islamilaisen jihadin inhimillistä
hintaa. Lyytisen kaltaiset unohtavat myös sen, että islamiin kuuluu
poliittinen ulottuvuus ja uskonnollinen pyhä sota, jota opillisena
käsitteenä ei löydy muista maailmanuskonnoista.
Miksi islamin opilla
sitten on merkitystä? Syy tähän on selkeä. Sen sijaan, että
taisteltaisiin asymmetrisen sodankäynnin taktiikkaa eli terrorismia
vastaan, vastapuolen ideologinen motiivi pitää pystyä tunnistamaan
ja sitä vastaan pitää pyrkiä taistelemaan. Itseoppineet
islam-asiantuntijat eivät tuota täydellistä tietoa, mutta sekin on
paljon parempaa kuin teeskennellä, että terrorismilla ei ole mitään
tekemistä islamin kanssa tai että jihad-terroristit jotenkin
vääristelisivät islamia.
7 kommenttia:
Vihreä Poliitikonverso kommentoi kirjoitusensa kommenttiosiossa näin:
"Siksi lähtökohtaisesti on syytä olla vähintään skeptinen kun kirurgi esiintyy historioitsijana tai vaikka ravitsemustieteilijänä. Erityisesti silloin kun kyseinen henkilö ei julkaise vertaisarvioiduissa tieteellisissä julkaisuissa, jolloin metodologia sentään menee jonkinlaisen arvioinnin läpi."
Johon vastasin (mahtaneeko julkaista):
"Ja vielä skeptisempänä täytyy olla kun vihreä poliitikonverso esiintyy islamin tuntijana. Erityisesti silloin kun kyseinen vihreä poliitikonverso julkaisee vaalikampanjassaan vaan ei julkaise vertaisarvioiduissa tieteellisissä julkaisuissa, joissa metodologia sentään menee jonkinlaisen arvioinnin läpi."
Eräs Kolmas: "Siksi lähtökohtaisesti on syytä olla vähintään skeptinen kun kirurgi esiintyy historioitsijana tai vaikka ravitsemustieteilijänä."
Vain itseoppinut on oikeasti oppinut. Muut ovat opetettuja. En nyt muista, kuka näin sanoi, mutta jotakin perää siinä on.
Jos kuuntelee, mitä esim. Leena Malkki puhuu julkisuudessa, ei voi lähtökohtaisesti suhtautua kovin positiivisesti hänen edustamansa alan asiantuntemuksen hyödyllisyyteen. Malkki on julkisuudessa valitellut, että hänen alansa tutkijoita ei kuunnella. Kun lukee hänen lausuntojaan, tätä ei kannata ihmetellä. Vaihtaisin Malkin Bill Warneriin koska tahansa.
Tässä esimerkki Malkin lausunnoista:
http://yle.fi/uutiset/3-7744856
Minulla on hyvin kielteinen käsitys islamista. Kun olen lukenut prof. Darío Fernández-Moreran teosta The Myth of the Andalusian paradise: muslims Christians and Jews under Islamic rule in Medieval Spain, käsitys vain syvenee. Eniten ärsyttää tieteellinen, poliittinen ja journalistinen asettuminen valheen puolelle kun historiallista totuutta on haluttu valkopestä muslimeille edulliseksi. Puhtaita valheita harmonisesta kanssakäymisestä muslimien vallan alla.
Miten yhteiselo olisi voinut olla tyydyttävää kristityille ja juutalaisille, joille asetettiin jizya-vero muistuttamaan alistumisesta ja nöyryyttämään heitä. Vaihtoehtoina oli joko kääntyminen islamiin tai kuolema. Monet pakenivat Pohjois-Espanjan vuorille. Arabialaisen sivilisaation ylistys on tuulesta temmattu, kun arabit ja berbeerit tunkeutuivat Espanjaan v. 711, he tulivat aavikoilta hevosilla ratsastaen (hevosetkin he olivat saaneet persialaislta), olivat asuneet lähinnä teltoissa, jihad oli heille uskonnollinen pakko ja mahdollisuus ryöstelyyn ja orjien saantiin.
Arabien arkkitehtuuria on ihailtu ikäänkuin se olisi ollut heidän omaansa, mutta Espanjassa he havaitsivat, kuinka paljon korkeammalla tasolla rakennustekniikka oli Euroopassa ja omaksuivat rakennuksiinsa myös kuvioita kuten hevosenkengän länsigoottien ornamentiikasta ja vastaavan kaaren rakennuksiinsa. Kirjallisuudesta, runoudesta ja esittävästä taiteesta he eivät kuvainraastajina piitanneet, joten paljon kirjoja ja maalauksia joutui heidän jäljiltään kadoksiin.
Reconquistan (1248, virallisesti 1492 Granadan kukistumisen) jälkeen alkoi islamisaation kumoava kehitys, osa muslimeista pakeni Pohjois-Afrikkaan, osa jäi, saivat harjoittaa uskontoaan, mutta ottomaanien kasvava valta ja vihollsuudet Englannin ja Ranskan kanssa, ja muslimien epäluotettavuus alamaisina, sai Espanjan karkottamaan heidät Afrikkaan, Monet kääntyivät kristityiksi (moriscos) saadakseen jäädä, mutta käytännössä harjoittivat islaminuskoa. Nämä entiset muslimit nousivat useasti kapinaan, ja katkoivat kristittyjen päitä, seivästivät ja kivittivät heitä, kristittyjä poltettiin elävinä ym. Ongelmana olivat myös Välimeren muslimi-merirosvot, jotka jahtasivat kristittyjä orjia.
Bogreol: "Eniten ärsyttää tieteellinen, poliittinen ja journalistinen asettuminen valheen puolelle kun historiallista totuutta on haluttu valkopestä muslimeille edulliseksi. Puhtaita valheita harmonisesta kanssakäymisestä muslimien vallan alla."
Andalusia-myytille on ollut poliittista tilausta. On tarvittu positiivinen esimerkki muslimien ja kristittyjen rauhanomaisesta rinnakkainelosta vieläpä siten, että se rauhanomaisuus tulee erityisesti muslimien puolelta.
Samalla korostetaan länsimaisen sivilisaation kuvitteellista velkaa islamilaiselle sivilisaatiolle tieteen ja filosofisten teosten säilyttäjänä, kun todellisuudessa islamin invaasio tuhosi myöhäisantiikin maailman.
Tuo arkkitehtuurin omiminen on tyypillistä islamin valloituksille. Kirkko tai temppeli muutetaan moskeijaksi ja jäljet menneisyydestä hävitetään. Tämä pätee niin Cordoban katedraaliin, Hagia Sofiaan kuin Taj Mahaliin, joka sekin on alkujaan hindulainen rakennelma, vaikka virallisen tarinan mukaan suurmogulivaltakunnan keisari Shah Jahan rakensi sen mausoleumiksi suosikkivaimolleen.
Tämän Telegraphin jutun mukaan väitteet hindutemppelistä ovat roskaa:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/12027696/Was-the-Taj-Mahal-originally-an-ancient-Hindu-temple.html
Täällä taas esitetään aihetodisteita, joiden mukaan rakennus on alkujaan hindutemppeli:
http://www.faithfreedom.org/the-twisted-tale-of-the-taj-mahal/
Radiohiiliajoituksen mukaan rakennus on satoja vuosia vanhempi kuin väitetty rakennusajankohta.
Oli miten oli, valloitettujen kulttuurien vanhoista merkkirakennuksista muslimivalloittaja on perinteisesti tehnyt omia voitonmerkkejään.
Vihreät stalinistit ovat vihollistaistelijoiden kollaboraattoreita ja sellaisina heitä on syytä ryhtyä kohtelemaan.Ei heidän puheillaan ole mitään arvoa.Heidän lässytyksensä kuuntelu on kuin jos viime sodissa oltaisiin pidetty Otto Ville Kuusista tovereineen auktoriteettina Suomen puolustuksen suhteen.
Anonyymi: "Vihreät stalinistit ovat vihollistaistelijoiden kollaboraattoreita."
Joonas Lyytisen näkemykset eivät mielestäni ole mitenkään radikaaleja vaan valtavirtaa kaikkien itseään suvaitsevaisena pitävien keskuudessa. Yhtä hyvin hän voisi edustaa Kokoomusta tai SDP:tä. Mitään oleellista eroa ei ole.
Ei umman taqiyyan toisteleminen puoluekantaa nykyään katsokaan.Sen verran kattavasti mediakin sitä nykyään pyhänä totuutena tarjoaa että se on luikerrellut jo yleisesti hyväksytyksi faktaksi monille - Göbbels nauraa luultavasti aika paskaisesti haudassaan.Nuo vihreät sen sijaan varsin usein kyllä tietävät valehtelevansa mutta ah kun he ovat niin hyviä ihmisiä ja aatekin on oikea joten he katsovat sen oikeutetuksi.
Lähetä kommentti