Riitta Itäkylä
-niminen teatteritaiteen kandidaatti ja hevilehti Infernon entinen
toimittaja kirjoitti rönsyilevän
ja sekavan artikkelin ruotsalaisesta antirasismista. Artikkelista
on vaikea löytää punaista lankaa mutta se luultavasti keräsi
paljon lukijoita, koska siinä mainittiin Jussi Halla-aho.
Se, että
ruotsalainen politiikka on ideologista verrattuna Suomen vastaavaan,
pitää tietysti paikkansa. Riitta Itäkylä ei kuitenkaan tunnu
ymmärtävän, miten ideologisuus voi olla pitkällä tähtäimellä
vahingollista ja kuinka ideologisen oikeaoppisuuden varjelu johtaa
poliittiseen korrektiuteen ja toisinajattelijoiden rankaisemiseen.
Ideologian vaikutus
Se, että Peppi
Pitkätossua sensuroidaan, perustuu ideologiaan. Se ei ole mikä
tahansa ideologia vaan valtion virallinen sellainen. Sen mukaan
vähemmistöjen mahdollinen loukkaantuminen määrittää sen, miten
asioista kerrotaan ja mitkä asiat jätetään sanomatta.
Poliittinen
korrektius taas määrittää rajat sille ”kiivalle poliittiselle
ja ideologiselle sananvaihdolle”, jota Riitta Itäkylä ihastelee
kirjoituksessaan. Se tarkoittaa käytännössä, että
maahanmuuttopolitiikasta ei keskustella vaan sen sijaan keskustellaan
”integraatiopolitiikasta”. Jos joku erehtyy vaatimaan vähemmän
maahanmuuttoa ja erityisesti islamilaisista maista, hän ajautuu
hyväksyttävän keskustelun ulkopuolelle. Hänet leimataan
välittömästi muukalaisvihamieliseksi ja tietysti rasistiksi.
Maahanmuutto on itseisarvo tai luonnonvoima, johon ei voi vaikuttaa
eikä saa, koska tällöin jaettaisiin ihmiset meihin ja muihin (Vi
och Dom tänkande).
Ruotsissa käydään
kiivasta poliittista ja ideologista sananvaihtoa erittäin kapeissa
raameissa. Sellaiset virtahevot olohuoneessa kuin maahanmuutto,
maahanmuuttajien rikollisuus, islam ja valtiofeminismi jäävät
keskustelussa kokonaan käsittelemättä. Itäkylä antaa itse hyvän
esimerkin tästä, kun hän kuvaa Göteborgin jengiväkivaltaa
vastustavaa mielenosoitusta:
”...paikalliset
asukkaat, ruotsalaissyntyiset ja maahanmuuttajat yhtenäisenä
rintamana, nuoret sekä heidän vanhempansa, ovat yhdessä
aktivoituneet, organisoituneet ja ruvenneet yhä äänekkäämmin
vaatimaan aktiivisempaa kunnallispolitiikkaa mitä tulee esimerkiksi
koulutuksen, työpaikkojen ja asuntojen tarjontaan sekä
rikollisuuden ja syrjäytymisen rakentavaan ehkäisemiseen.”
Äänekäs
vaatiminen liittyy tyypillisesti vasemmistolaiseen poliittiseen
aktivismiin. Mielenosoitukset ja vaatiminen ovat vasemmiston juttu.
Tämä ei tarkoita, että ”paikalliset asukkaat olisivat mukana
yhtenä rintamana”. Itäkylän pitäisi sanoa, että vasemmisto on
mukana yhtenä rintamana. Toisaalta vasemmistolaiselle on tyypillistä
puhua tavallisen kansan nimissä. Luonnollisesti vaatimalla ei synny
työpaikkoja, vaan ne syntyvät taloudellisen toimeliaisuuden
tuloksena.
Ruotsi on myös
vasemmistolainen maa. Vaikka sosiaalidemokraattien ääniosuus on
nykyisin historiallisen alhaalla (noin 33 prosenttia), se on silti
erittäin suuri verrattuna Suomen sosialidemokraattien ääniosuuteen,
joka on parhaimmillaan ollut noin 30 prosenttia mutta nykisin vain
noin puolet tästä.
Itäkylä ja
ruotsidemokraatit
Ruotsidemokraattien
kohdalla Itäkylä seuraa Ruotsin valtamedian linjaa ja erottaa
toisistaan puolueen johdon ja puoluetta äänestäneet ihmiset:
”Mutta miksi
sitten niinkin moni kuin 13 prosenttia ruotsalaisista päätti tänä
vuonna äänestää Ruotsidemokraatteja? Kuten Mona Sahlin
vaali-iltana totesi, on aika ruveta kuuntelemaan Ruotsidemokraattien
äänestäjiä puolueen rautakankea humalassa heiluttelevan
johtoportaan sijasta. Jos Ruotsista niin asiantuntevaan sävyyn
puhuva Jussi Halla-aho pääsisi oikeasti juttusille
Ruotsidemokraatteja äänestävän skånelaisen perheenisän kanssa,
hän saisi kuulla, ettei ”tietyn kulttuurin edustajat” tai edes
moskeijat ole tämän keskivertomiehen listan ensimmäisenä
huolenaiheena. Niiden edelle nousevat vanhustenhoidon laatu,
työpaikkojen saatavuus, eläkeläisten asema sekä koulujen
alasajo.”
Itäkylä siteeraa
Mona Sahlinia ja väittää, että Ruotsidemokraattien äänestäjät
eivät oikeasti äänestäneet heitä näiden ajaman politiikan takia
vaan jostain muusta syystä. Muiden puolueiden on siis kiireesti
keksittävä nämä muut syyt ja keskityttävä niihin.
Hän ja Mona
”luottokortti” Sahlin tuntuvat pitävän ihmisiä typerinä.
Ruotsidemokraattien keskeinen poliittinen tavoite on maahanmuuton
vähentäminen. On täysin käsittämätöntä väittää, että tämä
ei ollut se tärkein syy äänestää puoluetta. Kaikki Ruotsissa ja
muuallakin tietävät, miksi Ruotsidemokraatit ovat puolueena
olemassa.
Varmin tapa edistää
Ruotsidemokraattien kannatuksen kasvua on jatkaa nykyistä
maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikkaa. Äänestäjät eivät
myöskään ole niin tyhmiä, etteivät näkisi yhteyttä
heikentyneen vanhustenhoidon ja kasvavan humanitaarisen maahanmuuton
välillä. Monet ymmärtävät myös, että lähiöiden kasvaneella
rikollisuudella saattaa olla jotakin tekemistä maahanmuuton kanssa.
Valtion budjettirahojen jakaminen on nollasummapeliä. Jos rahaa
tarvitaan vuosi vuodelta enemmän turvapaikanhakijoiden vastaanottoon
ja heidän perheidensä yhdistämiseen, se on jostakin muualta pois.
Itäkylä myös
viittaa Ruotsidemokraattien syntyhistoriaan Bevara Sverige Svenskt
-liikkeessä sekä ”rautaputkiskandaaliin”. Hän jätti
mainitsematta, että monet sanomalehtitoimittajat ja television
puhuvat päät mainitsevat yleensä monta kertaa, että
Ruotsidemokraatit ovat fasistinen puolue, jonka juuret ovat
uusnatsismissa.
Koska mikään muu
puolue ei aja maahanmuuton vähentämistä, tätä haluavalla
äänestäjällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää
Ruotsidemokraatteja. Valtamedian harjoittama systemaattinen
demonisointi toimii vain tiettyyn rajaan saakka. Sillä, että
puolueen puheenjohtaja Jimmie Åkesson pelasi suuria summia
nettipokerissa, yritettiin viime hetkellä vaikuttaa äänestäjiin
mutta ilman tulosta. Jopa Ruotsissa, jossa ihmiset ovat keskimäärin
mielipiteiltään konformistisempia kuin Suomessa ja luottavat
valtioon, mikä tahansa ei mene läpi, jos kyllästymispiste
saavutetaan.
Voidaan jopa sanoa,
että Ruotsidemokraattien ei tarvitse tehdä yhtään mitään
kannatuksensa kasvattamiseksi. ”Vanhat puolueet” eli ruotsiksi
Sjuklövern tekevät sen heidän puolestaan jatkamalla vastuutonta
maahanmuuttopolitiikkaansa vuodesta toiseen. Joka vuosi maahan saapuu
Lahden kokoisen kaupungin verran turvapaikanhakijoita. Heistä
melkein kaikki saavat pysyvän oleskeluluvan ja loput jäävät
muuten vain notkumaan maahan (”papperslösa”).
Jotkut
kommentaattorit ovat tämän jo ymmärtäneet. 13 prosenttia ei ole
mikään raja, jonka yli Ruotsidemokraattien kannatus ei voi kasvaa.
Ideologisella jästipäisyydellä ainakin varmistetaan, että tuo
raja luultavasti ylittyy seuraavissa vaaleissa, jotka voivat tulla
hyvinkin pian.
Itäkylä myös
kieltäytyy näkemästä Ruotsidemokraatteihin kohdistuvaa
laajamittaista poliittista terroria ja teeskentelee, että sitä ei
olisi olemassa. Hän puhuu ”parista kymmenestä naamioituneesta
radikaalista”, kun kyse on Ruotsin valtaeliitin hiljaisesti
hyväksymästä toiminnasta. Äärivasemmistolainen Expo-järjestö
liitännäisineen saa julkista rahoitusta sen lisäksi, että
kommunistikirjailija Stieg Larsson jätti sille muhkean perinnön
Millennium-trilogian tuottamista rahoista. Expon ja sen liitännäisten
yhteydet väkivaltaiseen äärivasemmistolaiseen aktivismiin ovat
hyvin dokumentoituja.
En tässä
yhteydessä viitsisi edes mainita sitä, että pelkkä näkyvä
esiintyminen Ruotsidemokraattien riveissä voi johtaa työpaikan
menetykseen puhumattakaan henkilökohtaisen turvallisuuden
vaarantumisesta. Edes perheenjäsenet eivät välttämättä ole
turvassa, kun väkivaltaiset ”antirasistit” tekevät iskuja
Ruotsidemokraattien koteihin. Tällainen toiminta ei ole
”ideologista” vaan totalitarismia ja sellaista fasismia, jota
nämä itseään antifasisteiksi nimittävät väittävät
vastustavansa.
Kansainvälinen
Itäkylä
Itäkylä sortuu
kirjoituksensa lopussa identiteettipoliittiseen lässytykseen kertomalla, miten hän näkee oman suomalaisuutensa ulkomailla.
Valitettavasti tämä ei todista mitään yhtään mistään muusta
kuin Itäkylän tarpeesta kerskailla omalla ”kansainvälisyydellään”,
ikään kuin tämä lisäisi hänen uskottavuuttaan. Hän myös
tekeytyy uhriksi ja kuvittelee olevansa rohkea, kun hän sanoo:
”Se, mitä on
tapana kutsua kansalliseksi identiteetiksi ja suomalaisuudeksi, on
historiallisen jatkumon alaisuudessa alati uudistuva, tunnepitoinen,
hyvin abstrakti sekä ennen kaikkea varsin venyvä käsite.
Kyllä saa sanoa ja esittämällä tuon asian oikein hyvin voi saada viran valtiolta, yliopistosta tai jostain verorahoilla tuetusta kansalaisjärjestöstä. Monet saattavat pitää tuollaista lausetta fiksuna mutta kaikkien kunnioitusta sillä tuskin saa.
4 kommenttia:
Itäkylä myös viittaa Ruotsidemokraattien syntyhistoriaan Bevara Sverige Svenskt -liikkeessä sekä ”rautaputkiskandaaliin”. Hän jätti mainitsematta, että monet sanomalehtitoimittajat ja television puhuvat päät mainitsevat yleensä monta kertaa, että Ruotsidemokraatit ovat fasistinen puolue, jonka juuret ovat uusnatsismissa.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi aattella tulisi olla puhdasoppiset juuret. Ikään kuin mikään nykypäivänkään aate olisi suoraan johdettavissa jostain YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta. Minulle on sinänsä sama, vaikka aatteen juuret olisivat stalinismissa, tärkeintä on se voiko aatetta soveltaa käytännössä (tuo siis kuvitteeellisena esimerkkinä). Ruotsin sosiaalidemokraattisenkin puolueen juuret voisivat olla tiedostajille kiinnostavia, olivathan nimenomaan sosialistit ajamassa kansankoti-ajattelua, jossa on yksi etnisesti yhtenäinen ja terve Ruotsi, josta kehitysvammaisetkin on eugeniikalla ja pakkosteriloinneilla siivottu pois. Kannattaisi suvaitsevaisten ensin kuopia omat juurensa ennen kuin tulevat muiden pihoille kuokkimaan.
"En ole ikinä ymmärtänyt miksi aattella tulisi olla puhdasoppiset juuret."
Ruotsissa nuo natsistiset juuret ovat se tekijä, miksi monet muutoin ei niin ainoan oikean aatteen sokaisemat mediakommentaattorit karsastavat Ruotsidemokraatteja.
Ruotsissa oli ja on ihan oikeita uusnatseja, jotka eivät olleet samanlainen vitsi kuin joku "Kansallinen liittoneuvosto" täällä.
Tosin uusnatsien todellinen poliittinen merkitys oli ja on erittäin vähäinen. Leimakirveeksi ne kuitenkin edelleen kelpaavat.
Vastaavasti Vasemmistopuoluetta ei valtamediassa pääsääntöisesti moitita kommunistimenneisyydestä.
VH: Edes perheenjäsenet eivät välttämättä ole turvassa, kun väkivaltaiset ”antirasistit” tekevät iskuja Ruotsidemokraattien koteihin.
Onko tällaisia iskuja tapahtunut? Viitsisitkö linkata lähteen?
SD:n puoluesihteeri Martin Kinnusen tyttöystävän kimppuun hyökättiin aikanaa.
Martin Kinnunen
Huomattavasti tavanomaisempi tapa on maalata graffiti SD:n edustajan kotitalon seinään, kuten tässä tapaukseessa.
linkki
Jopa muutoin erittäin vastenmielinen Vi gillar olika -lehden kolumnisti Oisin Cantwell myöntää, että Ruotsidemokraatteihin kohdistuva väkivalta uhkaa demokratiaa.
Vi gillar olika -lehti
Lähetä kommentti