Vajaa kuusi vuotta sitten Helsingin
Totuuden toimittaja Maija Aalto toivotti blogissaan lukijoille hyvää
sananvapauden päivää. Samoihin aikoihin silloinen
vähemmistövaltuutettu Mikko Puumalainen teki tutkintapyynnön Mikko
Ellilän kirjoituksesta Yhteiskunta
koostuu ihmisistä.
Noihin aikoihin kuvittelin vielä
naiivisti, että lehdistö olisi huolissaan valtion harjoittamasta
sananvapauden sääntelystä. Perinteisesti ihmisiä ei Suomessa ole
tuomittu mielipiteidensä tähden. Nyt kuusi vuotta Ellilän
tutkintapyynnön jälkeen en enää odota valtamedian edustajilta
muuta kuin hurskastelua vastuullisesta sananvapaudesta ja siitä,
kuinka ”sananvapaus ei tarkoita oikeutta loukata”.
Valtamediaa kiinnostaa enemmän
”vihapuheen” suitsiminen ja oman horjuvan mielipidemonopolin
puolustaminen kuin taistella (muiden kuin ammattijournalistien)
sananvapauden puolesta. Journalistit ovat ennen kaikkea uskollisia
toinen toisilleen. On äärimmäisen harvinaista, että journalisti
arvostelee toista saman ammattikunnan edustajaa.
Illmanismi
Sota nettirasismia vastaan alkoi siis
noin kuusi vuotta sitten. Viimeisin taistelu käytiin
Itä-Suomen hovioikeudessa, kun Kotkan kaupunginvaltuutettu
Freddie van Wonterghemin 35 päiväsakon tuomio jäi voimaan
hovioikeuden käsittelyn jälkeen.
Tuomion järjettömyys käy ilmi
Wonterghemin kirjoituksen asiayhteydestä. Rangaistus ei johtunut
Wonterghemin omasta blogikirjoituksesta vaan kommentista, jonka hän
kirjoitti 14-vuotiaan muslimitytön kuolemaan johtaneesta
kivitystuomiosta kertovaan artikkeliin. Tätä ennen nimellä ”Taha
islam” esiintyvä kirjoittaja oli provosoinut Wonterghemia ja tämä
provosoitui ja kirjoitti tuomioon johtaneen lauseensa, jonka oikeus
irrotti asiayhteydestään ja tuomitsi Wonterghemin
sakkorangaistukseen.
Illmanistisessa oikeudenkäytössä
katsotaan kirjoittajan pyrkivän aikaansaamaan halveksuntaa jotakin
kansanryhmää kohtaan. Wonterghem pyrki oikeuden mielestä
kiihottamaan muslimeja vastaan. Alkuperäinen
rikos, jota Wonterghem kommentoi, on tässä kokonaan unohtunut,
kuten tämän
artikkelin kirjoittaja väittää.
Valtamedian ja ns. suvaitsevaisten
paheksunta on kohdistunut lähes yksinomaan Wonterghemin
pikaistuksissa kirjoittamaan kommenttiin, mutta kukaan ei ole
kehdannut ihmetellä, miten 14-vuotias tyttö on voitu kivittää
kuoliaaksi aviorikoksesta. Itse asiassa se, että 14-vuotias tyttö
kivitetään kuoliaaksi, herättää paljon voimakkaampaa
vastenmielisyyttä islamia ja muslimeja kohtaan kuin Wonterghemin
kommentti.
Lastensuojelun keskusliiton sivuilla
kirjoittava erityisasiantuntija Heikki Sariola kysyy aiheellisesti:
”... onko kulttuureja kunnioittavan
keskustelun vaatimus johtanut siihen, että ainoa hyväksyttävä
tyylikeino on oikeaoppinen vakavuus tai vaikeneminen traditioiden ja
uskontojen nimissä tehtävistä rikoksista? Eikö edes toimittaja
tunnista sarkasmia? Hyväksyttäisiinkö muinaisiin uskontoihin
kuuluneet ihmisuhritkin vaieten, jos niitä vielä esiintyisi? Saako
vain vaarattomia, jo valtansa menettäneitä kulttuureita arvostella?
Ovatko fasismi, natsismi, stalinismi ja Baalin palvonta
ihmisuhreineen sallittuja kritiikin kohteita, mutta nykyisin
rikoksiin syyllistyvät traditiot pyhiä? Rasismin tuomitseminen on
helppoa, mutta onko sharian raakuuksien tuomitseminen todellakin
rasismia? ”
Hieman myötätuntoa soisi myös
illmanismin uhri Freddy van Wonterghemille, joka on joutunut
noitavainoja harjoittavan oikeusjärjestelmän hampaisiin. Tuon
järjestelmän tehtävänä näyttää olevan tarjota oikeudelliset
kulissit kiellettyjä mielipiteitä omaavien ihmisten häpäisyyn.
Uusi Suomi -verkkolehti on tapansa
mukaan sensuroinut kaiken Wonterghemin kommenttiin ja Jukka Turusen
alkuperäiseen kirjoitukseen liittyvän aineiston blogipalvelustaan.
Wonterghemin blogia ja siellä aiemmin ollutta tuomitun
puolustuskirjoitusta ei myöskään löydy Uuden Suomen sivuilta.
Näin tapahtumien todellisesta kulusta kiinnostuneen on pakko tyytyä
valtamedian puutteelliseen ja lähtökohtaisesti asenteelliseen
tietoon.
Hirvisaari ei vaikene
Kansanedustaja James Hirvisaari
kommentoi
Itä-Suomen hovioikeuden päätöstä lennokkaasti:
”Kouvolan hovioikeus joutaisi meren
pohjaan, mutta onneksi se siirretään edes Kuopioon. Tuomarit siis
kannattavat raiskattujen tyttöjen ruoskimista hengiltä. Muulla
tavoin tuomiota ei voi tulkita. Sairasta, sairasta...”
Monien mielestä Hirvisaaren
kannattaisi pidättäytyä yllä olevan kaltaisista kommenteista.
Provokatiivisella kommentillaan Hirvisaari kuitenkin herätti
nukkuvan karhun eli apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalskeen, joka
lähetti viestin Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Pirkko Ruohonen-Lernerille ja puheenjohtaja Timo Soinille.
Iltalehti kertoo:
”Kalskeen mukaan kirjoituksiin ei
todennäköisesti olisi puututtu ilman kansalaisilta tullutta
palautetta.”
”Erityisesti Kalskeen korvaan särähtävät Hirvisaari "tyylittömät" ja "mauttomat" sanavalinnat.”
Se, että Kalske esiintyy tavallisen kansalaisen puhemiehenä, voi vaikuttaa jonkun mielestä huvittavalta ja jopa irvokkaalta. Kalske on itse toiminut syyttäjänä useissa sananvapausrikosoikeudenkäynneissä, joista hän on saanut osakseen voimakasta arvostelua internetissä.
Erityisesti Wonterghemin oikeudenkäyntiin ja tuomioon liittyy niin absurdeja piirteitä, että edes Kalskeen kaltainen paksupäinen juristi ei voi olla niitä huomaamatta. Itse asiassa James Hirvisaari kiinnittää niihin huomiota harvinaisen osuvasti, kun hän kertoo tuomarien kannattavan tyttöjen ruoskimista hengiltä. Oikeus jätti asiayhteyden kokonaan huomiotta ja tuomitsi Wonterghemin pelkästään hänen irrallisen kommenttinsa perusteella. Näin oikeus häpäisi itsensä ja ansaitsee Hirvisaaren kommentit mahdollisesti tyylittömine ja mauttomine sananvalintoineen.
Oikeudenkäynnit kiihottamisesta kansanryhmää vastaan perustuvat syytetyn julkiseen häpäisyyn. Itse tuomiolla ei ole merkitystä, vaan pitkäkestoinen oikeusprosessi itsessään on rangaistus. Syytetyllä ei käytännössä ole mitään keinoa puolustaa itseään, koska asiayhteydestä irrotettu lause riittää tuomioon.
Demokratian viholliset
Äskettäin Tanskassa murhayrityksen kohteeksi joutunut Lars Hedegaard vapautettiin syytteistä, mutta silti monissa lehdissä kerrottiin virheellisesti hänen saaneen tuomion rasismista. Poltinmerkki on ja pysyy, vaikka tuomio jäisi tulematta. Esimerkiksi ruotsalainen journalisti Johan Malmberg kirjoitti Helsingborgs Dagbladissa artikkelin ”Rasisti on rasisti on rasisti on rasisti”.
Siinä Malmberg oli kovasti närkästynyt joidenkin hänen journalistikollegojensa osoittamasta sympatiasta Hedegaardia kohtaan. Artikkelin lopussa Malmberg toteaa:
”Kun Lars Hedegaardin karkean rasistiset näkemykset tulevat yleisiksi joutuu sananvapaus todella koetukselle.”
Malmberg antaa ymmärtää, että Lars Hedegaard on se, joka oikeasti uhkaa sananvapautta, eikä se henkilö, joka yritti ampua hänet. Toisin kuin Ruotsissa Tanskassa uskalletaan vaatia rasismipykälien poistoa lainsäädännöstä. Mikael Jalving kirjoittaa Hedegaardin murhayrityksestä Jyllands Postenin blogissaan:
”Jos oikeasti haluamme rajoittaa mahdollisuuksia vastaaviin tai pahempiin tapauksiin, meidän on puolustauduttava paremmalla lainsäädännöllä. Ensimmäinen nyrkinisku on poistaa jumalanpilkka- ja rasismipykälät. Ne ovat häpeäpilkkuja demokratiassamme ja monet demokratian viholliset käyttävät niitä tehokkaasti hyväkseen.”
Sana nyrkinisku viittaa luonnollisesti 70-vuotiaaseen Lars Hedegaardiin, joka yritti iskeä nyrkillä häntä ampunutta postinkantajaa.
Kiihotus- ja jumalanpilkkapykäliä hyödyntävät Mika Illman ja Jorma Kalske ovat demokratian vihollisia kuten myös Vihreät naiset, jotka tekivät ilmiannon Jussi Halla-ahon blogikirjoituksesta. He haluavat ennemmin vaientaa eri mieltä olevat kuin vastata argumentteihin vapaassa keskustelussa. Kalskeen närkästyksestä huolimatta James Hirvisaari ei millään tavalla uhkaa demokratiaa ja oikeusvaltiota. Asia on täsmälleen päinvastoin. Illman ja Kalske omalla toiminnallaan vähentävät lain kunnioitusta.
Valitettavasti Suomessa liian moni hyväksyy valtion harjoittaman mielipiteiden sääntelyn, ja liian harva ymmärtää, että laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan yhdessä jumalanpilkkapykälän kanssa suorastaan houkuttelee väärinkäyttöön ja luo nimettömiin ilmiantoihin perustuvan kulttuurin, joka on aiemmin tullut tutuksi itäeurooppalaisista kansandemokratioista.
14 kommenttia:
Tomin kommentti on harvinaisen tyhmä. Muttapa mitä rasistiselta natsilta voisi muuta odottaakaan.
Tomi sanoi:
"Oikeasti sinun kaltaiset oikeistoisänmaalliset uskovaiset olette paljon pahempi uhka sananvapaudelle kuin ilmanit ja kalskeet.
30-luvulla teidän hengenheimolaiset onnistuivat murskaamaan suomalaisen sananvapauden lähes täysin. He onnistuivat mädättämään myös oikeuslaitoksen."
Poistan Tomin kirjoitukset tästä blogista enkä halua niitä tänne lisää. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Sitähän koko kirjoituksesi käsittelee - demarien palopuheita ja niiden tuomitsemista, jotka eivät halua kuunnella.
Illman ja Kalske ovat virkakunnan "tomeja", joille oma ääni on jumalan ääni. On säälittävää että Kalske arvostelee Hirvisaaren lausahdusta tuomioistuimista pyrkimällä itse puolestaan vaikuttamaan lainsäätäjään!
Mutta eihän islamia nyt kuitenkaan saa arvostella edes sivulauseessa.
Palautetta voi jättää oheiseen
http://tamperelainen-nettiaktivisti.blogspot.fi/
paremminkin
Seppo Lehto Näytösoikeudenkäyntien uhri nettirasismin ensimmäinen kunnon kurkutuksen olkiukko
Lisää Kalskeesta:
http://mikkoniskasaari.fi/node/76
Jorma Kalske - valtakunnan häpeä
http://mikkoniskasaari.fi/node/96
Jorma Kalske, korruption isä
Seppo Lehto kirjoitti:
"Kyllä tässä nettirasismijahti on kestänyt pidempään."
Joo mutta itse pääsin mukaan vasta tuossa Ellilä-casessa. En tunne Seppo Lehdon tapauksen kaikkia yksityiskohtia etenkään ennen vuotta 2007.
Muistan itsekin Tarja Halosen manipuloidut alastonkuvat, joita oli netissä jollakin blogspot.com -sivustolla.
On mielenkiintoista nähdä, että valtiojohto on noin näkyvästi tukenut sotaa nettirasismia vsataan. Tämä myös selittää, miksi Illman ja Kalske ovat toimineet niin suurella kiihkolla.
Nettihaulla "Tarja Halonen KGB" tai
"alaston totuus pressa halosesesta" on netissä on nähtävissä sovjet-taustaisten traumoja
Ko. traumoja lieventääkseen aloittivat Seppo Lehto jahdin ilman risteilytarjouksia allekirjoittaneelle
Seppo Lehto Hyysärien maalitaulu
Tomi sanoi:
"Oikeasti sinun kaltaiset oikeistoisänmaalliset uskovaiset olette paljon pahempi uhka sananvapaudelle kuin ilmanit ja kalskeet.
Olen eri mieltä Tomin kanssa. "Oikeistoisänmaallisten" ja äärikansallismielisten sananvapauttahan tässä on viime vuosina rajoitettu. Parempi olisi, jos kuka tahansa saisi sanoa ja kirjoittaa mitä tahansa, hyvien tapojen mukaista kuitenkin. Onhan laissa solvaamiskielto, kyllä se pykälä riittää. Tässä tulee turhan paljon marttyyreja...
Olisi hyvä, jos esim. maahanmuuttajat uskaltautuisivat enemmän keskustelemaan näihin blogeihin.
Tomille sanoisin, että teet vain hallaa liberaalille näkemykselle kun koko ajan hankit bännejä. Mielipiteesi olisi arvokkaampi blogin sisä- kuin ulkopuolella. Perusta ihmeessä oma blogi!
Te muut, jos sananvapautenne olisi ok niin kaikki muukin olisi myös ok, vai mitä? Vai missä vielä olisi vikaa? Näkisittekö vieläkin pahaa unta kulttuurimarxisteista? ;)
Uskon, että viimeisessä kappaleessa on eräänlainen avain: "liian moni hyväksyy --- liian harva ymmärtää". Suomessa ei ole sananvapauden kulttuuria samalla tavalla kuin vaikka angloamerikkalaisissa maissa. Ei ole ehkä tarvinnut olla: Mitäs me konsensuaaliset, traditionaalisesti keskenämme kovin samanlaiset juntit sellaisella olisimme tehneetkään? Oleellisempaa oli luoda yhteiskunta, jossa allokoidaan muita juttuja ja pyritään takaamaan materiaalisia oikeuksia, samalla kun turvataan asema isojen naapurina.
Jos tuntee esim. Jenkkien tai Britannian tämänhetkistä tilannetta, on helppo huomata, että yleinen vastustus erilaisia hatespeech- ja offense-lakeja vastaan on ihan erilaista kuin täällä (ei vain volyymiltaan). Se, että poliittisia erimielisyyksiä ja tiettyjä perustavanlaatuisia eroja ihmisten, kulttuurien, etnisyyksien ym. välillä pyritään lainsäädännöllä neutralisoimaan ja säätelemään, on tietysti yleislänsimainen ilmiö. Mihinkäänhän se ei lopulta koskaan johda, mutta pitää kuitenkin byrokratian ja oikeamieliset hereillä, kun erilaiset moraaliset hätätilat tulee pikimmiten ad hoc -tyylillä korjata.
Ei näistä siksi kannata ehkä etsiä logiikkaa tai sen puutetta, sen paremmin tapausten sisältä (esim. Vasarahammer ko. tekstissä) kuin niiden väliltä (esim. Halla-aho uusimmassa tekstissään). Logiikka on tässä yhteydessä epärelevanttia, sieltä ei löydy legitimiteettiä tällaiselle politiikalle.
Oleellista kyseisessä politiikassa ja "oikean" siirtämisessä oikeuteen on tietynlaisen julkisen emootion ja sentimentin rakentaminen, ja siinä emme varmasti ole nähneet vielä läheskään kaikkea.
Siltikin olen optimistinen Suomen suhteen. En usko, että täällä missään vaiheessa nähdään ihan niin hulvattomia sirkuksia kuin maailmalla. Jo nyt sisäpolitiikan muutokset perussuomalaisten myötä ovat vaikuttaneet politiikan hienoiseen siirtymään tässäkin asiassa.
Lisäys edelliseen.
Siis en tietenkään tarkoittanut, että tällaisia järjettömyyden analyyseja ei pitäisi jatkossakin tehdä. Toki pitää tehdä.
Tarkoitin yksinkertaisesti, että tällä(-kin) politiikan saralla toiminnan selitys piilee jossakin muualla kuin asioiden loogisessa rationaalisuudessa. Non sequitur, emootiot, moralismi, kaikkea tätä. Logiikka hylätään, jos se ei tuota toivottua tulosta, mutta siihen vedotaan, jos sillä saavutetaan toivottu tulos.
Tähän toki turvautuvat tietysti muutkin kuin "liberaalit".
Kai Tomin typerät jutut pitäisi jättää näkyviin, jollei hän heittäydy rumia kirjoittelemaan? Jotta saataisiin vertailukohta? Tai ihan sananvapauden nimissä? Ärsyttäviä ne minustakin ovat, mutta...
Miten muuten olisi kun seuraavan kerran jossain valtamediassa tai "somessa" meistä kirjoitetaan stereotypisesti, että savolaiset on @£eroja, lappalaiset j{¤ppoja, hämäläiset hi%#ita jne.
Onko tai olisiko kyseessä loukkaava kirjoitus, rasismi tai kiihottaminen kansanryhmää vastaan?
Tuossa voisi olla Ilmannilla ja Kalskeella pohtimista
Lähetä kommentti