maanantaina, marraskuuta 22, 2010

Lentoturvallisuus ennen kaikkea 2

Olen pitänyt kirjoitustaukoa jonkin aikaa muiden kiireiden takia. Samanaikaisesti kirjoittamisen aiheita löytyisi vaikka kuinka, mutta keskityn tällä kertaa lentoturvallisuuteen, koska olen viime aikoina viettänyt paljon aikaa lentokoneessa ja lentokentillä.

Tämän vuoden tammikuussa kirjoitin lentoturvallisuudesta. Viime vuoden Joulupäivänä ”kalsaripommittajana” tunnettu Umar Farouk Abdulmutallib oli yrittänyt räjäyttää alushousuihin kätketyn räjähteen lentokoneessa. Tämän seurauksena ennakoin, että ns. vartaloskannerit otetaan käyttöön ja seuraava turvatarkastusten kiristys on vain ajan kysymys.

Käännekohta saavutettu

Sitä mukaa, kun pyhää sotaa Allahin puolesta käyvät tahot keksivät uusia keinoja räjäyttää lentokoneita pirstaleiksi, turvatarkastukset tiukkenevat lentokentillä. Luonnollisesti turvatarkastukset kiusaavat tasapuolisesti kaikkia matkustajia lapsista vanhuksiin, eli niillä ei edes pyritä etsimään todennäköisimpiä epäiltyjä.

Useilla Yhdysvaltojen kentillä otettiin äskettäin käyttöön laajennetut turvatarkastukset, joissa osa matkustajista ohjataan läpivalaisuun. Niissä lentokentän turvatarkastaja näkee matkustajan ikään kuin alastonkuvassa. Jos matkustaja kieltäytyy läpivalaisusta, hänelle tehdään laajennettu ruumiintarkastus, jossa turvatarkastaja taputtelee matkustajan kaikki vartalon osat intiimejä alueita unohtamatta.

Yhdysvalloissa viimeisin tarkastusten tiukennus on aiheuttanut vastareaktion. Kansalaisoikeusjärjestöt ovat nostamassa kannetta Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto TSA:ta vastaan. Lisäksi on esitetty epäilyjä läpivalaisuun käytettävien laitteiden turvallisuudesta. Osa laitteista käyttää läpivalaisuun röntgen-säteitä ja osa ns. ”millimetriaaltoja” eli käytännössä mikroaaltoja. Röntgensäteily on ionisoivaa säteilyä ja lisää tilastollisesti syöpäriskiä, mutta TSA:n mukaan skannerien aiheuttamat säteilyannokset ovat pieniä.

Laajennetut turvatarkastukset eivät miellytä myöskään amerikkalaisia muslimijärjestöjä. Esimerkiksi Amerikkalaisislamilaisten suhteiden neuvosto CAIR kehotti amerikkalaisia muslimeja valittamaan ”epämiellyttävistä tapauksista” ja siitä, jos he kokevat joutuneensa ilman syytä tarkempaan syyniin. CAIR myös suositteli musliminaisia kieltäytymään kokovartalotaputuksesta ja vaatimaan, että turvatarkastaja taputtelee vain pään ja niskan alueet. He myös suosittelivat, että musliminaisten sallittaisiin itse taputella muut vartalon osat.

Yhdysvaltojen kotimaan turvallisuudesta vastaava ministeri Janet Napolitano sanoi, että hän harkitsee muutoksia tarkastuskäytäntöön CAIR:n suositusten perusteella.

Turhauttavaa resurssien haaskausta

Jouduin itsekin kerran turvatarkastajan taputeltavaksi, kun metallinilmaisin piippasi taskuun unohtuneen kolikon takia. Ensimmäistä kertaa virkailija kopeloi myös sukukalleudet enkä voi sanoa, että olisin pitänyt kokemuksesta.

Tiukat tarkastukset olisi helppo hyväksyä, jos ne olisivat kohtuullisia ja muutenkin ammattimaisesti hoidettuja. Käytännössä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla turvatarkastukset on ulkoistettu halvimman tarjouksen tehneelle turvapalveluyhtiölle. Uskon, että henkilösto osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta toisaalta heillä tuskin on ammattitaitoa tunnistaa potentiaalisesti vaarallisia henkilöitä harmittomien joukosta.

Lisäksi turvapalveluyhtiö harjoittaa täydellisen syrjimättömyyden periaatetta rekrytointipolitiikassaan. Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa on silmämääräisten havaintojeni perusteella töissä useita muslimitaustaisia henkilöitä. En tiedä, miten hyvin heidän taustansa on tarkistettu.

Tarkastusten sujuvuudessa on myös toivomisen varaa. Helsinki-Vantaalla tarkastukset sujuvat kohtuullisen hyvin, koska linjat ovat tarpeeksi pitkiä ja tavaroille tarkoitettuja muovikoreja on riittävästi käytössä. Ruuhkia syntyy vain, jos tarkastukseen lisätään uusia elementtejä. Esimerkiksi maihinnousukortin (Boarding Pass) tarkistuksen käyttöönotto ruuhkautti tarkastukset alkuvaiheessa.

Viimeisimpänä logistisena ”innovaationa” turvatarkastuslinjojen eteen oli lisätty pöytä, jossa matkustajat saivat purkaa tavaransa koreihin. Valitettavasti matkustajien piti kantaa korit itse linjalle, mikä saattoi olla hankalaa, jos kaikki tavarat eivät mahtuneet yhteen koriin.

Helsinki-Vantaan ja Finavian kunniaksi on sanottava, että eräällä toisella pohjoismaisella kentällä tarkastusten logistiikka on hoidettu huomattavasti heikommin. Linjat ovat lyhyitä eikä koreja ole tarpeeksi käytössä, joten ruuhkia syntyy helposti. Lähtöselvityksessä toki kerrotaan turvatarkastuksen oletettu kestoaika, joka tosin saattaa olla kaksikin kertaa ilmoitettua pitempi, jos sattuu valitsemaan väärän jonon.

Mitä pitäisi tehdä?

Edellisessä kirjoituksessani kerroin Israelissa käytettävästä matkustajien profiloinnista. Tel-Avivin Ben Gurion -lentokentän turvatarkastuksia pidetään ehkä maailman tiukimpina. Johtava israelilainen lentoturvallisuusasiantuntija Rafi Sela kertoi kanadalaisille parlamentaarikoille, että vartaloskannerit ovat rahan tuhlausta.

Selan mukaan hän tietää keinon, miten skannerin läpi saadaan kuljetettua riittävästi räjähteitä Boeing 747 -matkustajakoneen räjäyttämiseksi. Sela kuitenkin kieltäytyi paljastamasta asiaa julkisesti, mutta ilmoitti kertovansa asian riittävän turvallisuusluokituksen omaaville henkilöille. Israelin lentokentillä ei käytetä kokovartaloskannereita.

Selan mukaan skannerien sijasta olisi järkevämpää luoda ”luottomatkustajajärjestelmä”, jossa ennalta hyväksytyt alhaisen riskin matkustajat ohjataan nopeutetun turvatarkastuksen kautta. Tällöin resursseja jäisi enemmän käytettäviksi erityisille tarkastusalueille, joissa etsittäisiin räjähdejäämiä matkustajista ja heidän matkatavaroistaan automaattisen ilmaisinteknologian avulla. Lisäksi hän suositteli käyttäytymiseen perustuvaa profilointia satunnaistarkastusten tilalle.

En edes viitsi kuvitella, mitä tapahtuu, kun marttyyrin glooriaa etsivä islamilainen terroristi onnistuu salakuljettamaan räjähteen lentokoneeseen vartaloskannerien ohitse ruumiinsa sisällä. Vastaavaa on jo yritetty. Abdullah Hassan Tali Assiri -niminen henkilö yritti räjäyttää Saudi-Arabian turvallisuuspäällikkö prinssi Mohammed bin Nayefin peräsuoleen kätketyllä räjähteellä. Terroristi menetti henkensä, mutta prinssi selviytyi attentaatista vähäisin vammoin.

1 kommentti:

Kumitonttu kirjoitti...

He myös suosittelivat, että musliminaisten sallittaisiin itse taputella muut vartalon osat.

Haha... Näen sieluni silmissä terroristin taputtelemassa vatsaansa...