lauantaina, helmikuuta 28, 2009

Maltilliset muslimit yhtykää!!

Aiemmin käsittelin vihreiden kunnallisvaaliehdokas Husein Muhammedin kirjoitussarjan ensimmäistä osaa. Seuraavaksi vuorossa on kirjoitussarjan toinen artikkeli, jossa Muhammed valittelee maltillisten muslimien passiivisuutta.

Tämä passiivisuus on tullut ilmi yleensä näyttävän terrori-iskun yhteydessä. Julkisuudessa esiintyneet muslimit ovat yleensä tuominneet ”kaiken terrorismin” ja viitanneet sivulauseessa Israelin ja Yhdysvaltojen toimiin. Lisäksi muslimipuhemiehet ovat pelänneet ”vastareaktiota”, joka kohdistuu syyttömiin muslimeihin. Todellisuudessa mitään vastareaktiota ei ole tullut tai se on jäänyt kovin vaatimattomaksi.

Niitä, jotka kategorisesti tuomitsisivat islamin nimissä tehdyt terroriteot, on ollut vaikea kuulla. Ehkä heitä ei ole ollut tai heidän mielipiteensä eivät ole kiinnostaneet valtamediaa. Sen sijaan julkisuuden muslimipuhemiehet ovat huolestuneet kovasti siitä, että islam mahdollisesti yhdistettäisiin terrorismiin.

Siksi ns. suvaitsevaiset eli monikulttuuri-ideologiaan uskovat ovatkin vältelleet leimaavien sanojen käyttöä. Britannian sisäministeri Jacqui Smith keksi islamin nimissä harjoitetulle terrorismille jopa uuden termin: islaminvastainen toiminta. Kun Abdullah Tammi halusi taannoin sharia-lakia Suomeen, maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors kutsui shariaa ”islamin vastaiseksi”.

Husein Muhammed on siis oikeassa, että ns. suvaitsevaisilla on vaikeuksia keskustella asiallisesti islamin radikaaleista muodoista. Husein Muhammed aloittaa kirjoituksensa:

”Niin maltillisilla muslimeilla, muslimeihin myönteisesti (”suvaitsevaiset”) kuin kielteisesti suhtautuvilla (”suvaitsemattomat”) länsimaalaisilla näyttää olevan suuria vaikeuksia keskustella asiallisesti islamin äärimuotojen aiheuttamista ongelmista.”

Ensinnäkin täytyy todeta, että itse en suhtaudu kielteisesti muslimeihin. Pidän islamia länsimaiselle demokratialle vaarallisena poliittisena ideologiana, jota jokaisen vapautta rakastavan pitää vastustaa. Samalla myönnän, että muslimit ovat islamin nimissä harjoitetun sorron ja väkivallan ensisijaisia uhreja. Tämä koskee niin Darfuria kuin Israelin ja palestiinalaisten välistä konfliktia.

Miksi maltilliset ovat hiljaa?

Husein Muhammed kertoo useita syitä, miksi maltilliset muslimit ovat passiivisia. Minulla ei ole mitään syytä epäillä, etteivätkö hänen esittämänsä syyt pitäisi paikkaansa. Siksi tartun seuraavaan lauseeseen:

”Toinen maltillisten muslimien ongelma on se, että he ovat antaneet äärimuslimien puhua siitä, mikä on islamin mukaan oikein ja mikä väärin.”

Tästä päästään luontevasti islamilaiseen teologiaan, joka valitettavasti ei tue maltillisten muslimien pyrkimyksiä. Perinteinen ja vakiintunut tapa tulkita (sunnalaista) islamia ei ole maltillinen vaan ennemminkin tukee radikaalien pyrkimyksiä. Siksi monet länsimaissa asuvat muslimit vaativat islamin uudistamista, mikä mielestäni edustaa älyllisesti rehellistä lähestymistapaa.

Kun mukaan lisätään vielä saudiraha ja islamin suvaitsemattomimman version aktiivinen lähetystyö, maltilliset muslimit ovat todellakin alakynnessä.

Tässä vaiheessa lienee myös syytä määritellä maltillinen muslimi. Hän on sellainen, joka hylkää islamin poliittisen puolen ja ylivaltapyrkimykset ja harjoittaa islamia uskontona sillä tavalla, kuin se länsimaissa ymmärretään. Sellaista muslimia, joka ei aktiivisesti harjoita uskontoaan, voi kutsua nimelliseksi muslimiksi (muslim by name only).

Maltillisten muslimien otettava ohjat käsiinsä

En voi muuta kuin olla samaa mieltä Husein Muhammedin kanssa siitä, että maltillisten muslimien on otettava ohjat käsiinsä ja tuomittava ääri-islamilaiset liikkeet. Heidän on myös selvin sanoin irtisanouduttava islamin ylivaltapyrkimyksistä ja puolustettava pysyvää rauhanomaista rinnakkaineloa ei-muslimien kanssa. Tämä on paras keino vähentää ”islamofobiaa”.

Tarjoan Husein Muhammedille esimerkin. Tanskassa palestiinalaisen isän ja syyrialaisen äidin poika nimeltä Naser Khader perusti Muhammad-pilakuvakriisin yhteydessä liikkeen nimeltä ”Maltilliset muslimit”, joka myöhemmin sai uuden nimen ”Demokraattiset muslimit”. Khaderin puolue Liberaali allianssi sai vuoden 2007 parlamenttivaaleissa viisi paikkaa.

Lopuksi totean, että Husein Muhammedin kirjoitussarjan toinen kirjoitus oli erittäin hyvä ja oikeansuuntainen avaus.

Ei kommentteja: