lauantaina, lokakuuta 27, 2007

Maailman suvaitsemattomimman uskonnon perustaja

Olin yllättynyt, kun kirjakaupassa havaitsin, että Robert Spencerin kirja Truth about Muhammad on nyt saatavilla suomeksi nimellä Totuus Muhammadista – maailman suvaitsemattomimman uskonnon perustajasta. Koska valtamediat eivät varmasti noteeraa tätä kirjaa, ajattelin kirjoittaa siitä muutaman sanan.

Spencerin kirja ei ole mikään kaiken kattava Muhammadin elämäkerta eikä se edes väitä olevansa sellainen. Kirja keskittyy Muhammadin elämän niihin puoliin, joita terroristit käyttävät oman toimintansa perusteluina. Kirja myös pyrkii oikaisemaan virheellisiä käsityksiä islamista rauhan uskontona. Jaakko Hämeen-Anttila ei siis ikinä kirjoittaisi tämän kaltaista teosta.

Robert Spencer on uskontotieteiden maisteri Pohjois-Carolinan Chapel Hillin yliopistosta, ja hän on viimeiset vuodet keskittynyt kirjoittamaan kirjoja ja artikkeleita, jotka käsittelevät islamia ja sen suhdetta terrorismiin. Spencer ei sano vastustavansa islamia sinänsä, vaan pelkästään niitä piirteitä, jotka rohkaisevat väkivaltaa ja islamin ylivaltapyrkimyksiä. Spencer pitää yllä Jihadwatch- ja Dhimmiwatch –sivustoja, jotka keräävät uutisia islamin nimissä tehdyistä väkivallanteoista ja kommentoivat niitä. Dhimmiwatch keskittyy uutisiin, joista näkyy läntisen maailman alistuva ja myöntyväinen asenne islamin ylivaltapyrkimyksiä kohtaan.

Sanotaan, että muslimit eivät palvo Muhammadia, mutta Muhammad on silti keskeinen henkilö islaminuskossa. Tämä selvisi eurooppalaisille viimeistään Tanskan pilakuvakriisissä puolitoista vuotta sitten. Muslimeille Muhammad on täydellinen ihminen ja erinomainen esikuva, ja Muhammadin teot muodostavat käyttäytymisnormin niille, jotka pyrkivät noudattamaan islamin sääntöjä.

Suomalaisessa islamiin liittyvässä keskustelussa usein keskitytään liikaa Koraaniin ja helposti unohdetaan profeetta Muhammadin esimerkin eli sunnan keskeinen osa islamissa. Koraani on kuitenkin vain kokoelma ilmestyksiä, jotka eivät muodosta mielekästä kokonaisuutta, jos niitä ei yhdistetä profeetta Muhammadin elämään ja toimintaan.

Spencerin kirja nojaa islamin varhaisimpiin lähteisiin eli Ibn Ishaqin Muhammad-elämäkertaan ja Hadith-kirjoituksiin, jotka koottiin pari sataa vuotta profeetan kuoleman jälkeen. Tässä yhteydessä Spencer korostaa, että historiallinen totuus ja muslimien usko kannattaa erottaa toisistaan. Spencerin kirjassa käsitellään Muhammadin elämää siten, kuin muslimit uskovat, vaikka se ei olisikaan todistettavissa oleva historiallinen totuus.

Ayaan Hirsi Alin Neitsythäkki-kirjassa Muhammadia kuvattiin sanoilla ”perverssi tyranni”. Spencerin kirjasta käy ilmi, mihin tämä näkemys perustuu. Muhammad ei ollut mikään perinteinen profeetta, vaan poliittinen johtaja ja sotapäällikkö, joka ei arkaillut käyttää väkivaltaa eikä rohkaista seuraajiaan väkivaltaan. Totuus Muhammadista kuvaa, mihin perustuu islamiin usein liitetty misogynia, suvaitsemattomuus ja väkivalta.

Totuus Muhammadista ei ole tarkoitettu islamin asiantuntijoille vaan niille, jotka haluavat ymmärtää radikaalien islamistien käyttäytymistä ja sen syitä. Mikäli olet jo tutustunut profeetta Muhammadin elämään ja ymmärrät, mistä islamilaiset terroristit ammentavat perustelunsa toiminnalleen, kirja ei tuo merkittäviä uusia näkökulmia. Jos taas olet vasta hakemassa vastauksia, kirja tarjoaa selkeän ja helppotajuisen esityksen profeetan elämän nykyaikaan vaikuttavista tekijöistä.

Jaakko Hämeen-Anttilan valtion tiedonjulkistamispalkinnon voittanut kirja Islamin käsikirja kertoo sinänsä ansiokkaasti islamin varhaishistoriasta. Kirja ei kuitenkaan onnistu selittämään, miksi islamilainen terrorismi on viime vuosina lisääntynyt. Spencerin Totuus Muhammadista täydentää puuttuvat kohdat ja väittää, että islamilaiset terroristit eivät välttämättä toimi vastoin islamin opetuksia, kun he käyttävät väkivaltaa. Kirjan mukaan islamilaisten terroristien oikeutus teoilleen on johdettavissa profeetta Muhammadin esimerkistä. Rauhanomaisten muslimien pitäisi pyrkiä osoittamaan terroristien oikeutus väkivallalleen pätemättömäksi sen sijaan, että he syyttäisivät ei-muslimeja islamofobiasta. Jos rauhanomaiset muslimit eivät tee näin, ei-muslimien islamofobia ei ainoastaan ole oikeutettua vaan on myös järjellisesti perusteltu lähestymistapa islamiin sinänsä.

Totuus Muhammadista on hankittavissa ainakin seuraavista internet-osoitteista:

Kotisatama
Suurikuu.fi
Bookplus
Burning Books

Kirja löytyy lisäksi Akateemisesta kirjakaupasta. Myös itse kukin voi vaikuttaa kirjastohankintoihin tiedustelemalla teosta omasta paikallisesta kirjastostaan.

Lisäys: Pikkupojan kommentista kopioin tähän linkin kustantajan (Cranite Oy) sivuille.

7 kommenttia:

Pikkupoika kirjoitti...

Täytyypä tehdä visiitti Akateemiseen :)

Tästä kirjan kustantajan sivuille. En ole tähän Craniteen aiemmin törmännyt, onko sinulla mitään lisätietoa kustantajasta? Kuka kirjan on kääntänyt?

Vasarahammer kirjoitti...

Suomennoksen laadusta en tiedä, koska ehdin vain lyhyesti selata opusta. Minulta löytyy englanninkielinen kappale kotoa hyllystä.

Sen verran vilkaisin, että Koraanin lauseita siteerataan vanhasta käännöksestä eli ei siitä Hämeen-Anttilan versiosta. Haditheja ei tietääkseni ole edes suomennettu.

Minulle Cranite on uusi tuttavuus, mutta Burning Booksin kaveri on käynyt joskus postailemassa JH-A:n vieraskirjaan, joten siellä suunnalla tietoa suomentajasta voi olla.

IDA kirjoitti...

Burning Booksiin voi ottaa yhteyttä myös suoraan.

On muuten kämyisää keskittää ostoksia sinne ;)

Anonyymi kirjoitti...

Hienoa että Vasarahammerkin uskoo Suvaitsevuuteen.

Vasarahammer kirjoitti...

"Hienoa että Vasarahammerkin uskoo Suvaitsevuuteen."

Mistä olet tuollaiseen johtopäätökseen päätynyt?

heikki koo kirjoitti...

Allah, Islam ja muut pöpöt eivät ole toistaiseksi uhkailleet persoonaani karuilla kalavesillä.
Kerran Björkössä kysyivät, onko siltojen kupeesta tullut hyvin punasilmäistä särkeä.
Särki on hyvä kala jos sitä saa kilotolkulla: voi hehkuttaa uunissa kolmisen tuntia ja panna sekaan sipulaa ja tomaattimössöä: ei tarvi osta kaupasta kalliita spaniolien tai portugeesien "sardiinipurkkeja".
xxxxxx
Vaasan lyseossa 1960-luvulla historianopettaja Raimo Teppo ennakoi muhamettilaisuuden olevan suuri sodanuhka lähivuosikymmeninä.
xxxxxxxxx
jumalankiitos olemme kristittyjä, jotka ovat aina kiduttaneet, sortaneet ja tappaneet vääräuskoisia pakanoita.
xxxxxx
herra siunatkoon miekkamme!

Jorma Teräsrautela kirjoitti...

Näyttää Vasarahammer unohtaneen päivittää islamintutkimusta, kun sitä koskevat jutut ovat jo kymmenenen vuoden takaa. Viime talvena ilmestyi Ilmari Hiidenlehdon kirja "Profeetta Muhammedin haamu", joka antaa aivan uuden näkökulmaan Profeettaan, ja hyppää askeleen eteenpäin Robert Spencerin teoksesta (Hänkin on jo päivittänyt kantojaan samaan suuntaan kuin Hiidenlehto).