Olen tiennyt jo pitkään, että Suomessa ei ole perustuslain
takaamaa sananvapautta. Nyttemmin on myös selvinnyt, että järjestelmän
palvelijat eivät kunnioita kansalaisten sananvapautta lainkaan vaan pyrkivät
aktiivisesti rajoittamaan sitä ja hakemaan rajojen rikkojille kovempia
rangaistuksia.
Viimeisimpänä valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen tekee
näin Helsingin
Sanomien haastattelussaan, jossa hänen käsityksensä paljastuvat pölkkypäisiksi
ja joskus suorastaan stalinistisiksi.
Jutun kirjoittaja Paavo Teittinen maalailee ylevin
sanankääntein Toiviaisesta kuvaa ihmisestä, joka määrittelee, mitä Suomessa saa
sanoa. Toiviainen ei niele häneen kohdistunutta arvostelua:
” Jos katsotaan syyttäjien ja tuomioistuimien ratkaisuja, ei
ole merkkejä siitä, että sananvapaus olisi Suomessa uhattuna.”
Luonnollisesti Toiviainen tarkastelee asiaa juristin
näkökulmasta. Jos hänellä olisi terveeseen järkeen perustuva näkökulma, hän
havaitsisi, miten pienistä asioista tuomioita jaetaan ja millaista juridista
saivartelua harrastetaan, kun ennalta syylliseksi päätetylle halutaan saada
tuomio.
Toiviainen ei kykene ymmärtämään, että väljästi muotoiltu
pykälä antaa tuomioistuimille erittäin paljon harkintavaltaa. Mika Illman
ymmärsi aikanaan tämän asian ja piti sitä hyvänä. Sananvapauden kannalta
väljä pykälä ja suuri harkintavalta ovat huonoja asioita. Ne heikentävät
kansalaisen oikeusturvaa.
Uskonnollista paatosta
Toiviainen äityy suorastaan uskonnolliseen paatokseen ja
laukoo sen hurmassa sammakoita:
” Sananvapautta rajoittavat pykälät suojaavat jokaisen
ihmisarvoa.”
Joko Toiviainen on tyhmä tahallaan tai oikeasti. Sananvapautta
rajoittavat pykälät eivät suojaa kenenkään ihmisarvoa. Ainakaan ne eivät suojaa
kantasuomalaista ”solvaavalta” ja ”panettelevalta” kielenkäytöltä.
On myös kyseenalaista, miten kiihotuspykälä oikeasti
vaikuttaa vähemmistöjen asemaan, koska kiihotuspykälässä on kyse vähemmistöjen
käyttämisestä enemmistöä vastaan. Tämä ei voi pitkällä tähtäimellä olla
vaikuttamatta negatiivisesti enemmistön käsityksiin vähemmistöistä. Kun ei saa
sanoa vapaasti, kiukku pysyy sisällä ja voi purkautua toista kautta.
Jos joku sanoo, että kansanryhmä X:n jäsenet ryöstelevät
ihmisiä ja elävät sosiaalituilla, hänet voidaan tuomita kiihottamisesta. Jos
taas joku sanoo, että suomalaiset ovat sisäsiittoisia ja tykkäävät juopotella,
mitään tuomiota ei tule. Viimeistään Jussi Halla-ahon tuomioon johtanut
kirjoitus osoitti tämän väitteen todeksi.
Sananvapautta rajoittavat pykälät ovat ihmisten
hallitsemisen keino ja punavihreäksi marinoidun oikeusjärjestelmän tapa kyykyttää
tavallisia kansalaisia. Toiviainen jatkaa:
” Voi olla ihan hyvin huolestunut siitä, että tänne tulee
ulkomaalaisia. Mutta ei siinä yhteydessä tarvitse sanoa, että nämä ihmiset ovat
loisia.”
Ei toki tarvitse sanoa, että kansanryhmä X:n jäsenet ovat enimmäkseen sosiaalipummeja. Jos väitteellä on totuuspohjaa, mitä konkreettista haittaa sen sanomisesta ääneen on.
Sanomisen rajat ovat epäselvät mutta yksi asia on selvä.
Säännöt eivät ole samat kaikille vaan riippuvaisia sanojan etnisestä,
sukupuolisesta tai uskonnollisesta viiteryhmästä. Poliittisen korrektiuden
sääntöjen mukaan (kiihotuspykälä on poliittisen korrektiuden lakiin kirjattu
vaatimus) vähemmistö saa sanoa enemmistöstä mitä tahansa mutta enemmistön
kannattaa varmuuden vuoksi olla sanomatta mitään yhdestäkään vähemmistöstä
valheellista ja teennäistä ylistystlaulua lukuun ottamatta. On vaikea kutsua
ihmisryhmiä, joista vain noin 10 prosenttia käy töissä muiksi kuin
veronmaksajan rahoilla loisiviksi eläteiksi. Yhteiskuntaa he eivät rikasta
mutta ehkä rikastavat kulttuuria niin paljon, että ansaitsevat vastikkeettoman
elatuksen. Poliittisen korrektiuden sääntöjen mukaista on tietysti korostaa,
kuinka veronmaksajan elättämä ihmisryhmä tuottaa valtavaa rikkautta Suomelle,
vaikka se ei olisikaan totta eikä sanoja siihen itse uskoisi. Sananvapauden rajoittaminen
pakottaa teeskentelemään. Teeskentely puolestaan on samanlaista nöyryyttämistä,
johon 1900-luvun totalitaristiset tyranniat ihmisiä pakottivat. Tunnettu
Neuvostoliiton totalitaristisen järjestelmän kriitikko, kirjailija Aleksandr
Solzhenitsyn ymmärsi tämän:
”Rohkean yksilön yksinkertainen askel on olla osallistumatta
valheeseen. Yksi totuuden sana on suurempi kuin maailma.”
Sananvapauden rajoitukset pakottavat yksilön osallistumaan
valheeseen. Siksi hymistelyihin monikulttuurin rikkaudesta ei kannata kenenkään
lähteä mukaan eikä myöskään lähteä tuomitsemaan kiihotuspykälän takia
tuomittuja ihmisiä.
Raija Toiviainen peittää valtion harjoittaman pakkovallan
korulauseisiin ja valheisiin. Solzhenitsyn sanoi:
”Väkivallan voi kätkeä vain valheella ja valheen voi piilottaa
vain väkivallalla.”
Toiviainen kommentoi Ylen Elävässä arkistossa vielä
toistaiseksi näkyviä ”nunnuka-sketsejä”:
” Tässä on myös se, että taiteellakin on oma vapautensa,
jota jouduttaisiin punnitsemaan. Tästä on hirveän vaikea sanoa. Silläkin on
väliä, onko kyse fiktiivisistä sketseistä vai väitteistä, jotka on tarkoitettu
otettavaksi todesta. Pitäisi ilman muuta nähdä se konteksti ensin.”
Toiviainen ei ymmärrä, että kontekstilla ei ole merkitystä
silloin, kun punnitaan sanomisen loukkaavuuta. Riittää, että lause on omiaan
aiheuttaman halveksuntaa jotakin kansanryhmää kohtaan. ”Nunnuka-sketsit” täyttävät
tämän määritelmän kirkkaasti.
Toiviainen valehtelee myös väittämällä seuraavaa:
“Sananvapausrikokset ovat hyvin kontekstisidonnaisia eli
asiayhteydestä riippuvaisia.”
”Muun muassa seuraavilla seikoilla on väliä: onko puhe esitetty tahallisesti, onko puhe tarkoitettu syrjiväksi ja onko puheen esittäjä yhä samaa mieltä siitä, mitä joskus tuli sanottua tai kirjoitettua. Esimerkiksi Petelius on todennut, ettei nunnuka-sketsi kuulu nykyaikaan.”
”Muun muassa seuraavilla seikoilla on väliä: onko puhe esitetty tahallisesti, onko puhe tarkoitettu syrjiväksi ja onko puheen esittäjä yhä samaa mieltä siitä, mitä joskus tuli sanottua tai kirjoitettua. Esimerkiksi Petelius on todennut, ettei nunnuka-sketsi kuulu nykyaikaan.”
Kontekstilla ei ole väliä kuten ei myöskään tarkoituksella.
Tuomioistuin ei ole koskaan uskonut tuomittujen kertomuksia tarkoituksestaan.
Halla-ahon tuomiossa konteksti ei merkinnyt yhtään mitään.
Toiviainen tarjoaa myös Pirkka-Pekka Peteliukselle ilmaisen Vapaudu
vankilasta -kortin ihan noin vain lonkalta.
Pohdinnassa on kuulemma sananvapausrikosten merkittävin
haaste. Valitettavasti pohdinnalla ei ole mitään positiivisia seurauksia
sananvapaudelle, pelkästään negatiivisia, vaikka joku joskus sattumalta selviäisikin
ilman tuomiota. Tuomioistuimelle ei pidä antaa liiallista harkintavaltaa. Jos
sananvapautta rajoitetaan, ainakin kriteerien tulisi olla selkeät.
Toiviaisella on myös ideoita kiihotuspykälän
täsmentämisestä:
” Ajattelen, että kiihottamispykälän ajatusta tietyn
ihmisryhmän syrjinnästä voisi jotenkin täsmentää. Sitä ajatusta, että sillä
tarkoitetaan ihmisarvoa ja ihmisten yhdenvertaisuutta. Ei sitä oikein voi
yhdellä sanalla selkeyttää, mutta säännöstä voisi jollakin tapaa terävöittää.”
Kiihotuspykälällä ei ole minkäänlaista positiivista
vaikutusta yhtään mihiinkään. Sitä ei tarvita. Toiviaisella ei ole haastattelun
perusteella mitään annettavaa pykälän uudistamiseen:
” Ihmiset eivät ehkä tule ajatelleeksi, että tässä on kyse
siitä, että punnitaan tätä syrjivää toimintaa sananvapautta ja uskonnonvapautta
vasten.”
Punnitsemista ei tarvita. Käsite ”syrjivä toiminta” on
erittäin epämääräinen, kun on kyse yksityishenkilöstä. Voit olla kansanryhmästä
X mitä mieltä tahansa ja pyrkiä välttämäään kaikkea kanssakäymistä kansanryhmän
X edustajien kanssa, mutta et silti syrji heitä millään tavalla. Kiihotuspykälä
taas syrjii tavallisia suomalaisia, jotka eivät ole sisäistäneet poliittisen
korrektiuden pelisääntöjä, ja niitä, jotka kieltäytyvät hyväksymästä
poliittisen korrektiuden rajoituksia.
Toiviainen kommentoi myös vanhojen kirjoitusten perusteella
rankaisemista:
”... niin kauan kuin tekstiä pidetään tahallaan yleisön
saatavilla, rikos ei lähtökohtaisesti vanhene. Mitä kauemmin teksti on yleisön
nähtävillä, sitä vahingollisempi vaikutus sillä on.”
Tässä valtakunnansyyttäjä esittelee kaikille tyypillistä
suomalaisen virkamiehen pölkkypäisyyttä, kun kuvittelee, että kirjoitus
poistuisi mahtikäskyllä internetistä. Ei poistu vaan vähintäänkin tallentuu
internetin arkistopalveluihin. Toiviainen toteaa:
” Netti on tässä suhteessa vaarallinen väline.”
Kyllä se on vaarallinen silloin, jos itse olet
kontrollifriikki etkä hyväksy ihmisten vapautta muodostaa omat mielipiteensä.
Toiviainen puolustelee toimiaan sillä, että moraalisäännöt
muuttuvat ajan mukana. Näin varmasti on, mutta on kyseenalaista, pitääkö
ihmisten sanomisiin puutttua valtion pakkovallan ja mielipidekontrollin kautta.
1900-luvun Euroopasta löytyy useita esimerkkejä valtioista, jotka pyrkivät
kontrolloimaan kansalaistensa mielipiteitä ja ajatuksia ja estämään vaarallisten
mielipiteiden ilmaisut. Tässä mielessä Toiviainen ja hänen kaltaisensa ovat
1900-luvun kommunistisen totalitarismin henkisiä perillisiä.
Menneisyyttä ei hallita orwellilaisella Totuuden ministeriön
harjoittamalla jälkikäteisellä sensuurilla, jossa menneisyydestä poistetaan
kaikki nykyisiä edistyksellisiä moraalikäsityksiä vastaamattomat tekstit ja
filmit.
Valtionuskonto
Nykyisin perinteinen kristinusko on menettänyt asemiaan ja
Päivi Räsäsen kaltaiset ovat sen viimeisiä edustajia Suomessa. Tämä ei kuitenkaan
ole tarkoittanut, että uskonto ja moraalin vartiointi olisi loppunut. Se vain
ei enää ole kirkon tehtävä vaan valtio sekä määrittelee moraalin että valvoo
sitä pikkumaisuuteen asti.
Johtavat poliitikot ja virkamiehet puhuvat mielellään ”arvoista”
ja ”arvopohjasta”. Useimmiten puhe on
moraaliposeerausta vailla todellista sisältöä. Poliittinen korrektius ja
postmoderni vasemmistolaisuus edustavat kuitenkin edeltäjänsä kommunismin
tavoin eräänlaista sekulaaria uskontoa. Ne eivät suoraan syrjäytä entistä uskontoa
vaan muokkaavat siitä ”arvopohjaan” sopivan vihervasemmistolaisen version, joka
palvelee valtiota ja sen valtaideologiaa eli ”arvopohjaa”.
”Arvopohja” taas perustuu postmodernistiseen käsitykseen
ihmisryhmistä ja niiden valtasuhteista. ”Arvopohjassa” syrjityt ja sorretut vähemmistöt
edustavat hyvää ja viatonta mutta valkoihoinen väestö ja erityisesti miehet
pahaa sortajaa pelkästään edustamansa viiteryhmän perusteella silloin, kun he
eivät ole sisäistäneet ”arvopohjan” vaatimuksia eli poliittista korrektiutta.
”Arvopohja” sisältää jonkinlaisen moraalijärjestelmän mutta
ei pelastussanomaa eikä siinä ole anteeksiannon käsitettä. Siksi vallankumous
syö omatkin lapsensa, jos ”arvopohjaa” kannattava erehtyy varomattomuuttaan
lausumaan vääriä mielipiteitä.
Toiviaisen mielestä ”arvopohja” sanoo, että ihmisarvoa ei
saa loukata. Hän ei kerro, mitä tämä abtrakti ihmisarvo oikeasti tarkoittaa.
Räsänen on kristitty ja pitää siten lähtökohtaisesti myös homoseksuaaleja
samanlaisina Jumalan kuvina kuin hän itse on. Räsäsen mielestä
homoseksuaalisuus ja sen edistäminen ovat syntiä. Käsitys perustuu Raamattuun.
Jos Räsänen tuomitaan, silloin pitää tuomita myös Raamattu ja perinteinen
kristinusko kokonaisuudessaan.
Toiviaisen mielestä Räsänen ”käyttää väärin Raamatun sanaa”.
Tässä valtakunnansyyttäjä astuu moraaliseksi tuomariksi tavalla, joka ei
sovellu valtion virkamiehelle. Minusta Raija Toiviainen ei ole mikään
moraalinen auktoriteetti vaan syyttäjänä toimiva virkamies. Kun hän lähtee jakelemaan
moraalisia tuomioita, hän astuu toimivaltansa ja osaamisensa ulkopuolelle.
Toiviainen yrittää kömpelösti perustella Räsäsen syyttämistä:
” Siteerauksen taakse ei voi mennä piiloon. Kyse on siis
siitä, että rikokseen voi syyllistyä, jos siteeraa Raamattua tarkoituksenaan
loukata toista.”
Toiviainen ei ymmärrä, mikä Räsäsen tarkoitus oli tai
ymmärtää asian tahallaan Räsäsen kannalta mahdollisimman pahantahtoisesti.
Toiviainen itse menee juristerian taakse piiloon ja pyrkii sen suojista
jakamaan moraalisia tuomioita ja pakottamaan Räsäsen kaltaisen perinteisen
kristityn kumartamaan ”arvopohjaa” ja sen moraalia. Jos tällainen sallitaan,
Suomessa ei sen jälkeen ole uskonnonvapautta.
Kaikkien sensuurin kannattajien tavoin Toiviainen väittää
puolustavansa sananvapautta:
” Vihapuheesta pitäisi Toiviaisen mielestä käydä laajaa
yhteiskunnallista keskustelua. Hänen mukaansa se sysää vähemmistöryhmät
yhteiskunnallisen keskustelun ulkopuolelle ja rajoittaa heidän sananvapauttaan.”
Vihapuhe ei ole juridinen termi vaan epämääräinen käsite, jonka
kaltaisia nykyinen julkinen keskustelu on tulvillaan. Ongelma ei ole vihapuhe itsessään
vaan se, että lietsomalla hysteriaa vihapuheesta polittinen eliitti, virkamieseliitti
ja valtamedia pyrkivät rajoittamaan tavallisen
kansalaisen sananvapautta.
Yksityinen kansalainen ei internetin sananvapautta
käyttämällä rajoita kenenkään muun sananvapautta. Joka muuta sanoo, syyllistyy tarkoitukselliseen
valehteluun ja vääristelyyn.
Toiviainen on käsityksineen tyypillinen valtion virkamies,
joka on lukenut liikaa Michel Foucaultin ajatuksia opiskeluaikanaan. Tyypillisen
virkamiehen tavoin, hänen osaamisensa on rajoittunutta ja hän on kyvytön
ymmärtämään asioita oman rajatun kokemuspiirinsä ulkopuolella.
Jos sananvapaus olisi Suomessa perustuslain suojaama,
Toiviaisen kaltaiset eivät saisi niin paljon pahaa aikaiseksi.