Päivän hämmentävin uutinen tuli, kun kävi ilmi, että neljä
teknologiajättiä Facebook, Google, Apple ja Spotify poistivat
Alex Jonesin Infowars-sivuston sisällön omilta alustoiltaan. Käytännössä
tämä tarkoittaa, että Infowarsin sisältöön ei enää pääse käsiksi Googlen
Youtube-palvelussa eikä Facebookissa. Apple ja Spotify puolestaan poistivat
Infowarsin podcastit. Tosin Apple jätti Infowars-sovelluksen vielä toistaiseksi
sovelluskauppaansa. Sen sijaan viides somejätti Twitter ei ole toistaiseksi
poistanut Infowars-sisältöä palvelimiltaan.
Sensuroinnin taustatekijät
Merkille pantavaa tapahtuneessa oli se, että neljä
teknologiajättiä toimi ilmiselvästi yksissä tuumin. Lisäksi yksikään näistä
yhtiöistä ei kunnolla perustellut päätöstään, vaan perusteluissa viitattiin
epämääräisesti ”vihapuheeseen” ja ”yhteisönormien rikkomiseen”. Etenkin
jälkimmäinen peruste on monelle Facebookin sensuroimaksi joutuneelle tullut
kovin tutuksi. Jos sensuurin kohde haluaa tietää, mikä hänen sivunsa sisällössä
rikkoo yhteisönormeja, vastausta on turha odottaa.
Toinen merkittävä tekijä tapahtumassa oli se, että
Yhdysvalloissa järjestetään neljän kuukauden päästä kongressin välivaalit.
Infowars-sivusto näytteli merkittävää roolia, kun Donald Trump valittiin
vastoin odotuksia Yhdysvaltojen presidentiksi. Tämä tapahtuma oli
amerikkalaisille liberaaleille niin suuri järkytys, että he eivät ole tästä
vieläkään toipuneet.
Koska oman ehdokkaan eli Hillary Clintonin puutteita ei
haluttu tunnustaa, syyllistä on sen jälkeen etsitty liberaalimediassa niin
Venäjän vaikutusyrityksistä kuin ”valeuutissivustoista”, joka Infowars amerikkalaisten liberaalien ja
monien muidenkin mielestä on. Somejätit tuskin olisivat oma-aloitteisesti ryhtyneet
sensuuritoimiin vaan takana ovat perinteiset mediatalot.
Mediakenttä elää edelleen internetin aikaansaamaa murrosta,
jonka ansiosta yhä suurempi osa sisällöstä katsotaan internetin kautta.
Käyttäjät myös löytävät tiensä internet-sisältöön yhä useammin sosiaalisen
median kautta. Tämä on saanut raskaan kustannusrakenteen omaavat perinteiset
suuret mediatalot paniikkiin. Juuri tästä syystä valtamediassa puhutaan niin
paljon ”valeuutisista” ja ”valemediasta”. Tauti, jossa omaa erinomaisuutta korostetaan
mollaamalla uusia kilpailijoita, on tuttu myös suomalaisesta valtamediasta.
Sosiaalisen median ovat monella tapaa alttiita painostukselle.
Ne eivät itse varsinaisesti tuota sisältöä vaan lähinnä jakavat muiden
tuottamaa materiaalia ja linkkejä muiden tuottamaan mediasisältöön. Vain someyhtiöt
itse tietävät, millä perusteilla kullekin käyttäjälle valikoituu juuri hänelle
sopiva mediasisältö. Sen tuottamiseen käytetyt algoritmit ovat
liikesalaisuuksia.
Sensuurin olematon läpinäkyvyys
Ei ole todennettavissa selkeää yhtä tapahtumaa, joka
selittäisi tapahtuneen. Yhtiöiden Breitbart
Newsin kysymyksiin antamat vastaukset ovat ympäripyöreätä liturgiaa. Esimerkiksi
Youtube vastasi:
”Kaikki käyttäjät sitoutuvat palveluehtoihimme ja yhteisöohjeisiimme,
kun he rekisteröityvät Youtubeen. Kun käyttäjät toistuvasti rikkovat näitä
ehtoja, kuten vihapuheeseen ja ahdisteluun liittyviä sääntöjä tai kiertävät
täytäntöönpanosääntöjä, me lopetamme heidän tilinsä.”
Tuosta on mahdotonta tietää, mitä nimenomaista sääntöä Infowars
rikkoi. Lisäksi säännöt on tarkoituksella laadittu niin väljiksi, että
poistotoimet voidaan perustella kaikissa kuviteltavissa olevissa tapauksissa.
Youtuben liiketoiminta perustuu suurelta osin tekijänoikeuksien
väljään tulkintaan eli sisältö poistetaan vasta, kun joku tekijänoikeuksien
omistaja valittaa laittomasta sisällöstä. Näissäkin tapauksissa Youtube usein
sopii vasta jälkikäteen tekijänoikeuksien omistajan kanssa sopivasta
korvauksesta, joka ei välttämättä ole omistajan kannalta edullinen.
Uutisryhmä- ja keskustelupalstamaailmaan tottuneen vanhan
internet-polven käyttäjän on helppo nähdä, miten mielivaltaista somejättien
toiminta on. Todellisuudessa somejätit eivät mitenkään seuraa sivustoilleen
tallennettua sisältöä. Se olisi yksinkertaisesti mahdotonta, koska aineiston
volyymi on valtava. Jos aineistoa valvotaankin, valvonta on yleensä jätetty
taustalla pyörivien tietokoneohjelmien vastuulle.
Siksi poistotoimenpiteet toteutetaan vasta, kun jostakin
sisällöstä on valitettu riittävän monta kertaa. Kun valituksia tulee tarpeeksi
paljon, sisältö poistetaan. Kun sama toistuu riittävän monta kertaa, koko tili
saa lähteä. Käytännössä sensurointi tapahtuu valittajien ehdoilla. Ahkerimpia
valittajia ovat yleensä vasemmistolaiset, joiden herkkä hipiä ei kestä
oikeistolaista tai konservatiivista sisältöä. Valittaminen on helppoa eikä
valittajan koskaan tarvitse vastata perusteettoman valituksen seurauksista.
Miksi juuri nyt?
Viime aikoina ei ole tapahtunut mitään sellaista, joka
suoraan selittäisi tapahtuneen joukkosensuroinnin. Siksi on mahdollista ainoastaan
spekuloida mahdollisilla syillä.
Itse pidän todennäköisenä, että perinteisen median edustajat
ovat pitkään painostaneet sosiaalisen median jättejä poistamaan ”valeuutiset”
sivustoltaan. Infowars ei ole merkittävä kilpailija CNN:n kaltaiselle perinteisen
median suuryhtiölle, mutta tulevaisuudessa samalla liiketoimintamallilla
toimiva kilpailija saattaa uhata sen asemaa.
Perinteisen median yhtiö voittaa tapahtuneessa kahdella
tavalla. Ensinnäkin yhden kevyellä kustannusrakenteella toimivan kilpailijan
toiminta vaikeutuu ja toiseksi perinteisen median yhtiö saa itse omille
linkeilleen lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Täysin ei voi sulkea pois myöskään poliittista motiivia. Infowars
liputti näyttävästi Donald Trumpin puolesta. Jos e on poissa pelistä, Demokraateilla
on paremmat mahdollisuudet voittaa kongressin välivaaleissa. CNN on
amerikkalaisista tiedotusvälineistä äänekkäin Donald Trumpin arvostelija ja
joutunut sellaisena myös presidentin silmätikuksi. Alex Jonesin sivusto
näytteli merkittävää roolia Trumpin valinnan yhteydessä. Sensuuritoimet
käytännössä vahingoittavat Republikaanipuoluetta välivaaleissa. Kyse on
puuttumisesta vaaleihin ja toimenpiteenä paljon vakavampi kuin suurelta osin
merkityksetön Venäjän infovaikuttaminen Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa.
On myös mahdollista, että perinteisen median yhtiöt ovat jollakin
tavalla uhanneet puuttua sosiaalisessa mediassa jaettavaan sisältöön
esimerkiksi vaatimalla korvauksia oman sisältönsä jakamisesta.
Tapahtunut sensurointi ei iske perinteiseen mediaan, ja
mahdollinen vastareaktio kohdistuu todennäköisemmin sosiaalisen median
jätteihin.
Mitä tästä eteenpäin?
Suurten teknologiajättien harjoittama läpinäkymätön ja
huonosti perusteltu sensuuri tuskin on internetin käyttäjän kannalta mitenkään
ihanteellinen asiaintila. Kyseessä ovat lisäksi isot korporaatiot, joille
yksittäinen käyttäjä on vain pisara meressä ja parhaimmillaankin pelkkää mainostajille
kaupattavaa dataa.
Sananvapauden kannalta internetissä tapahtuvan keskustelun
keskittyminen suurten teknologiajättien maksuttomiin palveluihin on erittäin
ongelmista. Nykyisin valtaosa julkisesta keskustelusta käydään näillä sivustoilla
eikä enää perinteisessä mediassa kuten joskus ennen. Käytännössä sosiaalisen
median jätit kontrolloivat lähes koko maailman julkista keskustelua. Tällainen
asema ei välttämättä kuulu Mark Zuckerbergin kaltaiselle märkäkorvalle. Näin on
siitä huolimatta, että Zuckerbergin yhtiö omistaa palvelimet ja ohjelmistot,
joiden avulla keskustelua käydään.
Jos Yhdysvaltain hallitus haluaisi jostain syystä puuttua
tilanteeseen, sillä olisi käytössään kaksi vaihtoehtoa. Koska somejätit ovat
käytännössä monopoleja omalla osa-alueellaan (esim. Google hakukoneissa), ne
voitaisiin pilkkoa pienempiin osiin Yhdysvaltojen
trustinvastaisen lainsäädännön avulla. Tätä lainsäädäntöä käytettiin ensimmäisen
kerran, kun öljy-yhtiö Standard Oil pilkottiin pienemmiksi yhtiöiksi viime
vuosisadan alussa. Standard Oilin hallinnassa oli vuonna 1904 95 prosenttia
öljyntuotannosta ja 85 prosenttia vähittäismyynnistä.
Tshekkiläinen Lubos Motl esittää tämän yhtenä vaihtoehtona
poistamaan somejätit asemasta, joka ei niille kuulu. Pilkkomisen jälkeisistä
yhtiöistä jokin voisi olla velvoitettu tarjoamaan vaihtoehtoista sisältöä
valtamedian vasemmistoliberalismille.
Radikaalimpi vaihtoehto olisi määrittää sosiaalisen median
yhtiöt lainsäädännöllisesti vesilaitoksen kaltaisiksi julkisiksi palveluiksi.
Niillä ei olisi oikeutta syrjiä käyttäjiä poliittisen mielipiteen perusteella
vaan ne olisivat velvoitettuja tarjoamaan palveluja kaikille.
Mielestäni kumpikaan näistä ratkaisuista ei ole erityisen
hyviä. Lisäksi ne tuskin toteutuvat, koska somejätit käyttävät paljon rahaa
lobatakseen nimenomaan tällaisia toimenpiteitä vastaan.
Joka tapauksessa nykytilanne on monella tapaa epäterve. Jos
sensuuritoimet jatkuvat ja lisää konservatiivista mediasisältöä poistetaan,
Yhdysvaltojen jo nykyisin vaikea poliittinen kahtiajako pahenee entisestään. Ei
ole täysin mahdotonta kuvitella, että kehitys voi johtaa väkivaltaisuuksiin ja pahimmillaan
jopa sisällissotaan.
6 kommenttia:
Milloinkahan tuo leviää Bloggerin puolelle? Koskahan blogeja ryhdytään bannaamaan?
"Milloinkahan tuo leviää Bloggerin puolelle?"
Ei leviä lainkaan, koska Bloggerin merkitys on Youtuben rinnalla marginaalinen.
Sen sijaan Uusi Suomi -nimisellä alustalla tuo käytäntö on ollut olemassa alusta asti.
Käytä vihollisen alustaa, kärsi seuraukset.
Jokaisen bloggerin käyttäjän on viisasta pitää kirjoituksistaan backupit.
Tupla-J: "Käytä vihollisen alustaa, kärsi seuraukset."
Tilanne on vielä pahempi. Äskettäin konservatiivien "vara-Twitter" gab.ai joutui vaikeuksiin Microsoftin kanssa.
Microsoft threatened to drop hosting for Gab...
Jokainen palvelu toimii jollakin alustalla ja Gab toimii Microsoftin Azure-pilvipalvelun päällä.
IT-alan megakorporaatiot ovat monopolisoineet internetin, eli pakoon ei pääse.
gab.ai ei lisäksi ole saanut omaa sovellustaan Applen sovelluskauppaan. Palvelu on käytännössä impotentti, jos siihen ei pääse käsiksi omalla sovelluksella. Alex Jonesin Infowars -sovellus on vielä Appstoressa, mutta on vain ajan kysymys, milloin sekin poistetaan.
IT-jätit voivat jatkaa nykyisellä linjallaan, mutta niille käy lopulta samoin kuin Hollywoodille, jonka surkeista poliittisesti korrekteista elokuvista ei kukaan suostu maksamaan.
Modernin ajan kirjaroviot siis jatkuvat.
Gabin vetäjä on sen verran toistaitoinen kaveri, että sille on ollut vaikea ennustaa oikein minkäänlaista jatkoa yli vuoteen. Potentiaalia löytyi, mutta perustajan emotionaalinen inkontinenssi kaatoi homman tulevaisuuden vähän reilu vuosi sitten.
Infowars-sovellus on appstoren kolmanneksi suosituin, mutta top10-lista hyppää varmaan sattumalta numeron 3 yli...
Mut ei siinä. Etsitään niitä, jotka osaavat rakentaa omia kanavia, ja tuetaan niitä pitämällä niistä metakkaa ja käyttämällä niitä. Infogalactic on jo nyt merkittävästi wikipediaa parempi tietolähde.
Voisi kai kysellä, kenen pohjalla freedomainradio pyörii.
Infowars oli Suomenkin Appstoressa parhaimmillaan seitsemäntenä uutissovellusten listalla. Tosin nyt sijoitus on pudonnut ja on 12.
Tässä Infowars-tapauksessa alustojen ylläpitäjät käyttäytyvät kuin julkaisijat. Facebookin, Twitterin ja muiden tulisi valita, ovatko ne alustoja vai julkaisijoita.
Esimerkiksi Youtube-alustalla on paljon sisällöntuottajia, joiden tulot ovat täysin riippuvaisia näkyvyydestä. Koska kukaan ei tiedä, miten näkyvyyttä voi parantaa, jatkuva epävarmuus rassaa sisällöntuottajia. Mahdollisuus joutua mielivaltaisesti sensuroiduksi tai mainosrahoituksen lopettaminen ovat lisäuhkia, joista suuri osa julkaisijoista on kärsinyt jo pitkään.
Itse olen sitä mieltä, että alustojen tulisi olla sisällön suhteen neutraaleja varsinkin poliittisten mielipiteiden kohdalla. Valitettavasti vasemmistolainen sensuurin tarve on tällä hetkellä niin voimakas ja aiheuttaa jatkuvaa painetta, että vaatii suurta rohkeutta luovia sitä vastaan.
Lähetä kommentti