Tämän kesäloman matka suuntautui Sisiliaan suurelta osin siksi,
että edellinen kesä ei täällä Suomessa ollut erityisen lämmin ja halusimme
varmistaa, että tänä kesänä on lämmintä.
Sisilia on monella tapaa kiehtova saari. Se on historiansa
aikana nähnyt monta valloittajaa ehkä siksi, että saari sijaitsee strategisesti
tärkeällä paikalla, josta voi kontrolloida Välimeren laivaliikennettä.
Arabivallan kausi
Tämän blogin aihepiirin kannalta merkittävää on se, että
Sisilia on yksi harvoista Länsi-Euroopan alueista, jotka ovat olleet pitkän
aikaa (vuodesta 831 vuoteen 1091) islamin vallan alaisuudessa. Tämä ei tosin
enää nykyisin näy juuri mitenkään saaren rakennuskannassa tai raunioissa.
Luonnollisesti muslimit muuttivat useimmat saaren merkittävimmistä kirkoista
moskeijoiksi, mistä on vielä jälkiä jäljellä, vaikka kyseiset rakennukset
muutettiinkin arabivallan jälkeen taas kirkoiksi. Lähinnä vain Cefala
Dianan kylpylän jäänteet Palermon eteläpuolella edustavat arabien
jäämistöä.
Wikipediassa
ja erilaisissa artikkeleissa
korostetaan nykyajalle tyypillisesti muslimivallan myönteisiä piirteitä. Arabit
toivat uusia viljelykasveja, joista ehkä merkittävin olivat sitrushedelmät. He
kehittivät taloutta ja toivat oman hallintojärjestelmänsä maahan. Heidän islamilaiseen
shariaan perustuvaa hallintomallia ylistetään uskonnollisesti suvaitsevaisena.
Luonnollisesti arabivalta tarkoitti, että sen alle
joutuneilla kristityillä sisilialaisilla oli tarjolla Koraanin 9:29 -jakeen vaihtoehdot eli
kääntyminen islamiin, jizya-veron maksu tai kuolema. Nykypäivänä tällaista
on ei-muslimeille tarjonnut viimeksi Islamilainen valtio eli ISIS. Ehdot olivat
täsmälleen samat kuin umaijadikalifi Umarin esittämät vaatimukset
valloitetun Jerusalemin kristityille ja juutalaisille.
Jos tarkastellaan jizya-veroa, sitä on usein selitetty
korvaukseksi muslimien ei-muslimeille tarjoamasta suojelusta. Mutta keneltä
jizya oikeasti suojelee? Jos ei-muslimi jättää jizyan maksamatta, hän on
vapaata riistaa muslimien väkivallalle. Jizyaa ei siis makseta ulkopuolisten
väkivallan uhan takia vaan muslimien. Jizyaan liittyy myös maksajien eli
dhimmien alistaminen nöyryyttämällä. Tämä ei tietysti estä nykypäivän
historioitsijoita kertomasta, kuinka ei-muslimien elämä kukoisti arabivallan
alla.
Siinä missä Espanja deislamisoitiin osittain melko brutaalein
keinoin, Sisiliassa kristittyjen ja muslimien yhteiselo jatkui arabit syrjäyttäneen
normannivallan aikana. Tuolloin saarta pyrittiin ”latinisoimaan”, eli sinne
tuotiin väestöä Pohjois-Italiasta. Muslimien kapinoinnin jälkeen kuningas Fredrik
II aloitti muslimien karkotukset Apulian Luceraan. Tämä prosessi päättyi
vuonna 1240.
Islamin vaikutus alueella ei kuitenkaan päättynyt
arabivallan kukistumiseen. Kun Osmanivaltakunta nousi johtavaksi islamilaiseksi
imperiumiksi, merirosvous ja siihen liittyvät orjien ottamiset yleistyivät taas.
Ympäri Italiaa on tänä päivänä nähtävissä idyllisiä vuoren
huipulle rakennettuja kyliä ja kaupunkeja. Ne on rakennettu sinne, koska vuoren
huipulta on helpompi puolustautua hyökkääjiä vastaan. Hyökkäykset jatkuivat
aina 1800-luvun alkupuolelle asti, kunnes eurooppalaiset maat Ranskan johdolla
kukistivat Pohjois-Afrikan barbareskivaltiot.
Loman aikana tuli vierailtua myös Liparilla. Tämä tuliperäinen
saari kuuluu Liparisaarten (Eolian saaret) ryhmään ja sijaitsee Sisilian
pohjoispuolella. Lipariin liittyy yksi surullinen tarina, joka kuvaa sekä
muslimi-imperiumin ja kristityn maan (Ranska) yhteistyötä että vuosisatoja
jatkuneen merirosvouksen inhimillistä hintaa. Ranskan ja
Osmanien liitto solmittiin Ranskan kuningas Frans I:n ja sulttaani Suleiman
suuren kesken vuonna 1536.
Vuonna 1544 tämä liittouma hyökkäsi Liparille Hayreddin
Barbarossan ja kapteeni Polinin johtaman
ranskalaisen laivaston kanssa. Valtaus eteni perinteisen islamilaisen kaavan
mukaan eli asekuntoiset miehet tapettiin ja naiset ja lapset vietiin orjiksi.
Tämä järkytti mukana ollutta ranskalaispappi Jerome
Maurandia:
”Niin monen kristittyparan ja erityisesti pienten poikien ja
tyttöjen orjuuttaminen aiheutti voimakasta sääliä.”
Hän myös mainitsi liparilaisten kyyneleet, valitukset ja
huudot, jossa isä huusi poikaansa ja äiti tytärtään, kun he joutuivat jättämään
saaren joutuakseen ”niiden koirien orjiksi, jotka näyttivät kuin ahneilta
susilta kesyjen lampaiden joukossa”.
Mafia
Sisilian yhteydessä ei voi välttyä kysymystä mafiasta, joka
on sekä osa saaren historiaa ja nykyisyyttä että Hollywoodin romantisoima
ilmiö. Jälkimmäisestä näkee merkkejä turistirihkamaa myyvissä kaupoissa, joissa
on esillä ”Kummisedän” kuvalla varustettuja t-paitoja, kahvikuppeja ja jääkaappimagneetteja.
Kummisetä-elokuvia ei suinkaan kuvattu Corleonen
kaupungissa, joka oli ohjaaja Francis Ford Coppolan mielestä liian moderni.
Kuvauspaikat kuitenkin löytyivät itäisen Sisilian vuorenhuippukylistä, joista
löytyy myös elokuvassa esiintyvä Vitellin baari ja kirkko, jossa elokuvan Michael Corleone
ja Apollonia vihittiin.
Mitä tulee oikean Sisilian mafian eli ”Cosa Nostran”
historiaan, olen lukenut muutaman sitä käsittelevän kirjan. Näiden mukaan
mafian historia alkoi Palermon lähellä sijaitsevilta sitrusviljelmiltä, joilta
ensimmäisenä alettiin periä suojelurahaa, jota kutsutaan italiaksi nimellä pizzo.
Taustasyinä mafian kehittymiselle voi mainita Italian
valtion synnyn ja Sisiliassa siirtymisen feodaalijärjestelmästä moderniin
kapitalismiin. Italian valtioprojekti ei Sisiliassa oikein koskaan onnistunut
vakiinnuttamaan asemaansa ja hallinto pysyi heikkona. Tämä loi tilaa
vaihtoehtoisille järjestelmille, joita hallitsivat erilaiset mafiaklaanit.
Myöhemmin nämä klaanit laajensivat toimintaansa erilaisille laittoman
liiketoiminnan alueille, jotka useimmat varmasti tuntevat. Nykyisin mafia on
yleisnimi järjestäytyneelle rikollisjärjestölle.
Sisilian mafia on toki vielä olemassa mutta sen poliittinen
vaikutusvalta on enimmäkseen mennyttä. Järjestön johto joutuu piileskelemään ja
kommunikoimaan pienillä paperilapuilla (pizzini). Nykyisestä väitetystä ”capo
di tutti capista” eli Matteo Messina
Denarosta ei ole olemassa tuoretta valokuvaa vaan viimeisin on peräisin tämän
kouluajoilta.
Vaikka eri mafiajärjestöt vaikuttavat pääasiassa Etelä-Italian
Mezzogiornon alueella, joka oli aikanaan arabien valloittama, modernilla
mafialla ei ole mitään suoraa historiallista yhteyttä arabivallan aikaan. Sana
mafia itsessään tarkoittaa vihamielisyyttä lakia kohtaan ja rohkeutta mutta se on
peräisin arabian kielen sanasta mahya, joka käännettynä
tarkoittaa kerskailua, ylpeilyä, uhmakkuutta ja rehvastelua.
Tässä vaiheessa herää kuitenkin kysymys, onko mafialla
muutakin yhteyttä arabivallan aikaan kuin sana itsessään. Voiko osa mafian sosiaaliseen
kontrolliin käyttämistä toimintatavoista olla lainattuja saaren entisiltä isänniltä?
Jizya on ei-muslimien sosiaalisen kontrollin muoto
islamilaisessa yhteiskunnassa. Sana pizzo tulee italian kielen sanasta pizzu, jolla
tarkoitetaan ”nokkaa”. Kun joltakin peritään suojelurahaa, hänen ”nokkansa”
kastellaan. Suojelurahan perintä on sekä taloudellista toimintaa että
sosiaalista kontrollia ja alistamista. Samaa voi sanoa ei-muslimien maksamasta
suojelurahasta eli jizyasta.
Jos kauppias ei pysty maksamaan mafian suojelurahaa, häntä
rangaistaan joko ottamalla omaisuutta väkisin tai pahoinpitelemällä. Jos kauppias
kieltäytyy suojelurahan maksamisesta, hän voi menettää henkensä. Näin kävi vuonna
1991 palermolaiselle kauppias Libero Grassille, joka
julkaisi lehti-ilmoituksen, jossa hän uhmakkaasti ilmaisi kieltäytyvänsä pizzon
maksamisesta. Myöhemmin saman vuoden aikana Grassi löydettiin kuolleena.
Islamilaisella sharia-hallinnolla ja mafialla on selkeitä
yhtäläisyyksiä. Amerikkalainen talk show -isäntä Bill Maher kutsui ohjelmassaan
islamia ainoaksi uskonnoksi, joka käyttäytyy kuin mafia. Se tappaa sinut, jos sanot
väärän sanan, piirrät vääränlaisen kuvan tai kirjoitat vääränlaisen kirjan. Tässä
hän tuskin raapaisi pintaa tarkastellessaan islamin ja mafian yhtäläisyyksiä.
14 kommenttia:
Länsimaailma sulkee lapsellisesti silmänsä ja korvansa islamin uhalle ja tulee jälleen kerran maksamaan siitä kalliin hinnan.
On ihan turha edes kuvitella, että kalifaatissa olisi paikka muille kuin muslimeille, orjina ehkä.
Uskon kuitenkin, että tulevien veristen sisällissotien jälkeen muslimit ajetaan sinne mistä tulivatkin, jälleen kerran.
Itäeuroopan maat ja Venäjä tulee olemaan avainasemassa kun paska lentää tuulettimeen. Kuohittu länsieurooppa ei selviä yksin.
Nyt kun asiaa miettii niin onhan noissa eri nimillä perityissä ”suojelurahoissa” selvästi yhteisiä piirteitä. Mitä tulee kirjoituksen alkuosaan niin esmes valtamediallemme olisi todellakin tarjolla analysoitavaksi viljalti niin historiallista kuin nykyistäkin islamilaista väkivaltaa, alistamista ja orjuuttamista. Valitettavasti se ei vaan ehdi just nyt paneutua siihen, koska sen täytyy keskittyä fiktiiviseen Handmaid´s Tale-sarjaan joka on selvä todiste siitä että vain ja ainoastaan länsimainen patriarkaalinen järjestelmä sortaa vain ja ainoastaan länsimaista naista juuri tällä hetkellä. Ei siinä ilossa ja riemussa ehdi takertua jonninjoutaviin yksityiskohtiin.
joppos 123: Ennustaminen on vaikeaa ja monenlaiset kehityskulut ovat mahdollisia. Ylipäänsä kehitys näyttää nykyisin menevän ainakin hieman positiiviseen suuntaan. On vaikea kuvitella, että yksikään itäisen Keski-Euroopan maa ottaisi yhtään turvapaikanhakijaa taakanjakosysteemin perusteella.
Länsimaiden pitää keskittyä itsensä pelastamiseen ja jättää puuhastelu muun maailman ongelmien kanssa vähemmälle.
Yrjö: "Nyt kun asiaa miettii niin onhan noissa eri nimillä perityissä ”suojelurahoissa” selvästi yhteisiä piirteitä."
Kun olin julkaissut tekstin, huomasin, että siihen olisi voinut lisätä kuvauksen tämän päivän "no-go zoneista". Niissä valtion ote on höllentynyt ja korvautunut kilpailevilla oikeusjärjestelmillä. Jos pitäisi valita eniten mafiaa muistuttava islamilainen organisaatio tänä päivänä, se olisi muslimiveljeskunta, joka on myös soluttautunut politiikkaan kuten Cosa Nostra aikanaan Italiassa.
En tiedä, kuinka moni liian länsimaistunut muslimi saa noissa getoissa "tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä".
Näin Ruotsissa asuvana ja sen kehityksen rinnalla 35 eläneenä haluaisin oikeastaan sanoa vain "Apua!" En tiedä edes, voiko syyskuun vaaleihin asettaa mitään aitoa toivoa suunnanmuutoksesta. Ilmeisesti historia ei opeta suurta leijonanosaa väestöstä.
Katselimme juuri erään Paul Joseph Watsonin Youtube-klipin Ruotsista. Osui aivan nappiin. Hullua tämä on, ja nauraisin, ellen pelkäisi tulevaisuutta niin kovasti.
- Tein 1980-luvun alussa Interrail-matkan Euroopan halki Sisiliaan - Kummisedän innoittamana tietenkin. En muista, että silloin olisi mitään rihkamaa ollut myynnissä. Kuuma oli. Nyt meillä täällä keskiesssä Ruotsissa on yhtä kuuma, sadetta on tullut muutama hassu pisara, joka on haihtunut saman tien. Sydän on rasittunut.
Eikö Italiassa mafia lähes käytännössä hävitettiin Mussoliinin aikana, mutta amerikkilaiset loivat uudestaan sen sodan jälkeen hallitakseen tai jotain sellasta ?
-jpt-
Suojeluraha on ilmiö, joka varmasti keksitään aina uudelleen. Myös Euroopan ritarilaitoksen voin nähdä mafiana, jossa ritari suojeli alustalaisiaan muilta rosvoilta samalla kun verotti näitä eli otti suojelurahaa.
Kun Kustaa Vaasa taltutteli kirjeellään talonpoikia 1500-luvulla, hän kertoi, että hänen keräämänsä varat menivät maanpuolustukseen eli muitten rosvojen pysäyttämiseen - ja hänen verotuksensa oli keveämpää kuin näiden.
Hieno kuvaus tästä logiikasta on Kurosawan "Seitsemän samuraita". Rosvot odottavat. että kylän viljasato kypsyisi. Kyläläiset palkkaavat sotilaita suojelemaan itseään.
Yhteenoton jälkeen samurait poistuvat. Luonnollinen jatko olisi ollut, että he olisivat vuorostaan ottaneet kylän ja sen tarjoaman ylijäämän haltuunsa. Joka tapauksessa työttömäksi joutuneet samurait saivat suojelurahansa.
Suojelurahaa maksamme mekin, kun maksamme veroja, joilla rahoitetaan poliisi ja armeija. Näillä on sitten yksinoikeus väkivaltaan rajojen sisällä.
Gruvmor: "Näin Ruotsissa asuvana ja sen kehityksen rinnalla 35 eläneenä haluaisin oikeastaan sanoa vain "Apua!" En tiedä edes, voiko syyskuun vaaleihin asettaa mitään aitoa toivoa suunnanmuutoksesta."
Demokratiassa, etenkin monipuoluesellaisessa, muutokset tapahtuvat hitaasti. Olen itse seurannut Ruotsidemokraattien kehitystä parin prosentin pikkupuolueesta gallupeissa maan suurimmaksi. Sinä aikana tilanne on huomattavasti pahentunut. Tähän on mennyt reilu 10 vuotta.
Pahinta on, jos nuori sukupolvi, jolla on omia lapsia, päättää jossain vaiheessa, että tämä on nyt nähty. Pitää olla tulevaisuudenuskoa ja sitkeyttä kääntää asiat paremmaksi.
Kummisetä-rihkamaa oli turistialueilla laajalti myynnissä. Sorruin itsekin siihen. Kummisetä I on kuitenkin erittäin hyvä elokuva ja käynti Sisiliassa sai minutkin katsomaan sen uudelleen. Edellisestä kerrasta oli pari kymmentä vuotta.
Anonyymi: "Eikö Italiassa mafia lähes käytännössä hävitettiin Mussoliinin aikana, mutta amerikkilaiset loivat uudestaan sen sodan jälkeen hallitakseen tai jotain sellasta ?"
Mussolini toki yritti hävittää mafian ja onnistuikin melkein, mutta homma jäi italialaiseen tapaan puolitiehen. Toki monet mafiosot jättivät Sisilian ja siirsivät bisnekset Amerikkaan. Kun liittoutuneet valtasivat saaren, mafia tarjosi "auttavaa" kättään. Saaren jälleenrakennus oli mafialle uusi mahdollisuus.
Sivumennen sanoen: "täytyyhän minunkin kastaa nokkaani" -repliikki löytyy myös Kummisetä 2 - elokuvasta.
Arabien ja italialaisten suhde oli ilmeisesti monipuolinen, siihen liittyi Bysantin keisarien ja muiden hallitsijoiden politikointi. Välillä arabit olivat liittolaisia Bysanttia vastaan, välillä toisinpäin, kunnes Bysantti heikentyi. Sisilian historia on värikäs.
Tavallista insinööriä ihmetyttää kuitenkin tämä islamin kulta-aika, jos sellainen joskus oli. Nykyajan islamilaisissa maissa on surkeat oltavat, miksi silloin muka olisi ollut paremmin? Mikä oli erilaista?
"Jos kauppias ei pysty maksamaan mafian suojelurahaa, häntä rangaistaan joko ottamalla omaisuutta väkisin tai pahoinpitelemällä."
"Hallitseva järjestelmä" kutsuu aina kilpailevaa järjestelmää mafiaksi, ja vaatii näiden "jäseniltä" väkivallan uhalla "suojelurahoja" kutsuen sitä verotukseksi, joten mafia ja valtio ovat oikeasti yksi ja sama asia, kutsumanimi riippuu siitä mihin "perheeseen" satut kuulumaan. Yksikään valtio ei ole moraalisesti yhtään sen oikeutetumpi kuin Cosa Nostra, Cannonball tai Suomen hallitus (tai mikä tahansa väkivalllalla uhkaileva huligaaniporukka).
Jos joku vaatii sinulta rahaa väkivallan uhalla, kaikki tunnistavat sen väkivaltaiseksi öykkäröinniksi, mutta kun sama ihminen (poliisiksi pukeutununeena) vaatii sinulta "lakien" noudattamista (verojen maksamista) väkivallan uhalla, niin jostain ihmeen syystä moraalinen kompassimme menee tileen ja koemme velvollisuudeksi antaa osan työmme hedelmistä väkivallalla uhkailevalle huligaaniporukalle.
Eikös se fraasi mene: "fari vagnari u pizzu?"
Vähän pieleen menee mielestäni verottajan vertaaminen mafiaan. Vaikka kuvainnollisesti saatamme olla kuoliaaksi verotettuja, niin ei meitä sentään väkivallalla uhata eikä käydä fyysisesti kimppuun. Oulussa on jonkinlainen mafia jo olemassa, pizzerianpitäjät ovat siellä käyneet kättä pidemmällä toistensa päälle, kun reviirin rajat on ylitetty ja nämä yrittäjät eivät ole italialaisia, vaan kotoisin Lähi-idästä.
Imulippo: Se, onko valtio mafian kaltainen suojelurahoja perivä järjestö vai ei, ei kuulu tämän kirjoituksen aihepiiriin. Jos minulta kysytään, valitsen valtion mieluummin kuin mafiaklaanit, jotka ovat seurausta valtion heikkoudesta ja kyvyttömyydestä. Mafia täyttää valtatyhjiön.
Sokerimunkki: Mitä kieltä tuo oli? Googlen mukaan se oli sisiliaa ja lause esiintyi Kummisetä-elokuvassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sicilian_language
Koska erilaiset valloittajat vuoroin hallinneet Sisiliaa, saaren oma kieli on saanut vaikutteita valloittajien kielistä (arabia, latina, ranska, kreikka). Sisiliaa paikalliset puhuvat keskenään.
Anonyymi: Minusta ei ole väärin kutsua pitserioiden reviirikiistoja "pizzamafioiden" välisiksi. Mafia on tässä yleisnimi.
"Fari vagnari u pizzu" = "Fare bagnare il pizzo".
sisilian kieli tai murre vs italia
Lähetä kommentti