Vuonna 2007 olin kovasti vihainen ja ehkä vähän naiivikin,
kun kirjoitin
tuolloisesta vähemmistövaltuutettu Mikko Puumalaisesta, joka oli tehnyt
tutkintapyynnön Mikko Ellilän kirjoituksesta ”Yhteiskunta koostuu ihmisistä”. Kuvittelin
vielä, että Suomessa sananvapaus olisi tärkeä perusoikeus. Myöhempinä vuosina
huomasin, että näin ei ollut. Moni kannatti toki sananvapautta puheissaan mutta
käytännössä rajasi tiettyjen mielipiteiden esittämisen sananvapauden
ulkopuolelle.
Laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan oli ennen Puumalaisen
kautta vähemmistövaltuutettuna käytännössä maannut käyttämättä tai ainakin
vähän käytettynä. Puumalainen haki inspiraatiota valtionsyyttäjä Mika Illmanin
väitöskirjasta ”Hets mot folkgrupp” (2005), jossa Ilman linjasi periaatteet
sananvapauden rajoittamiseksi. Periaate oli, että ajatella saa mutta ääneen ei
saa lausua.
Myöhemmissä ”sananvapausrikoksiin” liittyvissä oikeudenkäynneissä,
joissa Illman usein itsekin esiintyi, luotiin se jo vakiintuneeksi muodostunut nykypäivänäkin
vaikuttava oikeuskäytäntö. Illman oli toki tunnistanut pykälän kiihottamisesta
kansanryhmää vastaan väljäksi. Hänen tunnetuin sitaattinsa lienee tämä:
”Tuskin millään rikosoikeuden lohkolla on lainkäyttäjälle
jätetty yhtä paljon harkintavaltaa kuin sananvapausrikosten alueella.”
Tässä Mika Illman on täysin oikeassa. Ansio tosin kuuluu vuonna
1990 oikeusministerinä toimineelle Tarja Haloselle, joka ajoi väljästi
muotoillun pykälän läpi Eduskunnassa. Illman itse ei kuitenkaan vienyt pykälää
loogiseen äärimmäisyyteensä vaan syytti ennen siirtymistään muihin tehtäviin riittävän
monta kertaa, jotta tapa tulkita lakia vakiintui. On epäselvää, toimiko Illman
omin päin ajaessaan tiukkaa tulkintaa väljälle laille, vai saiko hän toimeksiannon
jostain ylempää.
Toiviainen etsii äärimmäisyyksiä
Kiihotusrikosten täytäntöönpanossa on kuitenkin merkittäviä
puutteita. Monet kirjoitukset, joista oli jaettu tuomioita käräjillä, eivät
koskaan kadonneet internetistä, vaan niistä löytyi jopa useita kopioita ja
löytyy edelleen. Mikko Ellilän vanha kirjoituskin löytyy yhdellä haulla.
Viimeistään internetin arkistosta löytyy kopio poistetuistakin kirjoituksista.
Lisäksi maailmasta löytyy paljon nykypäivän suvaitsevaiselle
moraaliselle paremmistolle epämieluisaa aineistoa, joka tosin on kirjoitettu,
ennen kuin kiihottaminen oli rikolliseksi säädetty. Monien muinaisten
vihakirjoitusten kirjoittajatkin ovat jo menneet manan majoille.
Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen halusi lopun moiselle
rikollisuudelle. Ensiksi hänen aloitteestaan Päivi Räsäsen Uuden Testamentin roomalaiskirjeitä
siteeraavasta twiitistä käynnistettiin esitutkinta. Myöhemmin mukaan liitettiin
vuodelta 2004 Luther-säätiön sivuilla julkaistu pamfletti,
jossa Räsäsen väitetään panettelevan ja solvaavan homoseksuaaleja.
Tätä ennen Poliisi oli jo päättänyt, että esitutkintaa
ei aloiteta. Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Markku Silen totesi päätöksen
jälkeen ja ymmärsi selvästi, mihin kiihkoilu johtaa:
” Mikäli esimerkiksi joidenkin Raamatussa esitettyjen
näkemysten katsottaisiin sellaisenaan täyttävän kiihottamisrikoksen
tunnusmerkistön, olisi myös Raamatun levittäminen tai saatavilla pitäminen
lähtökohtaisesti kiihottamisrikoksena rangaistava.”
Jos Raamatussa on lainvastaista materiaalia, Raamatusta on
joko poistettava lainvastaiset osat tai kirja on kokonaan poistettava yleisön
saatavilta. Vielä nykyisenä mielipuolisena aikana uskon, että valtaosa
ihmisistä ymmärtää Raamatun sensuroinnin mielettömyyden.
Laissa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan ei ennen vuotta
2011 mainittu seksuaalista suuntautumista kansanryhmää määrittävänä tekijänä.
Räsäsestä saadaan kuitenkin taannehtivasti rikollinen, jos tulkitaan, että rikollinen
sisältö on edelleen ”yleisön saatavilla” eli kyseessä on ns. jatkettu rikos.
Jännän äärellä
Räsäsen tapauksessa ollaan jännän äärellä sekä sanan- että
uskonnonvapauden kannalta. Räsänen otti twiitissään
kantaa tapaan, jolla kirkko osallistui Pride-tapahtumaan. Tueksi hän esitti
otteen roomalaiskirjeestä.
Luther-säätiön pamfletissa hän esitti perinteisen
kristinuskon mukaisen käsityksen homoseksuaalisuudesta, ilmaisi kielteisen
käsityksen homoliitoista ja puolusti perinteistä miehen ja naisen avioliittoa
yhteiskunnan perustana.
Jos Räsänen tuomitaan, uskonnonvapaudella pyyhitään
takapuolta. Aiemmin pelkästään sananvapautta on rajoitettu ja sen käyttäjiä pyritty
nöyryyttämään kiihotustuomioilla.
Mikäli Toiviainen onnistuu, tuomio avaa uusia mahdollisuuksia ihmisten
rankaisemiseen ja voi johtaa jopa oikeisiin kirjarovioihin eikä pelkästään
virtuaalisiin. Olli Pusa varoitteli niistä kirjoituksessaan Oikeassa Mediassa.
Käytännössä koko länsimainen kulttuuriperintö on vapaata riistaa kiihkomielisille
sensoreille.
Kiihotuslaki kertoo pyrkimyksestä totalitarismiin
Neuvostoliiton rikoslain 58. pykälä
oli aikanaan laaditu siten, että kuka tahansa saataisiin sen avulla tuomituksi
vankileirille. Tavarajunien kolistessa miljoonat neuvostokansalaiset
kuljetettiin maan etäisimpiin kolkkiin tappavaa pakkotyötä tekemään.
Pykälällä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on paljon
yhteistä historiallisen edeltäjänsä kanssa. Sen avulla voidaan kuka tahansa
tuomita, kun tulkitaan kirjoitusta tarkoituksellisen pahantahtoisesti, otetaan
lauseita irti asiayhteydestä ja unohdetaan kirjoituksen kokonaisuus ja
konteksti. Totuus ei kiihotusoikeudenkäynnissä ole mikään puolustus.
Kiihotuspykälä on myös luonteeltaan postmoderni eli ihmisen
syntyperä vaikuttaa siihen, joutuuko hän syytettyjen penkille vai ei. Itse en
muista ainuttakaan maahanmuuttajataustaista, joka olisi joutunut asiasta
käräjille. Ensimmäinen ehdokas on iranilaismielinen islamisti Hussein Al-Taee,
joka kampanjoi ”Rauhan Taeena” itsensä eduskuntaan tukenaan Tarja Halosen ja
Rauli Virtasen kaltaisia tunnettuja vaikuttajia. Yksi mahdollisuus on, että Al-Taeen
paljastuminen antisemiitiksi ja islamistiksi oli liian kova paikka. Siksi
rinnalle tarvittiin Juha Mäenpää ja Päivi Räsänen. Etenkin Räsänen on
onnistuneesti vienyt huomiota Al-Taeen tapaukselta. Oliko tämä kenties
tarkoituksellista?
Kiihotuspykälä on romuttanut sananvapauden, politisoinut
oikeuslaitoksen, tehnyt selvää uskonnonvapaudesta ja yhdenvertaisuudesta lain
edessä.Kaiken lisäksi valtaeliitti on kiristämässä ruuvia
entisestään, kun maalittamista tuodaan rikoslakiin kovia kokeneen Ylen
toimittajan itkeskelyn säestämänä. Mikäli laki toteutuu, lisää syyttömiä
ihmisiä tuomitaan.
Sananvapauden rajoituksia tarvitsevat ainoastaan ne, joiden mielipide
ei pärjää julkisessa keskustelussa, koska se perustuu valheelle. Valhe tarvitsee
suojakseen sensuuria, ei totuus. Totuus vaientaa valheen, ei sensuuri. Valtamedian
keskustelussa asia on käännetty päälaelleen. Sananvapautta käyttävät yksityiset
kansalaiset ovat uhka heitä arvokkaampien ihmisten eli virkamiesten ja
toimittajien sananvapaudelle. Vain rajoittamalla tavallisten kansalaisten
sananvapautta "todellinen sananvapaus” voi toteutua.
Järkeilijät
Suomalaiset ovat keskimäärin lainkuuliaista kansaa. Siksi
joukostamme löytyy niitä, joiden mielestä kiihotusoikeudenkäyntien
vastustaminen on väärin ja”oikeusvaltion pitää antaa toimia”. Näille ihmisille ei
voi kuin nauraa. Jokainen sortokoneisto on aina käyttänyt epäoikeudenmukaista
lakia sumuverhona sortotoimilleen. Sitä varten oli Neuvostoliiton rikoslain 58.
pykälä, jotta ihmiset saatiin leirille ”laillisesti”.
Esimerkkinä järkeilijästä otan Kirkko
ja Kaupunki -lehden pääkirjoituksen. Siinä Jaakko Heinimäki osoittaa, miten
kirkko ja sen julkaisut ovat etääntyneet varsin kauas kristillisyydestä ja
omaksuneet modernin vasemmistoliberalismin karvoineen päivineen:
” Raamattu ei nauti syytesuojaa. Raamattua voi siteerata myös
rikollisella, loukkaavalla ja vahingoittavalla tavalla.”
”Jos joku alkaisi tylyttää Helsingin juutalaista seurakuntaa ja
poimisi sanomansa vahvistukseksi Uuden testamentin kaikkein antisemitistisimmät
jakeet, kyseessä olisi varmasti rikoksen tunnusmerkistön täyttävä hyökkäys
kansanryhmää vastaan.”
Heinimäki ei ymmärrä, että kyse on uskonnonvapaudesta. Hän voi
olla eri mieltä Räsäsen kanssa, mutta hän sortuu heittämään ensimmäisen kiven.
Virallisen kirkon kommenteissa Räsäsen mielipiteet on ensin tuomittu ja sen
jälkeen on puolustettu uskonnonvapautta.
Heinimäen hypoteettisella esimerkillä ei puolestaan ole mitään
tekemistä Räsäsen argumentin kanssa. Hänen käsityksensä Raamatun syytesuojasta
on typeryydessään uskomaton. Jos hänen kaltaisensa saavat päättää, kirjaroviot
ovat totta pikemmin kuin uskommekaan.
Vasarahammer totesi hyvässä kirjoituksessaan:
VastaaPoista”Sananvapauden rajoituksia tarvitsevat ainoastaan ne, joiden mielipide ei pärjää julkisessa keskustelussa, koska se perustuu valheelle. Valhe tarvitsee suojakseen sensuuria, ei totuus.”
Ja tähänhän oikeastaan kaikki tiivistyy.
Kirjarovioista ei ole ennenkään ollut kovinpitkä matka sähköaidoin suljettuihin leireihin missä kirjojen sijaan poltetaan ihmisiä.
VastaaPoistaSaas nähdä onko Suomen kansa jo niin alistinutta, että nielee vallitsevan absurdanistanin rakentamisen ihan vaan olankohautuksella.
Toki vallanvaihtuessa, jos sellaista enää sallitaan "isä-aurinkoisen" aikana voidaan taannehtavilla asetuksilla laittaa nykyinen DEMLA poppoo pysyvästi lusimaan.
Tuhkakin mietti tätä blogissaan. Yksi salaliittoteoria voisi olla että tässä testataan voiko kristittyä kansanedustajaa syyttää ja tuomita. jos se onnistuu voidaan mennä islamilaisten vihasaarnaajien perään. Joku alkaa aika suurella varmuudella käyttämään tätä tapausta muitakin vastaavia vastaan.
VastaaPoistaTätä vihapuhe syytettä voivat käyttää muutkin.
Vai onkohan tässä uskontokaustissa kyse siitä, että saadaan siirrettyä huomio pois aiheista, jotka jatkuvasti nousevat esiin ja joista puhumista ei voida kokonaan kieltää. Esim. vanhusten hoidon puutteet ja hoitajamitoitus, työttömyys, valtiontalouden ongelmat tai vaikkapa maahanmuuttoon liittyvät ongelmat. Onko tämä sitä sirkushuvia kansalle? Leipäähän saa jonoista, mutta sekään ei ole kivapuheeksi sopiva aihe.
VastaaPoistaTuo laki 511/2011, sen 10§, on kyllä aikanaan kaukonäköisesti muotoiltu. Pykälässä luetellaan kansanryhmien kriteerejä alkaen rodusta, ihonväristä, syntyperästä jne, päätyen ällistyttävän subjektiiviseen perusteeseen "taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella". Rinnastukselle ei laissa esitetä mitään rajauksia tai ehtoja, vaikka sanalla ilmeisesti tarkoitetaan jollain tapaa samankaltaista tai verrattavissa olevaa. Rikoslaki on kuitenkin sen verran keskeinen ja järeä osa lainsäädäntöä, että siinä pitäisi olla niin vähän tulkinnanvaraisuutta, kuin ylipäänsä on mahdollista - jo kansalaisten oikeusturvankin kannalta. Kyllä kansalaisen pitää tietää, milloin hän suunsa avatessaan syyllistyy rikolliseen tekoon ja milloin ei.
VastaaPoistaHeinimäki bluffaa (on kyllä toinenkin vaihtoehto):
VastaaPoista"Uuden testamentin kaikkein antisemitistisimmät jakeet"
Tästä varomaton/tietämätön lukija imaisee alitajuntaansa ajatuksen, jossa Uudessa testamentissa on paljonkin antisemitistisiä jakeita, osa vähemmän, osa enemmän, osa 'kaikkein eniten'. Ajatus on tietysti täysin totuudenvastainen, mutta sen lisäksi aivan ainutlaatuisen pöljä.
Keiden Heinimäki luulee kirjoittaneen Uuden testamentin ja pääosin keille? Kuka on päähenkilö, mitä etnisyyttä edustaa? Muutamankin kerran tekstin lukeneena voin väittää, ettei siellä ole yhtään antisemitististä kohtaa, ellei mikä tahansa - myös juutalaisia koskeva - kritiikki lasketa sellaiseksi. Mutta silloinkin Vanha testamentti on vielä paljon PALJON 'antisemitistisempi'. Olisiko siinä Heinimäelle seuraava läppä?
Jaa se toinen vaihtoehto? Heinimäki ei ole koskaan lukenut Uutta testamenttia.
Snowcamo: "Tästä varomaton/tietämätön lukija imaisee alitajuntaansa ajatuksen, jossa Uudessa testamentissa on paljonkin antisemitistisiä jakeita, osa vähemmän, osa enemmän, osa 'kaikkein eniten'. Ajatus on tietysti täysin totuudenvastainen, mutta sen lisäksi aivan ainutlaatuisen pöljä."
VastaaPoistaUuden Testamentin keskushenkilöistä useimmat olivat itse juutalaisia ja kristinusko on rakennettu juutalaisuuden päälle ja sitä pidettiin aikanaan juutalaisuuden lahkona.
Vaatii modernille liberaalille tyypillistä retorista lennokkuutta saada Uudesta Testamentista antisemitistinen. Sen sijaan perusteet islamin juutalaisvastaisuudelle löytyvät islamin pyhien kirjoitusten kuvaamasta profeetan omasta toiminnasta ja hänen sanomisistaan.