Otsikon kysymykseen voisi vastata yksinkertaisesti: Ne,
jotka ovat aatteellisesti DDR:n valtaideologian perillisiä, haluavat
kontrolloida ihmisten mielipiteitä ja niiden ilmaisua.
Vihapuheesta vouhottavat poliitikot, virkamiehet ja korkea-arvoiset
akateemikot eivät pysty näkemään, että ns. vihapuhe itsessään ei ole ongelma
vaan oire. Lisäksi he eivät näe, että kiihkeät yritykset tukahduttaa ns.
vihapuhetta ovat paljon pahempi ongelma ja vievät yhteiskuntaa kohti totalitaarista
kontrollia.
Vihapuhetta käsitteenä ei olisi olemassa ilman postmodernia
vasemmistolaisuutta, jota voi kutsua myös kulttuurimarxilaisuudeksi tai länsimaiseksi
marxismiksi. Tämän filosofian käytännön ilmentymä on ns. poliittinen
korrektius, jossa kielenkäyttöä pyritään siistimään mahdollisimman neutraaliksi
ja vähemmistöjä loukkaamattomaksi.
Vihapuhe uhka sisäiselle turvallisuudelle
Viimeisimpänä vihapuheelle tiukempia suitsia on vaatinut
professori Heikki Hiilamo, joka Ylen mukaan haluaisi uudistaa rikoslakia ”netissä
öykkäröinnin” vähentämiseksi. Tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Vain termi
”rasismi” on muuttunut ”vihapuheeksi”, mutta olennaisesti tavoite on sama kuin
vuonna 2008, kun Mika Illmanin sananvapauden
vastainen ristiretki oli kuumimmillaan.
Vuonna 2008 internetissä vellovan rasismin väitettiin olevan
uhka ”arjen turvallisuudelle”. Hiilamon mielestä maan sisäinen turvallisuus on
uhattuna:
” Sosiaalisen median kautta vihapuhe levittää myrkkyään
meidän yhteiskuntaan, ja luo negatiivista uhkaavaa ilmapiiriä.”
Vuonna 2008 sosiaalinen media eli kulta-aikansa alkuhetkiä.
Tuolloin puhuttiin vain yleisesti internetistä, kun mietittiin rasismin uhkaa.
Kannattaa huomata, että Hiilamon perustelut rikoslain tiukentamiselle ovat äärimmäisen
heppoisia ja epämääräisiä. Myös keinot vihapuheen torjumiseksi vaikuttavat hätäisesti
keksityiltä:
” Se on iso ongelma, johon pitäisi voida puuttua
päättäväisesti. Esimerkiksi rikosoikeudellisin keinoin. Ilmiantokynnystä
pitäisi madaltaa, ehkä lainsäädöntöäkin tarvitsee muuttaa.”
Ilmiantokynnys on itse kullakin. Itse en koskaan ole antanut
ilmi ketään, vaikka ilmiantaminen on lapsellisen helppoa. Sen voi tehdä
nimettömänä poliisin sivuille. Miten tuota voi vielä helpottaa?
Hiilamon jorinoita voi ainakin Ylen artikkelin perusteella
pitää epäanalyyttisena ja typeränä roskana, jotka julkaistaan vain, koska
Hiilamo edustaa aatteellisesti samaa postmodernia vasemmistolaisuutta kuin
suurin osa toimittajista. Hän käyttää professorin arvovaltaa sensuurin
edistämiseen.
Vihapuheen anatomia
Postmodernissa vasemmistolaisuudessa vähemmistöjen tai väitetyssä
alistetussa asemassa olevien ryhmien ongelmat selitetään ”rakenteilla” tai ”valtasuhteilla”.
Vihapuheella pyritään retorisin keinoin varmistamaan, että alistetun ryhmän
edustaja palautetaan omalle paikalleen ”objektina”.
Esimerkiksi tämän
artikkelin kirjoittaja on analysoinut ”vihapuhetta” postmodernistisesta
vasemmistolaisuudesta tutulla valtasuhteiden analyysilla. Kirjoittajan mukaan
pahinta vihapuhetta ei ole vain pikaistuksissa tehty some-kommentti vaan myös
analyyttinen kirjoitus, jossa motiivina on suvaitsemattomuus:
” Vihapuhetta ovat myös harkitut, analyyttiset kirjoitukset,
joissa viha tunteena ei (välttämättä) ole tunnistettava, mutta joita motivoi
suvaitsemattomuus. Vihaiset purkaukset somessa ovat samankaltaisia Marinellan
kuvaaman suuttumuksen kanssa, kun taas analyyttisemmat tekstit vertautuvat
vihaan. Molemmat vihapuheen muodot liittyvät rakenteelliseen epätasa-arvoon ja
valtasuhdesuhdehierarkioihin ihmisten välillä.”
Lucretia Marinella on 1600-luvulla elänyt nainen, joka
kirjoitti erään teoksensa vastaukseksi naisvihamieliseen kirjoitukseen.
Postmodernistiseen ajatteluun kuuluu myös keskittyminen
retoriikkaan ja pyrkimys esittää asiat tunteiden kautta ilman yhteyttä
reaalimaailman tapahtumiin. Kirjoittaja käyttää esimerkkinä Suomi Ensin -ryhmän
Facebook-sivujen kuvaa, joka oli tehty Google-haun avulla:
” Sivuilla on allekkain kaksi ruokakuvaa. Ylempi kuva on
ankea: peruna ja harmaa lohimureke. Alemmassa kuvassa on herkullinen
noutopöytä. Kuvatekstissä lukee: ”Kaksi rinnakkaistodellisuutta kärjistäen.
Yläkuvassa kunnan ostopalveluna tilaama toimitusateria vanhuksille. Alakuvassa
VOK:n noutopöydän lounas.” Kuvat lisännyt henkilö myöntää, että kuvat on
napattu googlesta, eivätkä perustu faktoihin. Faktoilla ei kuitenkaan ole
väliä, koska kokemus epäoikeudenmukaisuudesta on totta kokijoilleen. Suomi
ensin -tyyppinen liikehdintä perustuu siihen, että sosioekonomisesti heikossa
asemassa olevat kantasuomalaiset kokevat, että turvapaikanhakijoille jaetaan
yhteiskunnan varallisuutta, josta he ovat jääneet osattomiksi, mutta joka
kuuluisi heille.”
Kirjoittaja jättää kuitenkin huomiotta sen tosiasian, että Mtv:n
uutiset julkaisi vuoden 2015 siirtolaiskriisin yhteydessä turvapaikanhakijan
haastattelun, jossa tämä moitti
kovasanaisesti hänelle vastaanottokeskuksessa tarjotun puuron laatua. Puuro
oli ”for dogs, for women”. Vastaavasti eräs toinen irakilainen
turvapaikanhakija moitti
ruuan laatua ja vaati saada ”omat rahansa”, jotta voisi käydä ostamassa
ruokaa kaupasta. Tässä videossa kaikkein loukkaavinta oli se, miten
turvapaikanhakija piti suomalaisen veronmaksajan tarjoamaa rahaa itsestään
selvästi omanaan.
Nämä uutisvideot saivat turvapaikanhakijat näyttämään kiittämättömiltä
paskiaisilta enemmän kuin mikään Suomi Ensin -liikkeen kuvamanipulaatio.
Tulijoille tarjottu ruoka oli normaalia suomalaista laitosruokaa, jonka
kaltaista suomalaiset lapset ja vanhukset syövät päivittäin.
”Epäoikeudenmukaisuuden
kokemukset” eivät synny tyhjästä vaan tosielämän tapahtumista ja siitä, kuinka
valtio ihan oikeasti kohtelee tulijoita eri standardeilla kuin kantaväestöä.
Postmoderni vasemmistolainen vähintään epäsuorasti kiistää aina todellisuuden
ja sen aikaansaaman reaktion välisen yhteyden.
Lopussa kirjoittajalta ilmiselvästi karkaa ns. mopo käsistä.
Valtasuhteilla selittely nousee uusiin sfääreihin ja asiallisesta arvostelusta
tehdään kaikkein pahinta vihapuhetta:
” Vihapuhe on oire siitä, että valtasuhdehierarkiat ovat
kriisiytyneet niin, että esimerkiksi ’valkoinen heteromies’ on menettänyt
asemansa hierarkian huipulla. Tämä saa aikaan katkeruutta, mikä näkyy
yrityksenä normalisoida totutut hierarkkiset suhteet, sekä pyrkimyksenä
tukahduttaa itseä vähempiarvoisiksi miellettyjen vähemmistöjen
tasa-arvopyrkimykset.”
Todellisuudessa postmoderni vasemmisto on se, joka pyrkii
säätämään ”valtasuhteita” oman lopputuloksen tasa-arvoon perustuvan
oikeudenmukaisuuskäsityksensä perusteella. Ns. vihapuhe on usein reagointia
tällaiseen yhteiskunnalliseen säätämiseen, jossa vähemmistöt nostetaan
jalustalle ja heidän asemaansa pyritään parantamaan syrjimällä ”valtahierarkian”
huipulla olevia. Lopputulos on toki erilainen, kuin se olisi ilman tätä
säätämistä mutta ei välttämättä oikeudenmukainen muiden kuin postmodernien
vasemmistolaisten mielestä.
Kannattaa myös todeta, että postmoderni vasemmistolainen
ajattelu on kollektivistista ja jättää yksilötason vaihtelun kokonaan huomiotta.
Etuoikeutettu kohtelu perustuu syntyperään, jolloin vähemmistöryhmän edustajaa
tuetaan enemmän kuin vastaavassa sosioekonomisessa asemassa olevaa enemmistön
edustajaa.
Vihasta pahinta on erityisesti ”pitkittynyt viha”:
” Lucretia Marinellan mukaan pitkittynyt viha on itseään
ruokkiva järjettömyyden tila, joka tuhoaa vihaajan moraalin. Vihan valtaan
joutunut näkee vain vihansa kohteen, ei tunnista vihaansa, eikä tietä ulos
vihasta. Vihasta on tullut pysyvä tila, osa arkipäivää.”
” Usein vihapuhe ei ole vihaista, vaan harkiten
argumentoitua. Tällaisissa tapauksissa yksilön ja hänen edustamansa yhteisön
maailmankuva perustuu suvaitsemattomuudelle, jonka kohteena ovat esimerkiksi
pakolaiset ja heidän oikeuksiaan puolustavat henkilöt, erityisesti naiset.”
Kieltämättä yllä kuvatun tekstin lukeminen saattaa aiheuttaa
”pitkittynyttä vihaa”. Kyse ei kuitenkaan ole tunteiden hallinnasta, ei edes
pitkittyneiden sellaisten. Yhteydet todelliseen maailmaan on tässä kirjoittajan
retorisessa ilotulituksessa häivytetty.
Se, että valtio sallii omalle alueelleen kohdistuvan
massamaahanmuuton, aiheuttaa varmuudella jännitteitä. Jos tämä massamaahanmuutto
lisäksi perustellaan läpinäkyvän valheellisilla argumenteilla, voi olla varma,
että ns. vihapuhe lisääntyy. Mikään yhteiskunta ei kestä, jos se joutuu toimimaan
”koko maailman fattana”.
Tietty osa maahanmuutosta on yksiselitteisesti haitallista
isäntäyhteiskunnalle erityisesti, jos yhteiskunnassa jaetaan sosiaalitukia
avokätisesti. Tällaista maahanmuuttoa kannattaa välttää, vaikka sitä puolustava
retoriikka olisi kuinka kaunopuheista tahansa.
Maahanmuuton puolustajat eivät kykene perustelemaan
Lähi-idästä ja Afrikasta tulevan maahanmuuton siunauksellisuutta eivätkä edes
sen eettisyyttä millään argumenteilla. Siksi he haluavat mieluummin tukkia arvostelijoiden
suut ja tehdä Suomesta DDR:n kaltaisen kontrolliyhteiskunnan kuin luopua
hellimästään maailmankuvasta, jota voi toki kutsua myös arvopohjaksi.
"Siksi he haluavat mieluummin tukkia arvostelijoiden suut ja tehdä Suomesta DDR:n kaltaisen kontrolliyhteiskunnan kuin luopua hellimästään maailmankuvasta, jota voi toki kutsua myös arvopohjaksi."
VastaaPoistaNäin sitä toteutetaan käytännössä:
"VIRKAVALTA KÄY "VIHAPUHEEN" VARJOLLA SOTAA OMIA KANSALAISIAAN VASTAAN ",
http://ylewatch.blogspot.com/2018/06/virkavalta-kay-vihapuheen-varjolla.html
Vihapuhe on samanlainen käsite kuin "äärioikeisto" tai neuvostovastaisuus. Onhan näitä ollut: ydinaseeton Pohjola, edistysmielinen, Paasikiven-Kekkosen -linja, fasismi jne.
VastaaPoistaEn 90-luvulla uskonut että elän DDR:ssä vanhana miehenä.
Sehän vasta yllätys olisikin, jos "valtio" ajaisi "kansalaistensa" etua, kun se ensin varastaa näiden rahat ja sanoo käyttävänsä ne suojeluun niitä ihmisiä vastaan, jotka voisivat varastaa näiden rahat...
VastaaPoistaTuossa lauseessa:
VastaaPoista”Vihapuhetta ovat myös harkitut, analyyttiset kirjoitukset, joissa viha tunteena ei (välttämättä) ole tunnistettava, mutta joita motivoi suvaitsemattomuus.”
on kyllä saavutettu absoluuttinen DDR. Tuon perusteellahan voi minkä tahansa kirjoituksen tulkita vihapuheeksi. Ja halukkaita tulkitsijoita kyllä riittää.
Monista länsimaisista arvoista, kuten sananvapaudesta on ehkä tullut niin itsearvoisia, ettemme enää ymmärrä niiden tarkoitusta ja merkitystä yhteiskunnassa. Ajatuksethan luotiin autoritaarisemmissa yhteiskunnissa ja niitä päästiin toteuttamaan vasta länsimaisten demokratioiden kehittyessä.
VastaaPoistaNykypolvi pitää noita itsestäänselvyyksinä, kuten sähköä ja vesihuoltoa, eikä aina ymmärretä, että länsimaiset arvotkin tarvitsevat huoltoa toimiakseen. Yhteiskunta tarvitsee huolenpitoa, muuten suunta on afrikkalaisiin ja lähi-itäläisiin yhteiskuntiin.
Tavoitteena ei tosiaan taida olla tasa-arvoinen yhteiskunta, vaan tasaveroinen. Yhteiskunta, missä mikään taipumus, kyky tai työteliäisyys ei saa johtaa parempaan lopputulokseen kuin muilla. Yhteiskunta, jossa bussikuski tienaa enemmän kuin lääkäri, koska hänellä on enemmän ihmishenkiä vastuullaan.
VastaaPoista"Miksi professorit haluavat DDR:n?"
VastaaPoistaVallanpitäjiemme propagandakone Yle – jonka ohjelmia ja uutisointia valvovat tehtävään poliittisilla sopimuksilla valitut politrukit – on taas antanut puheenvuoron tällaiselle professorille:
"SOTE-SÄHLÄRI HEIKKI HIILAMO VAATII "VÄÄRÄNLAISEN" SANANVAPAUDEN KRIMINALISOIMISTA",
http://ylewatch.blogspot.com/2018/07/sote-sahlari-heikki-hiilamo-vaatii.html