Sain linkin
Helsingin
Uutisten juttuun, jossa jihadismitutkijana tituleerattu Atte
Kaleva kertoi suomalaisille terrorismista. Voi olla, että toimittaja
on lainannut juttuun asioita valikoivasti, koska omissa
julkaisuissaan hän analysoi ihan kelvollisesti terrorismia ja
sen ideologista perustaa.
Helsingin Uutisten
jutussa hän kuitenkin päästelee poliittisesti korrekteja
totuuksia:
”Mitä
tulehtuneemmiksi kantaväestön asenteet tulevat muslimeja kohtaan ja
mitä ahtaammalle maahanmuuttajat tai turvapaikanhakijat pistetään,
sitä helpompaa maaperää hekin ovat radikalisoitumisteemaiselle
propagandalle, vaikka alun perin olisivat aivan maltillisia. Tätähän
terroristijärjestöt maailmalla juuri toivovat.”
Eli loogisesti
terrorismista ja sen ideologisesta perustasta tulisi olla hiljaa,
koska muuten muslimit ”radikalisoituvat”. Tuo lause tulee joko
poliitikko Atte Kalevalta tai sitten mies ei oikeasti ymmärrä
islamilaisen radikalisoitumisen muodostaman uhan luonnetta ja
keskittyy pelkästään aseelliseen jihadismiin, kuten valtavirran
terrorismitutkijat tekevät.
Seuraava lause taas
menee puhtaan lässytyksen puolelle:
”Tärkeää on
antaa maahanmuuttoasioissa kaikille osapuolille mahdollisuus
kiihkottomaan ja analyyttiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Suomessa on Suomen laki, jota tulijoiden pitää noudattaa. Mutta se,
että joku on muslimi, ei automaattisesti merkitse
terrorististatusta.”
Kaleva myös
kannattaa jihadisteille tarjottavaa terapiaa:
”Tarvitaan
tiiviimpää rehabilisointia takaisin yhteiskuntaan. Ei pidä vaan
eristää ajatuksella kerran terroristi, aina terroristi vaan nähdä
jokaisessa muutoksen mahdollisuus.”
Eiköhän jokainen
suomalainen halua ensisijaisesti varmistaa, että terroristit eivät
jatkossa muodosta Suomelle uhkaa. Puhe rehabilitoinnista on pelkkää
hyveellisyyden signalointia.
Vaikka Kaleva
ajoittain puhuisi järkevän tuntuisesti, postmoderni terapialöpinä
ja lukijoiden aliarviointi vievät uskottavuutta.
Ei mitään
tekemistä islamin kanssa
Kaleva puuttui myös
äskettäin Juha Saarisen The Ulkopolitist -sivustolla kirjoittamaan
kirjoitukseen
ja kehui
sitä. Itsekin ajattelin otsikon perusteella, että Saarinen
olisi ymmärtänyt jihadismin ja islamin välisen yhteyden.
Erityisesti hän näyttää ymmärtävän, että islamilaisen
terrorismin ja islamin välisen yhteyden tarkoituksellinen
häivyttäminen julkisessa keskustelussa ei ole hyvästä:
”Mutta on hyvä
pitää mielessä, että viranomaisten käyttämät sanat itsessään
tuskin vähentävät tai kasvattavat jihadismin vetovoimaa muslimien
keskuudessa. Suhteiden häivyttämisellä on myös haittavaikutuksia.
On tärkeää huomioida, että islamia ei voi sulkea pois, kun
käsitellään yksittäisiä jihadistiryhmiä tai jihadismia
yleisesti – viitataanpa julkisessa keskustelussa tai virallisissa
asiakirjoissa Islamilaiseen valtioon millä nimellä tahansa. Tämän
suhteen kiistäminen viestinnässä on analyyttisesti
harhaanjohtavaa, joka hämärtää tai jopa vääristää julkista
ymmärrystä jihadismista ilmiönä.”
Valitettavasti
Saariseltakin puuttuu ”kokonaisymmärrys” eli hän näkee
jihadistiryhmät erillisenä saarekkeena eikä osana laajempaa
kokonaisuutta:
”Jihadistiryhmät
eivät vain hyväksikäytä uskontoa röyhkeästi omien
tavoitteidensa saavuttamiseksi tai hyödynnä väkivaltaa
satunnaisesti, vaan ne järjestelmällisesti ankkuroivat väkivallan,
ja koko toimintansa, omaan islamin tulkintaansa.”
Sitten mennään
taas käsitteiden hämmentämisen puolelle:
”Yhtä
epärehellistä on väittää, että Islamilainen valtio, tai
jihadismi yleisesti, olisi aidon islamin ilmentymä.
Parhaimmillaankin väite on harhaanjohtava, koska “aitoa” islamia
ei ole olemassa enempää kuin “aitoa” kristinuskoa tai “aitoa”
buddhalaisuutta.”
”...”
”Islam – kuten
muutkaan uskonnot – ei ole erityisesti sodan tai rauhan uskonto,
koska islamin teksteillä voidaan
oikeuttaa niin väkivallan käyttö kuin siitä pidättäytyminen.”
Länsimaisen
analyytikon ensisijainen tehtävä ei ole puolustella islamia, ei
myöskään tarkoituksellisesti mustamaalata sitä (sen tehtävän
muslimit osaavat itsekin). Tämän Saarinen unohtaa, koska
seuraavaksi tulee kiire mollaamaan Trumpin hallintoa:
”Tämän vuoksi
esimerkiksi presidentti Donald Trumpin hallinnon tapa hahmottaa
“radikaalin islamin” uhka korostamalla uskonnon merkitystä on
saanut paljon kritiikkiä. Asiantuntijat ovat arvostelleet Trumpin
hallinnon muka-asiantuntijoita kuten Sebastian
Gorkaa ja äskettäin Trumpin turvallisuuspoliittisen
neuvonantajan tehtävästä eronnutta Michael Flynniä heidän
näkemyksistään.”
Mollaaminen tosin
perustuu Trumpia vastustavan liberaalimedian artikkeliin, mutta mitäs
pienistä. Toisaalta muutos on radikaali verrattuna edellisen
presidentin ”väkivaltaisen ekstremismin” torjuntastrategiaan.
Sanana mitään tarkoittamaton mutta poliittisesti korrekti
”väkivaltainen ekstremismi” syntyi, kun oli tarve keksiä sana,
jossa ei mainita islamia eikä jihadia. Sana levisi myös Suomeen,
kun ylikomisario Jari Taponen
matkusti Yhdysvaltoihin yhdessa Abbas Bahmanpourin ja Anas Hajjarin
kanssa. Bahmanpourin monet muistavat Ajankohtaisen kakkosen
homoillasta.
Saarisen
artikkelissa myös kiinnitetään kohtuuttomasti huomiota
”radikalisoitumiseen” ja terroristien rekrytointiin. Myös ns.
vastajihadistien piirissä jo kauan tunnettu ilmiö eli rikollisten
rekrytointi mainitaan. Lopussa Saarinen taas palaa takaisin
pääteemaansa:
”Tutkijoiden, ja
myös viranomaisten, tavoitteena
pitäisi olla ilmiön ymmärtäminen ja selittäminen suurelle
yleisölle, ei ottaa kantaa islamin oikeasta tai väärästä
tulkinnasta tai häivyttää islamin roolia ja merkitystä
jihadistisessa liikehdinnässä.”
Jos ajattelee
Saarista suomalaisena analyytikkona, tämä on jo melkoinen suoritus.
Olisin itsekin voinut kirjoittaa tuon.
Millainen uhka
islam on?
Atte Kalevan
kirjoituksissa häiritsee eniten se, kuinka hän asemoi
itsensä maltilliseen keskustaan ja moittii
”vastakkainasettelua”:
”Radikaalin
suvaitsevaiston sinisilmäiset, joskin herttaisen hyvää
tarkoittavat tahot yrittävät pontevasti valkopestä islamia
uskontona puhtaaksi jihadistisen väkivallan tahrasta, kun taas
äärinationalistiset islamofobit puolestaan demonisoivat
terrorismilla koko uskonnon.”
Kaleva myös
vakuuttaa tietävänsä, mutta asiat ovat monimutkaisia:
”Mutta islam, tai
edes jihadistinen ideologia itsessään, ei yksin selitä sitä,
miksi jotkut lähtevät taistelemaan IS:n riveihin tai ovat jopa
valmiita toteuttamaan itsemurhaiskuja. Nämä prosessit ovat paljon
monimutkaisempia ja jokaisen lähtijän yksilöllisiin motiiveihin
vaikuttavat myös paljon maallisemmat asiat. Kaiken selittäminen
halki-poikki-pinoon -menetelmällä jonkin ideologian syyksi saattaa
näyttää houkuttelevalta patenttiratkaisulta, mutta se
yksinkertaistaa monitahoista ongelmaa liikaa.”
Löysän puheen
tunnistaa helposti, kun näkee käsitteen ”monimutkaiset prosessit”
yhdessä ”monitahoisen ongelman” kanssa. Tällöin henkilö,
jonka tehtäviin kuuluu selittää asiat suurelle yleisölle
ymmärrettävästi, laiminlyö velvollisuutensa lukijoitaan kohtaan.
Entinen CIA:n
analyytikko Stephen Coughlin on analysoinut radikaalin islamin uhkaa
työkseen. Hän on islamilaisen lain asiantuntija ja pyrkii
ymmärtämään vihollisen ajattelua. Tämän kirjoituksen
kuvituksena olevassa kaaviossa islamin muodostama uhka on esitetty
strategisella tasolla.
Islamin muodostama
uhka muodostuu kolmesta päähaarasta, joita Coughlin kutsuu nimillä
Jihad, Dawah ja Umma. Yhdistävänä tekijänä näillä kolmella
päähaaralla on ymmärrys islamilaisen lain asettamista puitteista.
Varsinaisena tavoitteena on saada aikaiseksi maailmanlaajuinen
kalifaatti.
Länsimaisessa
terrorismin torjunnassa alin päähaara eli ”Jihad” on saanut
kohtuuttomasti huomiota, kun taas kaksi muuta haaraa eivät juuri
lainkaan. Dawah tarkoittaa Coughlinin käsitteenä käytännössä
Muslimiveljeskuntaa ja sen länsimaisia peitejärjestöjä. Näiden
tavoitteena on heikentää vihollisen eli länsimaiden kykyä
taistella. Tärkeimpänä työkaluna tässä toimii subversio.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa Muslimiveljeskunnan edustajia on päässyt
merkittäviin asemiin sotilas- ja tiedusteluorganisaatiossa, joissa
he toimivat islamin asiantuntijoina. Tämä taas heikentää
päätöksentekijöiden saaman tiedon laatua.
Ummalla ei tässä
yhteydessä tarkoiteta islamilaista yhteisöä vaan islamilaisten
maiden yhteistyöjärjestöä OIC:tä, joka on vuodesta 1999 alkaen
pyrkinyt aktiivisesti kriminalisoimaan ”uskontojen halventamisen”
maailmanlaajuisesti. Ainakin Suomessa tämä on onnistunut
erinomaisesti. Lyhyt esitys Coughlinin ajatuksista löytyy täältä.
Tarkemmin asiasta voi lukea miehen kirjoittamast kirjasta
”Catastrophic
failure: Blindfoldin America in the face of Jihad”.
Yhdistävänä
tekijänä kolmen päähaaran välillä on ymmärrys islamilaisesta
sharia-laista eli tässä tapauksessa säännöistä, joilla sotaa
käydään. Pakistanilaisen kenraali S. K. Malikin kirjassa
on kuvattu Koraanin mukainen tapa käydä sotaa. Malik sanoo, että
varsinainen sota käydään vasta, kun ”tahtojen sota” on
voitettu eli vihollisen henkinen selkäranka on murtunut. Vaikka
Coughlinin kuvaamat päähaarat eivät ole komentosuhteessa
keskenään, ne toimivat yhteisen käsikirjoituksen mukaan, koska
kullakin päähaaralla on oma toiminnallinen roolinsa. Coughlinin
mukaan tämä riittää selittämään ”yksinäisten susien”
tekemät terroriteot, joita ISIS on tehnyt ja jota Al-Qaeda ja
islamilainen laki kutsuvat nimellä ”yksilöllinen jihad”.
Kuviossa on myös
vasemmanpuoleinen osa, jossa on kuvattu länsimaisen yhteiskunnan
heikkoudet, joita vihollinen pyrkii hyödyntämään. Selkein
esimerkki on käsitteen ”islamofobia” onnistunut lanseeraus.
Kyseinen käsite on syntynyt brittiläisessä Runnymede Trust
-thinktankissa, jossa sille luotiin määritelmä.
Tätä käsitettä käytetään hyväksi Dawah-haarassa, jossa
islamofobia pyritään rinnastamaan homofobiaan, rasismiin ja
seksismiin monimuotoisuus- ja uhrinarratiivissa. Islamofobian
kohdalla dawah-yksiköt lainasivat poliittisesti korrektin
vasemmiston luomaa käsitettä ja ratsastivat sillä.
Tähän kohtaan
sopivat hyvin Coughlinin sanat postmodernista ajattelusta:
”Yksi postmodernin
ajattelun päätöksentekoa kaikkein eniten haittaavista tekijöistä
on byrokraattiset viitaukset monimutkaisuusteoriaan. Postmodernismi
väittää, että koska tosiasioita ei ole, totuuttakaan ei ole (yksi
seuraus on tosiasioiden kiistäminen analyysin perustana).
Monimutkaisuusteoria pitää maailmaa niin monimutkaisena, että vain
kaaoksen hallinta onnistuu. Tämä taas ruokkii ”muutosnarratiivia”.”
Eli kun kuulette
asiantuntijan tai poliittisen johtajan puheessa sanoja kuten
”moniulotteisuus” tai islamin kohdalla ”vaihtelevat tulkinnat”,
tiedätte, että kuuntelette löysää puhetta.
Kuvan mallilla on
rajoituksensa. Se kuvaa vain islamin vallan edistämistä lännessä.
Luonnollisesti strategian ymmärtäminen ei auta estämään
yksittäistä terrori-iskua, mutta sen avulla on helpompi kehittää
tehokkaita vastatoimia islamilaisen terrorin uhkaa vastaan kuin ilman
sitä.
Yhdysvaltojen heikko
menestys sodassa terrorismia vastaan kertoo strategian puutteista.
Yksi pahimmista strategisista virheistä oli horjuttaa arabimaiden
autokraattisia hallintoja ns. arabikevään aikana. Lopputuloksena
oli epäonnistuneita valtioita ja yhä jatkuva Syyrian sisällissota.
Samaan aikaan
taistelussa terrorismia vastaan keskitytään edelleen pommituksiin.
Obaman hallinto pudotti
vuoden 2016 aikana 26 171 pommia vihollisen niskaan. Sopii kysyä,
mitä pommituksilla on oikeasti saavutettu.
Merkille pantavaa
Coughlinin mallissa on myös se, että siinä kiinnitetään huomiota
oman puolen haavoittuvuuksiin eli tartuntapintoihin, joihin
vihollinen voi kiinnittyä. Kun islamofobiasta tulee rasismiin
rinnastettava äärimmäisen pahan ilmentymä, islamilaisen
ideologian käsittely julkisessa keskustelussa muuttuu mahdottomaksi
ja islamia valkopesevät tahot kuten Muslimiveljeskunta saavat
yksinoikeuden islamia koskevaan totuuteen.
Kun poliittinen korrektius
luo uusia tabuja ja vie meiltä sanat todellisuuden kuvaamiseen,
lopputuloksena on ”väkivaltaisen ekstremismin” kaltaisia
sanahirviöitä, jotka eivät tarkoita mitään. Juha Saarisen
kirjoituksessa sanotaan, että islamilla ja terrorismilla on kuin
onkin tekemistä keskenään, vaikka tämä tosiasia pitääkin
piilottaa poliittisesti korrektin kiertelyn taakse. On
hämmästyttävää, että yhteys on jonkinlainen uutinen tai
paljastus, kun sen pitäisi olla itsestäänselvyys.
Kulttuurin ja sivilisaation elinvoiman hiipuminen ilmenee siinä, ettei se kykene eikä tahdo puolustautua. Ei tahdota olla isäntiä tai emäntiä omassa talossa. Vieras saa mesoa ja vaatia parasta paikkaa ja loputtomasti ruokaa pöydässä. Luonnonvalinta toimii tässäkin tapauksessa: röyhkein ja vahvin vie karkit maailmanlaajuisessa resurssitaistelussa. Suvaitsevaisto näkee maailman ja ihmisen sellaisena kuin tahtoisi - ei sellaisena kuin se kaikessa raadollisuudessa riehuu.
VastaaPoistaLänsimaisen elämänmuodon tulevaisuus ei vaikuta kummoiselta.
Jos ei olisi islamia ja Koraania, kukaan ei tekisi itsemurhaiskua saadakseen 77 neitsyttä.
VastaaPoistaEn oikeastaan ihmettele yhtään, että tutkijat kieltävät jihadin todellisen olemuksen ja sen yhteyden valtavirtaislamiin luettuani Fernándes-Morenan The Myth of Andalusian paradise -teoksen. Islamin Espanjan valloituksen ovat länsimaalaiset tutkijat kuitanneet 'laajenemishaluna' tai 'siirtolaisuutena', vaikka valloitussodan uskonnollisen yhteyden vahvistavat sekä islamin että kristittyjen lähteet ja arkeologiset todisteet. Maliki-koulukunnan mukainen sharia puhui Espanjassa suoraan taistelusta uskottomia vastaan, pyhästä sodasta tai pyhästä kamppailusta. Marttyyrius saavutetaan kun taistellaan Allahin puolesta. Tapetaan vääräuskoisia, kuollaan itse ja päästään paratiisiin.
VastaaPoistaIbn Khaldun (1332-1406) kirjoittaa 'Jihad on muslimeille uskonnollinen velvollisuus, islamin maailmanlaajuisen lähetyskäskyn vuoksi'. Uskonto liittyy muslimeilla aina valtapolitiikkaan. Yhdellekään toiselle uskonnolle pyhä sota ei ole velvollisuus, vaikka monet länsimaiset tutkijat ovat sekoittanneet ristiretket islamin jihadiin. Hartaille kristityille ristiretki oli pyhitetty sota, kertatapahtuma, jonka vain paavi saattoi julistaa. Muslimeille pyhä sota oli sharian määräämä pysyvä olotila.
Nykyisten sekulaarien historioitsijoiden yritys tehdä ero uskonnollisen ja 'poliittisen' motivaation välillä islamin valloitussodissa ei ole todistusvoimainen. Keskiajan islamissa ei takuulla ollut tätä eroa, ja kyllä Espanjan kristityt varsin hyvin tiesivät millaisen joukon olivat maahansa saaneet. Muhammedin elämäkerta oli ilmestynyt latinaksi jo 750-luvulla.
Ibn Khaldun korostaa, että terrori oli perustoimenpide islamilaisessa valloitussodassa alusta alkaen. 'Allah huolehti profeetasta ja lähetti terrorin uskottomien sydämiin'. Näin vihollisissa saatiin aikaan pelkoa ja sekasortoa.
Islam vaatii kunnioitusta minne ikinä meneekin. Se, että läntiset akateemiset piirit ja tutkijat ovat kieltäneet islamin väkivaltaisen puolen, johtuu monesta syystä. Lännen on vallannut 'suvaitsevaisuuden' kulttuuri, ja kun siihen yhdistää 'unohtamisen' kulttuurin, niin historia on helppo esittää erilaisena kuin se tosiasiassa oli. Psykologinen selitys on 'motivoitu sokeus', joka estää ihmistä näkemästä epämiellyttävää totuutta. Intellektuaalinen viattomuus voi myös olla selitys. Menneisyys halutaan palvelemaan monikulttuurisuuden ideologiaa, siksi Espanjan muslimeja ei ole haluttu nähdä kuin yhdestä näkökulmasta, suvaitsevina. Islamin esittäminen koulukirjoissa, lehdistössä, tieteellisissä tutkimuksissa vääristetyssä väkivallan sivuuttavassa muodossa vaikuttaa tietenkin myös ajatteluun ja uusiin tutkimuksiin.
Euvostotaivas: "Suvaitsevaisto näkee maailman ja ihmisen sellaisena kuin tahtoisi - ei sellaisena kuin se kaikessa raadollisuudessa riehuu."
VastaaPoistaEnnen kaikkea länsimaalainen on kyvytön tunnistamaan uhkaa ja kuvittelee, että se on kesytettävissä keskustelemalla ja terapoimalla.
Bogreol: "Ibn Khaldun korostaa, että terrori oli perustoimenpide islamilaisessa valloitussodassa alusta alkaen. 'Allah huolehti profeetasta ja lähetti terrorin uskottomien sydämiin'. Näin vihollisissa saatiin aikaan pelkoa ja sekasortoa."
Terrorin aikaansaaminen on mainittu Koraanin jakessa 8:12.
Islamilaisen valtion viimeisin kauhua herättävä keino on ihmissyönti. Tämäkään ei ole mitenkään historiallisesti poikkeuksellista.
Cannibalism: ISIS revives islam's old terror tactic
Esimerkiksi Bogreolin mainitsemasta Espanjan valloituksesta löytyy esimerkkejä kannibalismista:
Muslimikronikoitsija Ibn Abdul Hakam kertoo:
"After that they took one of the vinedressers, slaughtered him, cut him in pieces, and boiled him, while the rest of his companions looked on. They had also boiled meat in other cauldrons. When the meat was cooked, they threw away the flesh of that man which they had boiled; no one knowing that it was thrown away: and they ate the meat which they had boiled, while the rest of the vinedressers were spectators."
Kronikoitsijoiden mukaan ihmissyönnin tarkoituksena oli herättää kauhua ja pelkoa vääräuskoisten keskuudessa. Kyseessä oli siis eräänlainen psykologinen sodankäynti.
Atte Kaleva on menossa politiikkaan, joten tarinat alkavat olla poliitikolle tyypillistä puuta heinää. Vieläkin tuntuu muuten omituiselta mennä Jemeniin opiskeleman arabiaa, kun sitä samaa oppia olisi saanut lähempääkin ja rauhallisemmissa olosuhteissa. Vähän tuoksahtaa koko tapahtuma.
VastaaPoistaTurkin presidentti Erdogan on sanonut osuvasti, että Islamia on vain yhtä sorttia ja se on sitä mitä lukee koraanissa. Ja koraanissa lukee aivan selvästi että islamismin tarkoitus on todella tuo maailman valloitus, eli kalifaatti, jossa vääräuskovaiset jos saavat pitää henkensä ovat kakkosluokan kansalaisia. Kakkosluokan kansalaiset ovatkin jo kovasti töpinöissään tuon islamismin leviämisen kanssa.
Oikeassa Mediassa on juttu Muslimiveljeskunnan toiminnasta Ruotsissa:
VastaaPoistattps://beta.oikeamedia.com/o1-5821
Terrorismi ei ole ideologia vaan työkalu. Ismi-pääte hämää joten terrori olisi parempi termi. Kun on kyse islamilaisesta terrorismista ja terrorista niin olisi paras käyttää termiä aseellinen jihad. Terrorin lisäksi aseellista jihadia voidaan käydä myös tavalliseen tapaan sotimalla.
Israelilainen tohtori, tutkija ja evp-upseeri Mordecai Kedar luetteli jihadin eri muotoja:
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=534557136721101&id=100005004587788
“I think that we should correct the vocabulary that we use, and call a spade a spade. It is all about Jihad, the Islamic effort to spread Islam globally”:
Terrorist attack – should be called Military Jihad.
Incitement – Media Jihad.
Al-Jazeera – Media Jihad Channel.
Imposing Sharia law – Judicial Jihad or Legislative Jihad.
Boycotting Israel (BDS) – Economic Jihad.
Emigration to EU and US – Emigration Jihad / Hijra Jihad.
Building mosques, Islamic education institutions – Cultural Jihad.
Halal food – Dietary Jihad.
Hijab or Niqab – Clothing Jihad.
Activity of MSA – Academic Jihad.
Activity of CAIR – Political Jihad / Public Jihad.
Collecting money for Islamic “charities” – Financial Jihad.
Political correctness – Submission to Jihad.
J Street, Peace Now, JVP and their likes – Jewish Useful Idiots who Serve Jihad.
Iran deal – Western Support for Nuclear Jihad.
Becker: "Kakkosluokan kansalaiset ovatkin jo kovasti töpinöissään tuon islamismin leviämisen kanssa."
VastaaPoistaOvat kuin lampaita, jotka ihastelevat suden kiiltäviä hampaita.
vieras: Hyvä lista. Jihadiin kuuluu kaikki sanat ja teot, jotka poistavat esteitä islamin leviämiseltä.
"Ovat kuin lampaita, jotka ihastelevat suden kiiltäviä hampaita." Hyvin todettu!
VastaaPoista