Jos haluaa seurata
Ruotsin tilannetta, kannattaa käydä Rähmispossun
ja Paavo Tajukankaan
sivuilla. Sieltä saa ajantasaista ja usein myös hauskasti
kerrottua tietoa naapurimaamme tilanteesta. Ilman näitä sivustoja
suomen kielellä kerrottu tieto Ruotsin asioista jäisi
yksipuoliseksi. Itse olen viime ajat vältellyt Ruotsin asioiden
käsittelyä, mutta asian nousu suurvaltapolitiikan ytimeen pakotti
tarttumaan näppäimistöön.
Vähän aikaa sitten
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump kommentoi Ruotsin tilannetta
Floridassa pitämässään puheessa. Hän pyysi yleisöä
kiinnittämään huomiota siihen, mitä tapahtui Ruotsissa
”edellisenä iltana”.
Koska Ruotsissa ei
ollut tapahtunut mitään erityistä edellisenä iltana, monet
kommentoivat asiaa ihmettelevään sävyyn. Myöhemmin Trump korjasi
lausuntoaan ja kertoi viitanneensa Fox Newsin Ruotsin tilannetta
käsittelevään dokumenttiin. Vain päivä Trumpin lausunnon jälkeen
tukholmalaisessa Rinkebyn lähiössä puhkesi mellakka, josta mm.
Paavo Tajukangas raportoi.
Katerina Janouchin
tapaus
Trumpin lausunto
kiinnitti huomiota asiaan, josta maan valtaeliitti mielellään
vaikenee. Tämä taas rikkoo Ruotsin puhtoista julkisuuskuvaa maana,
jossa kaikki toimii ja kaikilla on hyvä olla. Jos joku ruotsalainen
erehtyy mainitsemaan jotakin Ruotsin epäonnistuneeseen
maahanmuuttopolitiikkaan liittyvää, hänet ristiinnaulitaan
julkisuudessa.
Tshekkiläissyntyinen
Katerina
Janouch on Ruotsissa tunnettu kolumnisti ja lastenkirjailija. Hän
erehtyi kommentoimaan tshekkiläisessä tv-lähetyksessä Ruotsin
maahanmuuttotilannetta sanoilla, joita on aiemmin kuultu vain
Ruotsidemokraateilta. Hän mm. väitti, että ”Ruotsi on romahtanut
massamaahanmuuton takia”.
Lausuntonsa jälkeen
Janouch joutui kovan kritiikin kohteeksi ruotsalaisessa
valtamediassa. Myös Janouchin kirjakustantaja otti etäisyyttä
suojattinsa lausuntoon. Yksi lastenkirjoja myyvä kauppaketju jopa
poisti Janouchin kirjat valikoimistaan. Myös pääministeri Stefan
Löfven kommentoi Janouchin puheita.
Pohjat veti
kuitenkin ”totuusmedian” kolumnisti Hynek Pallas, joka Dagens
Nyheterissä syytti
lastenkirjailijaa epäsuorasti venäläisen propagandan
levittämisestä:
”Tämän tapaisia
uutisia tulee Tshekissä usein 40 venäläistä alkuperää olevalta
sivustolta. Niiden valeuutisiaan pidetään niin hankalina, että
hallitus on perustanut erityisen yksikön valvomaan niitä ja
taistelemaan niitä vastaan.”
Luonnollisesti
noitavainon kannalta Janouchin lausuntojen todellisuuspohjalla ei
ollut merkitystä. Tärkeintä oli pitää pystyssä ruotsalaista
konsensusta maahanmuutosta ja lytätä poliittisesti epäkorrekteja
mielipiteitä lausunut julkisuuden henkilö muille varoitukseksi.
Ruotsin tilanteen
kehittyminen ei toki ole jäänyt ulkomaillakaan vaille huomiota.
Itse asiassa Ruotsista on tullut erityisesti vaihtoehtomediassa mutta
myös konservatiivisessa mediassa tyyppiesimerkki epäonnistuneesta
maahanmuuttopolitiikasta. Välillä ruotsalaisia säälitellään
mutta heille myös nauretaan, koska ruotsalaiset ovat itse soppansa
keittäneet.
Trumpin lausunto
kertoi, että tietoisuus ruotsalaisen yhteiskuntamallin karilleajosta
yltää jo suurvallan johtotasolle. Tällaista ei pelkällä
hiljaisuudella korjata.
Maineen paikkailua
Ruotsin entinen
pääministeri luuli Trumpin viitanneen puheessaan terrori-iskuun,
kuten ”totuusmedia” virheellisesti asiasta kertoi. Bildt kysyi
twiitissään, mitä Trump on mahtanut poltella. Myöhemmin Bildt
puolusteli Ruotsin maahanmuuttopolitiikkaa Washington
Postin julkaisemassa kolumnissa.
Bildt toimi itse
pääministerinä, kun Jugoslavian hajoamissotien seurauksena
turvapaikanhakijoita alkoi virrata Ruotsiin. Bildt puolustelee omia
toimiaan ja sanoo, että entisen Jugoslavian pakolaiset ovat
sopeutuneet hyvin Ruotsiin. Bild toteaa kolumninsa päätteeksi:
”Olen
henkilökohtaisesti ylpeä siitä, mitä maamme teki muutaman vaikean
vuoden aikana tarjomalla kodin Balkanin sotien kauhuja pakeneville.
Se, että yhteiskuntamme hyötyi siitä, on myös osa Ruotsin
menestystarinaa.”
Bildtin
kirjoituksessa annetaan luonnollisesti kaunisteltu kuva Jugoslavian
pakolaisista. Monet heistä valitsivat rikollisen uran ja heidän
joukossaan oli myös sotarikollisia. Toisaalta Bildtin kauden jälkeen
massamaahanmuutto on tuonut Ruotsiin miljoonia tulijoita maailman
väkivaltaisimmista ja huonoimmin toimivista yhteiskunnista. Tästä
asiasta Bildt vaikenee hehkuttaessaan Balkanin pakolaisten
menestystarinaa.
Bildt pyrki
toiminnallaan korjaamaan Ruotsin julkisuuskuvaa. Taustatukea tuli mm.
Alexander Stubbilta, jonka todellisuuspakoinen
twiitti tarjosi viihdettä koko rahan edestä:
”Hyvä
@realdonaldtrump, Ruotsi on maahanmuuttomyönteinen, kansainvälinen
ja liberaali. Yksi maailman hyvinvoivimmista, rikkaimmista ja
turvallisimmista paikoista maapallolla.”
Ruotsin ongelmat on
pääsääntöisesti kielletty suomalaisessa valtamediassa.
Tajukankaan ja Rähmispossun kaltaisilta sivuilta voi itse kukin
käydä lukemassa sen toisen puolen, jota valtamedia ei kerro.
Suomalaisen median
yksi älyllisesti alamittaisimmista Ruotsi-kuvauksista oli tämä
Maria
Petterssonin raportti, joka lukijoiden onneksi on piilotettu
maksumuurin taakse. Uteliaat voivat lukea sen täältä.
Suomen media vaikenee Ruotsin ongelmista ja parhaimmillaankin
vähättelee niitä.
Miksi kaikki on
tapahtunut?
Ruotsissa julkinen
keskustelu maahanmuuton ongelmista yleensä tyssää syytöksiin
rasismista ja muukalaisvihamielisyydestä. Asiallisia avauksia on
nähty vuosien varrella. Yksi näistä on Gunnar
Sandelinin artikkeli (maksumuuri) yhdeksän vuoden takaa.
Sandelin väitti
täysin totuudenmukaisesti, että journalistit pimittävät totuuden
maahanmuuttajista. Artikkeli vaiettiin kuoliaaksi ja sen kirjoittaja
menetti maineensa ”hyvänä ihmisenä”. Nykyisin Sandelin pitää
blogia yhdessä Karl-Olof
Arnstbergin kanssa.
Toisinajattelijoiden
kohtelu kertoo, että julkisessa keskustelussa on tabuaiheita, joihin
ei voi puuttua joutumatta vaikeuksiin. Tällaista yhteiskuntaa ei voi
pitää millään muotoa liberaalina muutoin kuin juhlapuheissa.
Jo vuonna 1971
brittiläinen kirjailija ja journalisti Roland
Huntford analysoi ruotsalaisen yhteiskunnan totalitaristisia
piirteitä kirjassaan ”The
New Totalitarians”. Huntfordin kritisoi ruotsalaista
sosialismia ja sanoi sen muistuttavan Aldous Huxleyn Uljas uusi
maailma -kirjassa kuvattua hyväntahtoista totalitarismia.
Tällainen
”pehmototalitarismi” ei niinkään hallitse väkivallan tai
pelottelun avulla vaan käyttää ovelaa suostuttelua ja pehmeää
manipulointia tavoitteidensa saavuttamiseen. Huntfordin mielestä
sosiaalidemokraatit olivat levittäneet sosialistisen ajattelun
kaikkiin valtiollisiin instituutioihin valtion virastoja ja
oikeuslaitosta myöten.
Kirja myös analysoi
ruotsalaista yhteiskuntaa historiallisessa viitekehyksessä.
Huntfordin mukaan Ruotsista tuli jo varhain keskitetty valtio, jossa
feodalismi historiallisena kehitysvaiheena sivuutettiin kokonaan.
Ruotsissa ei koskaan kehittynyt individualismia korostavaa
kansalaisyhteiskuntaa kuten muualla läntisessä Euroopassa.
Huntfordin kirjaa ei
ole luonnollisesti koskaan julkaistu Ruotsissa. Internetistä kirja
löytyy PDF-muodossa
ja sen analyysit ovat kirjan iästä huolimatta kestäneet hyvin
aikaa. Ruotsi on yhteiskunta, jossa voidaan toki keskustella
ongelmista kapean ”mielipidekäytävän” sisällä mutta
perusteita ei saa asettaa kyseenalaiseksi.
Siksi maahanmuuttoon
liittyvät ongelmat voivat johtua ”epäonnistuneesta
integraatiosta”, jolloin vastuu epäonnistumisesta on
yhteiskunnalla. Maahanmuuton perusteita ei sen sijaan voi asettaa
kyseenalaiseksi eli sitä, kuinka paljon tulijoita ruotsalainen
yhteiskunta kestää tai onko järkevää tuoda kymmeniä tuhansia
ihmisiä maailman väkivaltaisimmista maista.
Toisinajattelijoiden
teokset jäävät usein kustantamatta. Näin kävi myös yhdelle ehkä
tärkeimmistä ruotsalaisen yhteiskunnan ongelmakohtien analyysistä.
Kirja ”Exit Folkhemssverige – ett samhällmodells sönderfall”
löytyy vain
internetistä. Kirja on kirjoitettu 2000-luvun alussa ja sen
suomennettu esipuhe löytyy täältä.
Ruotsin kehitys ei
sinänsä poikkea länsimaiden yleisestä kehityksestä muutoin kuin
intensiteetin osalta. Ruotsi on ottanut vastaan väkilukuun
suhteutettuna eniten maahanmuuttajia. Maassa vallitseva
keskustelukulttuuri on kuitenkin ainutlaatuinen yhdenmukaisuudessaan
ja kyvyttömyydessään sietää valtavirrasta poikkeavia
mielipiteitä.
Miksi Ruotsin
tilanne on tabu myös suomalaisessa valtamediassa? Miksi täällä ei
käsitellä avoimesti Ruotsin ongelmia? Syy on tietysti siinä, että
samat historialliset kehityskulut pätevät täälläkin.
Monikulttuurin edistäminen kuului pitkään Yleisradion tehtäviin.
Veronmaksajan rahoittama Yle on samalla tavalla valtiollisen
tiedottamisen väline kuin Ruotsin SVT näennäisestä
itsenäisyydestään huolimatta.
Myös Suomesta
puuttuu aito individualismiin pohjautuva kansalaisyhteiskunta. Valtio
kasvattaa ihmisiä usein kömpelösti
ja näennäisen hyväntahtoisesti, mistä kertoo viranomaisten
aloittama taistelu vihapuhetta vastaan. Kehitys on kuitenkin Ruotsiin
verrattuna vasta alkuvaiheessaan.
Ruotsin kyky
vastaanottaa siirtolaisia horjui pahasti syksyn 2015 pakolaiskriisin
yhteydessä. Tästä syystä yli 30 000 turvapaikanhakijaa ohjattiin
Tukholmasta kylmästi Luulajan junaan ja sieltä edelleen Haaparannan
matkakeskukseen meneviin busseihin. Ruotsi dumppasi
turvapaikanhakijat Suomeen ilman, että Suomen hallitus esitti
asiasta näkyvää vastalausetta.
Pitkällä
tähtäimellä asiat eivät pääty Ruotsissa hyvin. Jos nykyiset
valtapuolueet blokista riippumatta jatkavat vallankahvassa tulijoiden
virta jatkuu. Ruotsidemokraattien kannatus oli jo yhdessä
mielipidemittauksessa huimat 26,9 prosenttia.
Ruotsin eliitti ei
myöskään pysty enää kontrolloimaan maan julkisuuskuvaa
yrityksistä huolimatta. Brittiläinen tabloid-lehdistö on jo parin
vuoden ajan julkaissut säännöllisesti kauhuartikkeleita Ruotsin
ongelma-alueilta ja erityisesti siitä, kuinka poliisiviranomaisten
kyky selvittää rikoksia on romahtanut. Myös konservatiivinen
laatulehti Telegraph kuvaa artikkelissaan
Ruotsin tilannetta rehellisesti:
”… Ruotsissa
hämmästyttää eniten se, kuinka puolustuskannalla poliittiset
päätöksentekijät ovat, kun heiltä kysytään asiasta ja kuinka
he vakuuttelevat asioiden olevan hallinnassa. Koska väkivalta
koskettaa vain pientä yhteiskunnan lohkoa, Ruotsin yleiset
rikoslukemat ovat melko pienet. Ongelmat voidaan haudata datan
sekaan. Laajempaa keskustelua asiasta pyritään tukahduttamaan
sillä, mitä Ruotsissa kutsutaan mielipidekäytäväksi eli kapeaksi
määritetyiksi parametreiksi, joiden sisälle julkinen debatti
rajoittuu. Ne, jotka astuvat käytävän ulkopuolelle, saattavat
joutua syytetyksi muukalaisvihamielisyydestä tai mikä vielä
pahempaa eli syytetyksi populistisen Ruotsidemokraattien tukemisesta,
johon syyllistyy joka kuudes ruotsalainen.”
Tieto Ruotsin
omalaatuisesta yhteiskunnasta leviää maailman medioissa Ruotsin
poliittisen eliitin selittely-yrityksistä huolimatta.
Tulevaisuus kertoo,
miten Ruotsin monikulttuurisen kokeilun lopulta käy. Itse pelkään,
että se ei pääty hyvin.
"Ruotsi dumppasi turvapaikanhakijat Suomeen ilman, että Suomen hallitus esitti asiasta näkyvää vastalausetta."
VastaaPoistaTämä onkin viime vuosien räjähdysherkin kysymys: KUKA antoi rajaviranomaisille käskyn rikkoa lakia?
Suorittavan tason rajavartijat eivät varmasti olisi päästäneet rajan yli ensimmäistäkään luvatonta tulijaa, jollei siihen olisi yksiselitteisesti ylempää määrätty. Maahantulijat eivät olleet turvapaikanhakijoita, koska tulivat turvallisesta maasta ("yksi maailman turvallisimmista"), mutta silti heidät käskettiin päästää esteettä Suomeen. Suomessa kenelläkään viranomaisella ei ole valtuuksia ylittää eduskunnan säätämiä lakeja, mutta silti JOKU teki sen. Paikalliset rajavartijat noudattivat käskyä, mutta missä se käsky on ja kuka sen on antanut? Ja miksei kukaan tunnu kyselevän tätä kysymystä???
Entä osuivatko Ruotsin dumppaus ja Suomen vallankaappaus samalle päivälle vain sattumalta? Eli neuvoteltiinko asiasta kansainvälisesti ennen tapahtumaa? Missä foorumissa? Miten voidaan olla varmoja, ettei samanlaista käskyä annetta panssarien vyöryessä itärajan yli?
En millään jaksa uskoa liskomiesten illuminaatiin, mutta pidän varmana että rajaa tuona päivänä vartioineelle nuoremmalle rajavartijalle joku käski jotain.
Jahs, Eteläafrikassakin ollaan siten rasisteja, kun Pretoriassa on hajotettu mellakoita, joissa vastustetaan maahanmuuttoa ?
VastaaPoistaMaailmalla kyllä - Suomen marxilaismedia tosin sen kuin vain kiihdyttää vauhtia ruotsistanin katastrofin valkopesussa.
VastaaPoistaUseimmat Ruotsin nykyisistä ongelmista juontuvat nähdäkseni suoraan historiasta. Ensimmäinen asia on tuo Huntfordin huomio siitä, että Ruotsi siihen kuuluvine Österlandeineen ponkaisi Vaasa-suvun kuninkaiden projekteilla melkeinpä suoraan keskiajasta moderniin aikaan.
VastaaPoistaKeskiajan Ruotsissa oli toki hallinnollisina muodostelmina tunnettu linnaläänit, mutta muuten ei feodalismi ollut ymmärtääkseni pahemmin juurtunut ruotsalaiseen yhteiskuntaan; päinvastoin 1600-luvulla 95 % Ruotsin väestöstä kuului talonpoikaistoon suoraan tai välillisesti. Tämä johtui siitä, ettei Ruotsissa koskaan esiintynyt varsinaista maaorjuutta, toisin kuin Tanskassa.
Edelleen Vaasojen hallituskausilla Ruotsi koki vuosina 1560 - 1660 valtakunnan resursseihin nähden suunnattoman ekspansion kauden köyhästä pohjoisesta pikkuvaltiosta eurooppalaiseksi suurvallaksi. Tämä oli tosin samankaltaista kaivoon kannettua vettä kuin anabolisten steroidien käyttlö kehonrakennuksessa: ekspansio perustui paljolti Ruotsin päävihollisten Tanskan, Puola-Liettuan ja Venäjän tilapäiseen heikkouteen, ja voimasuhteiden palautuminen 1700 - 1809 oli selvästikin omiaan järkyttämään ruotsalaista kansansielua. Osaamme siitä palindromin: "Ilo suuruus oli!"
Äkkiryntäys keskiajalta uuteen aikaan ei järkyttänyt samalla tavalla, olihan suurin osa Ruotsin väestöstä voinut sitä ennen ja sen jälkeenkin toimia paljon vapaammin kuin useimmissa Euroopan valtioissa. Kiitos tästä lankeaa laajan maan pienen ja harvalukuisen asutuksen etuun, joka oli paljolti estänyt aatelia alistamasta talonpoikaistoa maaorjuuteen vaan mahdollistanut sen kehittyä omaksi, varteenotettavaksi maansa omistavaksi säädykseen.
Kun nyt katson Ruotsia, näen valtion jonka kansalaiset ovat tottuneet siihen, että voivat asua rauhassa kotonaan. Heille antaa turvaa ylisukupolvinen muisto mahtavasta suurvalta-ajasta sekä sitä seuranneesta, yli 200 vuotta kestäneestä rauhan ja hyvinvoinnin kaudesta. Tämä toimii heitä vastaan kahdesta eri suunnasta: he kokevat voivansa jatkaa rauhan ja hyvinvointinsa kautta, vaikka maailmassa jokin muuttuisikin. Jos muuttuisikin, onhan Ruotsi toki varmaan riittävän vahva torjumaan muutoksen haittavaikutukset? Jos ei olisikaan, varmaankin muut mahdit tulisivat avuksi; onhan Ruotsilla niin hyvä maine? Ja koska maine on niin hyvä, eihän kukaan voi oikeasti kuvitella meillä menevän jollain, tai millään tavalla huonosti?
Suomea katsellesani pohdin tietyiltä osin samoja seikkoja: tuon tuostakin täällä vedotaan vapaussotaan, talvisotaan ja Lapin sotaan asenteella, että turpiin tulee kaikille jotka tänne änkevät! Näin oli silloin. Se vapaussodan ja talvisodan sankarikansa vain oli niin kovin erilaista kuin me, hyvinvoinnin ja antibioottien parantamien sairauksien mukavoimaa.
Olemmeko me todellisuudessa enää sen kummempia kuin ruotsalaiset?
Tuosta suomentamastasi Jonathan Friedmanin kirjan esipuheesta tökkäsi silmään tämä:
VastaaPoista"Kansankoti pitää jopa sisällään ajatuksen, että kullakin yhteiskunnan jäsenellä on vastuu yhteiskunnan rakentamisesta ja hänen odotetaan myös aktiivisesti osallistuvan siihen."
Myös fascismin määritelmän mukaan yksilöt ovat yhdessä heikkoja mutta yhdessä vahva vitsakimppu. Fascismissa yhteiskunta nähdään elollisena organismina, joka muodostuu yksilöistä, jotka ovat tuon organismin soluja.
Hitler vei ajatusta vielä pidemmälle, ja kutsui niitä, jotka eivät osallistu yhteiskunnan elollisen organismin ylläpitoon loisiksi ja syöväksi. Kotimaisista näkyvimmistä fascismin kannattajista erityisesti Rosmo Soininvaara on kutsunut mm. Nurmijärveä loiskunnaksi, jossa sanavalinta on ehkä tiedostamatonta mutta sitäkin kuvaavampaa.
Ruotsi on fascistinen yhteiskunta, joka ajaa - kuten natsi-Saksakin - toisinajattelijat eristyksiin kuin Siperian Gulageille. Suomessa annetaan sakkoa ja vankeustuomioita toisinajattelusta. Toisinajattelu tehdään karkealla happotestillä, jossa islamin vastustus määrää tuloksen.
Vaikka Nokia-buumin aikana suomalaiset ylpeästi esittelivät Nokian mukanaan tuomia ulkomaalaisia työntekijöitä (huippuosaajia), nykyinen happotestin käytännön tulkinta on, että muslimeja kutsutaan huippuosaajiksi. Tämän tulkinnan kyseenalaistaminen paljastaa kyseenalaistajan arvostelevan islamin ideologiaa, joka on luonteeltaan sosiaalinen ja muita pakottava dogmi. Kuten tiedetään, islam liittoutui sodan aikana natsien kanssa ja sodan jälkeen merkittäviä natseja lähti töihin arabimaihin kuten Johan von Leers aka Omar Amin hänen käännyttyään muslimiksi.
Vastaavalla tavalla sosiaalidemokratia on muita pakottava dogmi, joten islamin arvostelu on samalla sosialismin arvostelua. Koska fascismia ei saa arvostella, islamin
Snowcamo: "...pidän varmana että rajaa tuona päivänä vartioineelle nuoremmalle rajavartijalle joku käski jotain."
VastaaPoistaEn tiedä, onko siellä länsirajalla rajavartijoita? Vähän Kolehmaisen puheista tuli aikanaan käsitys, että "resursseja ei ole". Toisaalta resursseja riittää nuuskan salakuljetuksen valvontaan vallan mainiosti.
Minuakin on askarruttanut tuo asia. Miksi ei tehty mitään? Oliko asioista sovittu jollakin tasolla? Veikkaan, että oli varmasti EU-tasolla keskusteltu ja myös Ruotsin kanssa asia luultavasti on ollut esillä.
Ruotsin suurlähettiläs ainakin valehteli pokkana, että tulijoita ei ohjata Ruotsista tai ainakaan Ruotsin valtiolla ei ole asian kanssa tekemistä. Kyllä oli, koska asian annettiin tapahtua. Luultavasti sen annettiin tapahtua, koska Ruotsin vastaanottokyky oli lähellä romahdusta.
Anonyymi: "Eteläafrikassakin ollaan siten rasisteja, kun Pretoriassa on hajotettu mellakoita, joissa vastustetaan maahanmuuttoa ?"
VastaaPoistaArtikkelissa viittaamani Gunnar Sandelin on kirjoittanut blogitekstin "hyvän tekemisestä".
https://morklaggning.wordpress.com/2017/02/19/gora-gott/
Kirjoituksessa kysytään aiheellisesti, onko teko hyvä, jos sen seuraukset ovat huonot. Yhtenä esimerkkinä käytetään Etelä-Afrikkaa.
"Ytterligare ett exempel: När apartheid skrotades, så var alla överens om att Sydafrika blev ett bättre samhälle. Regeringsmakten övertogs av ANC, som representerade en majoritet av befolkningen. Vit makt blev svart makt. I västvärlden ansåg man nog enhälligt att detta var bra. Sydafrika förvandlades därmed till ett anständigt land, från att tidigare ha varit ett land med en skamlig regim. Nu har det gått nästan ett kvartssekel sedan Nelson Mandela tillträdde. ANC sitter fortfarande vid makten. Om vi ser till hur folk har det, har det blivit bättre? Har levnadsstandarden höjts? Har arbetslösheten, våldet och korruptionen minskat? Jag ingen expert på Sydafrika, men såvitt jag förstår har Sydafrika blivit ett sämre land för sina medborgare. Absolut sämre för sina vita medborgare, men också för sina svarta. Den giftiga fråga som ingen tänker ställa – än mindre söka besvara – är om det var bra eller dåligt att ANC fick makten?"
Ano 2: "Suomen marxilaismedia tosin sen kuin vain kiihdyttää vauhtia ruotsistanin katastrofin valkopesussa."
VastaaPoistaSuomen valtamedia ei voi arvostella Ruotsin ratkaisuja, koska samalla arvosteltaisiin myös omaa yhteiskuntaa. Täällä samat ongelmat esiintyvät astetta lievempinä. Toisaalta täällä ei ole kansakunnan mielen ideologinen muokkaus onnistunut yhtä hyvin kuin Ruotsissa.
Qroquius Kad: Kiitokset erinomaisesta historian kertauksesta. Suomessa kuitenkin tunnetaan keskimäärin huonosti Ruotsin modernin ajan historiaa, koska Suomen kouluhistoriassa Ruotsin historia päättyy käytännössä vuoteen 1809.
Esiteollisena aikana Ruotsi ei ollut erityisen vauras maa. 1800-luvulla sieltä muutettiin innokkaasti Amerikkaan. Maanviljelykselle suotuisimmat alueet sijaitsevat Tanskalta varastetussa etelässä.
Ruotsissa urbanisoituminen tapahtui myös nopeasti. Merkkinä tästä ovat "miljoonaohjelman" aikana rakennetut kerrostalokolossit suurten kaupunkien ympärillä.
Seuraavan linkin takana on muutamia kuvia miljoonaohjelman tuloksista.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Elementtirakentaminen oli tuolloin suosiossa. Ruotsalaiset lähiöt ovat toki paremmin rakennettuja kuin itäblokin vastaavat, mutta lopputuloksessa on yhtäläisyyksiä kuten myös niiden takana olevassa aatemaailmassa.
Näistä lähiöistä monet ovat muuttuneet ns. "no-go zoneiksi". Rikosuutisissa tekijän taustoja ei kerrota mutta sen voi helposti päätellä tapahtumapaikan perusteella.
Tuosta Snowcamon kommentista muistan, että eikös kunnilta tiedusteltu kymmeniä tuhansia majoituspaikkoja jo keväällä 2015? En nyt muista linkkiä, mutta mainintaa siitä silloin oli. Eli asiasta tiedettiin jo huomattavasti aikaisemmin. Oletettavasti päätös pitää rajat auki on tehty jo silloin.
VastaaPoistaYkä: Tämä uutinen maaliskuulta 2015 osui silmään:
VastaaPoistahttp://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/03/30/sisaministerio-kartoittaa-varamajoituspaikkoja-pakolaisille-nastolan-kouluille-mahtuisi-heti-300-henkea
Ykälle edelleen..
VastaaPoistaTämä juttu kertoo tuosta 80 000 majoituspaikan tavoitteesta. Matujen tulo käynnistyi melko pian tuon jälkeen:
http://esaniemi0.puheenvuoro.uusisuomi.fi/195802-sisaministerio-pyytaa-kuntia-varautumaan-80-000-turvapaikanhakijan-tuloon
PK-Samhället on Karl-Olov Arnstbergin uusi teos. Ruotsin yhteiskunta on poliittisesti korrekti. Thomas Nydahl on Snaphanenissa arvioinut kirjaa, ja kirjoittaa, että kirjaa todella tarvitaan. PK-yhteiskunta on pelokas, odottava ja ulkoisesti imarteleva. Kunhan vain pysyy poliittisesti korrektin raameissa, ei ole mitään hätää, ei pelkoa puheisiin puuttumisesta. Arnstberg vaatii meitä toisenlaiseen keskusteluun, meidän tulee asettua itseämme vastaan. Hän kuvaa uuskieltä, radikaalifeminismiä, uhrimentaliteettia ja kulttuurirelativismia.
VastaaPoistaArnstberg osoittaa kuitenkin, ettei kaiken takaa kuitenkaan mahdollisesti löydy kaikkialle ulottuvaa sosiaalista ja poliittista voimaa, vaan meillä on mahdollisuus ajatella itsenäisesti. Olemme ajautuneet ottamaan haltuumme arvoja ilman perusteellisempaa pohdintaa. Emme tiedä taustoja, tai avaa käsitteitä. Moni kutsuu itseään feministiksi kysymättä itseltään, mitä käsite pitää sisällään.
Arnstbergin kirja on kriittinen läpileikkaus aikamme aikamme ideologioihin, hiipuneeseen demokratiaan, poliittiseen ääriajatteluun, PK-kieleen ja PK-lakiin. Hän korostaa, että poliittisesti korrekti julkisuus laittaa kapuloita rattaisiin jokaiseen järkevään keskusteluun. Poliittisesti korrektilla ei ole itsekritiikkiä. Se ei yksinkertaisesti toimisi. Ei mitään moraalista koodia. Asetutaan vain puolesta tai vastaan, valitaan asteikolta hyvä vai paha. Mitään kaikille ymmärrettävää, neutraalia tai objektiivista kritiikkiä ei ole.
Ideologisen rajan yli hyppääminen ei ole helppoa. Mutta keskustelua on vain yritettävä käydä, muuten olemme pelkän propagandan armoilla, konventionaalisen, tukahduttavan, leimasanoja vilisevän keskustelun alistamina.
PJW - The Truth About Sweden (2017-02)
VastaaPoista[OT: PJW - The Cultural Enrichment Of Germany (2016-12)
Black Pigeon Speaks - Germany Crosses The Demographic Rubicon - 20-35s A Minority By 2020 (2016-03)]
Muutama kääntämäni ruotsalainen artikkeli:
VastaaPoistaRuotsin kuningas: On tärkeää, että valtamedia kaunistelee Ruotsi-kuvaa
http://mvlehti.net/2017/02/27/ruotsin-kuningas-on-tarkeaa-etta-valtamedia-kaunistelee-ruotsi-kuvaa/
Tino Sanandaji syyttää Carl Bildtiä väärien väitteiden levittämisestä Ruotsista
http://mvlehti.net/2017/02/26/tino-sanandaji-syyttaa-carl-bildtia-vaarien-vaitteiden-levittamisesta-ruotsista/
Omega
Bogreol: " Asetutaan vain puolesta tai vastaan, valitaan asteikolta hyvä vai paha. Mitään kaikille ymmärrettävää, neutraalia tai objektiivista kritiikkiä ei ole."
VastaaPoistaOlen lukenut useita poliittistat korrektiutta käsitteleviä analyysejä. Poliittinen korrektius on helppo tunnistaa julkisessa keskustelussa. Yleensä PK-keskustelija käyttää laveita käsitteitä kuten "globaali vastuu" tai "ihmisarvo". Näiden sanojen sisällöllä ei ole merkitystä vaan sillä, mitä sanat sanojasta kertovat.
Aiemmin tässä ketjussa esittämäni Etelä-Afrikka -esimerkki kuvaa sitä ristiriitaa, mikä PK-ajattelun soveltaminen käytännössä tarkoittaa. Apartheid-hallinnon kaatuminen oli itsessään moraalisesti oikein, vaikka sitä seurannut ANC-hallinto on tehnyt kaikkien väestönosien elinolot aiempaa huonommiksi.
Olennaista on ymmärtää, että PK-ihminen kannattaa ennalta määritettyjä hyviä asioita mutta ei ole kiinnostunut tekojen seurauksista. Puhe on tärkeämpää kuin teot ja niiden seuraukset. Tämä taas johtuu postmodernista käsityksestä, jonka mukaan sanat luovat itsessään todellisuutta. Havainnoitavissa oleva todellisuus voidaan sivuuttaa kylmästi selvästi totuudenvastaisilla lausumilla, kunhan ne pitävät yhtä PK-maailmankuvan kanssa.
Ruotsissa on poikkeuksellista se, että toisinajattelijoita ei noteerata lainkaan. Heidät mitätöidään "epäihmisinä", joiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Bogreolin mainitsema Arnstberg on tällainen epäihminen. Hänen kirjansa vaietaan kuoliaaksi valtajulkisuudessa ja mahdollisesti teilataan jossain kulttuurisivujen kirja-arvostelussa.
L.S. Olen noita videoita katsellut ja nähnyt, miten niitä tulee jatkuvasti lisää. Tietoisuus Ruotsin tilanteesta leviää Ruotsin eliitin valheista huolimatta. Brittitabloidit ovat säännöllisesti käsitelleet Ruotsia negatiivisessa sävyssä viimeiset kaksi vuotta.
Omega: Sanandaji ei ole Ruotsissa ollut epäihminen, koska hänen etninen taustansa (kurdi) suojaa häntä jonkin verran. Viimeaikaiset esiintymiset ovat muuttaneet tilannetta.
Bildtin artikkelista vielä... Kun vaikeneminen ei enää riitä, julkisuuskuvaa voi pitää yllä enää valehtelemalla.
Toisaalta käy virta toiseenkin suuntaan. Eläkkeellä oleva journalisti Elisabeth Höglund tunnusti blogissaan, että hän sensuroi itseään raportoidessaan rikollisuudesta eikä maininnut rikollisten etnistä taustaa.
https://elisabethoglund.se/blogg/igar-kvall-vred-gw-och-svt-vapnet-ur-handerna-pa-sverigedemokraterna/
http://www.expressen.se/debatt/jag-vagade-inte-saga-som-det-var/
Ruotsissa kukaan PK-ihminen ei halua sanoa mitään, joka hyödyttää Ruotsidemokraatteja. Tämäkin pakottaa verbaaliakrobatiaan ja ilmiselvien tosiasioiden kieltämiseen.
Ruotsin suurvalta asema kesti sata vuotta. Vuodesta 1870 vuoteen 1970, ja sen jälkeen alkoi alamäki jossa vauhti sen kun kiihtyy.
VastaaPoistaRuotsi on kulttuurimarksisimin kyllästämä maa, jossa aivopesty kansa hortoilee kuin zombiet jossain kauhuleffassa. Kulisseja yritetään pitää kaikin voimin pystyssä, mutta ne repeilevät ja romahtelevat saaden PK - median naurun alaisiksi.
Ruotsi on demokratu sen perinteisessä muodossaan.
Ruotsalaiset ovat jonkinlaisessa joukkopsykoosissa. Kaikki ongelmat kielletään. Kovasti todistelevat että maa pärjää hyvin matujen ansiosta vaikka todellisuudessa pärjäävät matuista huolimatta, VIELÄ, mutta eivät kauaa. Onhan siellä laskeskeltu että joka neljäs verotettu kruunu menee matujen ylläpitoon.
VastaaPoistaKansainvälinen julkisuus joka on PK-joukkueelle kiusallinen, on se joka nyt paljastaa Ruotsin tilanteen kaikkien nähtäville ulkomailla. Onko tuo kiusallinen julkisuus tarkoituksellinen taktiikka jonka avulla tilanne paljastuu ruotsalaisille, kun huomaavat Ruotsin tilanteen ulkomaisen julkisuuden kautta?
VastaaPoistaOli niin huvittava tähän ajankohtaan, että oli pakko kääntää!
VastaaPoistaEi ole no-go-alueita?!
Sotareportteri poliisisaattueessa ulos Rinkebystä
http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=41029.0
http://www.friatider.se/krigsreporter-fick-poliseskort-ut-ur-rinkeby
Tuossa vielä toinen jo hieman vanhempi tutkielma.
Maahanmuuttajat "sotivat" ruotsalaisia vastaan ryöstöillä
http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=41024.0
https://petterssonsblogg.se/2017/02/28/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/#more-204900
Omega
Kyllä siellä se romahdus tulee ja silloin voi olla että länsirajalla tarvittaisiin muitakin kuin laukunkantajia.
VastaaPoistaNiin muuten, naapurissa kun taikaseinästä loppuu raha, 200000 tummaa Ruotsin kansalaista voi heti lampsia Suomeen ja fattan luukulle!
VastaaPoistaRuotsin tilanteesta on turha syyttää maahanmuuttajia. Roomakin kaatui juomaveden liian korkeiden lyijypitoisuuksien takia. Onko kukaan edes mitannut ruotsalaisten altistumista lyijylle?
VastaaPoistaBecker: "Kulisseja yritetään pitää kaikin voimin pystyssä, mutta ne repeilevät ja romahtelevat..."
VastaaPoistaTämä on juuri se, mitä nyt tapahtuu.
Slarba: "Onhan siellä laskeskeltu että joka neljäs verotettu kruunu menee matujen ylläpitoon."
Kyllä tuo on Ruotsissa valtakunnansalaisuus, jota ei saa paljastaa tai edes tutkia. Sama pätee maahanmuuttajataustaisten rikollisuuteen.
Slarba: "Niin muuten, naapurissa kun taikaseinästä loppuu raha."
Täällä onneksi loppuu aikaisemmin. ;-)
AaJii: "länsirajalla tarvittaisiin muitakin kuin laukunkantajia"
Nyt siellä Ruotsin puolella tarvitaan ulkomaalaisvalvontaa, koska Suomesta tulee 50 hylsyn saanutta turvapaikanhakijaa päivässä.
Virtus: "Onko kukaan edes mitannut ruotsalaisten altistumista lyijylle?"
Tai tutkinut estrogeenin aiheuttamia hormonaalisia muutoksia? Joka tapauksessa olet oikeassa, että Ruotsin ongelmat eivät ole maahanmuuttajien syytä vaan ruotsalaisen poliittisen eliitin, median ja viranomaisten sekä myös ruotsalaisten itsensä.
Amerikkalainen journalisti Tim Pool käväisi päivänä muutamana Ruotsissa, mm. Rinkebyssä. Hänen kommenttinsa kiteyttää hyvin tiedotusvälineistön perusongelman.
VastaaPoistaPROBLEMS WITH SWEDISH MEDIA
https://www.youtube.com/watch?v=t20xx5Khov0
SWEDEN HAS REAL PROBLEMS
https://www.youtube.com/watch?v=v0p7Oyvql9s
ja monia muita videoita.
Kyllä nyt esim. SVT on kerrassaan suivaantunut.