Euroopan Unionia ei
koskaan rakennettu kerralla valmiiksi vaan se sai nykymuotonsa
hiljalleen hivuttamalla ja salavihkaisesti. Jos Euroopan valtioiden
parlamentit olisivat äänestäneet keskusjohtoisesta
liittovaltiosta, Unionia tuskin olisi syntynyt etenkään nykyisessä
jälkidemokraattisessa muodossaan.
Virallisessa EU:n
historiankirjoituksessa EU:n ensimmäisenä virstanpylväänä
esitetään Euroopan
hiili- ja teräsyhteisö. Sen julkilausuttuna tavoitteena oli
estää Saksaa enää koskaan käymästä sotaa Euroopassa.
Todellisuudessa sen pääarkkitehti Jean Monnet tavoitteli
ylikansallista päätöksentekoa ja sai tavoitteensa läpi. Hiili- ja
teräsyhteisöstä tuli ensimmäinen kansainvälinen järjestö,
jonka päätökset sitoivat jäsenvaltioita ilman erillistiä
ratifiointia kansallisessa parlamentissa.
Euroopan
puolustusyhteisö
EU-projektin
historiaan mahtuu myös takaiskuja. Vuoden 1950 Korean sodan jälkeen
läntisessä Euroopassa lisääntyi paine puolustusyhteistyötä
kohtaan. Yhdysvallat halusi kommunismin torjunnan nimissä, että
Saksa aseistettaisiin uudelleen. Euroopan maat suhtautuivat kuitenkin
epäluuloisesti Saksan aseistamiseen muutoin kuin eurooppalaisessa
viitekehyksessä. Siksi Ranskan silloinen pääministeri Rene Plevén
ehdotti suunnitelmaa, jossa luotaisiin ylikansallinen eurooppalainen
armeija.
Armeija oli
tarkoitus luoda hiili- ja teräsyhteisön mallin mukaan
ylikansalliseen päätöksentekoon perustuvaksi ja yhteisö sai nimen
Euroopan
puolustusyhteisö. Yhdysvallat ja kuusi Euroopan yhteisön
alkuperäistä jäsenmaata hyväksyivät ehdotuksen. Sen mukaan
viiden jäsenmaan asevoimat olisivat kansallisesti johdettuja, mutta
Saksan asevoimat toimisivat puolustusyhteisön alaisuudessa.
Vielä 1950-luvun
alussa integraation edistämismenetelmät eivät olleet kehittyneet
alkuperäiseen muotoonsa. Integraatiohankkeen puuhamiehet Monnet ja
Robert Schuman kuvittelivat voivansa edistää integraatiota
demokraattisesti kansallisten parlamenttien kautta.
Euroopan
puolustusyhteisö epäonnistui, koska hanke kaatui sitä innokkaimmin
ajaneen maan eli Ranskan parlamentissa, jossa gaullistit pelkäsivät,
että hanke heikentäisi Ranskan kansallista suvereniteettia, joka
vielä tuolloin oli poliitikoille tärkeä asia. Lisäksi pelättiin
Saksan uudelleenaseistautumisen vaaroja.
Funktionalismi
integraation perustana
Hiili- ja
teräsyhteisön menestyksen sokaisemina Monnet ja Schuman yrittivät
haukata liian suurta palaa. Tämän jälkeen integraatiota ei enää
edistetty avoimin kortein vaan salaa kabineteissa ja käyttämällä
hyväksi eteen tulevia kriisejä. Toisaalta juuri tämän
epäonnistumisen takia Euroopan Unionilla ei edelleenkään ole omia
asevoimia.
Amerikkalainen
yhteiskuntatieteilijä James
Burnham kirjoitti vuonna 1941 dystooppisen klassikon ”Managerial
revolution”. Siinä ennustettiin, että läntiset demokratiat
kehittyisivät 1900-luvun toisella puoliskolla kohti ”ohjattua
demokratiaa”, jossa varsinaiset päätökset tehtäisiin
erilaisissa byrokraattisissa verkostoissa julkisuudelta salassa.
Burnhamin mukaan
kansallisvaltiot eivät lakkaisi olemasta vaan jatkaisivat elämäänsä
nimellisinä kansakuntina, joilla on itsehallinto mutta ei todellista
suvereniteettia. Vaalit säilyisivät edelleen, koska niiden avulla
hallitseva eliitti saisi tietoa kuluttajakansalaisen mieltymyksistä.
Burnham ennusti, että politiikasta tulisi teatteria, jossa kaikista
perusasioista yksimieliset ehdokkaat olisivat näennäisesti eri
mieltä valeparlamenteissa, joiden päätökset tiedettiin etukäteen,
koska niistä oli jo sovittu.
Monnet omaksui
funktionalismin
integroitumisen strategiaksi. Siinä yksittäisellä osa-alueella
tapahtuva integraatio luo sivuvaikutuksena tarvetta integraatioon
myös muilla osa-alueilla. Integraatio itsessään on vääjäämätön
historiallinen prosessi eikä tavoiteltava asiaintila, johon
yksittäisen valtion poliittinen ja teknokraattinen eliitti päätyisi.
Monnet ymmärsi, että integraatio on hitaasti etenevä prosessi
mutta sen vääjäämättömyys on mallin suurin heikkous.
Integraatio ei kestä takaiskuja tai ainakaan liian montaa samaan
ajankohtaan osuvaa epäonnistumista.
Saksalaisamerikkalainen
hallintotieteilijä Ernst Haas kirjoitti Euroopan integraatiosta
60-luvun lopussa seuraavaa:
”Meillä ei ole
vaihtoehtoa. Funktionalismissa meidän täytyy turvautua
asteittaisuuteen ja kiertoteihin, jos haluamme integroida alueen.
Funktionalistin, joka luottaa asteittaisuuteen ja kiertoteihin
tavoitteen saavuttamiseksi, on valittava strategia, joka yhdistää
kansanjoukot ja vieraannuttaa mahdollisimman vähän ihmisiä. Vain
pienin askein ja ilman selkeää ja loogista päämäärää hän voi
edetä oikeaan suuntaan. Koska jos hän ottaa liian suuria
harppauksia, hän menettää monien kannatuksen.”
Näin olemme
päätyneet nykyiseen Euroopan Unioniin, eli kansallisvaltioiden
näennäisesti spontaanin yhteistyön takaa löytyy mantereen kattava
supervaltio, jota on rakennettu pienin askelin ja joka on piiloutunut
Brysselin byrokratian lukemattomille käytäville. Asioista on jo
päätetty komission kokouksissa ja takahuoneissa vuosia ennen niiden
kirjaamista paperille. Jäsenvaltioiden liikkumavara suhteessa
tehtyihin päätöksiin jää käytännössä olemattomaksi.
Funktionalismin
seuraukset
Luonnollisesti
Euroopan yhdentymisen seurauksena kansallisvaltioiden valta omiin
asioihinsa on vähentynyt. Silti on vaikea sanoa tarkalleen, missä
yksittäisen kansallisvaltion valta päättyy ja missä Euroopan
Unionin valta alkaa. Asioita ei johdeta yhdestä keskitetystä
paikasta vaan ennemminkin kansallisvaltioiden suvereniteetti on ikään
kuin haihtunut ja hajaantunut. Kenelläkään ei ole käsitystä,
mihin se on kadonnut.
Toki EU:lla on
tarkat säädökset siitä, miten komissiolla on aloiteoikeus
lainsäädäntöön, josta Eurooppa-neuvosto keskustelee
julkisuudelta piilossa. EU:n ministerineuvostolla on oma sanansa
sanottava kuten myös EU-tuomioistuimella sekä monella muodollisella
ja epämuodollisella toimielimellä. Lisäksi myös Euroopan
parlamentti saa puuttua asiaan väittäen edustavansa 650 miljoonaa
EU-kansalaista. Lopputulos on painajainen, jota kukaan ei oikeasti
ohjaa ja jota kukaan ei kykene uudistamaan.
Sanotaan, että
unionissa on ”demokratiavaje”. Sana vaje antaa ymmärtää, että
kyse on tilapäisestä ongelmasta, joka voidaan tarvittaessa korjata
lisäämällä demokraattista päätöksentekoa. Näinhän ei
tietysti ole. Burnhamin analyysi teknokraattien
johtamasta valtiosta pitää paikkansa. EU ei ole
epädemokraattinen vaan demokratianvastainen. Sen koko olemus
perustuu kansallisvaltioiden demokraattisen päätöksenteon
vähentämiseen. Unionia ei voi muuttaa demokraattiseksi, koska
unionilla ei ole omaa kansaa vaan useita kansakuntia, jotka eivät
ymmärrä toistensa kieltä. Yli 600 miljoonan väkiluku tekee
demokratiasta mahdottoman hallita.
Poliitikkojen
tehtäväksi jää teeskennellä, että heillä on jotakin
vaikutusvaltaa EU:n päätöksiin. Näin he yrittävät vakuuttaa
epäluuloista äänestäjää hyväksymään hänen kannaltaan
epäsuotuisia päätöksiä. Todellisuudessa valtavirran poliitikot
eivät niinkään ole vastuussa äänestäjilleen vaan pelkästään
osa EU-järjestelmää. Vaikka kansallisvaltioiden parlamenteilta on
riisuttu valtaa, nekin ovat osa järjestelmää, kun ne toimivat
kumileimasimina siunatessaan EU-tason päätökset.
George Orwell
arvosteli vuonna 1964 Burnhamin teorioita ja sanoi, että
teknokraattinen hallinto ei pysty pitämään itseään yllä, koska
se on pohjimmiltaan suljettu järjestelmä, joka tuottaa liian
keskinkertaisia toimijoita pystyäkseen pitämään yllä
järjestelmää. Lisäksi ihmisten vapaudenkaipuu on etenkin modernin
tiedonvälityksen aikakaudella liian suuri, jotta järjestelmä voisi
pysyä pystyssä.
Jälkikäteen voi
sanoa, että Orwell oli oikeassa ainakin ensimmäisessä kohdassa.
EU:n johtoelimiin ei valita kansakuntiensa pätevimpiä edustajia
vaan ennemminkin epäonnistuneita poliitikkoja. Lisäksi varsinainen
johtopaikka menee yleensä merkityksettömän pikkuvaltion
edustajalle, josta hyvänä esimerkkinä on EU:n komission
puheenjohtaja Jean-Claude Juncker. Tätä viinaan menevää miestä
ei voi myöskään pitää erityisen terävänä ajattelijana vaan
hän olisi riittävän pätevä Luxemburgin kaupungin pormestariksi,
kuten Ted
Malloch sanoi. Junckerin mahdollinen seuraaja ei myöskään
edusta maanosan terävintä kärkeä, sillä manttelia
sovitetaan joidenkin tietojen mukaan Suomen entiselle pääministerille
Jyrki Kataiselle. Lienee turha sanoa, että Junckerilla tai
Kataisella tuskin olisi mahdollisuuksia tulla valituksi vaalien
kautta.
Kansanäänestykset
kaatavat unionin
Tämän kirjoituksen
pääasiallisena lähteenä olevassa tekstissä
Thierry Baudet kirjoitti, että kansanäänestykset ovat
byrokraattisen hallinnon akilleen kantapää. Poliitikkojen on
mahdotonta teeskennellä demokraattia, jos he sivuuttavat
kansanäänestyksen tuloksen tuosta vain.
Takavuosina EU on
erittäin hyvällä menestyksellä torpannut kansanäänestyksiä.
Ranskan ja Hollannin äänestäjät kieltäytyivät vuonna 2005
hyväksymästä EU:n perustuslakia. Muutama vuosi myöhemmin sama
perustuslaki hyväksyttiin Lissabonin sopimuksena. Tämän jälkeen
hiljaiseloa kesti kymmenen vuotta, kunnes Kreikan säästöohjelma
hylättiin kansanäänestyksessä. EU syrjäytti tuolloin
pääministeri Papandreoun ja korvasi hänet säästöille
myötämielisemmällä entisellä Euroopan keskuspankin
varapääjohtaja Papademoksella.
EU-byrokratia ei
kuitenkaan ole pystynyt kokonaan estämään kansanäänestyksiä tai
neutralisoimaan niiden vaikutuksia. EU-kärsi toistaiseksi pahimman
tappionsa, kun Britannian äänestäjät äänestivät EU-eron
puolesta. Itse eroprosessi on vielä aloittamatta mutta EU:n
edustajien käytös kertoo hämmennyksestä ja kyvyttömyydestä
ymmärtää tapahtunutta.
Toisaalta Brexit
luultavasti olisi saattanut jäädä tapahtumatta, mikäli EU ei
olisi epäonnistunut kahdessa keskeisessä hankkeessaan. EU:n
perustuslakihuijaus meni läpi ilman vastalauseita, koska EU:n
keskeiset hankkeet eivät vielä vuonna 2005 olleet ajaneet karille.
Nyt ollaan
tilanteessa, jossa yhteisvaluutta euron perusongelmat näkyvät
talousvaikeuksina ja velkaantumisena euroalueen reuna-alueilla. Yhä
useamman maan kansalaiset ymmärtävät yhteisvaluutan ja köyhtymisen
välisen yhteyden. EU:n pelikirjan sivuilta löytyy ratkaisuksi
yhteisvaluutan ongelmiin integraation syventäminen eli tulonsiirrot
rikkaammista EU-maista köyhempiin. Tässä onkin edistytty mutta
uskallus ei ole riittänyt täysimittaiseen tulonsiirtounioniin.
Pakolaiskriisissä
EU-ratkaisu Balkanin halkijuoksuun oli turvapaikanhakijakiintiöt.
Äänestys asiasta ei ollut yksimielinen, vaan läntisen Euroopan
maat pakottivat Lissabonin sopimuksen mukaisella äänniemmistöllä
niskoittelevat itäisen Euroopan maat kiintiöjärjestelmään.
Käytännössä kiintiöitä ovat noudattaneet vain muutamat maat
näiden mukana Suomi. Läntisen Euroopan maat voisivat kiristää
Puolaa, Unkaria, Tshekkiä ja Slovakiaa EU-tukien menetyksellä, jos
ne haluaisivat. Näin ei luultavasti tapahdu, koska riski unionin
hajoamisesta olisi liian suuri.
EU on nyt
tilanteessa, jossa sen olemassaolo on ensimmäistä kertaa oikeasti
vaakalaudalla. Sen keskeiset toteemit eli yhteisvaluutta ja
Schengenin sopimus eivät ole kestäneet vaikeuksia. Yhteisvaluutta
toimisi, jos euroalue olisi homogeeninen. Schengenin sopimuskin olisi
vallan mainio, jos ulkorajoja valvottaisiin eikä hallitsematon
maahantulijavirta pääsisi vapaasti liikkumaan rajattoman unionin
sisällä.
Kriisin syvetessä
EU:lta puuttuu johtajuutta. Järjestelmä on lisäksi sellainen, että
kukaan ei varsinaisesti johda järjestöä. Ehkä George Orwell oli
oikeassa, kun hän sanoi teknokraattivaltion muodostavan suljetun
silmukan, joka tuottaa liian heikkoja johtajia, jolloin järjestelmä
ei kykene pitämään itseään kasassa. EU:lla ei myöskään ole
armeijaa, joka pakottaisi ihmiset tarvittaessa tottelemaan.
Kiitokset Vasaralle hyvästä niin historian kuin nykypäivän katsauksesta, jossa on tosin myös dystopian piirteitä mutta faktaahan se piru vie on. Tuli vaan tuosta mieleen EU pienoiskoossa eli suomalainen (varmaan monen muunkin maalainen) julkishallinto joka on osaamattomien johtajien utopistista terroria niitä kohtaan jotka osaavat ja joitten pitäisi saada jotain aikaiseksi.
VastaaPoistaEU on ollut liian kauan kriisissä selviytyäkseen hajoamatta, koska näyttää siltä, ettei EU-eliitti ole valmis ottamaan askeleita riittävästi taaksepäin integraatioprosessissa. EU ei pysty enää vastaamaan lupauksistaan vauraamman ja vakaamman tulevaisuuden suhteen. Tyytymättömyys on levinnyt jo laajalle, eikä EU:n suosiota suinkaan nosta pakolaisten taakanjaon tapaiset resurssien pakkojaot. Demokratian puute on johtanut mahtivaltioiden (Saksa, Ranska) itsevaltaiseen vallankäyttöön, heikkoja kuten Suomea käytetään hyväksi (lähes ainoana joutuu ottamaan siirtolaisia esim. Kreikan leireiltä); lännessä on euroskeptikkoja (Tanska, Hollanti), Britannia on jo eroamassa;, idässä omanlaisensa skeptikot (Tsekki, Slovakia...). Tarvitaan vain Geert Wildersin ja Marine Le Penin vaalivoitto, niin luisuminen hajoamiseen alkaa. Euroopan idea avoimena, ihmisoikeuksia ylläpitävänä, sananvapautta kunnioittavana aatteena on vääristynyt irvikuvakseen kansalaistensa turvallisuudesta piittaamattomaksi byrokraattiseksi hallintokoneistoksi.
VastaaPoistaSangen kiintoisaa infoa!
VastaaPoistaYrjö: " osaamattomien johtajien utopistista terroria niitä kohtaan jotka osaavat ja joitten pitäisi saada jotain aikaiseksi."
VastaaPoistaJätin tässä EU:n sääntelyn ja monikansallisten korporaatioiden vaikutuksen kokonaan pois. EU-sääntely suosii korporaatioita ja haittaa erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Se suosii niitä siksi, että korporaatiot usein ratkaisevasti vaikuttavat oman alansa sääntelyyn.
Myös kansalaisjärjestöt EU on kesyttänyt. Se tukee niitä taloudellisesti. Lisäksi yliopistojen toiminta saa EU-rahoitusta. Tätä hyvittääkseen yliopistot tuottavat integraatiolle myönteistä tutkimusta.
Bogreol: "EU-eliitti ole valmis ottamaan askeleita riittävästi taaksepäin integraatioprosessissa."
Itse näen asian hieman toisin. EU ei ole historiansa aikana ottanut yhtään askelta taaksepäin integraatiossa. Kun valta on kerran annettu EU:lle, sitä ei saa takaisin. Sen sijaan EU ei ole ottanut pelikirjan mukaisia askeleita eteenpäin, koska se ei ole uskaltanut. Päätöksiä on syntynyt pakon edessä ja ne ovat olleet huonoja. Nyt ei uskalleta edistää integraatiota, koska sellainen johtaisi hajoamisilmiöiden voimistumiseen.
Lisäksi EU:lla ei ole enää Jacques Delorsin kaltaisia integraattoreita eikä Merkel ole Helmut Kohl. Ajatkin tosin ovat toiset.
VastaaPoistaJa miten turhaa, nyt kuollaan palvikinkussa oleviin myrkkyihin.
palvikinkku
http://yle.fi/uutiset/3-9466675