Suomessa
sananvapautta ei ole koskaan arvostettu yksilön perusoikeutena.
Suomettumisen kaudella neuvostovastaisuus pyrittiin kriminalisoimaan,
mutta kommunistit epäonnistuivat tässä hankkeessa. Nykyisin
kommunistien perilliset ovat jo voittaneet, koska erilainen
sananvapauden virallinen ja epävirallinen sääntely on yleistynyt
sekä valtamediassa että sosiaalisessa mediassa. Maahanmuuttajan tai
turvapaikanhakijan tekemän törkeä rikoksen yhteydessä poliisi
muistuttaa aina vihapuheesta ja siitä, kuinka turhan kiihkeä
kommentti voi johtaa rikostuomioon.
Äskettäin silmiini
osui Mtv3-sivuston artikkeli elokuun alkupuolelta. Siinä
rikosoikeuden professori ja oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani
Kimmo Nuotio totesi, että sananvapaus
ei ole peruste rasismille:
”Pitäisi lopettaa
sellainen ajattelu, että sananvapaudella puolustellaan rasistista
tai vihapuhetta, tai yhdistymisvapaudella puolustellaan rasistisia
tai fasistisia järjestöjä.”
Olen aina
suhtautunut epäilevästi lakimiehiin. He tietävät, mikä on laki,
mutta eivät ymmärrä oikeudesta mitään. Kimmo Nuotio ei ainakaan
ymmärrä, mikä on sananvapauden merkitys vapaalle yhteiskunnalle ja
mielipiteenmuodostukselle. Ehkä juuri tästä syystä Nuotio on
nykyisin suosittu lausuntoautomaatti valtamediassa.
Ensin pitäisi
määritellä, mitä on kielletty rasismi. Nykyisin rasismia
käytetään yleisnimityksenä kaikenlaiselle pahalle, jota
oikeamielinen suvaitsevainen ei hyväksy. Valta rasismin
määrittelystä on annettu niille, joilla on suurin
väkivaltapotentiaali ja niille jotka ovat herkimpiä loukkaantumaan.
Siksi en itse koskaan tuomitse rasismia, koska käsite on
mitätöitynyt sitä mukaa, kun sitä käytetään leimakirveenä
niitä vastaan, jotka uskaltavat vastustaa Suomelle haitallista
maahanmuuttoa ja harjoitettua monikulttuuripolitiikkaa.
Nuotion purkauksessa
asiat on lisäksi käännetty päälaelleen. Todellisuudessa
sananvapaus ei ole peruste yhtään millekään. Sananvapautta joko
on tai ei ole. Sananvapaudesta maksettava hinta on se, että myös
epämiellyttävät ja vastenmieliset mielipiteet voi ilmaista ilman
pelkoa rangaistuksesta. Jos kiellämme tällaisten mielipiteiden
ilmaisun, sananvapautta ei enää ole olemassa perusoikeutena vaan se
on valtion myöntämä etuoikeus niille, joiden mielipiteet ovat
virallisen ideologian mukaisia.
Sananvapaus vain
kuulostaa liian hyvältä, jolloin myös kaikkein innokkaimmat
mielipiteiden sensuroijat kannattavat ainakin puheissaan
sananvapautta. Suvaitsevainen kannattaa hyviä asioita ja
toistaiseksi sananvapaus on hyvä asia ainakin teoriassa.
Nuotio ja uskonrauha
Googletin
lausuntoautomaatti Nuotion mediaesiintymisiä ja esiin putkahti tämä
artikkeli. Nuotio on ilmeisesti ateisti ja pitää pykälää
uskonrauhan rikkomisesta vanhentuneena:
”...itse kyllä
kuulun heihin, jotka näkevät nykymaailmassa aika vähän sijaa
säännökselle uskonrauhan rikkomisesta.”
Nuotio on tässäkin
väärässä. Todellisuudessa pykälä uskonrauhan rikkomisesta on
tarpeellisempi kuin koskaan. Syynä tähän eivät suinkaan ole
kristittyjen loukatut uskonnolliset tunteet vaan islamin nimissä
harjoitettu väkivalta. Näyttöjä tästä ei tarvitse etsiä
kauempaa kuin Charlie Hebdo -lehden toimitukseen tehdystä
terrori-iskusta, joka oli jo tapahtunut siinä vaiheessa, kun Nuotion
lausunto julkaistiin veronmaksajan rahoittaman Ylen sivuilla.
Nuotio ei
ilmiselvästi ymmärrä sitä, että pykälällä uskonrauhan
rikkomisesta suojellaan ennalta ehkäisevästi ihmisiä
islamilaiselta väkivallalta. Kyseessä on puhdas antautuminen
islamilaisen väkivallan uhan edessä. Apulaisvaltakunnansyyttäjä
Jorma Kalske jäi äskettäin eläkkeelle. Hänellä on oma
käsityksensä pykälän merkityksestä:
”Siinä ei ole
kyse mistään jumalanpilkkapykälästä, jolla Hannu Salama aikanaan
tuomittiin. Pykälällä on kriminalisoitu sellaiset rikokset, jotka
voivat aiheuttaa vastareaktioita ja väkivallantekoja. Silloin
pilkataan joidenkin pyhinä pitämiä arvoja.”
Kristittyjen pyhinä
pitämiä arvoja saa pilkata. Tästä syystä Veriryhmä-niminen
ryhmittymä ei
saanut syytettä uskonrauhan rikkomisesta silloin, kun se
pilkkasi erittäin törkeällä tavalla kristinuskoa ja
lappajärveläisen Sana ja ylistys -seurakunnan saarnaajia.
Seppo Lehto sen
sijaan sai kahden ja puolen vuoden ehdottoman vankeustuomion, kun hän
julkaisi internetistä löytyneen pilakuvan islamin profeetasta.
Jussi Halla-aho puolestaan tuomittiin samasta rikoksesta, kun hän
teki omat johtopäätöksensä islamin profeetan ja hänen
esipuberteetti-ikäisen vaimonsa välisestä suhteesta. Halla-aho
kirjoitti tekstinsä sen takia, että hän koki Seppo Lehdon
vankilatuomion kohtuuttomana ja epäoikeudenmukaisena. Seppo Lehto
soitti suutaan internetissä. Tiettävästi hän ei syyllistynyt
mihinkään konkreettiseen väkivallantekoon.
Pykälä uskonrauhan
rikkomisesta on siis tarkoitettu ennalta ehkäisemään muslimien
väkivaltaisia terrori-iskuja rankaisemalla niitä, jotka kertovat
islamista epämiellyttäviä mutta totuudenmukaisia asioita.
Muslimien väkivaltapotentiaali siis määrittää rikoksen
vakavuuden.
Professori Kimmo
Nuotio ei ymmärrä oman alansa oikeudenkäytön perusteita vaan
kommentoi pykälää uskonrauhan rikkomisesta fiilispohjalta.
Nuotio ja Über
Über-taksipalvelu
on yksi internetin jakamistalouden mahdollistamista
liiketoimintamalleista. Lakimiehenä Kimmo Nuotio ajattelee
asioita ainoastaan pykälien kannalta. Iltalehti kirjoittaa:
”Nuotio sanoo,
että tuomiot tarkoittavat yksiselitteisesti sitä, että
nykylainsäädännön mukaan Uber-kuljettajana toimiminen on
lainvastaista.”
Niinhän se on.
Suomessa taksialaa sääntelee lupakäytäntö. Kuka tahansa ei voi
perustaa taksifirmaa ja lähteä kilpailemaan alalla jo toimivien
yrittäjien kanssa. Pykälänikkari Nuotio kertoo Iltalehden
lukijoille, että Über on laiton mutta ei kerro, että
jakamistalouden avulla kuluttaja voi säästää merkittäviä summia
kilpailun lisääntymisen myötä. Sama jakamistalous lisää
tavallisen ihmisen vaihtoehtoja hotellimajoituksen osalta, mutta
jostain syystä Suomessa kilpailu on sallittu joillakin toimialoilla
ja kielletty toisilla.
Tämän kirjoituksen
tarkoituksena on auttaa ymmärtämään, että oikeustieteen
asiantuntija pystyy kertomaan, miksi jokin asia on laitonta ja
näyttämään sitä tukevan lakipykälän. Oikeustieteen
asiantuntijalla ei kuitenkaan ole pykälien ulkopuolella mitään
sellaista asiantuntemusta, josta kenenkään kannattaisi ottaa oppia.
Nuotio ei ymmärrä sananvapautta vapaata yhteiskuntaa ylläpitävänä
perusoikeutena eikä pykälää uskonrauhan rikkomisesta valtion
tarpeena antautua islamilaisen terrorin edessä. Hän ei myöskään
ymmärrä jakamistaloutta uutena toimintatapana, joka hyödyttää
kuluttajaa. Nuotio ymmärtää vain pykälät.
Kannattaa myös muistaa, että meillä on niin paljon määräyksiä, että kuka tahansa voi valita itselleen mieluisat säädökset kuin ruotsinlaivan buffetista parhaat alkupalat. Kun puhutaan "ihmisoikeuksista", rajoitukset ovat absurdilla tavalla keskenään ristiriitaisia. Helsinkiläisen internationalistin näkemys ihmisoikeuksista ei vastaa sinikauluksisen tohmajärveläisen näkemystä.
VastaaPoistaDemokratia on mahdollista vain niissä olosuhteissa, joissa äänestämisen lisäksi kansanvaltaa tukee muitakin instituutioita kuten uskonnonvapaus, sananvapaus ja elinkeinovapaus. Kun suomalaisessa yhteiskunnassa kaikki em. vapaudet puuttuvat, vaaleista on muodostunut samanlainen kansanvallan irvikuva, minkä muistamme Neuvostoliitosta. Vaalit olivat ja menivät, mutta mitään todellista kansanvaltaa ei ollut olemassa.
Ongelmahan ei sinänsä ole demokratia, jota en itsekään enää kannata. Kannatan perustuslaillista tasavaltaa erotuksena siis edustuksellisesta demokratiasta (ja perustuslaillisesta monarkiasta), koska
Luottamus demokratiaan on yhtä pelottavaa kuin luottamus yksinvaltiuteen. Ainoa taho, joka voi viedä kansalaisten vapauden on heidän oma hallituksensa. Joko olemalla liian heikko puolustaakseen kansalaisiaan ulkoiselta uhalta tai liian voimakas valvoakseen kaikkia heidän tekemisiään.
Nämä nuotiot ja muut edistyksellisinä itseään pitävät saarajuntuset ja muut hyödylliset idiootit eivät ymmärrä, mitä vapaus on, koska he eivät sitä itse halua. On helpompaa pysyä ikuisena holhottina kuin ottaa vastuu elämästään ja tekemisistään. Ne, jotka ottavat, saavat heidän jumalallisen tuomion niskaansa. Alan yhä paremmin ymmärtää roomalaisia, jotka pelkäsivät taivaan putoavan niskaansa. Asterixin taikajuoma oli vapaan ihmisen, vapaiden gallialaisten ihmelääke roomalaista internationalismia vastaan. Mikä on meidän eliksiirimme?
Asterixissa gallialaiset olivat niitä, jotka pelkäsivät taivaan putoavan niskaansa.
VastaaPoista