Tämä kirjoitus
jatkaa pian 10 vuotta täyttävän blogin pääteemojen käsittelyä.
Edellisessa kirjoituksessa käsiteltiin sananvapautta ja tässä
aiheena on islamisaatio.
Kun aloitin tämän
blogin noin kymmenen vuotta sitten, sota terrorismia vastaan oli
täydessä käynnissä. Silloinen Yhdysvaltojen presidentti George W.
Bush oli nimennyt terroristit vihollisekseen ja ilmoitti
taistelevansa heitä vastaan. Kuitenkin olin jo tuolloin
kiinnostuneempi toisesta ilmiöstä, nimittäin Euroopan
islamisaatiosta.
Kaikki eivät pidä
islamisaatiota todellisena ilmiönä vaan yrittävät kiistää sen
olemassaolon. Yksi näistä on tämänkin blogin kirjoituksissa
esiintynyt Suomen johtava vastajihadismin asiantuntija. Toinen on
hänen opetuslapsensa, vulgaarisuvaitsevainen Jori Eskolin, joka
äskettäin yritti Twitter-kinastelussa
ranskalaissyntyisen Alain Chiaronin kanssa kiistää koko ilmiön.
Chiaronin mukaan hänen entisessä kotikaupungissaan Marseillessa 44
prosenttia asukkaista on muslimeja.
Itse asiassa Eskolin
on tavallaan oikeassa. Hän ja Suomen johtava vastajihadismin
asiantuntija ovat tehneet islamisaatiosta salaliittoteorian,
jonka syntyperältään Egyptin juutalainen Bat Ye'or on muka
kehitellyt Eurabia-kirjassaan. Tämä teoria, joka on itsessään
olkiukko, pitää islamisaatiota keskitetysti suunniteltuna
operaationa, jossa EU ja islamilaiset maat yhdessä tietoisesti
lisäävät muslimien suhteellista osuutta väestöstä.
Mitä islamisaatio
on?
Islamisaatio
tarkoittaa islaminuskoisten määrän kasvua yhteiskunnassa ja siitä
seuraavaa islamin normien vaikutuksen lisääntymistä. Koska islamin
normit poikkeavat länsimaisen yhteiskunnan normeista, laajamittainen
muslimien maahanmuutto johtaa muslimien eriytymiseen
isäntäyhteiskunnasta ja muslimiväestön kasautumiseen omille
alueilleen, jolla vallitsevat islamilaiset arvot
ja joista ei-islamilainen väestö pääsääntöisesti muuttaa pois.
Asuinalueen tasolla ilmiötä kutsutaan gettoutumiseksi.
Islamisaatio ei
tapahdu yhdessä yössä vaan on ajallisesti pitkäkestoinen
prosessi. Kun katsotaan historiallisia muslimivalloituksia, niiden
seurauksena valloitetut alueet islamisoituivat, mutta se kesti
vuosisatoja eikä ollut täydellinen, vaan suuria
ei-muslimivähemmistöjä jäi islamin hallitsemille alueille. Nämä
vähemmistöt tosin ovat nykyisin katoamassa esimerkiksi Lähi-idästä
ei-muslimien poismuuton ja heihin kohdistuvat vainon ja suoranaisen
kansanmurhan takia.
Kun islamisaatio on
kestänyt pitkään, muslimit muodostavat yhteiskunnassa enemmistön
ja ovat yleensä ottaneet poliittisen vallan itselleen. Nykyinen
Euroopan islamisaatio ei kuitenkaan tapahdu valloitusten kautta vaan
on seurausta alun perin työperäisestä mutta myöhemmin
turvapaikkaperusteisesta maahanmuutosta.
Miksi Eurooppa
islamisoituu?
Syitä
islamisoitumiseen pitää etsiä sekä tulijoiden lähtömaista että
länsimaiden nykyisestä tilasta. Jos katsotaan lähtömaita, ne ovat
yleensä toimimattomia yhteiskuntia, joissa on paljon väkivaltaa ja
väestö on kasvanut nopeasti. Lähtömaiden joukossa on selkeästi
epäonnistuneita valtioita (Somalia) ja valtioita, jotka eivät
kykene tarjoamaan väestölleen riittävän houkuttelevaa
taloudellista tulevaisuutta (Marokko).
Yleisesti monissa
Lähi-idän maissa väestönkasvu on ollut niin suurta, että
talouskasvu ei ole riittänyt tyydyttämään kasvavan väestön
tarpeita. Tämä yhdessä poliittisen islamin nousun myötä on
johtanut epävakauteen, joka purkautuu ajoittaisina väkivaltaisina
konflikteina. Monet yhden puolueen tai autoritaarisen diktaattorin
johtamat heikot hallinnot ovat kaatuneet ja korvautunet lähinnä
kaaoksella. George W. Bush haaveili demokratiasta kuten myös
arabikevättä hehkuttaneet kommentaattorit. Demokratiakokeilujen
tulokset ovat jääneet laihoiksi ja johtaneet joko sisällissotaan
tai poliittisen islamin valtaannousuun.
Pelkkä väestöpaine
ei yksin riitä selittämään islamisoitumista. Isäntäyhteiskunnan
suhtautumisella maahanmuuttoon on oma vaikutuksensa. Länsi-Euroopan
maat eivät vuosikymmeniin ole tarvinneet enimmäkseen
ammattitaidotonta ulkomaista työvoimaa, vaikka monet asioista
huonosti perillä olevat tahot saattavatkin nähdä Lähi-idästä ja
Pohjois-Afrikasta tulevissa nuorissa miehissä tulevaisuuden
työvoimareservin.
Euroopan maat
ikääntyvät ja eläkeläisten määrä kasvaa eivätkä työikäisten
määrän kasvun varaan rakennetut hyvinvointivaltiot välttämättä
kestä harmaantumista. Pintapuolisesti nuoren väestön maahantuonti
saattaa tuntua hyvältä ajatukselta.
Pääosin muslimien
maahanmuutto tapahtuu humanitaarisin perustein joko pakolaisina,
turvapaikanhakijoina tai perheenyhdistämisen seurauksena. Tulijoilla
on keskimäärin heikot valmiudet selviytyä työmarkkinoilla ja
tarjolla on yleensä alimman tason työpaikkoja tarjoilijoina,
siivoojina ja taksikuskeina. Useissa maissa jättäytyminen
sosiaaliturvan varaan tarjoaa saman tai jopa paremman elintason.
Islamilaisista maista tulevat maahanmuuttajat työllistyvät
keskimäärin selvästi heikommin kuin kantaväestö tai muista
Euroopan maista tulevat maahanmuuttajat, mikä tarkoittaa, että
heistä ei ole rahoituskriisiä potevan hyvinvointivaltion
rahoittajiksi.
Käytännössä
pelkästään humanitaariset syyt puoltavat maahanmuuttoa, vaikka
tulijat eivät välttämättä edustakaan kaikkein pahimmin kärsivää
kansanosaa. Lähi-idän maita riivaavat konfliktit ja turvapaikanhaku
toimii myös taloudellisen siirtolaisuuden väylänä, kuten
viimeisimmässä maahantulijoiden vyöryssä.
Koska eurooppalaiset
haluavat näyttää hyviltä ihmisiltä, tulijoita ei lähetetä
takaisin vaan he saavat yleensä jäädä, vaikka turvapaikalle ei
olisikaan perustetta. Vallitseva poliittinen korrektius tekee
maahanmuuton vastustamisen vaikeaksi. Kriitikot leimataan yleensä
suoraa päätä rasisteiksi tai islamofobeiksi ilman valitusoikeutta.
Euroopan Unioni
näkee myös itsensä humaanina, moniarvoisena ja suvaitsevaisena
eikä näe laajamittaisessa muslimien maahanmuutossa mitään
ongelmaa. Vain muutaman yksittäisen Itä-Euroopan maan johtajat
uskaltavat sanoa, että he eivät halua muslimeita maahansa.
Onko
islamisoitumisesta syytä huolestua?
Vastaus tähän
kysymykseen riippuu siitä, keneltä kysytään. Valtamedian,
valtavirran asiantuntijoiden ja poliitikkojen mielestä ei ole.
Tyypillinen yliolkainen suhtautumistapa ihmisten huoliin löytyy
esimerkiksi tästä
älyllisesti laiskahkosta artikkelista. Siinä tarkastellaan
väestökehitystä ja todetaan, että muslimiväestön osuus
Euroopassa kasvaa Pew Forumin tutkimuksen mukaan 57 miljoonaan
vuoteen 2030 mennessä. Prosenttiosuuksina tämä tarkoittaisi, että
osuus väestöstä kasvaisi 4,1 prosentista 7,8 prosenttiin.
Tutkimuksen mukaan muslimiväestön suurin kasvuvaihe on jo ohitettu.
Koska tutkimus tehtiin vuonna 2011, viimeisimmän maahanmuuttoaallon
ja mahdollisten tulevien sellaisten vaikutuksia ei ole otettu
huomioon. Brian J. Grim, joka osallistui Pew Forumin tutkimukseen,
sanoo:
”Kun muslimit
integroituvat, heille syntyy vähemmän lapsia.”
Artikkelissa
yritetään myös osoittaa suuri osa huolenaiheista perusteettomiksi.
Artikkelissa väitetään, että useimmat muslimit eivät edes käy
moskeijassa ja valtaosa muslimeista on maallistuneita. Olen lukenut
useita vastaavia artikkeleita tämän blogin olemassaoloaikana
eivätkä ne täysin vakuuta, koska niissä huolenaiheet sivuutetaan
varsin kevyesti. Oman käsitykseni mukaan mikään yksittäinen asia
ei sellaisenaan aiheuta suurta huolta mutta kokonaisuus kyllä.
Jos tarkastellaan
islamilaista maahanmuuttoa taloudellisessa mielessä, mistään
suuresta menestystarinasta ei voi puhua. Laajamittainen muslimien
maahanmuutto aiheuttaa painetta sosiaaliturvajärjestelmälle, eli
kyse on ns. ”haittamaahanmuutosta”, jonka kaltaiselle ei
vastaanottavassa yhteiskunnassa ole aitoa kysyntää. Tämä asia
tuli käsiteltyä jo aiemmin.
Sosiaalisia
vaikutuksia sen sijaan harvemmin käsitellään, kun puhutaan
islamisaatiosta. Muslimien tilastollisesti kantaväestöä suurempi
rikollisuus mainitaan joskus, mutta vaikutukset ulottuvat kaikkialle
yhteiskuntaan siksi, koska islamilaiset normit ja tabut poikkeavat
länsimaisista. Useissa tapauksissa yhteiskunta taipuu muslimien
vaatimusten edessä, joskus taas ei. Esimerkiksi sianlihan tarjoilu
saatetaan lopettaa kouluissa tai uimahalleihin järjestetään
erillisiä vuoroja musliminaisille. Toisaalta vaimon hakkaamista ei hyväksytä.
Sosiaaliset
vaikutukset eivät sinänsä johdu muslimien maahanmuutosta itsestään
vaan länsimaisesta yhteiskunnasta, joka on pääsääntöisesti
haluton soveltamaan muslimeihin samanlaisia normeja kuin muihin.
Vallitseva monikulttuuripolitiikka suorastaan rohkaisee tällaiseen.
Kolmantena tekijänä
kannattaa mainita islamin vaikutus länsimaisiin perusarvoihin,
joihin kuuluvat mm. sananvapaus ja yhdenvertaisuus lain edessä.
Islamin jumalanpilkkaa koskevia määräyksiä ei ehkä ole kirjattu
sellaisenaan lakiin, mutta väkivaltaiset reaktiot Tanskan
pilakuvakriisin ja Charlie Hebdon tapauksissa ovat lisänneet median
itsesensuuria. Lisäksi monikulttuuripolitiikka on herättänyt
Suomessakin henkiin jo tarpeettomaksi käyneen jumalanpilkkapykälän.
Nykyisin uskonrauhan rikkomisesta tuomitaan, jos mainitsee
epämiellyttäviä tosiasioita islamin profeetan elämästä.
Kristinuskon pyhien asioiden pilkkaamisesta ei yleensä aloiteta edes
esitutkintaa.
Naisten ja miesten
tasa-arvoa pidetään nykyisin luonnollisena. Tämä asia on
jo muuttunut muslimien maahanmuuton myötä. Nykyisin naisen
turvallista liikkumista julkisilla paikoilla ei enää voi pitää
itsestään selvänä asiana. Lisäksi muslimien omissa
erillisyhteisöissä naisella ei käytännössä ole samoja oikeuksia
kuin miehillä, vaikka laki asiasta näin sanoisikin.
Monikulttuurisessa yhteiskunnassa kaikki eivät pelaa samoilla
säännöillä vaan eri yhteisöillä on omansa.
Lopuksi mainitsen
vielä islamilaisen jihadismin, johon lasken sekä poliittisen
islamin kannattajat että väkivaltaan taipuvaiset yksilöt. Islamin
oppi suhtautuu avoimen vihamielisesti kaikkiin ei-muslimeihin,
kieltää muslimeja pitämästä ei-muslimeja ystävinään ja
yllyttää maallisen lain korvaamiseen sharia-lailla tarvittaessa
väkivalloin. Vaikka suuri osa muslimeista ei näitä käskyjä
noudata, opin sisältö sinänsä ei herätä luottamusta.
Maltillista muslimia
ei ulkoisesti voi luotettavasti erottaa vähemmän maltillisesta eikä
maltillisuuden vakuuttelu välttämättä ole aina rehellistä.
Lisäksi maltillinen voi joskus muuttua vähemmän maltilliseksi ja
maltillisten vanhempien jälkikasvu voi innostua liikaakin uskontonsa
vähemmän maltillisista puolista.
Perinteisesti
erityisesti pohjoismaiset yhteiskunnat ovat arvoiltaan ja väestön
etniseltä rakenteeltaan olleet suhteellisen homogeenisia. Tästä
syystä pohjoismaisista yhteiskunnista on tullut ns. korkean
luottamuksen yhteiskuntia. Islamin tulo osaksi yhteiskuntaa vähentää
ihmisten välistä luottamusta ja näin heikentää yleistä
turvallisuutta.
Mutta onko huoleen
oikeasti syytä? Jos seuraa asiasta käytävä keskustelua
valtamediassa, huomaa varsin pian, että asiasta ei juuri
keskustella. Pohjoismaista vain Tanskassa islamisaatiosta
keskustellaan avoimesti. Suomessa pelkkä yritys tuo islamofobin
leiman ja aiheuttaa vertauksia Breivikiin.
Jollei haittamaahamuuttoa pian panna aisoihin, Eurooppalainen ihminen ja sivistys tuhoutuu.
VastaaPoistaAlain chiaronin kirjoitus Ranskan monikulttuurisuudesta tuli mieleen tämä HS
VastaaPoistajuttu
http://www.hs.fi/paivanlehti/14032016/a1457842688894
saavat 1500 euroa kuukaudessa. Joka on heille hyvä palkka.
Mutta se on halpatyövoimaa. Tälläinen kun tulee vielä laajemmin Suomeenkin.