Helsingin Sanomien
vieraskynäpalstalla teologian tohtori Inkeri Rissanen ja
uskontotieteen professori Tuula Sakaranaho esittivät
islamin opetusta keinona torjua nuorten suomalaismuslimien
radikalisoitumista.
Ajatus kuulostaa
varmasti asiaa tuntemattomien korvaan hienolta. Jos kerran
terroristeja Syyriaan ja Irakiin värväävä Islamilainen Valtio ei
edusta oikeaa islamia, kuten maailman johtajat sanovat, opetetaan
nuorille oikeaa islamia, jotta he ymmärtävät pysyä erossa
väärästä islamista. Voisi jopa kysyä, miksi kukaan ei ole
keksinyt tätä aiemmin.
Paitsi että
yritetty on jo. Entinen Hizb ut-Tahririn jäsen Ed Husain julkaisi
vuonna 2007 kirjan ”The
Islamist”, jossa hän kuvaili omaa radikalisoitumistaan ja
siitä selviämistään. Hän ehdotti lääkkeeksi
radikalisoitumiseen islamia, ei siis islamismia, jota Hizb ut-Tahrir
edustaa. Kirjan lukeneelle ei koskaan selvinnyt, mitä tämä
islamismista poikkeava islam oikein on ja miten sen avulla estetään
nuorten muslimien radikalisoituminen.
Husain itse pelastui
muistelemalla isoisänsä islamia. Kirjan perusteella se oli jotakin
ihmeellistä ja ihanaa mutta lukijalle asti ei välity Husaynin
tuntemusten lisäksi oikein mitään konkreettista siitä oikeasta
islamista.
Rissanen ja Sakanaho
ehdottavat myös islamia lääkkeeksi. Tosin heidän islaminsa on
valtiollista ja opetusohjelmaan kirjattua. Artikkelissa tämän
oikean islamin sisältö jää kertomatta.
Miten kumota
värvääjien argumentit?
Yhdysvalloissa
joukko muslimioppineita julkaisi avoimen
kirjeen Islamilaiselle valtiolle. Siinä yritetään kumota
Islamilaisen valtion argumentit. Tiivistelmässä on lueteltu
asioita, jotka heidän mukaansa ovat islamin mukaisia mutta
Islamilaisen valtion ideologian ja käytäntöjen vastaisia.
En lähde tässä
kumoamaan väitteitä vaan kehotan lukemaan Robert
Spencerin vastineen avoimelle kirjeelle. Poimin tiivistelmästä
ainoastaan kolme väitettä:
”Islam kieltää
viattomien surmaamisen.”
Kyllä kieltää,
mutta ketkä ovat niitä viattomia? Islamilaisen valtion jihadistit
eivät usko tappavansa viattomia.
”Islam kieltää
pakkokäännyttämisen.”
Tämä on totta
mutta ei-muslimien kohteluun liittyvien sääntöjen tarkoituksena on
tehdä heidän elämänsä kurjaksi, jotta he kääntyisivät
islamiin. Näin pakottamisen ja vapaaehtoisuuden välinen raja
hämärtyy.
”Islam kieltää
orjuuden. Se kumottiin yleismaailmallisella konsensuksella.”
Tämä ei ole totta.
Orjuutta harjoitetaan laajalti Pohjois-Afrikassa ja Saudi-Arabiassa
ja muualla siksi, koska islam siunaa sen.
Spencerin mukaan on
epätodennäköistä, että avoin kirje onnistuu kääntämään
kenenkään päätä. Lisäksi kirjeen allekirjoittaneiden joukossa
on henkilöitä, jotka kannattavat kalifaattia (mutta eivät
Islamilaisen valtion kalifia), sharia-lakia ja sen
Hudud-rangaistuksia
kuten käsien amputointia varkailta tai kivityksiä aviorikoksesta.
On siis erittäin
epätodennäköistä, että Islamilaisen valtion edustama islam
pystyttäisiin kumoamaan islamilaisilla argumenteilla. Sen sijaan
länsimaisen liberaalin usko oikeaan islamiin rauhan uskontona ja
Islamilaisen valtion edustamaan väärään islamiin voi toki
vahvistua.
Rissasen ja
Sakaranahon lääkkeet
Palataan takaisin
Helsingin Sanomien artikkeliin. Rissanen ja Sakaranaho viittavat
tuntemattomaksi jäävään brittiläiseen tutkimukseen, jonka mukaan
radikalisoitumiseen näyttää johtavan kolme tekijää: alhainen
sosioekonominen asema, poliittisten vaikutusmahdollisuuksien
vähäisyys ja puutteellinen uskonnon tuntemus.
Kirjoittajat ottavat
nämä väitteet totena ja toteavat:
”Suomessa
koulujen antama islamin opetus lisää oppilaiden uskonnon tuntemusta
ja tukee muslimioppilaiden identiteetin rakentumista. Samalla se
tarjoaa yhden väylän yhteiskuntaan kotoutumiselle.”
”Yhteiskunnan tarjoama islamin opetus saa oppilaat tuntemaan, että heillä on oikeus tuoda uskonnollinen identiteettinsä myös kouluun. Islamin opettajat pyrkivät tukemaan oppilaiden käsitystä siitä, että on mahdollista sitoutua yhtä aikaa sekä kansalaisuuteen että islamiin – hyvä muslimi on myös hyvä kansalainen.”
”Yhteiskunnan tarjoama islamin opetus saa oppilaat tuntemaan, että heillä on oikeus tuoda uskonnollinen identiteettinsä myös kouluun. Islamin opettajat pyrkivät tukemaan oppilaiden käsitystä siitä, että on mahdollista sitoutua yhtä aikaa sekä kansalaisuuteen että islamiin – hyvä muslimi on myös hyvä kansalainen.”
Kuulostaa kauniilta
sanahelinältä. Siinä ei mainita sanallakaan, miten radikaalien
väärä islam kumotaan. Muslimien keskimääräistä huonompi
sosioekonominen asema on toki totta mutta mikseivät muunuskoiset
samassa sosioekonomisessa asemassa olevat radikalisoidu samalla
tavalla ja liity Islamilaisen valtion kurkunleikkaajiin? (Kyllähän
he saattavat liittyä mutta kääntyvät ensin islamiin).
Poliittisten
vaikutusmahdollisuuksien puute vaikuttaa marxilaiselta löpinältä,
jolle ei kannata panna suurta painoa. Britanniassa on useita
politiikassa menestyneitä muslimeja, jotka ovat nousseet jopa
ministeriksi
ja parlamentin ylähuoneen
jäseneksi.
Yllä oleva sitaatti
onkin vetoomus valtiollisen islamin opetuksen puolesta eli artikkelin
kirjoittajat tuntuvat olettavan, että islamin opetus kouluissa
parantaa muslimioppilaiden uskonnon tuntemusta ja näin vähentää
radikalisoitumista. Näin sanotaan maassa, josta on lähtenyt
Syyriaan taistelemaan eniten ihmisiä muslimien määrään
suhteutettuna.
Radikalisoitumisen estämiskeinojen sijasta
kirjoittajat kuvaavat monisanaisesti nuorten muslimien vaikeuksia
sopeutua länsimaiseen yhteiskuntaa ja tekijöitä, jotka lisäävät
radikalisoitumisen todennäköisyyttä. Valitettavasti kirjoittajat
sortuvat perinteisiin monikulttuuriklisheisiin:
”Islamin
kielteinen julkisuuskuva raskauttaa musliminuorten elämää. Nuoret
joutuvat rakentamaan identiteettiään tilanteessa, jossa heidän
perheidensä uskonnollinen tausta on jatkuvan hyökkäyksen
kohteena.”
Näin
musliminuorista tehdään uhreja, jotka eivät ole vastuussa
päätöksistään. Lisäksi kielteisen julkisuuskuvan syyt jäävät
kertomatta. Lukijan annetaan näin ymmärtää, että islamilla itsellään
ei ole mitään tekemistä kielteisen julkisuuskuvan kanssa.
Suomalaisia moititaan kielteisestä asenteesta islamiin:
”Aihetta huoleen
antavat myös tutkimukset, joiden mukaan suomalaisten asenteet
muslimeita kohtaan ovat Euroopan kielteisimpiä. Tämä kertautuu
myös koulussa. Muslimioppilailla saattaa olla jatkuva tarve
puolustaa islamia ja muslimina oloa.”
”Pahimmillaan
tarve puolustaa omaa perinnettä voi johtaa fundamentalistisiin
reaktioihin.”
Näin on kätevästi
saatu vääräuskoinen suomalainen syylliseksi musliminuorten
radikalisoitumiseen. Kirjoittajat jatkavat:
”Jotta tämä
kehityskulku saadaan katkeamaan, eri taustoista tuleville ja eri
uskontoja edustaville nuorille on tarjottava kokemuksia siitä, että
he ovat suomalaisen yhteiskunnan täysivaltaisia jäseniä. Nuorten
syrjäytymistä on pyrittävä kaikin keinoin estämään tukemalla
koulunkäyntiä ja työelämään pääsyä.”
Lääkkeeksi
tarjotaan sitä samaa vanhaa eli lisää rahaa kotouttamiseen.
Helsingin
Sanomien artikkelin kommenttiosastossa Rissanen ja Sakaranaho
saavat joiltakin kirjoittajilta melko tyrmäävän vastaanoton.
Nimimerkki Voi vee kirjoittaa:
”Kuten
historiallisista islamin omista lähteistä tiedämme, profeetta mm.
ohjeisti raiskaamaan oikein niin avioliitossa kuin
sotatilanteissakin. Samoin kaulojen katkaisun perinne juontaa
juurensa profeetan omista toimista: katkaisuttihan hän kokonaisen
heimon kaulat ja hävitti heidät sukupuuttoon. Täsmälleen samoin
toimii mm. Isis nyt. Profeetta myös käski tappaa jokaisen, joka
luopuu islamin uskostaan. Kokonaan oma lukunsa on profeetan
lapsimorsian Aisha, jonka vuoksi tuhansia muslimityttöjä naitetaan
vanhoille miehille heidän vanhuudenpäiviensä ratoksi.”
”Kun tuota yllä olevaa hyvin vajaata listaa silmäilee, niin kyllä islamin huononjulkisuuskuvan takana on islam itse. Kun kerran suomalaiset suhtautuvat islamiin kielteisemmin kuin muiden maiden kansalaiset, niin kyllä se minun mielestäni kertoo meidän hyvästä lukutaidostamme ja luetun ymmärtämisestämme.”
”Kun tuota yllä olevaa hyvin vajaata listaa silmäilee, niin kyllä islamin huononjulkisuuskuvan takana on islam itse. Kun kerran suomalaiset suhtautuvat islamiin kielteisemmin kuin muiden maiden kansalaiset, niin kyllä se minun mielestäni kertoo meidän hyvästä lukutaidostamme ja luetun ymmärtämisestämme.”
Helsingin Sanomien
sensuurilinja on löystynyt sitten viime näkemän tai
moderaattorilla on ollut muita kiireitä.
Kun puhutaan
”huonosta julkisuuskuvasta”, annetaan ymmärtää, että
julkisuuskuvaa voisi jotenkin parantaa esimerkiksi kertomalla
länsimaisille vääräuskoisille oikeasta islamista tai
harjoittamalla uskontojen välistä dialogia. Näitä molempia
tehdään koko ajan mutta propagandan teho heikkenee, koska se ei
parhaimmillaankaan kykene hälventämään kuvia islamin nimissä
harjoitetusta barbarismista.
Koska tämä
barbarismi on suurelta osin islamin perustaja profeetta Muhammadin
toimien jäljittelyä, julkisuuskuvan kiillottajilla on jyrkkä
ylämäki kiivettävänään.
Islamilaisen valtion
värvääjät eivät ole mitään idiootteja. Sitä mukaa, kun
länsimainen sosiaalivaltio keksii keinoja estää
radikalisoitumista, värvääjät keksivät uusia ja
sofistikoituneempia tapoja saada uusia taistelijoita riveihinsä.
Kovin paljon ei islamista kannattaisi valehdella, koska islamin
todelliset opetukset tunteva osaa tunnistaa valheet ja puolitotuudet
ja osoittaa ne käyttämällä Koraania ja profeetan esimerkkiä
hyväkseen. Kaunisteltu kuva islamista uppoaa ehkä länsimaisiin
aatteellisesti sitoutuneisiin monikulttuurin kannattajiin mutta ei
välttämättä enää muihin.
Tuohon hyvää kirjoitukseesi voisi lisätä sen, että melko lailla maallistuneissa länsimaissa on ihmisillä myös suhteellisen puutteellinen tuntemus omasta, eli kristinuskosta. Ja siitä huolimatta täällä ei harrasteta päitten katkomista ja joukkoteloituksia.
VastaaPoistaJa se tuli vielä mieleen, että mahtaakohan se Ed Husain kaivata vanhan islamin sijasta vanhoja aikoja noin yleensä? Eli niitä aikoja, jolloin arabimaat elivät arabisosialististen diktaattorien vallan alla? Kuri oli kieltämättä kova, mutta ihmisillä taisi silloin olla kuitenkin parempi olla. Eikä islam ollut silloin se dominoiva tekijä.
1978
http://whatthefocus.files.wordpress.com/2011/07/cairo-uni-classes-02.jpg
2004
http://whatthefocus.files.wordpress.com/2011/07/cairo-uni-classes-04.jpg
Kun Lars Hedegaard arvosteli Ahmed Akkaria, joka irtisanoutui islamismista, muttei islamista, hän korosti, että islam itsessään on radikaali ja poliittinen uskonto. On ymmärrettävää, etteivät poliitikot, länsimaiset asiantuntijat ja viisastelijat halua nähdä islamin ja islamismin yhtäläisyyttä, sillä silloinhan koko valtiojohdettu propaganda monikulttuurista ja kansanvaihdosta, toisi päivänvaloon heidän hullunhyvän maahanmuuttopolitiikkansa seuraukset. Sillä islamismiahan eli islamia ovat nämä Akkarin esittämät julkisten tukien huijaukset, muslimikoulujen tutkintoväärennökset, yhteistyö terroriorganisaatioiden kanssa, muslimiasuinaluieden oma rinnakkainen oikeuskäytäntö jne.
VastaaPoistaMillä asiantuntijuudella suomalaiset uskontotieteilijät puhuvat islamin opetuksen lisäämisen vähentävän muka radikalisoitumista!
Yrjö:
VastaaPoista"Ja se tuli vielä mieleen, että mahtaakohan se Ed Husain kaivata vanhan islamin sijasta vanhoja aikoja noin yleensä? Eli niitä aikoja, jolloin arabimaat elivät arabisosialististen diktaattorien vallan alla? Kuri oli kieltämättä kova, mutta ihmisillä taisi silloin olla kuitenkin parempi olla. Eikä islam ollut silloin se dominoiva tekijä."
Husainin isoisän islam oli leppoisampaa suufilaisuutta, jossa poliittinen puoli oli sivuroolissa.
Husain muuten on syntynyt Britanniassa ja on taustaltaan bangladeshilainen.
Ed Husain
Arabisosialistidiktaattoreja edelsi monarkkien aikakausi. Egyptissäkin elämä luultavasti oli leppoisampaa kuningas Faroukin hallintokaudella kuin esim. vuodesta 1956 hallinneen Nasserin aikana. Ainakaan monarkit eivät sotineet niin paljon.
List of monarchs of the Muhammad Ali Dynasty
Näistä monarkeista on enää jäljellä Jordanian kuningas sekä tietysti öljymaiden emiirit ja kuninkaat. Muut korvautuivat arabisosialisti- tai sotilasdiktaattoreilla.
"Kun Lars Hedegaard arvosteli Ahmed Akkaria, joka irtisanoutui islamismista, muttei islamista, hän korosti, että islam itsessään on radikaali ja poliittinen uskonto."
VastaaPoistaKaikki eivät ole niin rohkeita, että uskaltaisivat avoimesti irtisanoutua islamista kokonaisuudessan. He irtisanoutuvat islamismista eli islamin poliittisista tavoitteista, vaikka tämä ei välttämättä olisikaan älyllisesti täysin rehellistä. Islam on kuitenkin sekä uskonto että sivilisaatio eikä omista juuristaan ole kiva täysin irtautua.
Uskosta luopumisen hintana on usein se, että yhteydet sukulaisiin katkeavat. Tämä on monelle kova paikka.
"Sala-apostaasi" eli pysyminen ulkoisesti muslimina mutta sisäisesti piittaamattomana sen määräyksistä on kaikkein helpoin ja yleisin tapa irtautua islamista.
Samaa olen ihmetellyt Hesarin moderaattoreista. Levikki pienennyt jo epätoivon asteelle vai jopa uusi sukupolvi töissä?
VastaaPoistaNimim. Uscha
Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on tuhottava.
Asiaan vähemmän perehtyneille kerrottakoon, että Karthago tässä yhteydessä on symboli, joka ei viitaa Hesariin, vaan laajemmin artikkelissa käsiteltyyn kokonaisuuteen.
"Muuten olen sitä mieltä, että Karthago on tuhottava.
VastaaPoistaAsiaan vähemmän perehtyneille kerrottakoon, että Karthago tässä yhteydessä on symboli, joka ei viitaa Hesariin, vaan laajemmin artikkelissa käsiteltyyn kokonaisuuteen."
Jos Karthago kuitenkin nyt rinnastettaisiin Hesariin, niin vastapäivään Saarikoskea lainaten toteaisin: "Soisin Hesarin kyllä tuhoutuvan."
Kuukausiliitteen tärkein juttu käsitteli "espoolaisnuoria", jotka olivat lähteneet yllättäen Pyhään Sotaan Syyriaan. Juttu oli järkyttävän pitkä ja jos sen piti analysoida syitä, miksi poijat lähtivät Pyhään Sotaan, niin on todettava, että metsään meni. Tietenkin valtavan suuret kuvat suomen johtavavassa sanomalehdessä uskonsotureista takaavat sen, että lisää sotureita saadaan masinoitua Kalifaattia tavoittelevaan hihhuliporukkaan. Harva meistä tylsistä ja tavallisista veronmaksajista saa naamansa koko sivun leveydeltä johtavaan sanomalehteen.
Monikultturismin auvoa tungettiin Kuukausiliitteessä oikein toden teolla lukijan kurkkuun, kun Pyhä Sota-juttua seurasi kuvakollaasi "uusista suomalaisista". Jokainen kuvassa oleva "uusi suomalainen" oli maahanmuuttajataustainen.
Valitettavasti tällainen Hesarin harjoittama vakuuttelu ja suunnaton paatos maahanmuuttajien suomalaisuudesta saa aikaan ajattelevassa kansalaisessa vastareaktion. Jos maahanmuuttajat ja heidän jälkeläisensä ovat "suomalaisia", niin miksi IHMEESSÄ sitä pitää vakuuttaa niin kovasti??
Ehkä kuitenkin tilanne ja totuus on sittenkin päinvastainen?
Minäkin, muuten, olen sitä mieltä, että Karthago valmistelee omaa tuhoaan.
VastaaPoistaRissasen ja Sakaranahon opeilla aidon safkalaisen kommunismin tuputus Suomen kouluissa olisi säästänyt meidät Tuomiojalta ja Heikki Harmalta, mutta Otto-Villejä olisi varmaan moninkertainen määrä.