torstaina, tammikuuta 02, 2014

Päiväkoti ilman sukupuolirooleja


Kirjoitin reilu kaksi vuotta sitten ruotsalaisesta Egalia-päiväkodista ja siitä, kuinka siellä sukupuolirooleja sekoitetaan. Mtv3:n uutiset kertoo tänään, että sama päiväkotilasten indoktrinaatio on saapunut tänne lahden takaa.

Tonttulan taikaa

Etelä-Haagassa sijaitsevassa päiväkoti Tonttulassa riittää vipinää. Vuosi sitten asiat eivät kuitenkaan olleet yhtä hyvällä mallilla. Päiväkodin johtaja Marjo Virtanen kertoo:

”Ehkä ajateltiin, että tytöt leikkivät nukeilla ja pienemmässä tilassa ja pojille sallitaan menevämpää toimintaa esimerkiksi puihin kiipeilyä.”

Nimenomaan Virtanen on ollut taustavaikuttajana hankkeessa, jossa sukupuolirooleja on kannustettu tietoisesti rikkomaan.

”Sukupuolisensitiiviseen” kasvatukseen kannustava hanke on avannut kasvattajien silmät. Kasvatuksen tarkastelu videolta oli Tonttulan lastentarhanopettaja Maija-Liisa Rantalaisen mielestä kaikkein karuinta:

”Pojat päästettiin pälkähästä eli heidän ei tarvinnut siivota eikä korjata tavaroita ja tytöt keräsivät kaiken, sellaisenkin, mitä he eivät olleet tekemässäkään.”

Lasten vanhemmat ovat heränneet asettamaan kyseenalaiseksi omia ajatuksiaan. Rantalainen jatkaa:

”Lapsilla on ollut myös sellaisia ajatuksia, että äidit tekevät vain tiettyjä asioita ja isät tiettyjä. "Voiko äitikin ajaa autoa?" on ollut yksi hämmästynyt kysymys, mihin sitten vanhemmat ovat heränneet miettimään sitä, että näinkö meillä ajatellaan.”

Jutun mukaan yksittäisiä vanhempia lukuun ottamatta hanke on saanut osakseen kiitosta. Siinä erikseen pojille tai tytöille suunnatut leikit on asetettu kyseenalaiseksi. Myös arjen värimaailma on uudistettu eikä sininen enää ole varattu pojille eikä punainen tytöille.

Postmodernia kasvatusta

Eikä siinä vielä kaikki. Alan professori nimeltään Kristiina Brunila toivoo, että sukupuolisensitiiviseen arkeen siirryttäisiin kaikkialla Suomen ”kasvatuslaitoksissa”:

”Mielestäni hankkeista pitäisi siirtyä siihen, että se tasa-arvo elää päiväkodeissa ja kouluissa – sellaisena päivänselvänä toiminnan lähtökohtana, mitä se ei edelleenkään vielä ole.”

Brunilan englanninkielisellä esittelysivulla kerrotaan hänen taustastaan. Hän työskentelee Kasvatustieteen laitoksella tutkijana Kulttuurisen ja feministisen kasvatustutkimuksen ryhmässä (KUFE). Hänen tutkimuskohteistaan ja luentoaiheistaan löytyy mm. seuraavia:

  • Agency, Societal differences and Power
  • Social Justice and Equality in Education and in Working life
  • Theoretizations of Michel Foucault, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Judith Butler and Gayatri Chakravorty Spivak
  • Discursive, deconstructive and genealogical analysis.
Nämä kohdat kertovat, että Brunilan tutkimuksen teoreettinen pohja lepää postmodernin filosofian varassa. Tältä pohjalta hänen pyrkimyksensä indoktrinoida päiväkotilapset pois perinteisistä sukupuolirooleista ovat ymmärrettäviä.

Sinun lapsesi eivät ole sinun

Kristiina Halkola lauloi vuonna 1969 laulun ”Sinun lapsesi eivät ole sinun”. Laulun sanoma voidaan ymmärtää monella tavalla. Halkola oli taistolainen, eli itse ymmärrän sanoman tätä taustaa vasten.

Nykypäivänä useimmissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä ja jättävät suuren osan lasten kasvatuksesta päiväkotien vastuulle. Taloudellisesti näin on pakko tehdä, koska muuten asuntolaina jäisi luultavasti maksamatta ja elintaso heikommaksi.

Tämän ilmiön taustalla on tietoisesti harjoitettu politiikka. Vanhemmat lukijat muistavat vielä ajan, jolloin lapsista sai verovähennyksen eikä päivähoito ollut itsestään selvä vaihtoehto. Nykyisin lasten vienti päiväkotiin kannattaa taloudellisesti, koska vanhemmat eivät joudu maksamaan päivähoidon todellista kustannusta, joka on noin viisinkertainen korkeimpaan päivähoitomaksuun verrattuna.

Valtio subventoi lasten päivähoitoa suurelta osin ideologisista syistä. Näin edistetään naisten työssäkäyntiä ja kannustetaan naisia siirtymään lapsen syntymän jälkeen työelämään mahdollisimman pian sen sijaan, että he jäisivät kotiin hoitamaan lapsia.

Tutkija Kristiina Brunilan ja päiväkodin johtaja Marjo Virtasen kaltaiset pyrkivät käyttämään tätä asiaintilaa hyväkseen ja tuomaan päiväkoteihin ideologista agendaa eli muokkaamaan lasten asenteita vanhemmilta lupaa kysymättä. Kun valtio on ottanut vastuun lasten päivähoidosta, se myös päättää, millaisia asenteita ja arvoja heihin iskostetaan. Kun lapsia kasvataan Jacques Derridan ja Michel Foucaultin kaltaisten filosofien ajatusten pohjalta, voi olla varma, että kaikki perinteinen hylätään ja tehdään juuri, kuten Haagassa tai ruotsalaisessa Egalia-päiväkodissa on tehty. Äärivasemmistolaiset telaketjufeministit päättävät, että lapsesi eivät saa oppia miehen ja naisen rooleja, eli sinun lapsesi eivät ole sinun.

9 kommenttia:

  1. ”"Voiko äitikin ajaa autoa?" on ollut yksi hämmästynyt kysymys, mihin sitten vanhemmat ovat heränneet miettimään sitä, että näinkö meillä ajatellaan.””

    Tuo valehteluhan ei ole voimalaji vaan tekniikkalaji, ja jos lapinlisää meinaa juttuihin laittaa, niin silloin se pitää tehdä taidolla. Tämä kyseinen juttu pelittäisi ehkä Saudi-Arabiassa.

    VastaaPoista
  2. Naapurin lapset käyvät yksityistä päiväkotia, jonka kustannus lasta kohti on noin 25-30% kunnan omistamien päiväkotien kustannuksista kunnalle. Ja siellä vanhemmat saavat päättää, mitä ideologiaa lapsille opetetaan.

    Suosittelen näkemään hiukan vaivaa ja valitsemaan yksityisen päiväkodin, jos ajatus valtion harjoittamasta indoktrinaatiosta hirvittää. Minua ainakin hirvittää.

    VastaaPoista
  3. Meidän lapsemme eivät ole teidän.

    Kahdeksan vuotta, ja lapset oppivat sukupuoliroolinsa aivan itsestään, Luonto ajaa tikanpojan puuhun. Koska biologia.

    Poikkeuksena sitten ruukinmatruunan kaltaiset poikkeusyksilöt, jotka tekevät mitä heitä itseään lystäävät, sillä he eivät voi sietää itseään tyhmempiä auktoriteetteja. Mukaanlukien päiväkotitädit.

    VastaaPoista
  4. http://yaqiin.net/fi/taide/runous/157-sinun-lapsesi-eivaet-ole-sinun

    Tässä siis alkuperäinen

    VastaaPoista
  5. Väitän, että asia ei niin, että nyt käyttävät hyväkseen valtion päiväkoteja.

    Väitän että päiväkodit vuosi vuodelta etenevät suuressa kulttuurimarxilaisessa suunnitelmassa ja 1970 -luvulla ei voinut vielä tehdä ihan kaikkea vaan kaikki tehdään kavalasti ja pikkuhiljaa.

    Näin uhri ei huomaa, kun häntä käärme pikkuhiljaa myrkyttää.

    VastaaPoista
  6. Tuo "Voiko äitikin ajaa autoa?"-nosto kyllä kalahti kuin lätkämaila paljaille nilkoille. Voisiko kyseessä olla ihan vain yksittäistapaus? Kenties napero on sellaisesta perheestä, jossa äiti ei syystä tai toisesta aja autoa. Miksi tällainen pitää nostaa esille? Lasten suusta nyt yleensäkin tulee aika harkitsemattomia kysymyksiä, joilla ei ole juurikaan mitään tekemistä taaperon maailmankatsomuksen kanssa.

    En kannata sukupuoliroolien tuputtamista, mutta en kyllä niiden tietoista rikkomistakaan.

    VastaaPoista
  7. Yksi päiväkotipaikka maksaa vuodessa saman kuin äidin vuosipalkka. Yksi äiti hoitaa vuodessa kolme lasta kotona. Päiväkodit tulisi ajaa alas, ja antaa äitien hoitaa asia, jonka he osaavat parhaiten.

    VastaaPoista
  8. Just joo.

    Ja naiset pois työelämästä, nyrkin ja hellan väliin. Kinder, Kirche und Küche. Sitä kai tarkoitit?

    PS: Perhepäivähoitokin on keksitty, Sitä voi jatkaa edelleen kotikouluna kun lapset tulevat kouluikään.

    VastaaPoista
  9. Tarkoituksenani ei ollut ottaa kantaa päivähoidon puolesta tai sitä vastaan vaan todeta, että nykyjärjestelmä subventoi päivähoitoa voimakkaasti.

    Jos perhe joutuisi maksamaan päivähoidosta täyden hinnan, valinnat voisivat luultavasti olla toisenlaisia. Perhepäivähoito olisi varmasti suositumpi vaihtoehto kuin päiväkoti.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.