Kokoomusnuoret esittivät tavoiteohjelmassaan,
että laki kiihotuksesta kansanryhmää vastaan kumottaisiin.
Perussuomalaisten kansanedustaja Jussi Halla-aho teki ilmeisesti
tämän inspiroimana kaksi
lakialoitetta, joissa ehdotetaan kiihottamispykälän ja
uskonrauhan rikkomista koskevan pykälän uudelleenmuotoilua.
Vaikka Halla-ahon ehdotuksilla ei käytännössä ole läpimenon
mahdollisuuksia, ne kuitenkin nostavat nämä asiat julkiseen
keskusteluun myös valtamediassa, jossa kiihottamispykälän yhä
jatkuvaa väärinkäyttöä ei ole käsitelty juuri lainkaan. Tosin
valtamedian tapa keskustella ei yllä älyllisesti kovin korkeisiin
sfääreihin, vaan pyrkimyksenä tuntuu olevan ampua aloitteet alas
pohtimatta lainkaan niiden perusteluja.
Miksi laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on huono
Tässäkin blogissa on esitetty osittain samoja perusteluja, joita
Halla-aho aloitteidensa tueksi esittää. Kiihottamispykälän
epämääräisyys mahdollistaa mielivallan oikeudenkäytössä eikä
kansalainen voi tietää, milloin hän astuu lain väärälle
puolelle. Käytäntö on myös osoittanut, että
kiihotusoikeudenkäynnissä syytetyn on melkein mahdotonta puolustaa
itseään.
Halla-aho tietää itse oman kokemuksensa perusteella, että lakia
on käytetty nimenomaan hänen kohdallaan poliittisena lyömäaseena.
Vihreät naiset tekivät ilmiannon yhdestä hänen kirjoituksestaan,
mutta apulaisvaltakunnansyyttäjä Mika Illmanin johdolla esitutkinta
kohdistettiin koko hänen tuotantoonsa. Tällainen toiminta ei kovin
hyvin sovellu länsimaiseen demokratiaan.
En tässä lähde kumoamaan Halla-ahon perusteluja vaan esitän
niitä lisää. Perustuslain yksi tarkoitus on suojella yksittäisiä
kansalaisia valtion mielivallalta takaamalla kansalaiselle
sananvapauden kaltaisia perusoikeuksia. Laki kiihottamisesta
kansanryhmää vastaan ja erityisesti sen tiukka illmanistinen
tulkinta loukkaa näitä oikeuksia törkeästi.
Laille kiihottamisesta kansanryhmää vastaan voidaan toki löytää
ihan oikeitakin perusteluita. Sen avulla pyritään suojelemaan
vähemmistöjä heitä vastaan kohdistuvalta kiihotukselta.
Halla-ahon aloitteessa tämä kiihotus pyritään määrittelemään
selkeästi toisin kuin sen nykyisessä sanamuodossa, joka on
suorastaan tehty Mika Illmanin kaltaisille henkilöille.
Yksilö on kuitenkin valtion edessä kaikkein suojattomin, paljon
suojattomampi kuin ne abstraktit kansanryhmät, joita lailla pyritään
suojelemaan. Laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan suojelee
kollektiivia ja antaa sille suuremmat oikeudet kuin lainkäytön
kohteeksi joutuvalle yksilölle.
Vaikka hyväksyisi periaatteessa kansanryhmien suojelun
enemmistöltä, kannattaa miettiä, tehoaako laki todellisuudessa vai
herättääkö se pelkästään vihaa ja kiukkua vallanpitäjiä
kohtaan. Onko pienempi paha sallia kovakin kielenkäyttö kuin antaa
valtion säännellä sananvapautta? Mika Illman todistaa selkeästi,
mitä ongelmia valtion harjoittamaan sananvapauden sääntelyyn
sisältyy. Yksittäiset ihmiset joutuvat julkisesti häväistyiksi,
kun apulaisvaltakunnansyyttäjä poimii heidän kaikkein
epäonnistuneimman blogikirjoituksensa ja ottaa sieltä pari lausetta
syyteen tueksi. Tavalliselle ihmiselle itse oikeusprosessi on
rangaistus, ei siitä langetettu sakkotuomio sinänsä.
Olen itse tässä blogissa ottanut esimerkkejä vastaavista
laeista muualtakin kuten Kanadasta,
jossa laki on jos mahdollista vieläkin epämääräisempi ja
ongelmallisempi erityisesti varsinaisen oikeusjärjestelmän
ulkopuolella toimivien ihmisoikeuskomissioiden takia. Kanadassa
ihmisoikeuslain
vihapuhepykälä kumottiin, kun sen väärinkäyttötapaukset
saivat paljon julkisuutta. Kanadan oma Illman eli Richard
Warman yritti vastustaa pykälän poistoa sanomalla, että
melkein kaikissa läntisissä demokratioissa on vastaava pykälä.
Warmanin yritys kuitenkin epäonnistui.
Ihmisoikeudet
Laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on kuitenkin vain osa
varsinaista ongelmaa, eli ihmisoikeuksia ja niiden laajentamista
kollektiivisiin ihmisryhmiin. Tämä taas perustuu vasemmistolaiseen
käsitykseen tasa-arvosta, jossa valtion pitää tukea heikommassa
asemassa olevia ryhmiä tarvittaessa jopa vahvemmassa asemassa
olevien ryhmien oikeuksista tinkimällä.
Kun valtio lähtee toteuttamaan ”todellista tasa-arvoa”,
jollekin tehdään aina väkivaltaa. Joko rahat otetaan pois, työ-
tai opiskelupaikka menee positiivisen syrjinnän nimissä vähemmistön
edustajalle tai kiihotuslain tapauksessa yksilö saa kärsiä, kun
valtio puolustaa abstraktin ryhmän oikeuksia. Yksilön sananvapaus
on vasemmistolaisen tasa-arvokäsityksen mukaan pienempi oikeushyvä
kuin vähemmistöryhmän oikeus olla kuulematta loukkaavaa
vihapuhetta.
Ihmisoikeuksienkin alkuperäinen tarkoitus lienee ollut puolustaa
yksilöä valtiota vastaan ja taata valtion virallista ideologiaa
vastustaville oikeus elää ilman vainoa. Nykyisin niillä
perustellaan monia muitakin asioita ja vainotaan yksilöitä, jotka
vastustavat valtion virallista ideologiaa.
Ihmisoikeuksista tekee ongelmallisen myös se, että ne ovat
demokraattisen lainsäädännön ulkopuolella. Kun ihmisoikeudet
kirjataan täydellisinä lakiin, ne kasvattavat oikeusjärjestelmän
ja ihmisoikeuksiin erikoistuneiden oikeusoppineiden eli ns.
”ihmisoikeuspapiston” valtaa suhteessa kansalaisiin ja
poliittiseen järjestelmään.
Ne estävät valtiota toimimasta kansalaisten edun mukaisesti
esimerkiksi vaikeuttamalla haitallisen maahanmuuton ja sen
lieveilmiöiden torjuntaa. Ulkomaalaisten rikollisten ja jopa
terroristien karkotus on niiden avulla tehty kalliiksi ja vaikeaksi.
Lopuksi vielä kommentoin Helsingin
Sanomien rimanalitusta. Ulkomaantoimittaja Heikki Aittokoski
väittää:
”Jos kiihotusta kansanryhmää vastaan ei kiellettäisi laissa,
radikaali-islamisti voisi tulla Suomeen ja kehottaa väkivaltaan
kristittyjä vastaan.”
Aittokoski myös menee kiihotuspykälän kovimpaan ytimeen
esittämällä Hitler-kortin muunnelman eli Ruanda-kortin:
”Ruandan kansanmurhassa radiopuheissa kiihotettiin, kehotettiin
tappamaan torakat.”
Näin lapsellisella tasolla Suomen suurimmassa päivälehdessä
liikutaan. Uskookohan Aittokoski tosissaan, että Ruandan kansanmurha olisi jäänyt tapahtumatta, jos Ruandan laissa olisi kielletty kiihottaminen kansanryhmää vastaan?
Kirjoitit ehkä tahattomasti mutta hyvin osuvasti: Käytäntö on myös osoittanut, että kiihotusoikeudenkäynnissä syytetyn on melkein mahdotonta puolustaa itseään.
VastaaPoistaEhkä et huomannut miten osuva tuo sana kiihotusoikeudenkäynti oli! Sillä juuri kiihotusoikeudenkäynnistähän näissä kotimaisissa tapaukissakin on ollut kysymys.
Aamulla Katainen totesi radiouutisissa, että "Sanat ovat tekoja".
VastaaPoistaMiten noin tyhmä mies voi päästä valtaan? Mitä vikaa on demokratiassa, kun idiootti kykenee nousemaan johtajaksi? Ilmeisesti koko kansakunnan johto koostuu nollista, jotka ovat valinneet yhden kaltaisensa keulille.
Halla-ahon lakiehdotuksessa nimenomaan säilytettiin väkivaltaan yllyttämisen ja väkivallan suunnittelun rangaistavuus. Aittokoski valehtelee antamalla ymmärtää, että Halla-ahon lakiehdotus poistaisi väkivaltaan kiihottamisen laista.
VastaaPoistaMinäkin kuuntelin aamulla Kataisen latteuksia ja totesin ties kuinka monennen kerran että on veret seisauttavaa miten tullainen pönttö voi olla tuollaisessa asemassa.
VastaaPoistaEikä hän todellakaan ole ainoa.
Hyvä että sain taas kahvit juotua.
Lekamies kiteytti taas olennaisen erinomaisesti. Kiitokset. Tässä nykyisessä laissa minusta ehkä hurjinta on se, että siinä asiasta tehden kielletään mielipiteen lisäksi selkeästi myös tiedon levittäminen. Tietohan on faktaa. Eli faktoja voidaan käyttää väärin, ts. poliittisesti väärässä mielessä. Tämä mahdollistaa "ei se ehkä sillai sanonut, mutta sillai se ajatteli"-oikeudenkäytön. Jossa kyse ei enää tietenkään ole faktoista (mikä Halla-ahon tuomiossakin suoraan myönnettiin), vaan siitä, kuka ne hyväksyttävät faktat saa määritellä.
VastaaPoistaYrjöperskeles: " Eli faktoja voidaan käyttää väärin, ts. poliittisesti väärässä mielessä. Tämä mahdollistaa "ei se ehkä sillai sanonut, mutta sillai se ajatteli"-oikeudenkäytön. Jossa kyse ei enää tietenkään ole faktoista (mikä Halla-ahon tuomiossakin suoraan myönnettiin), vaan siitä, kuka ne hyväksyttävät faktat saa määritellä."
VastaaPoistaKellepä ei tuosta tulisi mieleen termi "ajatusrikos", joka ei todellakaan saa kuulua suomalaiseen lainkäytäntöön.
Minusta Halla-ahon lakiehdotukset selventäisivät kyseisten lakien tulkintaa ja siten parantaisivat kansalaisten oikeusturvaa. Lain epäselvä määrittely antaa yksittäiselle tuomarille liikaa valtaa ja siten mahdollistaa epätasa-arvoisen tuomiokäytännön.
Eihän Halla-aho vastakaikua useimmista puolueista varmaan saa, mutta yrittää pitää silti.
Kohta varmaan joku ehdottaa, että vihapuheen laistapoistamisen ehdottaminen tulisi olla laitonta...
VastaaPoistaEn sinänsä kannata panettelua tai tappouhkauksia, mutta joku järki käteen pitäisi saada. Lain tulkinnan pitäisi olla systemaattista, eikä sellaista, että vain epäoikeassa olevat poliittiset yksilöt otetaan syytöksen. Vieläkin ihmettelen, miten Halla-aho sai syytteen parodiatekstisään, kun alkuperäistä kirjoittajaa ei ole syytetty.
Kaikenkaikkiaanhan kyse ei tässä ole siitä, mikä asetetaan sallituksi tai laittomaksi, vaan siitä, miten noita rajoja tulkitaan, keiden kohdalla asiat otetaan tarkasteluun ja miten tasapuolisesti tuomioita samoista laittomuuksista jaetaan.
HS on vielä siinäkin epärehellinen, että se antaa ymmärtää kiihotuslain olevan suunnattu ensisijaisesti ääri-islamisteja vastaan, vaikka todellisuudessa se on suunnattu tavallisia suomalaisia vastaan. Käytäntö on osoittanut, että HS ei piittaa ääri-islamisteista, olipa kyse Suomessa asuvista, Suomeen muuttavista tai niistä, jotka käyvät Suomessa saarnaamassa.
VastaaPoistaHallis oli itse sanonut, että hän oli ennen eduskunnan kesälomia valmistellut esityksensä, ja kesälomien jälkeen tuonut sen eduskuntaan.
VastaaPoista