Bloggaaja ja libertaristi Markus
Janssonista tuli viimeisin Mika Illmanin sananvapauden vastaisen
ristiretken uhri. Tuntemattomaksi jäänyt henkilö ilmiantoi
Janssonin tästä
kirjoituksesta. Kyseinen henkilö oli myös kannellut Janssonista
tämän työnantajalle ja Valviraan. Kirjoitus on laadittu
helmikuussa 2011, joten tekstin sisällön ovat jou useimmat
unohtaneet.
Husbybadetin tapahtumat
Itse kirjoitin aikanaan samasta aiheesta otsikolla
”Seikkailukylpylä”.
Joukko vastaanottokeskukseen majoittuneita ”yksin saapuneita
pakolaislapsia” (ensamkommande flyktinbarn, kuten ruotsalainen
byrokraattinen termi kuuluu) oli ahdistellut seksuaalisesti
alaikäisiä lapsia Husbybadetin kylpylässä.
Ensimmäiset tiedot tapahtumista kertoivat, että pakolaislapsoset
olisivat raiskanneet lapsia. Tämä ehdittiin kuitenkin estää,
joten lapsukaisia epäiltiin ainoastaan sukupuolisesta häirinnästä
(sexuellt ofredande).
Tapahtuma olisi jäänyt korkeintaan pikku-uutiseksi
ruotsalaismediassa, ellei joukko ulkoisesti uusnatseja muistuttavia
nuoria miehiä olisi käynyt heittelemässä kananmunia
vastaanottokeskuksen ikkunoihin. Tällöin tunnetusti epärehellinen
ruotsalaismedia sai tilaisuuden tehdä pakolaislapsista uhreja
Husbybadetin tapahtumista huolimatta.
Ilman Illmania nämäkin tapahtumat olisivat vain hämäriä
muistoja, mutta kiitos innokkaan apulaisvaltakunnansyyttäjän ne
nousevat uudestaan nettijulkisuuteen. Tapahtuu ns. Streisand-efekti,
eli sensuuri paradoksaalisesti lisää sen kohteena olevan
kirjoituksen näkyvyyttä. Syyttäjä myös vaatii tekstien
poistamista ”yleisön saatavilta”. Tämäkään ei onnistu, vaan
teksti jää internetiin ikuisiksi ajoiksi.
Janssonin kirjoitus
Itse kirjoitus on selkeästi kirjoitettu kiihtyneessä
mielentilassa ja aggressiiviseen sävyyn, mikä ei ole Janssonille
mitenkään epätavallista. Kirjoituksesta ei käy helposti ilmi,
mikä nimenomainen asia siinä on kiihottamista kansanryhmää
vastaan ja kiihotetaanko ylipäänsä kansanryhmää vastaan vai
pelkästään niitä lasten seksuaaliseen ahdisteluun syyllistyneitä
pakolaislapsia vastaan. Vasta oikeudenkäynnissä selviää, mitkä
lauseet irrotetaan taas asiayhteydestä tuomion perusteeksi.
Jansson kirjoittaa, että islam on pedofiiliuskonto. Kun
muistelee, että eräs tietty kansanedustaja on saanut
vastaavanlaisesta lausumasta tuomion oikeudessa, Janssonin tuomiota
voi pitää läpihuutojuttuna. Useimmat tämän blogin lukijat
tietävät, että islamin profeetta Muhammad meni naimisiin
6-vuotiaan Aishan kanssa ja avioliitto saavutti täyttymyksensä, kun
Aisha oli 9-vuotias. Tämä käy selville islamilaisesta
perimätiedosta. Lisäksi sukupuolista kiinnostusta esimurrosikäisiin
kuvataan termillä pedofilia.
Lauseen ei kuitenkaan tarvitse olla epätosi ollakseen loukkaava
illmanilaisessa mielessä. Islamilaisissa yhteiskunnissa ei
suhtauduta yksiselitteisen kielteisesti lapsivaimoihin vielä
nykyisinkään. Profeetta Muhammad on muslimien esikuva, ja hänen
käytöksensä jäljittely on hyveellistä toimintaa. Suomeen on
kuitenkin muodostunut suurelta osin Illmanin ansiosta oikeuskäytäntö,
jossa näitä asioita ei saa ääneen lausua, koska muslimit voivat
siitä loukkaantua. Jos eivät loukkaannu, joku loukkaantuu heidän
puolestaan.
On kuitenkin todettava, että Janssonin närkästys oli
oikeutettua. Paperinsa hukanneiden ja alaikäisiksi
turvapaikanhakijoiksi ilmoittautuneiden käytös oli törkeää ja
barbaarista. Lasten häpeämätön seksuaalinen ahdistelu herättää
useimmissa ihmisissä inhoa, ja Jansson ei omassa kirjoituksessaan
tätä peitellyt.
Helsingin Sanomien moraaliposeeraus
Sattumalta samoihin aikoihin Janssonin syytteen kanssa
julkistettiin
avoin kirje Britannian pääministeri David Cameronille. Siinä
Helsingin Sanomat, Dagens Nyheter, norjalainen Aftenposten ja
tanskalainen Politiken ilmaisevat huolensa Guardian-sanomalehden
toimittajien kohtelusta. Kirjeessä sanotaan:
”Vapaa media on avoimen keskustelun kannalta elintärkeä.
Keskusteluun kuuluu, että media voi paljastaa tietoja, jotka
saattavat olla hallitusten tai tiedustelutoiminnan näkökulmasta
epämieluisia.”
Kirje
laadittiin sen jälkeen, kun Guardianin toimittaja Glenn Greenwaldin
kumppania David Mirandaa kuulusteltiin useita tunteja Heathrow'n
lentokentällä. Lisäksi brittiviranomaiset kävivät Guardianin
toimituksessa valvomassa, että Edward Snowdenin vuotamia tietoja
sisältävät kovalevyt tuhottiin. Toimenpide tehtiin
terrorisminvastaisen lainsäädännön perusteella.
Suhtautuminen tietovuotaja Edward Snowdeniin on kaksijakoista.
Monet vasemmistolaiset pitävät häntä sankarina, kun hän
paljastaa Yhdysvaltojen sähköisen tiedustelun yksityiskohtia
julkisuuteen. Yhdysvalloissa häntä taas pidetään etenkin
konservatiivien keskuudessa maanpetturina, jonka ansiosta
Yhdysvaltojen viholliset pystyvät jatkossa helpommin suojautumaan
valvonnalta. Lisäksi Snowdenille turvaa antaneet Kiina ja Venäjä
eivät ole tunnettuja avoimuudestaan ja lehdistönvapaudestaan.
Snowdenin tiedot auttavat näitä maita suojautumaan Yhdysvaltojen
tiedustelulta, ja vahingoittavat näin Yhdysvaltojen kansallista
etua.
Snowdenin paljastuksissa ei siis ole kyse yksinomaan
hyväntahtoisesta vuotamisesta, vaan tietojen joutuminen vääriin
käsiin voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa Yhdysvalloille ja sen
liittolaisille. Sitä paitsi kaikki tiesivät jo ennalta, että
turvallisuusvirasto NSA kuuntelee Yhdysvaltojen rajojen yli kulkevaa
tietoliikennettä. Tämä ei ole mikään uutinen eivätkä
yksityiskohdat vakoilun teknisestä toteutuksesta tuo itse asiaan
mitään oleellista uutta.
Hesarin ja muiden vasemmistolehtien vetoomus Guardianin puolesta
osoittaa myös tekopyhyyttä. Missä oli Hesari silloin, kun Jyllands
Posten julkaisu Muhammad-pilakuvansa? Hesari kieltäytyi
julkaisemasta kuvia eikä ole myöhemminkään niitä julkaissut.
Moraalista tukea Jyllands Postenille on jaettu niukasti, ja
ennemminkin on puhuttu ”vastuullisesta sananvapaudesta”. Tämä
ei jostain syystä päde Snowdenin paljastusten kohdalla, jossa
puheelle vastuullisuudesta olisi enemmän perustetta.
Hesari ja sananvapaus
Hesaria ei todellisuudessa kiinnosta sananvapaus lainkaan, vaan se
haluaa esiintyä moraalisesti erinomaisena toimijana ja poseerata
kansainväliselle yleisölle. Mika Illmanin toiminnasta HS:n sivuilla
ei ole sanottu yhtään kriittistä sanaa. Tavallisten ihmisten
sananvapaus on Hesarille yhdentekevää tai jopa vastustamisen
arvoista, koska tavallisten ihmisten nettikirjoitukset eivät ole
”vastuullista journalismia” kuten journalismin periaatteiden
mukaan toimitetut julkaisut.
Lopuksi on hyvä pohtia, miten illmanismilla oikeasti hillitään
netissä raivoavaa vihaa, jota valtamedia mielellään paisuttelee.
Epäilen, että illmanismi on tässä asiassa tehoton työkalu.
Illman itse on pelkkä suvaitsevaiston likaisen työn tekijä, jonka
syytteillä saadaan toisaalta osoitettua nettirasismin olemassaolo ja
toisaalta tarjottua tilaa valtamedian ja itseään suvaitsevaisina
pitävien moraaliposeeraukselle. Janssonin tapauksessa syyte tuli yli
kaksi vuotta kirjoituksen jälkeen, ja syytetahti vaikuttaa ylipäänsä
melko harvalta, kun ajattelee edistyksellisten hehkuttamaa nettivihan
suurta määrää. Todellisuudessa tarkoituksena lienee vain tylyttää
ja kiusata ihmisiä ja näyttää, kenellä tässä maassa on valta.
Markus Janssonkin oli jo käytännössä lopettanut bloggaamisen, kun
tieto syytteestä tuli, eli hänen kannaltaan kyse on pelkästä
kiusanteosta.
tiistaina, elokuuta 27, 2013
keskiviikkona, elokuuta 21, 2013
Ruotsalaisten taliban-feministien hutilaukaus
Ruotsi on feminismin luvattu maa.
Kyseinen ideologia on lyönyt itsensä läpi ylhäältä alaspäin jo
ennen poliittista korrektiutta. Nykyisin miestä, joka ei tunnustaudu
julkisesti feministiksi, pidetään epäilyttävänä.
Ruotsissa on jopa feministinen puolue
Feministiskt Initiativ, jonka perusti entinen Vasemmistopuolueen
puheenjohtaja Gudrun Schyman. Vaaleissa puolueen menestys on jäänyt
vaatimattomaksi, mutta tämä ei hidasta julkisuustemppujen
järjestämistä.
Mistä kaikki alkoi?
Ruotsalaismediassa nousi kohu, kun
raskaana
oleva musliminainen pahoinpideltiin Farstassa eteläisessä
Tukholmassa. Tapahtumaa epäiltiin viharikokseksi, kun poliisin
edustaja Klas Jensgård arveli pahoinpitelyyn syyksi naisen
pukeutumisen huntuun.
Mitään todisteita viharikoksesta ei
naisen sanan lisäksi ilmaantunut. Tästä huolimatta joukko
musliminaisia julkaisi Aftonbladetissa
kirjoituksen, jossa väitettiin musliminaisten joutuvan
verbaalisten ja fyysisten hyökkäysten kohteeksi. Lisäksi
allekirjoittajat haastoivat kaikki ”kanssasiskot” pitämään
päähuivia 19. elokuuta.
Feministinen puolue päätti osallistua
haasteeseen ja niinpä puolueen aktiivit pukeutuivat islamilaiseen
päähuiviin.
Olen usein ihmetellyt feministien
vaikenemista, kun tulee puhe musliminaisen oikeuksista. Onneksi
löytyi sentään yksi musliminaisen oikeus, jota länsimainen
feministi on valmis puolustamaan, eli oikeus pitää hijabia.
Varmuudella voi sanoa, että vastaavaa kohua ei olisi syntynyt, jos
yksittäinen musliminainen olisi pahoinpidelty sen takia, että hän
ei pidä päähuivia.
Otan tähän yhden esimerkin
ruotsalaiseen kohdistuneesta viharikoksesta, jota ei revitellä
valtamediassa ja joka ei anna aihetta julkisuustempuille.
Oskarshamnissa kolme
ulkomaalaistaustaista nuorta miestä pahoinpiteli 23-vuotiaan
ruotsalaistytön. Pojat olivat kysyneet tytöltä, onko tämä
ruotsalainen. Myönteisen vastauksen saatuaan he totesivat:
”Tervetuloa Ruotsiin. Tämä on nyt
meidän maamme, ei sinun.”
Ruotsalaiset feministit vaikenevat
maahanmuuttajataustaisten miesten ruotsalaisnaisiin kohdistamasta
väkivallasta. Sitä ei ole virallisesti olemassa ja ne, jotka
moisesta puhuvat ovat muukalaisvihamielisiä ja Ruotsidemokraattien
sympatiseeraajia.
Kritiikkiä huivitempaukselle
Kaikki naiset eivät suinkaan
innostuneet hijab-tempauksesta. Iranilaistaustainen dokumenttiohjaaja
Nahid Persson Sarvestani sanoi:
”Kyseessä on naisten alistaminen.
Miehet ovat luoneet hijabin naisten kontrollointia varten.”
Hän on närkästynyt Farstassa
pahoinpidellyn naisen synnyttämästä kohusta ja jatkaa:
”Minusta hunnun pitäminen ei ole
normaalia. Olen vihainen, kun vapaaksi väitetty ruotsalainen nainen
pukeutuu huntuun.”
Kun Sarvestanille kerrottiin, että on
olemassa naisia, jotka haluavat pitää huntua, hän vastasi:
”Haluavatko he todella? Vai tahtooko
ympäristö heidän pitävän sitä?”
Sarvestanin iranilainen tausta suojelee
häntä rasismisyytöksiltä. Hijabin käyttöä arvosteleva
kantaruotsalainen ei niiltä Ruotsissa välttyisi. Ruotsalainen media
ei koskaan kirjoittaisi, että huntu
on islamismin lippu tai hunnusta
poliittisena keihäänkärkenä.
Mitä oikeasti tapahtui?
Farstassa mitä ilmeisimmin tapahtui
pahoinpitely. Tekijäksi ei ole paljastunut kantaruotsalainen
kuulapää eikä tekijää ylipäänsä ole saatu kiinni. Ruotsin
radion puheohjelmaan soitti Aliksi itsensä esitellyt
mieshenkilö, joka sanoi asuvansa samalla alueella kuin pahoinpidelty
nainen. Hän myös kertoi oman näkemyksensä tapahtumien kulusta.
Alin mukaan mitään pahoinpitelyä ei
tapahtunut, vaan nainen palasi kotiin liian myöhään eli noin klo
23 aikaan illalla. Naisen aviomies ei tästä pitänyt vaan iski
naisen pään autoa vasten. Naisen pahoinpitelijä oli siis oma
aviomies. Ali myös muistutti, että alueella asuu pelkästään
maahanmuuttajia.
Tietysti Alin puheet voivat olla yhtä
lailla keksittyjä kuin naisen omat väitteet viharikoksesta. Tätä
me emme luultavasti koskaan tiedä. Jos Ali puhuu totta,
hijab-tempaukseen osallistuneet naiset ovat haukkuneet väärää
puuta ja näin munanneet itsensä. Hijab-kampanjasta tulisi tällöin
samanlainen pannukakku kuin Päivi Lipposen aikanaan masinoimasta
pitseriakaustista, jossa tamperelaispitserian tuhopolttoa epäiltiin
aluksi viharikokseksi. Myöhemmin osoittautui, että pitserian
omistajat olivat itse sytyttäneet ravintolan tuleen vakuutusrahojen
toivossa.
Edit: Ylen ruotsinkielinen radiotoimitus on liittynyt mukaan huivihörhöilyyn. Toimituksen mukaan tarkoituksena ei ole ottaa kantaa huivin puolesta tai sitä vastaan. Sen sijaan tavoitteena on
"herättää keskustelua ja kiinnittää huomiota siihen, että rasistisia viharikoksia tapahtuu. Pitämällä huivia toimitus osoittaa solidaarisuutta niitä miehiä ja naisia kohtaan, jotka joutuvat viharikosten kohteeksi uskontonsa tai vaatetuksensa takia ottamatta kantaa siihen, käytetäänkö huivia vapaaehtoisesti vai ei."
Edit: Ylen ruotsinkielinen radiotoimitus on liittynyt mukaan huivihörhöilyyn. Toimituksen mukaan tarkoituksena ei ole ottaa kantaa huivin puolesta tai sitä vastaan. Sen sijaan tavoitteena on
"herättää keskustelua ja kiinnittää huomiota siihen, että rasistisia viharikoksia tapahtuu. Pitämällä huivia toimitus osoittaa solidaarisuutta niitä miehiä ja naisia kohtaan, jotka joutuvat viharikosten kohteeksi uskontonsa tai vaatetuksensa takia ottamatta kantaa siihen, käytetäänkö huivia vapaaehtoisesti vai ei."
torstaina, elokuuta 08, 2013
Islamin nimissä vaan ei sittenkään
Kun islamilainen terrori-isku tapahtuu,
valtamedia ja itseään suvaitsevaisina ja/tai avarakatseisina
pitävät ihmiset kieltäytyvät näkemästä iskun motiivia ja
pyrkivät etsimään sille vaihtoehtoisia selityksiä. Minulle ei ole
vielä selvinnyt, onko ihmetys aitoa vai poliittisen korrektiuden
mukaista käytöstä.
Nidal Hasan
Vuonna 2009 Nidal
Hasan -niminen sotilaspsykiatri surmasi 13 ihmistä ja haavoitti
23:a. Hän avasi tulen täydessä odotushuoneessa ja huusi muslimien
taisteluhuudon: ”Allahu akbar”. Tästä huolimatta hänen tekoaan
ei koskaan luokiteltu terrorismiksi eikä häntä myöskään
syytetty terrorismista sotilastuomioistuimessa vaan 13 murhasta 23
murhayrityksestä.
Kirjoitin Hasanista vajaa neljä vuotta
sitten blogikirjoituksen,
jossa kävin läpi hänen Powerpoint-esitystä vuodelta 2007.
Käsittelin myös artikkelia, jossa käännynnäismuslimi väitti
Nidal Hasanin vääristelleen islamia.
Vaikka Nidal Hasanin teko vaikuttaa
jokaisen järkevän ihmisen mielestä terrorismilta, presidentti
Barack Obaman hallinto on eri mieltä. Yhdysvaltain
puolustusministeriö kutsuu tekoja ”työpaikkaväkivallaksi”.
Iskusta selvinneiden kannalta asialla on merkitystä. Jos kyseessä
olisi terroriteko, iskussa loukkaantuneet sotilaat saisivat
samanlaista korvausta kuin sotatilanteessa haavoittuneet.
Todettakoon, että Nidal Hasan itse on nauttinut täyttä palkkaa
odottaessaan oikeudenkäyntiä.
Pelkät taloudelliset näkökohdat
eivät kuitenkaan selitä ”työpaikkaväkivalta” -luokituksen
käyttöä. Nidal Hasan on muslimi ja palveli Yhdysvaltojen
asevoimissa. On poliittisesti tärkeää näyttää, että asevoimat
on ”monimuotoinen” organisaatio. Tätä kuvaa ei
työpaikkaväkivalta saa himmentää.
Jo vuonna 2009 esitettiin kysymyksiä
siitä, miksi Nidal Hasanin toimiin ei puututtu aikaisemmin.
Liittovaltion poliisi FBI tiesi Hasanin yhteydenpidosta
tunnetun terroristi Anwar al-Awlakin kanssa. Hasanin kollegat
Fort Hoodissa panivat myös merkille miehen oudon käytöksen. Hasan
pyrki käännyttämään kollegoitaan ja potilaitaan islamiin, ja
pelkästään miehen Powerpoint-esityksen
olisi pitänyt saada hälytyskellot soimaan.
Mitään ei kuitenkaan tehty syistä,
joita voimme vain arvailla. Mark Steyn päätyi MacLeans-viikkolehden
artikkelissaan johtopäätökseen, jonka mukaan poliittinen
korrektius johti Fort Hoodin joukkomurhaan. Sen sijaan, että
Hasan olisi siirretty sivuun tehtävistään, hänet ylennettiin
majuriksi ja siirrettiin Fort Hoodin tukikohtaan.
Nidal Hasanin oikeudenkäynti alkoi 6.
elokuuta. Samalla Fort Hoodin uhrit
nostivat kanteen liittovaltiota vastaan. Kanteessa he väittävät,
että ”jihadistisotilaan” annettiin nousta urallaan ilman
kontrollia poliittisen korrektiuden takia. Uhrit vaativat
liittovaltiolta yhteensä 750 miljoonan dollarin korvauksia
joukkomurhaan johtaneista laiminlyönneistä.
Oikeudenkäynnin avauspuheenvuorossaan
Hasan
totesi:
”Me mujahedinit olemme epätäydellisiä
muslimeja, jotka yrittävät perustaa täydellisen uskonnon
korkeimman Jumalan maahan.”
Brittiläinen BBC editoi
Hasanin lausuntoa seuraavasti:
”Me epätäydelliset muslimit
yritämme perustaa täydellisen uskonnon.”
Tsarnajevin veljekset
Kun Tamerlan ja Dzokhar Tsarnajev
räjäyttivät
pomminsa Bostonin maratonilla, valtamedia toivoi, että tekijät
olisivat äärioikeistolaisia. Siksi spekuloinneissa viitattiin
Timothy McVeighiin ja iskun ajankohdan symboliseen merkitykseen
amerikkalaisille.
Tekijöiden paljastuttua alkoi
spekulointi iskun motiiveista. Oikeaan ideologiaan vihkiytymättömälle
isku vaikutti selkeästi islamilaiselta jihadismilta. Tamerlan
Tsarnajev sopeutui huonosti Yhdysvaltoihin, kiinnostui islamista ja
omaksui radikaaleja näkemyksiä. Terroristina hän on
tyyppiesimerkki lännessä radikalisoituneesta muslimista.
Tänä päivänävaihtoehtoisia
selityksiä ei enää etsitä, ja valtamediakaan ei enää suuremmin
ihmettele, kuinka suloinen
poika räjäytti pommin.
Brittiläinen BBC löysi kuitenkin
lisämotiiveja teolle. Uutisen
mukaan Tamerlan Tsarnajevilla oli ”äärioikeistolaista
kirjallisuutta”. BBC:n mukaan:
”Tähän asti Tsarnajevin veljeksiä
on pidetty pelkkinä radikaaleina jihadisteina.”
Lisäksi BBC epäili Tsarnajevien uskon
aitoutta. Veljesten Cambridgessa sijaitsevan kotimoskeijan puhemies
Nicola Mossalemin mukaan Tamerlan rukoili moskeijassa vain
satunnaisesti. Mossalem kuvasi häntä ”vihaiseksi nuoreksi
mieheksi, joka tarttui islamiin”.
Artikkelillaan BBC pyrki herättämään
mielenkiintoa Bostonin terrori-iskua käsittelevää
Panorama-dokumenttia kohtaan. Siinä veljesten ”äärioikeistolainen
kirjallisuus” sai kokonaista 20 sekuntia ohjelma-aikaa.
Millaista kirjallisuutta veljeksillä
sitten oli hallussaan? Biased
BBC -blogi on selvittänyt Panorama-dokumentissa esitettyjen
artikkeleiden alkuperän. Ne ovat peräisin American Free Press
-nimiseltä sivustolta, joka on selkeästi antisemitistinen ja
keskittyy artikkeleissaan syyttämään juutalaisia melkein kaikesta
pahasta maailmassa.
Vaikka American Free Press on
antisemitistinen, se suhtautuu muslimien huoliin ymmärtäväisesti.
Eräässä artikkelissa
lehti syyttää Israelille myönteistä propagandaa Anders Breivikin
murhatöistä. Artikkelin mukaan eurooppalaisten pitäisi pelätä
juutalaisia, ei muslimeja. AFP:n edustajia on myös esiintynyt Iranin
valtion propagandakanava Press TV:n lähetyksissä.
Sen, että jihadistilla on hallussan
juutalaisten salaliittoteorioita esittelevää aineistoa, ei pitäisi
yllättää ketään. Juutalaisiin kohdistuvat salaliittoteoriat ovat
Lähi-idässä ja laajemmin muslimien keskuudessa tavanomaisia ja
tukevat islamin omiin kirjoituksiin sisältyvää juutalaisvastaista
perinnettä.
BBC ei kuitenkaan halua antaa tällaista
kuvaa vaan pyrkii vierittämään syyllisyyttä Tsarnajevin veljesten
teosta Yhdysvaltojen ”äärioikeistolle” ja vähättelemään
jihadistista motiivia. Näin siitä huolimatta, että Tamerlan
Tsarnajev halusi omistaa elämänsä jihadille (И жизнь свою
джихаду посвяти), kuten eräässä hänen
kuuntelemassaan laulussa
sanottiin.
Hbl, Malmö ja juutalaiset
Hufvudstadsbladet puuttui
pääkirjoitussivuillaan Ruotsin Malmössa esiintyvään
antisemitismiin otsikolla ”Meidän
on opittava historiasta”. Artikkelissa toimittaja Jens Berg
näyttää, että kyllä Suomessakin osataan, varsinkin
Ankkalammikossa.
Useimmat tämän blogin lukijat
tietävät, että juutalaisiin kohdistuvista viharikoksista vastaavat
enimmäkseen Malmön muslimimaahanmuuttajat. Tämä asia ei helposti
käy ilmi Jens Bergin kirjoituksesta. Sen sijaan hän keskittyy
eurooppalaiseen antisemitismiin ja antaa epäsuorasti ymmärtää,
että rasismilla ja äärioikeiston nousulla olisi jotakin tekemistä
viharikosten kanssa.
Jens Berg kirjoittaa:
”Juutalaisvihalla on pitkä, yleensä
uskonnollissävyinen historia, mutta niin sanottu moderni
antisemitismi, joka ilmaantui 1800-luvulla, pohjautui käsitykseen,
että juutalaiset kahmivat itselleen suhteettoman paljon poliittista
ja taloudellista valtaa. Tämä on edelleen toistuva myytti
nykypäivän valkoisen vallan liikkeissä.”
…
”Ei ole mitenkään yllättävää,
että juuri Malmöstä on tullut rasismin pahamaineinen keskus.
Maahanmuutto on suurta, työttömyys kasvaa ja sosiaalinen
eriarvoisuus kasvaa. Ruotsidemokraateilla on jo vahva jalansija
Skoonessa ja mielipidemittaukset ennustavat esiinmarssin jatkuvan.”
Ainoastaan yhdestä lauseesta voi
päätellä, että muutkin kuin äärioikeistolaiset rasistit ehkä
mahdollisesti saattavat olla syyllisiä:
”Myös Lähi-idän pitkällinen
konflikti ruokkii jatkuvasti vanhoja ennakkoluuloja.”
Tässäkin ruokitaan Bergin mielestä
vanhoja ennakkoluuloja, ei siis niitä, joita muslimimaahanmuuttajat
tuovat vanhasta kotimaastaan.
Suvaitsevaisena ja avarakatseisena
ihmisenä Berg joko valehtelee tietoisesti, yrittää harhauttaa
lukijaa tai toimii vain poliittisesti korrektin vakaumuksensa
mukaisesti. Lukijalle hänen kirjoituksensa ei kuitenkaan tarjoa
mitään osviittaa siitä, mistä Malmön antisemitismi voisi johtua.
Berg ei myöskään mainitse kertaakaan
sanoja muslimi tai islam. Niin ei vain saa tehdä, jos haluaa
säilyttää kuvan itsestään suvaitsevaisena ja avarakatseisena
ihmisenä.
lauantaina, elokuuta 03, 2013
Sosialismisimulaattori
En aikanaan ehtinyt käydä Berliinissä
ennen muurin murtumista. Kun kaupungissa käy nykyisin, entistä
Itä-Saksaa ja muurin muistoa voi etsiä museoista ja kirjoista.
Tavallisen DDR-kansalaisen arkipäivää voi käydä katselemassa
DDR-museossa. Sieltä löytyy
niin Trabant-auto kuin tyypillinen DDR-kansalaisen olohuone.
Mikä DDR?
DDR perustettiin Neuvostoliiton
miehitysvyöhykkeelle neljä vuotta toisen maailmansodan päättymisen
jälkeen vuonna 1949. 40 vuoden olemassaolonsa aikana DDR:stä tuli
ehkä maailmanhistorian tehokkain kontrolliyhteiskunta, jossa joka 50
kansalainen työskenteli valtion turvallisuudesta vastaavan
ministeriön ilmiantajana.
Itse olen kasvanut kylmän sodan aikana
ja muistan vielä Berliinin muurin murtumisen hyvin. Nuoremman
sukupolven voi olla vaikea ymmärtää, millaista oli elää kahteen
blokkiin jakautuneessa Euroopassa ja millainen oli Rautaesiripun
takainen todellisuus.
DDR-museo yrittää välittää kuvaa
DDR:n todellisuudesta pienoismalleilla, autenttisilla esineillä,
multimediaesityksillä ja rekonstruoiduilla tiloilla kuten Stasin
vankisellillä tai edellä mainitulla olohuoneella. Tarkoituksena on
näyttää, että DDR ei ollut pelkkä Stasi
vaan siellä ihmiset pystyivät sosialistisen ankeuden asettamissa
rajoissa elämään jotakuinkin normaalia elämää, jos he eivät
pyrkineet vastustamaan valtiota.
Valtion oleellinen luonne käy
kuitenkin ilmi tämän kirjoituksen kuvituksesta, joka tulee
DDR-museon kävijälle vastaan heti ensimmäisenä. Siinä on
pienoismalli Berliinin muurista, jonka länsipuolella ihmiset elävät
normaalia elämää aivan muurin vieressä. Itäpuolella taas näkyy
ihmisistä tyhjä alue ja siinä vartiotorni. Takana häämöttää
aita.
Viralliselta nimeltään Berliinin
muuri oli ”fasismin vastainen suojamuuri”. Todellisuudessa sen
ainoa tehtävä oli pitää DDR-kansalaiset muurin sisäpuolella,
minkä pienoismalli kertoo hyvin. Ihmiset olivat DDR:ssä
konkreettisesti valtion omaisuutta toisin kuin
sosiaalidemokraattisessa hyvinvointivaltiossa, jossa valtio kyllä
huolehtii ja holhoaa mutta ei sentään aktiivisesti tunkeudu
ihmisten yksityiselämään.
Museokäynnin jälkeen voi pistäytyä
syömään ”aitoon” DDR-ravintola
Domklauseen, joka oli olemassa jo DDR-aikana. Ruokalistalla on
pyritty aitouteen, sillä kaikkia listalla olevia ruokalajeja ei ole
saatavilla. Itsekin Neuvostoliitossa käyneenä muistan, että
ravintolassa ei pitänyt tilata listalta vaan kysyä tarjoilijalta,
mitä ruokalajeja on saatavilla.
Itse valitsin listalta jägerschnitzelin
eli metsästäjänleikkeen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut se normaali
versio, jossa leivitetty porsaanleike tarjoillaan kermaisen
sienikastikkeen kera. DDR:ssä oli pulaa lihasta ja se korvattiin
usein makkaralla. Jägerschnitzelin DDR-versiossa tarjoillaan
leivitetty jahtimakkaran viipale kierremakaroneilla ja
tomaattikastikkeella. Museossa oli myynnissä myös DDR-keittokirja,
ja itse kukin voi valmistaa metsästäjänleikkeen DDR-version
oheisen
reseptin avulla.
Stasiland
DDR-museon ja -ravintolan perusteella
totesin itse, että sosialismia ei voi simuloida. Sen voi kyllä
kaupallistaa mutta toden tuntua ei sosialismisimulaattoriin saa,
vaikka tekisi multimediaesityksen DDR:n tunnetusti vilpillisistä
vaaleista, joissa kansa aina äänesti 95-prosenttisesti
Sosialistisen yhtenäisyyspuolueen johtamaa kansanrintamaa.
Museokäynnin perusteella DDR vaikutti
osittain pelkältä vitsiltä eikä totalitaristiselta vankilalta.
Käynti Stasi-museossa jäi toiseen kertaan, joten ostin noin
kymmenen vuotta sitten julkaistun kirjan nimeltä Stasiland.
Sen kirjoittaja, australialainen Anna
Funder edustaa omaa ikäluokkaani ja on kirjaansa varten
haastatellut DDR:ssä eläneitä ihmisiä sekä vainottuja että
vainoojia.
Funder kyllästyi lännessä
kasvaneiden saksalaisten journalistikollegojensa yliolkaiseen
suhtautumiseen entisen DDR:n asukkaisiin ja päätti selvittää
itse, millaisia tarinoita edesmennen valtion historiaan kätkeytyy.
Haastattelujen perusteella syntyi kirja, jota lukee kuin fiktiivistä
romaania mutta joka samalla avaa näkymän elämään vuonna 1990
kadonneessa valtiossa. Kirjasta saatava kuva on monella tapaa
todentuntuisempi ja elävämpi kuin DDR-kitschiä esittelevän
DDR-museon versio.
Uhrien osalta kirja kertoo
totalitarismiin kuuluvasta valtiollisesta poliisista, jolla mikään
kansalaisen elämään liittyvä ei ole pyhää. Se kertoo, miten
Stasi manipuloi uhrejaan psykologisesti ja murtaa heidät
kuulusteluissa uuvuttamalla eli vähentämällä unen määrää. Se
myös kuvasi Stasin uhreiksi joutuneiden inhimillisiä kärsimyksiä.
Onnekkaimmat toisinajattelijat ostettiin länteen, eli työläisten
ja talonpoinkien valtio kävi kansalaisillaan ihmiskauppaa. Näin
valtio myös vähensi tyytymättömyyttä maan sisällä.
Monet kirjassa esiintyneistä
järjestelmän kätyreistä eivät osoittaneet minkäänlaista
katumusta. Osa perusteli tekonsa sillä, että he vain noudattivat
lakia. Kaikkein kiihkeimmät järjestelmän palvelijat eivät olleet
luopuneet kommunistisesta vakaumuksestaan. Eräs tällainen henkilö
oli Karl-Eduard
von Schnitzler, joka toimitti DDR:n television propagandaohjelmaa
nimelttä Der
Schwarze Kanal (Musta kanava). Sattumoisin DDR-museon olohuoneen
televisiossa pyöri tämä ohjelma, vaikka se ei ollut erityisen
suosittu DDR:n asukkaiden keskuudessa.
Läntisen Saksan tv-ohjelmat näkyivät
suurimmassa osassa DDR:n aluetta, joten DDR:n hallinnon oli pakko
jotenkin vastata niissä esitettyihin puolueen virallisen totuuden
vastaisiin väitteisiin. Ohjelmien häirintä ei ollut teknisesti
toteutettavissa, koska häirintä olisi näkynyt myös länsipuolella
ja olisi johtanut vastatoimiin Saksan liittotasavallan taholta.
Der Schwarze Kanal sijoitettiin
maanantai-iltaan yleensä jonkin suositun ohjelman jälkeen tai sitä
ennen. Ohjelmassa Schnitzler kommentoi yleensä jotakin läntisessä
tv-ohjelmassa käsiteltyä aihetta ja esitti sen DDR:n hallinnon
kannalta parhain päin. Ohjelmaa esitettiin maaliskuusta 1960 aina
muurin murtumiseen saakka. Viimeinen lähetys nähtiin 30. lokakuuta
1989, ja rajat avautuivat 9. marraskuuta.
Kirjassa Schnitzleristä piirtyy
öykkärimäinen kuva ihmisestä, joka kieltäytyy myöntämästä
olleensa väärässä ja palvelleensa julmaa yhteiskuntakokeilua. Sen
verran hän myöntyy, että valtion ei olisi kannattanut valehdella
niin paljon tuotantoennätyksistä ja erilaisista saavutuksista, kun
jokainen näki, että raportit eivät pitäneet yhtä todellisuuden
kanssa.
Ostalgia
Nykyisin monet kapitalismiin pettyneet
entisen DDR:n asukkaat eivät enää näe DDR-aikaa pelkästään
negatiivisessa valossa vaan muistelevat kaiholla DDR:n
täystyöllisyyttä ja tasa-arvoa. Ostalgia näkyy DDR-ravintolassa
mutta myös kaupoissa, joissa on edelleen myynnissä DDR:n aikaisia
tuotemerkkejä kuten Rotkäppchen-kuohuviiniä
tai Vita-kolaa.
Berliini on myös täynnä
Ampelman-myymälöitä ja
Trabantiin liittyvää rihkamaa myyviä kauppoja. Näin sosialistinen
yhteiskuntakokeilu on tuotteistettu ja tullut olennaiseksi osaksi
yhdistyneen Saksan pääkaupungin katukuvaa.
Muutaman vuosikymmenen kuluttua, kun
DDR:ssä asuneet ja eläneet ovat kuolleet, itse DDR jää
luultavasti vain alaviitteeksi Saksan historiassa. 40 vuotta on
kuitenkin historiallisesti lyhyt aika.
DDR:n tarina kannattaa kuitenkin
muistaa, koska utopistiset yhteiskunnalliset kokeilut ja yritykset
perustaa paratiisi maan päälle tuskin loppuvat reaalisosialismiin.
Yhteistä tällaisille kokeilulle on se, että ne tarvitsevat
väkivaltaa tai sen uhkaa toteutuakseen. Valhe on utopioiden
käyttövoima siinä vaiheessa, kun kokeilu on objektiivisesti
katsottuna epäonnistunut, koska siinä taas kerran pyrittiin
saavuttamattomissa olevaan ihanteeseen inhimillisistä rajoituksista
piittaamatta.
Loppuun laitan vielä videolinkkejä
DDR-aiheisiin videoihin. Lipsi-tanssi
kehitettiin DDR:ssä länsimaisen hapatuksen vastapainoksi. Se
katosi kuvasta muutaman vuoden jälkeen.
Klaus
Renft Combo oli DDR:n suosituimpia underground-yhtyeitä (video).
Se lakkautettiin virallisesti vuonna 1975, kun kulttuuriministeriö
ei suostunut uusimaan sen lisenssiä. Yhtyeen levyt katosivat
kaupoista yhdessä yössä. Yhtyeen perustaja Klaus Jentsch kuoli
vuonna 2006 mutta yhtye toimii
edelleen.
Pätkiä Der
Schwarze Kanal -ohjelmista löytyy myös.