Vuodenvaihteen jälkeen alkanut
rasismivyörytys on nyt saanut seurakseen ”Suomi
on Ruotsalainen” -juttusarjan Yleisradiossa. Perussuomalaisten
jytkyn jälkeinen natsidokumenttien sarja on siis päättynyt ja on
aika siirtyä uuteen vaiheeseen suomalaisuuden mitätöinnissä.
Enemmistökansallisuuden mitätöinti ei kuitenkaan ole suomalaisen
akateemisen ja mediaeliitin yksinoikeus, vaan samaa tapahtuu myös
muissa pohjoismaissa ja laajemmin kaikissa länsimaissa.
Norjalainen sosiaaliantropologian
professori Thomas
Hylland Eriksen on sanonut
norjalaisesta enemmistökulttuurista seuraavasti:
”Juuri nyt tärkein asia on
dekonstruoida enemmistö (=etniset norjalaiset) niin, että sitä ei
enää koskaan voi kutsua enemmistöksi.”
Wikipedian mukaan Hylland Eriksen on
työssään keskittynyt popularisoimaan sosiaaliantropologiaa ja
tuomaan kulttuurirelativismia ja norjalaisen nationalismin kritiikkiä
julkiseen keskusteluun. Suomessakin jaetaan laajalti Hylland
Eriksenin tapa suhtautua kansalliseen kulttuuriin.
Yle suomalaisuuden mitätöinnin
etujoukkona
Suomi on ruotsalainen -juttusarja on
sellaisenaan ihan katsomisen arvoinen ja sisältää mielenkiintoista
tietoa Suomen historiasta. Siksi se soveltuukin erinomaisesti
suomalaisuuden vähättelyyn. Suomi eli pitkään osana Ruotsia ja
maidemme välillä on edelleen paljon yhteistä, minkä ansiosta
ruotsalaisuus on erinomainen keino dekonstruoida suomalaisuutta.
Myös Ylen tuottama Musta Mannerheim
-elokuva voidaan nähdä yrityksenä pudottaa kansallinen ikoni
jalustalta, joskin siinä oli enemmän kyse tietoisesta
provokaatiosta. Tuottaja Erkko Lyytinen perusteli
elokuvaa tarpeella uudistaa isänmaallisuuden ilmaisutapoja. Hän
myös muisti mainita Mannerheimin pelottoman suhtautumisen vieraisiin
kulttuureihin ikään kuin vastapainona Perussuomalaisten vaalivoiton
”impivaaralaisuudelle”.
Kaikkein suorasanaisimmin
suomalaisuutta ”ravisteli” entinen Demokraatti-lehden
päätoimittaja Kari Arola radiouutisten Ykkösaamun kolumnillaan
”Supisuomalaisuus
– satusetien sepite”. Arola käyttää väljästi historiaa
aseenaan, kun hän todistelee, kuinka suomalaisuus on pelkkää
satua, johon uskovat vain tyhmät:
”Topeliaanisen seesteinen kuva
ahkerasta, vaatimattomasta, yhtenäisestä kansasta on
suomalaisuusaatteen sepittämää itsepetosta, väärennetyn
valheellinen kansallinen identiteetti. Suomalaisuusmyyttiä on
toisteltu rahvaalle alakoulusta alkaen. Tarina on ollut
yksinkertainen, jotta sitä voitu kertoa nuorille ja
tietämättömille.”
Lopuksi Arola vielä menee reilusti
riman alta Breivik-kortillaan:
”Satiiriin hahmoon puettu
ylimielinen, nationalistinen pilkka ja vihapuhe saattavat olla siemen
hirmuteoille.
Eikö Norjan Utöyan verilöylyssäkin ollut äärikansallisia piirteitä?”
Eikö Norjan Utöyan verilöylyssäkin ollut äärikansallisia piirteitä?”
Arolankaan dekonstruktiossa ei
kirjoituksesta huokuvasta ylimielisyydestä huolimatta ole mitään
erityisen omaperäistä. Ylhäältä päin annettu, ylimielinen
propaganda ei tosin tehoa kovin hyvin vaan herättää lukijassa
voimakkaan vastareaktion.
Mitätöinnin lisäksi toinen keino
heikentää kansallista identiteettiä on saada ihmiset häpeämään
oman kansansa historia. Tätä asiaa tutkii Suomen Akatemian
tutkijatohtori Inari Sakki, joka tutkii
kansallisen historiakäsityksen suhdetta äärioikeiston kannatukseen
ja selvittää, voiko ihmisten ulkomaalaisvastaisuutta ja
ääriliikkeiden kannatusta vähentää herättelemällä
tietoisuutta menneisyyden kansallisista väärinteoista.
Sakin tutkimukseen kuuluu myös
kokeellinen osuus, jossa suomalaisille esitetään kuvia Karjalan
nälkäleireistä. Näin pyritään herättämään koehenkilöissä
kollektiivista syyllisyyttä, kuten natsismin jälkeisessä Saksassa
on onnistuneesti tehty.
Samaan aikaan Ruotsissa
Ruotsissa avoin ruotsalaisuuteen
kohdistuva vihamielisyys ja halveksunta on edennyt selvästi
pitemmälle kuin Suomessa. Halveksunta ulottuu jopa valtion johtoon
saakka. Pääministeri Fredrik
Reinfeldt on sanonut:
”Aitoruotsalaisuus on pelkkää
barbariaa. Muu kehitys on tullut ulkoa päin.”
Lisäksi entinen Sosiaalidemokraattien
puheenjohtaja Mona Sahlin on verrannut
maahanmuuttajien kulttuuria ruotsalaiseen seuraavasti:
”Teillä [maahanmuuttajilla] on
kulttuuri, identiteetti, historia ja jotakin yhteistä keskenänne.
Meillä on vain juhannusaatto ja muita hölmöjä asioita.”
Ruotsissa ei sentään yritetä
esittää, että Ruotsi on suomalainen. Aiemmassa
kirjoituksessani mainitsin kirjailija Katarina Mazettin
ruotsalaisuutta vähättelevän kolumnin,
joka sai aikaan palautevyöryn. Ruotsissakaan kaikki eivät pidä
oman kulttuurinsa ja identiteettinsä vähättelystä, vaikka
ruotsalaiset pitävät monesti itseään edistyksellisinä.
Miksi vähättelyä harrastetaan?
Kansallisen identiteetin dekonstruointi
voidaan nähdä ideologisena projektina, jota harjoitetaan osin
tietoisesti. Yliopistojen humanistiset tiedekunnat, joissa journalistit opiskelevat, ovat
postmodernin vasemmistolaisuuden marinoimia.Kriittinen teoria ja dekonstruointi leviävät sieltä kaikille yhteiskunnan osa-alueille.
Oman kansan, sen historian ja
kulttuurin vähättelystä on tullut eliitin keskuudessa muoti-ilmiö,
jonka avulla osoitetaan oma ylemmyys suhteessa rahvaaseen.
Suomalaisuutta halventamalla osoittaa oman älyllisen ja moraalisen
ylivertaisuutensa verrattuna niihin, jotka pitävät perinteitä ja
omaa kulttuuria arvossa. Suomalaisuutta voi mediassa haukkua vaikka
kuinka paljon saamatta rasistin leimaa otsaansa. Haukkumalla jotakin
ei-länsimaalaista etnistä tai uskonnollista ryhmää samalla
tavalla saa vain syytteen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Haukkua ei saa edes leikillään tai osoittaakseen median
kaksoisstandardin, kuten Jussi Halla-ahon oikeudenkäynti ja tuomio
osoittavat.
Suomi on ruotsalainen eli ei yhtään
mitään, jos uskoo ruotsalaisia poliitikkoja tai mediavaikuttajia.
Suomalaisuus ei ole mitään, koska ruotsalaisuuskaan ei ole mitään
paitsi silloin, kun pitää osoittaa suomalaisuuden mitättömyys ja
olemattomuus.
Toisaalta kun propaganda muuttuu
tarpeeksi räikeäksi ja ero todellisuuteen liian suureksi, se
kääntyy itseään vastaan. Valheellinen ja ylimielinen propaganda
kasvattaa eliitin ja kansalaisten välistä kuilua, mikä heikentää
luottamusta vallanpitäjiin. Seuraukset voivat olla ikävät ja aivan
toiset, kuin mitä propagandan levittäjät tavoittelevat.
"Suomi on ruotsalainen" -ohjelma on silläkin tavalla koominen, että siinä unohdetaan (tarkoituksellisesti) meidän suomenruotsalaisten olemassaolo ihan kokonaan. Suomi on ruotsalainen eli ei yhtään mitään, mutta meitä hurreja ei ole edes olemassa. Toisaalta se on ymmärrettävää, kun olemme kielikauhumme vuoksi antaneet kieliryhmämme johdon RKP:n tolloille.
VastaaPoista"Suomi on ruotsalainen eli ei yhtään mitään, mutta meitä hurreja ei ole edes olemassa."
VastaaPoistaJos vähän lueskelet Suomi on ruotsalainen -juttusarjan kommentteja, monet yhdistävät tuon sarjan suomenruotsalaisuuteen, kaksikielisyyteen ja pakkoruotsiin, vaikka mitään todellista yhteyttä ei ole.
Pakkoruotsi oli aikanaan (60-luvun lopulla) peruskoulujärjestelmään liittyvä asia ja poliittisten lehmänkauppojen lopputulos.
Myös kaksikielisyyttä voidaan pitää poliittisena kompromissina ja ratkaisuna autonomian ajan lopun ja itsenäisyyden alkuajan kieliriitoihin.
Eli tahallisen provokatiivisella juttusarjallaan Yle herättää yleisössään lähinnä kiukkua, joka kohdistuu kaiken lisäksi vääriin ihmisiin.
"kielikauhumme vuoksi antaneet kieliryhmämme johdon RKP:n tolloille."
Ilman RKP:tä suomenruotsalaisten poliittinen vaikutusvalta "liudentuisi", mikä vaarantaisi virallisen kaksikielisyyden. Tähän RKP:n asema perustuu.
Valitettavasti RKP on omaksunut politiikakseen (muissa kuin kielikysymyksissä) Ruotsin kansanpuolueen politiikan eli modernin liberalismin ja esiintyy suvaitsevaisuuden esitaistelijana. Tämä ei välttämättä ole viisas valinta pitkällä tähtäimellä.
Voi olla, että suomenruotsalaiset jäävät ilman mainintaa, koska sarjan tekijöistä todennäköisesti korkeintaan noin yksi kymmenestä osaa ruotsia, mutta jokainen osaa tilata illallisen Silja Linella ;)
VastaaPoistaKatselin kaksi ensimmäistä osaa ja sarja on ainakin niiden perusteella todella huono. Jopa tutkijoiden haastattelut vaikuttavat leikatuilta vain korostamaan tekijöiden omaa käsirjoitusta.
Toinen YLE:n sarja Kuninkaittemme jäljillä on huomattavan paljon parempi.
Demokraatin päätoimittaja on itse opetettu papukaija, joka kirjoituksissaan kirkastaa ansiokkaasti SDP:n linjaa. Kyllä Perussuomalaisiin jäseniä ja äänestäjiä mahtuu, ei siinä mitään.
En ole sen syvemmin perehtynyt aiheeseen, mutta venäläiset pitävät nykyistä isovenäläistä kulttuuria sekoituksena slaavilaisesta ja suomalaisugrilaisesta. Suomalaisia kieliä puhutaan paljon laajemmin Venäjällä kuin Ruotsissa, joten perustellusti voisi väittää meidän olevan lähempänä venäläisiä kuin ruotsalaisia. Toki 1900-luvulla Suomi ajautui hakemaan tukea Ruotsista kun Neuvosotoliitto syntyi, mutta sitä ennen 1900-luvun alussa syntynyt fennomaani-liike ainakin selvästi osoitti, että kotimainen älymystömme ei pitänyt suomalaisia ruotsalaisina.
VastaaPoistaTiedä häntä kun tässä eletään idän ja lännen porttina, mutta molemmat kulttuurit ovat jättäneet jälkensä meihin. Viimeinen kova painostus tuli idästä, ja ainakin iso osa kansasta ja puolet poliitikoista repsahtivat karhun syliin. Joten kyllä se venäläisyyskin meitä tuntuu kiehtovan ja miellyttävän, vaikka toisin uskottelemme.
Molemmat naapuri kulttuurit ovat vaikuttaneet meihin suuresti. Olen asunut sekä Ruotsissa, että Venäjällä ja kokenut tämän. Toki olemme kulttuurimielessä paljon enemmän ruotsalaisia kuin venäläisiä.
PoistaRuotsi liittyy myös Venäjän historiaan keskeisesti. Nimi Russia tulee vikingeistä, joita kutsuttiin nimellä Rus. Alussa oli kolme veljestä, jotka hallitsivat eri kaupunkeja. Rurik oli Novgorodissa. Muut veljekset menehtyivät aika pian ja Rurik jäi hallitsemaan aluetta, josta tuli Kievskaya Rus (Киевская Русь), kun pääkaupunki siirrettiin Kieviin. Tämä on nykyvenäjän perusta. Ensimmäiset hallitsijat ja tsaarit, mukaanlukien Iivana Julma, olivat siis pohjoisesta jokia pitkin tulleiden viikinkien jälkeläisiä ja he antoivat Venäjälle myös sen nimen. Venäjän pääkaupunki on vaihtunut monta kertaa ja Mongolit ja muut ehtivät jyrätä nykyisen Moskovan moneen kertaan (joka aikanaan oli nykyisen Kremlin paikalla muurien ympäröimänä - nykyiset muurit ovat muistaakseni 1500 luvulta jonkun Italialaisen arkkitehdin suunnittelemana)
Ihmiset ja kansat ovat kautta aikojen liikkuneet ja kansakunnat muotuneet vähitellen ammentaen vaikutuksia kaikista niistä aikakausista ja vaiheista jonka läpi ne ovat kulkeneet. Ruotsin vaikutus nykyiseen Suomeen on merkittävä. Ruotsalaisten tullessa itämaalle täällä asui arvioiden mukaan 50 000 hajanaisissa heimoissa. Ei ollut olemassa Suomea, eikä oikein Ruotsiakaan. Suomi on ollut osa Ruotsia sen yhteiskunnan kehityskaaren alusta lähtien.
Suomen puolella pyritään mitätöimään suomalaisia ja suomalaisuutta. Sitä toteutetaan siten että hypetetään Ruotsia, ruotsalaisuutta, ruotsalaista kulttuuria, ruotsalaisia sekä historiaa Ruotsin vallan ajalta.
VastaaPoistaMutta Ruotsin puolella sitten mitätöidään ruotsalaisuutta ja ruotsalaisia. Tätä ei tainnut olla vielä silloin kuin Tage Erlander oli pääministeri?
Onko näillä kahdella jotain tekemistä keskenään? Onko siis kyse siitä että Ruotsi ja ruotsalaiset tarvitsevat jonkin jota voivat inhota vielä enemmän kuin itseään? Ruotsissa maahanmuuttajien ja heidän kulttuurin kehuminen ei ole kohdistunut ruotsinsuomalaisiin.
Nähtävästi Yle on jostain syystä päästänyt kommentteja läpi. Monen kommenitin kirjoittaja sanoo ettei tykkää tuosta Ruotsin ja ruotsalaisuuden hypettämisestä.
Herää kysymys missä määrin YLE:n ruotsinkielinen puoli, muut ruotsinkieliset mediat, RKP, ruotsinkieliset säätiöt ja yhdistykset sekä ruotsinkieliset tahot pyrkivät toimimaan Ruotsin etujen ajajina Suomessa? Missä määrin he pyrkivät tuomaan Suomeen niitä samoja ideologioita, käytäntöjä ja menettelytapoja tms. joita on Ruotsissa? Missä määrin he pyrkivät välittämään Ruotsiin tietoja Suomesta?
RKP vaati aikoinaan pakkoruotsia kouluihin kun peruskoulu otettiin käyttöön. Muuten se ei suostunut mukaan hallitukseen. RKP:lle ruotsin kieli ja ruotsinkieliset palvelut ovat yli-ideologia johon verrattuna kaikki muut ovat yhdentekeviä asioita. Pakkoruotsi on vallankäytön väline. Muille se on rahan polttamista ja ajanhaaskausta. Taitaa olla niin että melko moni suomenruotsalainen vastustaa pakkoruotsia.
RKP ei jostain syystä ole ikinä tajunnut tai ei halua myöntää ettei pakkoruotsi takaa ruotsinkielisiä palveluja. Ruotsinkieliset osaavat valmiiksi ruotsia joten he olisivat sopivimmat järjestämään ruotsinkieliset palvelut.
En tiedä miten on mutta jos jokin suomalainen puhuu huonoa ruotsia niin suomenruotsalainen asiakas varmaan vaivautuu ja vaihtaa suomeen.
"Ruotsin vaikutus nykyiseen Suomeen on merkittävä. Ruotsalaisten tullessa itämaalle täällä asui arvioiden mukaan 50 000 hajanaisissa heimoissa. Ei ollut olemassa Suomea, eikä oikein Ruotsiakaan. Suomi on ollut osa Ruotsia sen yhteiskunnan kehityskaaren alusta lähtien."
VastaaPoistaTästä ei ole mitään erimielisyyttä eli suomalainen kulttuuri on saanut vaikutteita niin Ruotsista, Venäjältä kuin Saksasta.
Kyse on vain Ylen toiminnan tarkoitushakuisuudesta eli systemaattisesta suomalaisuuden vähättelystä, jota tämä Suomi on ruotsalainen -juttusarja tukee.
Ei se niin huono "satu" ole, mitä nämä topeliaaniset satusedät ovat sepittäneet. Tämä setien satu on luonut maan ja kansan joka on taistellut varsin menestyksekkäästi suurvaltoja vastaan (NL; Saksa), selvinnyt sotakorvauksista ja maan,josta on tullut hyvinvointi valtio.
VastaaPoistaNo nyt uudet satusedät yrittää lopettaa sadun ja sepittää uutta satua tilalle. Tuleeko siitä sadusta sitten vuosisatainen menestys vai tuho? Vai jatkuuko entinen satu kaikesta huolimatta? Jää nähtäväksi. Itse kannatan tietysti vanhan "sadun" pohjalta jatkamista.