Kun Suomen Sisu julkaisi Jyllands
Postenin Muhammad-pilakuvat omalla kotisivullaan, tapauksesta
käynnistyi syyteharkinta. Tuolloin järjestön toimissa mukanaolleet
joutuivat huomaamaan, että yksikään virallinen tai muuten
arvovaltainen taho ei puolustanut kuvien julkaisua tai niiden
julkaisijaa. Suomen Sisu jäi tilanteessa yksin mutta selvisi onneksi
ilman oikeudenkäyntiä.
Tämän kirjoituksen kuvituksena oleva
kuva ei ole merkittävä siksi, että tuhannet muslimit mellakoivat
sen takia kaduilla ja hyökkäsivät suurlähetystöihin. Sillä on
merkitystä, koska se kertoo ikäviä asioita länsimaisesta
yhteiskunnasta ja sen eliitin haluttomuudesta seistä yhteiskunnan
perusarvojen takana ja toisaalta halukkuudesta alistua väkivallan ja
uhkailun edessä.
Pentikäinen hurskastelee
Tähän päivään mennessä yksikään
suomalaisen valtamedian edustaja ei ole julkaissut Jyllands Postenin
alkuperäisiä Muhammad-pilakuvia. Sen sijaan hurskastelua
”vastuullisesta” sananvapaudesta on nähty ja kuultu sitäkin
enemmän. Helsingin Totuuden päätoimittaja Mikael Pentikäinen ei
tee tässä suhteessa poikkeusta, kun hän kysyy kolumnissaan: ”Onko
kuva hengen arvoinen?”
Pentikäinen palaa Jyllands Postenin
pilakuviin ja viittaa keskusteluunsa tanskalaiskollegan kanssa:
”Kysyin vastikään tanskalaiselta
kollegalta, julkaisisiko Jyllands-Posten pilakuvat nyt, kun se
tietää, mitä kaikkea niiden julkaisemisesta voi seurata.”
”Vastaus oli selvä: ei. ”Yksikään
pilakuva ei ole ihmiselämän arvoinen”, hän perusteli.”
”Prosessi on opettanut, miten tärkeää
on pohtia toisen pyhää ja sen kokemista, uskonnollisia tunteita ja
välttää niiden tarkoituksellista loukkaamista.”
Tuon perusteella Pentikäinen kuuluu
niihin, jotka mielellään ruokkivat krokotiiliä siinä toivossa,
että tulisi itse viimeisenä syödyksi. Kuten viimeisimmän
Muhammad-elokuvan tapauksessa, myös Jyllands Postenin
pilakuvamellakoita lietsottiin tietoisesti. Tanskalainen imaami Abu
Laban lisäsi mukaan myös muutamia Jyllands Postenissa
julkaisemattomia otoksia, joista osa
ei edes kuvannut profeettaa.
Muhammad-elokuva
Muslimien viattomuus -elokuvan traileri
esitettiin
8. syyskuuta Egyptin salafistien Al Nas -tv-kanavalla, jossa
kanavan juontaja arvosteli filmin tapaa kuvata Muhammadin elämää.
Muutama päivä myöhemmin mellakointi ja hyökkäykset Yhdysvaltojen
edustustoja vastaan alkoivat.
Salafisteille elokuva tarjosi
tilaisuuden voimannäytölle. Salafistinen uskonoppinut Ahmad Fouad
Ashoush kutsui filmin tekijöitä sotaisiksi vääräuskoisiksi ja
julkaisi
fatwan, jossa hän kehotti Euroopan ja Yhdysvaltojen muslimeja
tappamaan elokuvan ohjaajan, tuottajan ja ylipäänsä kaikki, jotka
olivat tekemisissä elokuvan kanssa.
Katarissa asuva egyptiläinen
uskonoppinut Yusuf Qaradawi puolestaan esiintyi maltillisemmin ja
tuomitsi elokuvan takia järjestetyt väkivaltaisuudet. Toisaalta hän
myös vaati
amerikkalaisia muslimeita käynnistämään oikeustoimet islamia
loukkaavia tahoja kohtaan ja vaati islamilaisten maiden järjestöä
OIC:ta käyttämään oikeudellisia keinoja islamia ja sen profeettaa
loukanneita vastaan.
OIC:n pitkän tähtäimen tavoitteena
on kieltää uskontojen (käytännössä vain islamin) arvostelu
kaikissa maailman maissa. Islamilaiset maat eivät koskaan ole
hyväksyneet YK:n ihmisoikeuksien julistusta vaan ovat julkaisseet
oman Kairon
julistuksensa, jossa ihmisoikeudet hyväksytään, kunhan ne
eivät ole ristiriidassa sharia-lain kanssa.
Pentikäinen hurskastelee lisää
Palataan lopuksi vielä Mikael
Pentikäiseen. Hän toteaa omasta lehdestään ja sen
käyttäytymisestä Tanskan Muhammad-pilakuvakriisissä:
”HS puolustaa voimakkaasti
sananvapautta ja tuomitsee kaikki sen loukkaamiset ja väkivallalla
uhkaamiset. Olemme kuitenkin lähteneet siitä, että sananvapauteen
liittyy vastuu.”
”Kun tiedämme kuvien loukkaavan ja
myös tunnistamme niihin liittyvät riskit, emme ole halunneet kuvia
julkaista.”
HS:n näytöt sananvapauden
puolustamisessa ovat valitettavasti heikot. Suomettumisen aikana
lehti pimitti tietoja presidentti Urho Kekkosen terveydentilasta. Se
ei myöskään kertonut, miten laajalti suomalaiset poliitikot
pitivät yhteyttä Tehtaankadun KGB-edustajiin. On myös syytä
epäillä, että lehti ei kertonut totuutta Neuvostoliiton
yhteiskunnallisista oloista vaan pyrki esittämään niistä
kaunistellun kuvan.
Tämä oli 70-luvun ”vastuullista”
sananvapautta. Kun Pentikäinen tunnistaa ”pilakuviin liittyvät
riskit”, hän tunnustaa pelkäävänsä. Tämä ei ole väärin.
Sen sijaan hurskastelu vastuullisella sananvapaudella on.
HS ei myöskään ole millään tavalla
osoittanut moraalista tukea niille sanomalehdille, jotka ovat saaneet
kärsiä islamilaiselta taholta tulevasta väkivallasta ja sillä
uhkailusta. Se ei myöskään ole tukenut Suomessa
”sananvapausrikoksista” tuomittuja vaan pyrkinyt pilkkaamaan ja
halventamaan heitä sekä vääristelemään heidän sanomisiaan.
Helsingin Sanomat ei päätoimittajansa
johdolla puolusta sananvapautta vaan vastustaa sitä. Mikael
Pentikäinen kannattaa sensuuria, kuten voi päätellä hänen omasta
vastauksestaan HS Raadin kysymykseen:
”Olisin kallistunut tukemaan
näkemystä, jonka mukaan Googlen olisi pitänyt poistaa kohuvideo
Youtubesta.”
”Miksi? Minulle Youtube on media,
jonka sisällöstä sen omistajan pitää kantaa jotain vastuuta.
Kyse ei ole sensuurista vaan sananvapauteen kuuluvan vastuun
kantamisesta.”
Tässä näkyy hurskastelun lisäksi
valtamedian edustajalle tyypillinen luddiittimainen asenne internetiä
kohtaan. Valtamedia kannattaa sensuuria, koska sensuurin ansiosta
valtamedian oma asema paranee suhteessa internetin vapaaseen
tiedonvälitykseen ja mielipiteenvaihtoon.
Pentikäinen lisäksi valehtelee, kun
hän syyttää Googlea vastuun pakoilusta. Todellisuudessa Google
sensuroi
Muhammad-filmin useiden islamilaisten maiden katsojilta. Yhtiötä myös arvosteltiin alistumisesta sensuuriin eikä pelkästään kiitelty "vastuullisuudesta". Google
toimii lähes kaikissa maailman maissa ja joutuu jatkuvasti
tasapainoilemaan viranomaisten sensuurivaatimusten ja vapaan
tiedonvälityksen välillä toisin kuin Pietikäinen ja hänen
lehtensä, joka sensuroi vapaaehtoisesti itse itseään.
Maallistuneen, joskin kulttuurisen kristityn - kuten minä - on helppo vaatia uskontojen ja uskovaisten käsitteellistä erottamista toisistaan, mutta ei se oikein käy. Kun loukataan jumalia, loukataan samalla uskovaisia, sillä samalla tullaan osoittaneeksi, että tepäs uskotte väärin ja olette perustaneet elämänne silkalle haihattelulle, harhalle ja valheelle. Ymmärrän OIC:n vaatimuksen pyrkimyksenä suojella uskovaisia loukkauksilta, ja äänekkäimmin nykymaailmassa on loukattu juuri muslimeja. Joskin jotkut islamistisen puolueiden johtohahmot käyttävätkin uskontoa poliittisen valtansa glorifiointiin, yhtä lailla uskontoa käytetään meidänkin ksenofobisissa piireissämme siihen, että vierasta voi lyödä kuin ... vierasta sikaa.
VastaaPoistaUskonnot ovat vain yksi maailmankatsomuksien tyyppi. On muunkinlaisia maailmankatsomuksia, mm. sosialismi, libertarismi tai ateismi, joiden harjoittajat muuten saavat - ainakin Suomessa - elää aika rauhassa verrattuna muslimeihin.
http://perukangas.blogspot.fi/2012/09/uskovaisia-suojeltava-loukkauksilta.html
äänekkäimmin nykymaailmassa on loukattu juuri muslimeja
VastaaPoistaNaurettava väite, mutta haluatko edes yrittää perustella sitä?
Mikä näistä väitteistä on naurettava? Tarttis tietää, jotta tietäisin, mitä pitäisi perustella.
VastaaPoistaJos joku ulkomaalainen muslimi vaatii muuttamaan länsimaiden lainsäädäntöä (eli säätämään Muhammadin pilkka lainvastaiseksi), se on mitä suurimmassa määrin poliittinen vaatimus.
VastaaPoistaKunnioitusta ei vaadita vaan se ansaitaan. Ne, jotka vaativat kunnioitusta uhkailun ja väkivallan säestyksellä, eivät luultavasti ansaitse kunnioitusta. He voivat joiltakin saada osakseen epäaitoa hymistelyä osakseen mutta eivät kunnioitusta.
"...yhtä lailla uskontoa käytetään meidänkin ksenofobisissa piireissämme siihen, että vierasta voi lyödä kuin ... vierasta sikaa."
Islam-kritiikki on kasvanut Suomessa erityisesti Tanskan Muhammad-pilakuvakriisin ansiosta. Tietämys islamista on lisääntynyt. Monet esimerkiksi tietävät, että profeetta Muhammadista tehtiin pilkkalauluja myös hänen omana aikanaan. Islamin lähteistä selviää myös, miten pilkkaajille kävi. Pitäisikö kunnioittaa sellaista uskontoa, jossa pilkkaajat on lupa tappaa?
Muslimien vaatimus islamin arvostelun kieltämystä on poliittinen vaatimus ja sitä tulee käsitellä sellaisena. Jos tähän vaatimukseen suostutaan, se johtaa uusiin vaatimuksiin.
Muslimien viattomuus oli vain yksi kehnosti tehty elokuva. Aina löytyy elokuvia, pilakuvia, teddykarhuja tai lausuntoja, joita joku haluaa käyttää kiihottamiseen länsimaita vastaan.
" vierasta voi lyödä kuin ... vierasta sikaa."
Lennokas sanonta, jossa ei valitettavasti ole juurikaan substanssia takana.
Mikaelin väitteet ovat juuri samanmoisia kuin tänään Hesarin mielipideosaston A. Leitzingerin. Islam on kuulema rauhallinen uskonto ja vain ilkeät valtaa pitävät oligarkit ovat agitoineet nämä viattomat muslimit kadulle riehumaan ja tappamaan ihmisiä.
VastaaPoistaTämä islamin "valkopesu" on tietenkin tuttua jo WTC-iskuista lähtien, jolloin islamin skoea ystävä, prof. J. Hämeenanttila, julisti islamin rauhan uskonnoksi, vaikka ruumiit WTC-tornien raunioissa eivät olleet vielä kylmenneet.
Mikael et. al. eivät ymmärrä että islam ei ole pelkästään uskonto, vaan myös yhteiskuntajärjestys. Muhammedin teokratia Medinassa ja sen ohjeet ohjaavat edelleen islam-maiden yhteiskuntia ja tulokset aivät vakuuta. Meno on keskiaikaista, naiset orjia ja yhteiskuntien kehitys on jämähtänyt paikoilleen.
Kehityksen alkuun laittaminen edellyttäisi islamin reformaatiota eli uskonpuhdistusta eli järkiintymistä, kuten Lahdenperä sanoisi. Juuri siksi jokaisen todelliseen sananvapauteen uskovan lehden ja journalistin pitäisi julkaista jokainen Muhammed-pilakuva ja mainostaa jokaista Muhammedia pilkkaavaa elokuvaa.
Täten voisi keskiaikaan jämähtäneen poppoon herätellä 2000-luvulle ja siten edes jonkinlainen yhteiskunnallinen kehitys alkaisia myös islam-maissa.