Maailmanpolitiikkaa
seuraaville länsimaiden merkittävin poliittinen jakolinja on
luultavasti käynyt selväksi. Se ei ole enää sosialistien ja
ei-sosialistien välinen vaan kansallisen suvereniteetin puolustajien
ja ylikansallisten edistyksellisten välillä. Tässä kirjoituksessa
tarkastellaan ylikansallista edistyksellisyyttä ja mitä se pitää
sisällään.
Kun Neuvostoliitto
hajosi, amerikkalainen filosofi Francis
Fukuyama julisti historian loppua ja liberaalin demokratian
lopullista voittoa. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan nyt noin 26
vuotta myöhemmin voi todeta, että olemme siirtyneet ennemminkin
kohti demokratian jälkeistä aikaa.
Amerikkalainen
Hudson-instituutin tutkija John Fonte kirjoitti
vuonna 2002 artikkelin, jossa hän analysoi liberaalin demokratia
ja ylikansallisen edistyksellisyyden välistä kamppailua.
Mitä on
ylikansallinen edistyksellisyys?
Fonten näkökulma
on amerikkalainen ja tällöin keskeisessä roolissa on Yhdysvaltojen
perustuslaki, joka edelleen ylittää amerikkalaisessa
oikeudenkäytössä ylikansallisen lain. Mikään Yhdysvaltojen
ratifioima kansainvälinen sopimus ei saa olla ristiriidassa
perustuslain kanssa. Tästä syystä esimerkiksi kansainväliseen
rasisminvastaiseen sopimukseen sisältyvillä sananvapauden
rajoituksilla ei Yhdysvalloissa ole lain voimaa.
Fonte listaa joukon
ylikansallisen edistyksellisyyden pääperiaatteita:
1. Viiteryhmä on
tärkeämpi kuin yksittäinen kansalainen.
2. Kansanryhmät
jaetaan sortajiin ja uhreihin. Maahanmuuttajat edustavat uhriryhmiä.
3.
”Oikeudenmukaisuus” toteutuu ryhmien välisellä
suhteellisuudella.
4. Vallitsevien
instituutioiden arvojen tulee muuttua siten, että ne heijastavat
uhriryhmien näkökulmia.
5. Demografinen
imperatiivi. Väestöryhmien suhteet muuttuvat, mikä tekee
kansallisesta suvereniteetista merkityksettömän.
6. Demokratian
uudelleenmäärittely ja ”demokraattiset ihanteet”.
7. Kansallisten
kertomusten ja symbolien dekonstruktio.
8. Jälkikansallisen
kansalaisuuden käsitteen edistäminen.
9. Ylikansallisuus
(transnationalismi) käsitteellisenä työkaluna. Jos kannatat
transnationalismia, olet edistyksellinen ajattelija ja globalisaation
ytimessä. Muutoin olet takapajuinen antiglobalisti.
Tässä vaiheessa
lienee selvää, että ylikansallisuudessa edistyksellisyydessä on
kyse samasta asiasta kuin ns. ”kulttuurimarxismissa” eli
länsimaisen marxilaisuuden siirtymisestä pois perinteisestä
taloudellisesta marxilaisuudesta kohti ryhmäidentiteettiin
perustuvaa yhdenvertaisuuden tavoitetta. Perinteistä marxilaisuuta
muistuttaa toisaalta tapa, jolla kaikki kehitys esitetään
vääjäämättömänä samalla tavalla, kuin siirtyminen
sosialistiseen yhteiskuntaan kuvattiin aikanaan.
Todellisuudessa kyse
on poliittisesta filosofiasta, jota edistetään poliittisin keinoin.
Se menestyy, jos sitä edistävät tahot ovat tarpeeksi vahvoja
ajamaan asiaansa eikä minkään ennalta määrätyn historiallisen
kehityskulun ansiosta.
Viime viikkojen
uutisoinnista ei ole vaikea löytää edistyksellisiä mielipiteitä.
Tyypillisiä ylikansallisen edistyksellisyyden edustajia ovat
ihmisoikeusprofessorit. Sanomalehti
Kalevassa valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen
ihmetteli, kuinka Suomen presidentin pitää tullakseen valituksi
olla syntyperäinen Suomen kansalainen. Ihmettely on ihan linjassa
Fonten listan 8. kohdan kanssa eli kansalaisuus käsitteenä pitää
määrittää uudelleen. Vuonna 2011 Ojanen vaati
positiivista
erityiskohtelua Fonten listan 3. kohdan mukaisesti, jotta
”tosiasiallinen yhdenvertaisuus” toteutuisi.
Esimerkkinä 7.
kohdasta voi mainita tämän Helsingin
Sanomien artikkelin, jossa Vuoden tiedekynä -palkinnolla
palkittu Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen tutkija
Miika Tervonen kertoo edistyksellisiä käsityksiään suomalaisuuden
todellisesta luonteesta.
Tervonen toteaa
pontevasti, että ”yhtenäisen suomalaisuuden myytti” vaikuttaa
myös politiikkaan:
”Myytti
yksikulttuurisesta Suomesta ruokkii rasismia Suomessa. Siihen
vetoamalla suomalaisuutta rakennetaan tavalla, joka sulkee ulos
täällä sukupolvia, vuosisatoja tai jopa vuosituhansia asuneita
ihmisiä, kuten vaikkapa saamelaisia.”
Tässä
suomalaisuutta lähestytään ensisijaisesti vähemmistöjen
kokemusten kautta. Kyseessä on melko tavanomainen suomalaisuuden
epädramatisointi, jonka kaltaisia julkisuuteen nostetut tutkijat
esittävät. Seuraava lause kertoo enemmän Tervosen omasta
ajatusmaailmasta kuin mistään muusta:
”Yhden kulttuurin
suomalaisuus on ajatusleikki, johon meillä on tämän päivän
globalisoituvassa Suomessa yhä vähemmän varaa.”
Ylikansallisen
edistyksellisen tunnistaa helposti tavasta mitätöidä kansallisia
symboleja tai asettaa itse kansakunnan olemassaolo kyseenalaiseksi.
Meitä monikulttuurisemmissa maissa vastaava kehitys on jatkunut jo
pitempään. Britanniassa hallituksen sponsoroiman ”Monietnisen
Britannian tulevaisuuskomission” jäsen selitti, että ”Britannian”
ja ”kansakunnan” käsitteet koettiin ongelmallisiksi. Komission
raportissa todettiin, että Britannia tulisi muodollisesti tunnustaa
monikulttuuriseksi yhteiskunnaksi, jonka historia tulee tarkistaa,
arvioida uudelleen tai hylätä kokonaan. Tämä tapahtui vuonna
2000.
Euroopan Unioni
edistyksellisyyden linnakkeena
Fonten
kirjoituksessa EU esitetään yhtenä esimerkkinä ylikansallista
edistyksellisyyttä edustavasta organisaatiosta. Edistyksellisyys
näkyy sekä hallinnollisessa muodossa että käytännön
politiikassa. EU on suuri organisaatio, jonka valtarakenne on
”jälkidemokraattinen”. Organisaation tärkein toimielin eli
Euroopan komissio ei ole varsinaisesti tilivelvollinen kenellekään.
EU:n toimielimistä vain komissio voi esittää
lainsäädäntöaloitteita.
Komissio on siis
täysin riippumaton kansallisvaltioista ja sen aloitteesta syntyvä
lainsäädäntö ylittää kansalliset lait. Käytännön
politiikassa EU edistää uhristatuksesta nauttivien ryhmien
oikeuksia eikä käsittele kansalaisia tasa-arvoisesti yksilöinä.
EU:sta ovat myös lähtöisin erilaiset ”viharikoksiin” ja
”vihapuheeseen” liittyvät lait sekä naisten palkkatasa-arvoa
edistävät hankkeet. Tässä suhteessa EU edustaa Yhdysvaltoihin
verrattuna ”edistyksellisyyttä”. Fonte myös näkee selkeän
eron angloamerikkalaisen yksilöä korostavan linjan ja
mannereurooppalaisen kollektivismin välillä. Kyse on hänen
mukaansa länsimaista sivilisaatiota määrittävästä jakolinjasta.
Poliittinen
jakolinja
Viime aikojen
poliittiset tapahtumat Brexitistä Ranskan vaaleihin on helppo nähdä
kamppailuna ylikansallisen edistyksellisyyden ja kansallista
suvereniteettia korostavan linjan välillä. Yhdysvaltojen edellinen
presidentti Barack Obama edusti progressivismia puhtaimmillaan.
Käytännön toimissaan hän myös pyrki sivuuttamaan Yhdysvaltojen
kansallisen lainsäädännön. Esimerkkinä tästä Fonte mainitsee
ydinkoekieltoa
koskevan sopimuksen.
Mikä tahansa
kansainvälinen sopimus tarvitsee Yhdysvaltojen senaatissa 2/3
enemmistön. Obama yritti kiertää sopimusta YK:n
turvallisuusneuvoston kautta esittämällä päätöslauselmaa, jonka
mukaan mikä tahansa sopimuksen tavoitetta ja tarkoitusta vastaan
oleva testi kiellettäisiin. Päätöslauselma olisi koskenut myös
Yhdysvaltoja, joka on allekirjoittanut sopimuksen mutta ei
ratifioinut sitä.
Obaman seuraaja
Donald Trump puolestaan korosti kampanjassaan Yhdysvaltojen
kansallista etua. Tässä hän asettui kansallisen suvereniteetin
puolelle ylikansallista edistyksellisyyttä vastaan. Presidentti
Trumpin kohtelu mediassa kertoo, että edistykselliset eivät
pitäneet tästä kuten eivät myöskään Hillary Clintonin
tappiosta presidentinvaalissa.
Äskettäisissä
Ranskan presidentinvaaleissa tuntemattomuudesta noussut Emmanuel
Macron valittiin presidentiksi. Suomalainen valtamedia kehui Macronia
ennen vaaleja ja ilmaisi tyytyväisyytensä hänen valinnan jälkeen.
Macronin valinta oli voitto ylikansalliselle edistyksellisyydelle ja
sitä edustavalle Euroopan Unionille.
Suomessa kansallista
suvereniteettia edustaa Eduskunnassa yksi puolue eli
Perussuomalaiset. Puolue on vaihtamassa puheenjohtajaa kesäkuussa ja
valtamedia haluaa puheenjohtajaksi ylikansallisten edistyksellisten
kannalta ”yhteistyökykyisemmän” Sampo Terhon. Kannattaa
seurata, miten eri ehdokkaita kohdellaan mediassa. Puolueen väistyvä
puheenjohtaja Timo Soini myi periaatteensa ulkoministerin salkusta,
mikä on romahduttanut puolueen kannatuksen.
Ylikansallinen
edistyksellisyys on Euroopassa kriisissä. EU:n epäonnistumiset sekä
yhteisvaluutan että siirtolaiskriisin hoitamisessa ovat luoneet
tilanteen, jossa jokainen valtiollinen vaali on käytännössä
kansanäänestys ylikansallisen edistyksellisyyden ja suvereniteettia
kannattavien välillä. Lopullista taistelua ei ole ratkaistu.
Edistyksellisillä on etulyöntiasema, koska heidän takanaan on
lähes koko poliittinen eliitti, valtamedia, ei-valtiolliset
organisaatiot ja suuret korporaatiot.
Myös akateemisten
korkeakoulutettujen työmarkkinajärjestö Akava on
huolissaan EU:n suosion hiipumisesta:
”Akava on
huolestunut siitä, että Euroopan unionin kiistämättömät
saavutukset ovat jäämässä ulkoisten ja sisäisten paineiden sekä
populistisen aallon varjoon. Unioni on onnistunut rauhankoneena
erinomaisesti. Kansalaisille on avautunut mahdollisuus liikkua ja
hakea töitä muissa unionin jäsenmaissa. Tutkimus- ja
opiskelijavaihto-ohjelmiin osallistuu vuosittain tuhansia
suomalaisiakin.”
EU-myönteisessä
propagandassa käsite ”rauhanprojekti” toistuu ilmiselvästä
valheellisuudestaan huolimatta usein. Siinä annetaan myös yleensä
aina ymmärtää, että kaikenlainen kansainvälinen yhteistyö olisi
EU:n ansiota eikä onnistuisi ilman sitä. EU ei sitä paitsi edusta
kansainvälistä yhteistyötä vaan ylikansallista pakkovaltaa.
Kansainvälisten
asioiden päällikkö Markus Penttinen puolestaan toteaa:
”EU:n hajoaminen
tarkoittaisi Suomen ajautumista harmaalle alueelle ja leikkauksia
hyvinvointiyhteiskuntaan, kun elintärkeitä vientimahdollisuuksia
poistuisi. Sortuva EU tarkoittaisi Suomelle vain
näennäisitsenäisyyttä. Mitä vahvempi EU on, sitä itsenäisempi
on Suomi.”
Jos EU tulliliittona
lakkaisi olemasta, sen tilalle syntyisi jonkinlainen
vapaakauppasopimus tai useita sopimuksia. Penttisen
itsenäisyyslausunto on naurettava, koska EU on merkittävin Suomen
kansallista suvereniteettia rajoittava instanssi ja ollut sitä
Suomen jäsenyyden alusta lähtien.
Mitä hetteisemmällä
pohjalla supervaltioprojekti seisoo, sitä äänekkäämmäksi käy
sen puolesta esitettävä propaganda.
Hieno kirjoitus. Tuota komission osuutta lainsäädännössä pitäisi rummuttaa kovemmin, se kun tekee eu:sta jonkin sortin diktatuurin. Kiitos vielä valaisevasta kirjoituksesta.
VastaaPoista-Raksaäijä-
Hyvin tiivistetty. Kiitokset tästä. Nämä ns. ylikansalliset mielellään unohtavat ja haluavat kieltää keskustelun asiasta, että tämän ylikansallisuuden myötä Suomeen tulleet ihmiset ovat puhdasta taloudellista persnettoa sekä aina vain lisääntyvää väkivalta- ja seksuaalirikollisuutta.
VastaaPoista"Kannattaa seurata, miten eri ehdokkaita [perussuomalaisten puheenjohtajakilvassa] kohdellaan mediassa." En katsonut Ykkösaamua, missä Halla-ahoa haastateltiin, mutta naapurini sosiaalidemokraatteja äänestävä ja maahanmuuttoa ymmärtävä, ihmetteli minulle, kuinka ynseästi ja epäystävällisesti Halla-ahoa haastateltiin. Hänen huomionsa on siksi merkittävä, että hän on imenyt täysin median Halla-aho -vastaisuuden, ja oli sitä mieltä, että yleensä kyseisessä ohjelmassa haastateltavia kohdellaan hyvin.
VastaaPoistaKiinnostaisi tietää, kuinka yliopistoissa tänä päivänä tämä globalismi ja nationalismi käsitellään. Otetaanko globalismi nykyajalle annettuna asiana, ja käsitelläänkö nationalismia vain Hitleriin ja historiaan kuuluvana? Pohditaanko yhtään, miten olemme niin helposti ajautuneet kritiikittömästi hyväksymään suvereniteetista luopumisen? Huomataanko propagandan osuutta? Kutsutaanko sitä edes propagandaksi?
Kansalaisjärjestöjen osuutta enemmistöjen vainoamisessa tulisi tutkia. Luin paikallislehdestä artikkelin 'Rasisti voi selvitä rikoksistaan vähällä'. Laissa ei ole erikseen määritelty viharikoksista, mutta Ihmisoikeusliitto ja apulaisvaltakunnansyyttäjä ovat sitä mieltä, ettei vihamotiivia oteta parhaalla mahdollisella tavalla huomioon rangaistusta määriteltäessä. Ja tietysti uhrit katsottiin kuuluviksi vähemmistöihin. Jäi kuva, että esim. Ihmisoikeusliitolla on valtava enemmistöön kohdistuva pahansuopuus ja vainoamisen halu, pyrkimys myös toimia enemmistöön kuuluvan ihmisoikeuksia vastaan. Vaikkei rikostakaan ole kunnolla määritelty, sitä pitäisi pontevammin aina kun uhrina on vähemmistön edustaja, kaivelemalla kaivella.
Se on paha paikka, kun samaan aikaan pitää lietsoa ryssävihaa ja yrittää saada vastahakoista kansaa nato-jäsenyyden kannalle ja myydä globalisaatiota. Molempia ei voi eliitti saada. Olen reservin upseeri ja vuosia sitten kadottnut haluni uhrata henkeäni tämän puolesta.
VastaaPoistaAnonyymi: "se kun tekee eu:sta jonkin sortin diktatuurin."
VastaaPoistaEdistyksellisillä on tapana peittää todellisuus korulauseiden taakse. Byrokraattisen harvainvallan sijasta puhutaan ennemmin "demokratiavajeesta". Kansallisen suvereniteetin rapautuminen taas peitetään käsitteen "jaettu suvereniteetti" taakse.
Yrjö: " ylikansallisuuden myötä Suomeen tulleet ihmiset ovat puhdasta taloudellista persnettoa"
Joo mutta mikä oikeus meillä on kieltää heitä tulemasta, jos he hakevat parempaa elämää? Ei Suomi ole mikään suomalaisten maa vaan kaikkien, jotka täällä asuvat. Niin se menee varsinkin, kun aitosuomalaisuus on topeliaanista sepitettä.
Itse sanoisin, että ei edistyksellisyys ole pahasta, vaan patologinen edistyksellisyys.
VastaaPoistaBogreol: "Laissa ei ole erikseen määritelty viharikoksista, mutta Ihmisoikeusliitto ja apulaisvaltakunnansyyttäjä ovat sitä mieltä, ettei vihamotiivia oteta parhaalla mahdollisella tavalla huomioon rangaistusta määriteltäessä."
VastaaPoistaItselleni oli aikoinaan noin kymmenen vuotta sitten järkytys, kun yksikään ihmisoikeus- tai sananvapausjärjestö ei puolustanut kevyin perustein "kiihottamisesta" tuomittuja. Nykyisin ymmärrän asian täysin ja siksi en tue henkisesti enkä taloudellisesti yhtäkään ihmisoikeus- tai sananvapausjärjestöä (EFFI ehkä poisluettuna tästä joukosta). Kun ns. kansalaisjärjestö pääsee imemään valtion nänniä, se laulaa sen jälkeen valtion ideologiaa (tai George Soroksen).
Tom Kärnä: "edistyksellisyys ole pahasta, vaan patologinen edistyksellisyys."
Tämä on määrittelykysymys, jossa voi aina siirtää maalitolppia. Usko johonkin vääjäämättömään tulevaisuudenkuvaan, jossa ihmisluonnon ja reaalitodellisuuden rajoitukset unohtuvat, edustaa haitallista edistyksellisyyttä. Siinä vaiheessa, kun tuohon tulevaisuudenkuvaan pyritään yhteiskuntasuunnittelun keinoin, homma muuttuu tuhoisaksi. Tätä Thomas Sowell kutsuu nimellä rajoittamaton visio (unconstrained vision).
Anonyymi: "pitää lietsoa ryssävihaa ja yrittää saada vastahakoista kansaa nato-jäsenyyden kannalle ja myydä globalisaatiota."
VastaaPoistaSiinäpä se. Suomalaisuuden epädramatisoijat eivät ymmärrä, että heidän toimintansa rapauttaa tulevaisuudenuskoa ja halua puolustaa maata. Miksi puolustaisi jotakin, joka ei oikeasti ole mitään vaan pelkkää tarinankerrontaa? Heidän tarkoituksena on kommunistien tavoin tuhota vanha ja rakentaa sen päälle uusi ja uljas maailma. Jos he onnistuvat, ei tule uljasta maailmaa vaan tulee dystopia, jonka kaltainen myös Neuvostoliitto oli etenkin Stalinin lihamyllyyn joutuneille.
Kun nationalismi on ylin paha ja se pyritään tuhoamaan, silloin pyritään tuhoamaan myös halu uhrata tarvittaessa oma henkensä isänmaan puolesta.
Suomen kansa kärsii vielä Yya-sopimuksen aiheuttamasta traumasta. Siksi "mentiin Eurooppaan" ja siellä pysytään vaikka järki sanoo ettei jäsenyys ole järkevää.
VastaaPoistaUseimmille tosin järki ei sano mitään kun he aivopestyinä eivät todellisuutta ymmärrä.
Unionista on demokratia kaukana, diktaattorimainen korruptoitunut komissio Bilderbergin eliitti tuhansine lobbareineen ei ole paskaakaan kiinnostunut ihmisistä, heidän kulttuureistaan ja perinteistään eri maissa. Kansallisomaisuudet ja luonnonvarat kupataan eliitin haltuun. Kehitysmaalaisten massasiirrot Eurooppaan tuhoavat yhteiskunnat. Kansallisvaltiot halutaan tuhota liittovaltion tieltä. Valtioiden kansalaiset jakautuvat pahimmillaan sisällissodan partaalle. Vanha keino: Hajoita ja hallitse
Olisin mielelläni arvokonservatiivi mutta naisena en voi ymmärtää siihen näköjään sisäänkirjoitettua sovinismia. Mitä vikaa palkkatasa-arvossa on? Itsenäisenä, itseni elättävänä länsimaisena naisena en voi kuvitellakaan että asia pitäisi olla toisin. Vai haetteko naisille islamistien määrittelemää asemaa miehistä riippuvaisina alamaisina?
VastaaPoistaToinen asia mitä en ymmärrä (mutta ongelma jäänee pian historian havinaan), on Trumpin kritiikitön ihannointi. Eikö se nyt ole aika ilmiselvää, että kyseessä on henkisesti keskenkasvuinen, luonnehäiriöinen, konfliktihakuinen, sivistymätön self made huru-ukko?
Muuten jaan kyllä arvonne ja käsityksenne maailman tilasta. Seuraan suurella kiinnostuksella muutamia laadukkaita vaihtoehtojulkaisuja ja blogeja aiheesta.
Anonyymi: "Olisin mielelläni arvokonservatiivi mutta naisena en voi ymmärtää siihen näköjään sisäänkirjoitettua sovinismia. Mitä vikaa palkkatasa-arvossa on?"
VastaaPoistaTämä on riippuvainen siitä, mitä palkkatasa-arvolla tarkoitetaan. Jos sillä tarkoitetaan, että naiselle maksetaan samasta työstä sama palkka, kannatan sitä ilman muuta. Toisaalta hokema "naisen euro on 80 senttiä" antaa ymmärtää jotakin muuta. Nykyisin Suomessa naisten ja miesten palkkaerot johtuvat siitä, että naiset ja miehet ovat erilaisissa ammateissa.
Toinen kysymys on, pitääkö yhteiskunnan edistää sitä, että naisen euro olisi jotakin muuta kuin se 80 senttiä. Tätä edistetään esimerkiksi kiintiöinnillä, joka mielestäni on väärin.
Tästä voisi kirjoittaa pitempäänkin, mutta en nyt jaksa. Totean vaan, että naisten pyrkimyksellä luoda uraa on seurauksensa. Uranaiset jäävät usein lapsettomiksi tai hankkivat sen ainokaisen vasta myöhemmällä iällä. Laajamittainen naisten pyrkimys luoda uraa johtaa siihen, että lapsia syntyy vähemmän. Missään EU-maassa kantaväestön syntyvyys ei ole sillä tasolla, jolla edes nykyinen väestömäärä pystyttäisiin säilyttämään.
Toisaalta Eurooppaan valuu koko ajan väestöä, joka pitää naisia alistetussa asemassa ja jonka edustajat synnyttävät huomattavasti enemmän lapsia kuin eurooppalainen kantaväestö. Tämän kehityksen seurauksena voi syntyä tilanne, että kantaväestöstä tulee vähemmistö omassa maassaan.
Moderni feminismi on myös pyrkinyt vähättelemään miesten ja naisten välisiä biologisia eroja. On annettu ymmärtää, että epätasa-arvo on ensisijaisesti seurausta yhteiskunnan rooliodotuksista ja tätä pitäisi jotenkin korjata ja korjattu onkin. Naiselliset ominaisuudet on nostettu tavoiteltaviksi ja perinteisiä miehen ominaisuuksia on alettu pitää tuhoisina ja haitallisina (mitä ne toki ovatkin äärimmilleen vietyinä). Tätä voi kutsua yhteiskunnan feminisoitumiseksi,
Feminisoitunut yhteiskunta ei mielestäni pysty käsittelemään ultramaskuliinista islamilaista kulttuuria. Se ei kykene tunnistamaan uhkia vaan teeskentelee viimeiseen asti, että selkeästi vihamielinen kulttuuri ei oikeasti ole vihamielinen vaan sovitettavissa yhteiseen monikulttuurriseen yhteiskuntaan. Sen sijaan feminisoitunut yhteiskunta näkee uhkia niissä, jotka pyrkivät puhumaan islamilaisen kulttuurin perimmäisestä yhteensovittamattomuudesta länsimaisen yhteiskunnan perusarvojen kanssa.
Tämä ei mielestäni ole mitään sovinismia vaan realiteettien toteamista.