Sanotaan, että
poliitikot valehtelevat tai ainakin puhuvat muunneltua totuutta.
Ranskan presidentti Francois Hollande ainakin valehteli, kun hän
sanoi, että Pariisin viimeisimmällä terrori-iskulla ei ollut
mitään tekemistä islamin kanssa.
Toisaalta, kun luin
Douglas Murrayn vuodelta 2013 peräisin olevan kirjoituksen ”Are
we losing the war for the soul of islam” (Olemmeko häviämässä
taistelun islamin sielusta?), sain uuden näkökulman asiaan. Murray
viittaa historioitsija Bernard Lewisiin, joka on sanonut, että on
olemassa kolme islamia. Ensimmäinen on Koraanin, hadithien ja
Muhammadin elämän islam. Toinen islam on näistä johdettu
sharia-laki. Lisäksi on kolmas islam eli muslimit itse ja se, mitä
he tekevät ja miten he elävät.
Kolme islamia
Kun tutustuu
islamiin yksi ja kaksi, se herättää vääräuskoisessa
ymmärrettävästi huolta. Koraani ja perimätieto sisältävät
paljon väkivaltaa, sortoa ja tarinoita valloituksista. Näistä
johdettu sharia-laki karmii monen nykyihmisen selkäpiitä. Islamit
yksi ja kaksi muodostavat islamin perustan eli ne ovat islamin
”fundamentteja”. Muslimia, joka ottaa islamit yksi ja kaksi
vakavasti, voi kutsua fundamentalistiksi.
Toisaalta Murray
pitää islam numero kolmosta ainoana positiivisena asiana. Muslimit
eivät islamin fundamenteista huolimatta ole läheskään niin
väkivaltaisia ja vihamielisiä, kuin islamin fundamentit antaisivat
aiheen olettaa. Juuri tähän ihmisryhmään, joka ei ota islamin
fundamentteja sataprosenttisen tosissaan, viitataan useasti, kun
sanotaan muslimien enemmistön olevan tavallisia rauhallisia ihmisiä.
Kun poliitikko
sanoo, että islamilla ei ole mitään tekemistä terrori-iskun
kanssa, hän puhuu todennäköisesti totta, jos tarkoitetaan islamia
numero kolme. Toisaalta islam-kriitikot, jotka tuntevat islamit yksi
ja kaksi, ajattelevat toisin. Itse en tiedä, tunteeko poliitikko
lainkaan kahta ensimmäistä islamia vai teeskenteleekö vain, että
ne kaksi ensimmäistä islamia eivät ole lainkaan sitä oikeaa
islamia vaan pelkästään kolmas eli tavalliset rauhanomaiset
muslimit, jotka ehkä viettävät muslimien juhlapyhiä, noudattavat
tärkeimpiä rituaaleja eivätkä suostu luopumaan uskostaan.
Mikä sitten on
ongelma?
Murray näkee, että
koko islamin tulevaisuus ratkaisteen ykkös- ja kakkos-islamin sekä
kolmos-islamin välisessä murtumakohdassa. Islam kolmoseen kuuluvat
ihmiset ovat löytäneet teologisesti luvallisen tavan irtautua
islamin fundamenttien vaikutuksesta eli käytännössä muuttuneet
tapamuslimeiksi, jotka eivät juuri piittää kahden ensimmäisen
islamin kaikista säännöistä.
Jos siis islam
kolmonen irtautuu kahdesta ensimmäisestä, muslimien ongelmat
länteen integroitumisessa on Murrayn mukaan ratkaistu. Juuret ovat
kuitenkin syvällä eikä niitä voi helposti katkaista. Se mukava
musliminaapuri ei päätä, mikä on uskonnon sisältö. Hänellä ei
ole valtaa tehdä niin, vaan valta on jossain muualla.
Muslimin on vaikea
päästä irti uskonnostaan. Yksi syy tähän on uskosta luopumisesta
rangaistaan, jos ei kuolemalla niin vähintään yhteisöstä
erottamisella. Vain harva muslimi luopuu julkisesti uskostaan, koska
siitä joutuu maksamaan kalliin sosiaalisen hinnan. Tai kuten eräs
suomalainen blogisti sanoo, umma (islamilainen yhteisö) on
julkishyödyke ja uskosta luopuja pettää tämän yhteisön.
Islamia yksi ja
kaksi edustava qatarilainen sheikki Yusuf al-Qaradawi teki
egyptiläisen tv-kanavan haastattelussa harvinaisen tunnustuksen. Hän
puolusti islamin uskosta luopumista koskevia lakeja, joiden mukaan
uskosta luopuvan muslimin voi tappaa. Qaradawi sanoi:
”Jos he [muslimit]
olisivat lakanneet rankaisemasta uskosta luopujia, islamia ei olisi
tänä päivänä olemassa.”
Murray sanoo, että
Qaradawi on tässä asiassa oikeassa. Mitä korkeammalle ihminen
etenee islamin hierarkiassa, sitä enemmän kerettiläisyyttä hän
näkee, minkä takia kaikkein äärimmäisimmät etenevät huipulle.
Maltilliset ja fundamentalismin vastustajat pitävät yleensä vähän
meteliä itsestään, mikä on sinänsä järkevää.
Murrayn mukaan
maltilliset yleensä häviävät taistelun islamin sielusta. Näin on
luultavasti siksi, että islamit yksi ja kaksi sisältävät enemmän
ei-maltillista tulkintaa tukevaa aineistoa. Länsimaalaiset eivät
luultavasti pysty vaikuttamaan tähän kamppailuun lainkaan. Vaikka
maltilliset ja edistykselliset muslimit ansaitsevat tukemme, meidän
on kuitenkin hyväksyttävä se mahdollisuus, että he häviävät.
Joskus ennen islamin
sisäinen kamppailu olisi ollut pelkästään islamin sisäinen asia.
Nykyisin, kun länsimaissa, erityisesti Euroopassa, asuu paljon
muslimeja, asia kuuluu myös meille. Murray itse toivoi joskus, että
länsi voisi pysytellä ulkona tästä kamppailusta. Vuonna 2013 hän
ei kuitenkaan enää ollut niin optimistinen, vaan maltillisten
tappio tarkoittaisi, että länsimaat menisivät samaan kuiluun
yhdessä muslimien kanssa.
Taistelu islamin
sielusta
Pariisin tapahtumat
voidaan nähdä osana taistelua islamin sielusta. Siinä ykkös- ja
kakkos-islamia edustavat terroristit halusivat kasvattaa islamin
kunniaa tappamalla näkyvästi islamin pyhiä arvoja pilkanneen
pilalehden toimittajat. He halusivat Koraanin käskyjen mukaisesti
herättää pelkoa vääräuskoisten sydämissä. Voidaan myös
spekuloida, että he myös yrittivät provosoida vihamielisyyttä
islamia kohtaan, jotta islam numero kolmosen edustajat joutuisivat
valitsemaan puolensa.
Tämä
läntisessä mediassa vähälle huomiolle jäänyt uutinen
kertoo, että käynnissä on todellakin taistelu islamin sielusta.
Egyptin presidentti Abdel Fatah al-Sisi sanoi, että tarvitaan
”uskonnollinen vallankumous”. Hän puhui yhdelle islamin
tärkeimmistä auktoriteeteista eli Kairon al-Azharin yliopiston
oppineille ja sanoi:
”On
käsittämätöntä, että kaikkein pyhimpinä pitämämme ajatusten
takia koko umma (islamilainen yhteisö) aiheuttaa huolta, vaaraa ja
tuhoa koko muulle maailmalle. Mahdotonta!”
Tässä al-Sisi
viittasi islameihin yksi ja kaksi eikä hän ollut väärässä.
Merkittävintä tässä on se, että lausuja on muslimi ja vieläpä
islamilaisen maan presidentti. Hän jatkoi seuraavasti:
”Tämä ajattelu –
en sano uskonto vaan ajattelu – tämä tekstien ja ajatusten
kokoelma, jota olemme pyhittäneet vuosisatojen kuluessa niin
pitkälle, että siitä poikkeaminen on melkein mahdotonta, aiheuttaa
vihamielisyyttä koko maailmassa.”
Al-Sisi tunnustaa,
että islamin oppi siten, kuin sitä tulkitaan, aiheuttaa
vihamielisyyttä. Hän ei mainitse sanallakaan kolonialismia eikä
väitä, että terrorismilla ei olisi mitään tekemistä islamin
kanssa, kuten läntiset johtajat tekevät. Hän myös väitti, että
islamilainen yhteisö on repeytymässä ja muslimien itsensä
ansiosta. Toisin sanoen islamilainen terrorismi ei johdu
kolonialismista, globaalista eriarvoisuudesta, loukkaavista
pilakuvista tai mistään muusta vaan muslimien omista toimista.
Al-Sisi ei ole
mikään enkeli vaan on teloituttanut useita Muslimiveljeskunnan
jäseniä, ja Egyptissä tuomitaan edelleen ihmisiä vankeuteen, jos
he luopuvat islamista. Hän otti kuitenkin suuren riskin
tunnustaessaan tosiasiat. Al-Sisin puheet tarjoavat
Muslimiveljeskunnalle mahdollisuuden syyttää presidenttiä uskosta
luopumisesta eli vaaransi oman henkensä. Egyptissä presidenttejä
on ennenkin
murhattu, jos he ovat ylittäneet sen rajan, jota kiihkeimmät
muslimit pitävät hyväksyttävänä.
Al-Sisin rehellinen
puhe asettaa länsimaisten johtajien jopa pelkurimaiselta vaikuttavan
varovaisuuden uuteen valoon. Vain kaikkein hölmöimmät uskovat,
että islamistisella terrorilla ei ole mitään tekemistä islamin
kanssa. Länsi ei tarvitse vihaa muslimeita tai islamia kohtaan vaan
rehellisen, tosiasioihin perustuvan strategian, jolla islamin
sisäisen konfliktin vaikutukset länsimaisiin yhteiskuntiin
minimoidaan. Islamilla on ongelma ja se on aika tunnustaa.
Ongelmana islamissa on se, että kaikilla on sama väkivaltainen ideologia ja oppi, mutta vain jihadistit elävät niinkuin esikuvansa Profeetta Muhammed opettaa. Muut, eli "maltilliset", eivät elä tänä päivänä oppinsa mukaan, mutta jo ehkäpä huomenna. InsAllah.
VastaaPoistaMeidän muiden on hyvin vaikea seuloa muslimeista niitä, jotka ovat vaarallisia, koska he eivät itsekään siihen pysty, saati sitten että he olisivat rehellisiä itselleen, tai vielä vähemmän muille asian suhteen, joten viisainta on pitää kaikkia jossain määrin osallisina.
Vasta opin hylkääminen tuo edes tilapäisen selvyyden asiaan.
Charlie Hebdon tapauksessa, muslimien loukkaantumisesta Israelin ja juutalaisten riistäytymisestä irti Dhimmiydestä ja Lännen kansojen alistumisesta johtajiensa johdolla siihen on koko ajan kyse vain yhdestä asiasta, vallasta. Siitä kuka määrää.
Puheet sananvapaudesta yms. eivät liity asiaan mitenkään.
Islamin tavoite on kolonialisoida ja alistaa koko muu maaailma valtaansa.
Millä maantieteellisellä- tai elämän alueella näin ei tapahdu, niin heidän tunteensa kuumenevat ja he loukkaantuvat.
Tämän ideologisen "kauhukakaran" loukkantumisten ja raivokohtausten takoituksena on alistaa muu maailma valtaansa. Ainoastaan rangaistus/keppi, ei palkitseminen /porkkana, voi parantaa tuollaista käytöstä.
"kyse vain yhdestä asiasta, vallasta. Siitä kuka määrää.
VastaaPoistaPuheet sananvapaudesta yms. eivät liity asiaan mitenkään."
Ne, jotka ottavat opin vakavasti, ajavat toki islamin ylivaltaa. Opin tulkintavalta on niillä vähemmän maltillisilla.
Lännen kannalta kyse on sananvapaudesta, jota jihadismi rajoittaa väkivallan uhan kautta.
Islamin oppi on melko jähmettynyt tekele, kuten al-Sisin puheista käy ilmi. Sitä ei ole valtavirran sunnalaisuudessa tulkittu uudelleen sen jälkeen, kun al-Ghazali 1000-luvulla sulki itjihadin portit.
"Tämän ideologisen "kauhukakaran" loukkantumisten ja raivokohtausten takoituksena on alistaa muu maailma valtaansa."
Tuota al-Sisi tarkoitti. Sen takia muu maailma suhtautuu epäluuloisesti islamiin.
"Ainoastaan rangaistus/keppi, ei palkitseminen /porkkana, voi parantaa tuollaista käytöstä."
Oli aika, jolloin länsi ehkä olisi voinut pakottaa islamin luopumaan jihadismista. Sen sijaan islam pani jihadin tilapäisesti naftaliiniin. Pullon henki kuitenkin karkasi pullosta.
Ei sananvapaudella ole mitään itseisarvoa. Kyse on vallasta, vaikkapa vain omaan itseen.
VastaaPoistaValta päättää omista asioista tuo vapauden ja vasta vapaa voi sanoa mitä haluaa, eli harjoittaa sanavapautta.
Dhimmi puhuu mielellään sananvapaudesta, mutta ei voi harjoittaa sitä. Mieleltään alistettuina heidän on pyrittävä suitsimaan myös muita kuten media tekee, vrt. Huusko.
Kuitenkin se millä on merkitystä on mikä taho hallitsee islamin tulkintaa. Radikaalit kyllä laittavat maltilliset aisoihin vieläpä paljon helpommin kuin laittavat länismaiset myötäilijät. Vai onko kukaan koskaan kuullut maltillisen islamin marttyyristä? Doktriini käytännössä näyttää olevan radikaalien hallinnassa kun taas maltilliset näyttävät olevan lähinnä "laiskoja uskovaisia". Maltillisilla muutenkin on paljon vähemmän hävittävää radikaaleille kun länsimaisen elämntavan kannattajilla.
VastaaPoistaKäytännössä siis katsoisin että sillä mitä suurin osa muslimeista uskoo ei ole yhtä paljon merkitystä kuin sillä mikä taho doktriinia hallitsee.
Peter Frostilla on tosin järkevin tulkinta jonka olen tähän asti lukenut.
http://www.evoandproud.blogspot.fi/2015/01/french-lesson.html
"Länsi ei tarvitse vihaa muslimeita tai islamia kohtaan vaan rehellisen, tosiasioihin perustuvan strategian, jolla islamin sisäisen konfliktin vaikutukset länsimaisiin yhteiskuntiin minimoidaan. Islamilla on ongelma ja se on aika tunnustaa."
VastaaPoistaOlen itse ihmetellyt nimenomaan tämän pohdinnan puutetta. Siis sen, mitä meidän olisi tehtävä, jotta islamiin ilmiselvästi liittyvät, ja jälleen kerran toteutuneet, riskit vältettäsiin länsimaissa.
Voiko islamille tehdä jotain? Vai pitäisikö se vain eristää länsimaista? Itse kallistun ainakin tässä vaiheessa jälkimmäiselle kannalle.
Vandaali:
VastaaPoistaMurray on britti ja siellä valtamedian käyttämä punditti. Hän ei voi sanoa asioita yhtä suoraan kuin joku toinen.
Rivien välistä voit lukea, että maltillisilla ei ole paljon mahdollisuuksia.
Tuo kolmen islamin sapluuna oli kuitenkin näppärä tapa kertoa, mistä on kyse.
Myös tuo huomio siitä, miten islam rankaisee uskosta luopujia ja mikä sen käytännön vaikutus on, oli hyvä. Harva muslimi jättää uskontonsa julkisesti. Salaa sen tekee paljon useampi.
Professori:
"Olen itse ihmetellyt nimenomaan tämän pohdinnan puutetta. Siis sen, mitä meidän olisi tehtävä, jotta islamiin ilmiselvästi liittyvät, ja jälleen kerran toteutuneet, riskit vältettäsiin länsimaissa."
Nyt ollaan vielä vaiheessa, jolloin ongelmat kielletään tai ainakin se, että islamissa olisi mitään vikaa. Jos mitään vikaa ei ole, mitään ei tarvitse tehdä. Valtaeliitti näkee kyllä "integraatio-ongelmat" ja terrorismin mutta kieltäytyy näkemästä syy-yhteyttä muslimien laajamittaisen maahanmuuton ja näiden ongelmien välillä.
On liian monta utopiaa, jotka kaatuisivat, jos ongelmat ja niiden syyt myönnettäisiin. Vain Tanskassa on jotakin tehty mutta vain puolinaisia toimia. Tanskassa sentään asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
Sotia voi ilman vihaa ja muslimeita rakastaa samalla kun vihaa heidän ideologiaansa.
VastaaPoistaItse olen kannattanut islamin eristämistä jo vuosikausia.