Eilen vietettiin
juutalaisten joukkotuhon muistopäivää. 70 vuotta sitten
Puna-armeijan joukot vapauttivat Auschwitzin keskitysleirin.
Joukkotuho on jättänyt lähtemättömät jäljet eurooppalaiseen ja etenkin saksalaiseen psyykeen.
Antisemitismi
Euroopassa
Antisemitismi
kuitenkin kukoistaa Euroopassa yhä ja on itse asiassa voimakkaampaa
kuin koskaan Auschwitzin vapauttamisen jälkeen. Eurooppalaisella valtamedialla ja poliittisilla johtajilla on suuria
vaikeuksia kertoa, mikä on aiheuttanut antisemitismin lisääntymisen.
Suomessa
antisemitismi ei kuitenkaan ole äitynyt yhtä pahaksi kuin Ranskassa
tai naapurimaassamme Ruotsissa. Malmön kaupungissa juutalainen ei
käytännössä voi kulkea kaduilla, jos hänet voi pukeutumisensa
perusteella tunnistaa juutalaiseksi.
Äskettäin Ruotsin
television toimittaja
Petter Ljunggren lähti kävelemään Malmön kaupungin kaduilla
kippa-päähineeseen pukeutuneena ja joutui ohikulkijoiden
lyöntien ja haukkumisen kohteeksi. Ljunggren lopetti kokeilunsa, kun
tilanne kävi hänelle hengenvaaralliseksi.
Ranskasta taas
muistamme Pariisin terrori-iskut, joista toinen kohdistui
juutalaiseen ruokakauppaan. Ranskassa asuu 580 000 lähinnä
Pohjois-Afrikasta muuttanutta juutalaista, joiden määrä tosin
vähenee koko ajan. Pois
muuttavien määrä on kasvanut viime vuosina
juutalaisvastaisuuden kasvun ja juutalaisiin kohdistuneen häirinnän
takia. Viime vuonna Ranska oli Israeliin muuttaneiden juutalaisten
suurin yksittäinen lähtömaa (n. 7000 henkeä).
Juutalaisvastaisuus
Suomessa
Suomessa Helsingin
juutalaisen seurakunnan ylirabbiini Simon Livson Kaleva-lehden
mukaan myös huolissaan juutalaisvastaisuuden kasvusta:
”Äärioikeistoa
ja fanaattisuutta on ympäri Eurooppaa: Saksassa, Ranskassa,
Englannissa ja Belgiassa. Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin Ruotsiin
niin sielläkin on ihmisiä, jotka kieltävät holokaustin olleen tai
ainakin sanovat, että sen merkitystä on vahvasti yliammuttu ja
siellä menehtyneiden ihmisten määrää yliarvioitu.”
Livsonin mukaan
Suomessakaan ei ole vältytty juutalaisvastaisuuden kasvulta:
”Suomessahan se on
jo levinnyt. Täällä on Magneettimedia, joka on hyvin
antisemiittinen, selkeä kannoissaan ja vähättelee holokaustia. Se
on jo täällä.”
Magneettimedia on
tavaratalo Kärkkäisen asiakaslehti, jonka
päätoimittaja tuomittiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
Kuitenkaan Yhdysvalloista peräisin olevia vanhoja juutalaisvastaisia
kirjoituksia kääntänyt Magneettimedia ei vastenmielisyydestään
huolimatta edusta samaa antisemitismiä kuin Pariisin terroristit. Ei
voida myöskään väittää, että Magneettimedia muodostaisi
merkittävän uhan Suomen juutalaisyhteisölle.
Kalevan jutussa ei
mitenkään yritetty selittää lukijalle, mistä
juutalaisvastaisuuden kasvu johtuu.
Yleisradion sivuilla
”Lähi-itään erikoistunut toimittaja” Hannu Reime kirjoittaa
hänkin antisemitismistä. Vasemmistolainen Reime on jo vuosia
toimittanut Israel-vastaisia kolumneja radiossa ja Ylen
internet-sivuilla.
Reime aloittaa
kuvailemalla sitä, kun hän vuosikymmeniä sitten osti
antikvariaatista Siionin viisaiden pöytäkirjojen suomenkielisen
painoksen. Siitä hän lähtee rakentamaan kuvaa kristillistä
Eurooppaa vuosikymmenet vaivanneesta antisemitismistä. Kuva on
suurelta osin oikea mutta siinä mielessä valheellinen, että
islamilaisen maailman historiallinen antisemitismi jää kokonaan
käsittelemättä ja kuitataan seuraavalla lauseella:
”Islamilaisessa
Espanjassa Al-Andalusissa juutalainen kulttuuri oli saanut kukoistaa
islamilaisen rinnalla.”
Islamilaisessa
maailmassa juutalaiset elivät toisen luokan kansalaisina
kristittyjen tavoin, eli oikeampi tapa olisi ollut sanoa, että
juutalaiset saivat elää islamin vallan alaisuudessa. Klisheemäinen
kuva maurien Espanjasta ja sen uskomattomasta suvaitsevaisuudesta sai
kuitenkin kelvata paremman puutteessa. Juutalaisten kohtelusta
arabimaissa voi käydä lukemassa täällä.
1900-luvun alussa
Mosulin konsulina toiminut englantilainen H.E.W. Young kirjoitti
vuonna 1909:
”Muslimit
suhtautuvat kristittyihin samalla tavalla kuin isäntä orjiinsa,
joita hän ylimysmäisesti suvaitsee niin kauan, kun nämä tietävät
paikkansa. Kaikki yritykset esiintyä tasavertaisina tukahdutetaan
välittömästi.”
Kristityt ja
juutalaiset saattoivat islamilaisessa maailmassa nousta korkeisiinkin
asemiin. Toisaalta pienikin todellinen tai kuviteltu loukkaus
muslimeita kohtaan saattoi johtaa pogromeihin, mielivaltaisiin
omaisuuden takavarikointeihin ja pakkokäännytyksiin.
Reimeen
tarkoituksena on selkeästi korostaa eurooppalaista antisemitismiä
ja sen syviä historiallisia juuria ja selittää nykyajan muslimien
antisemitismin pelkästään Israelin ja palestiinalaisten konfliktin
kautta:
”Nykymaailmassa
esiintyvä juutalaisvastaisuus näyttää liittyvän ennen kaikkea
Israelin ja palestiinalaisten väliseen selkkaukseen Lähi-idässä.
Juutalaisyhteisöt ja synagogat saavat uhkauksia aina, kun konflikti
nousee ykkösuutiseksi.”
”Ei ehkä ole
ihme, että joissakin miehityksen ja palestiinalaisten sorron
katkeroittamissa mielissä herää nurinkurinen ajatus syyttää
juutalaisia siitä, mitä Israel tekee.”
Vaikka Reime
mainitsee juutalaisia Euroopassa syytetyn ”Kristuksen tappajiksi”,
hän ei mainitse Koraanin ja Hadithien tavasta käsitellä
juutalaisia sanallakaan. Islamin juutalaisvastaisuus nimittäin
voidaan jäljittää uskonnon perustajaan Muhammadiin.
Vasemmistolaisena
Reime luonnollisesti ylistää vasemmistoa juutalaisten suvaitsijana
Ranskan vallankumouksen jälkeen:
”Vasemmisto,
liberaalit, demokraatit ja sosialistit kannattivat juutalaisten
tasa-arvoa, kun taas oikeisto ja yksinvaltiuden puolustajat
vastustivat sitä.”
Koska Reime itse
suhtautuu Israelin olemassaolon oikeutukseen epäilevästi, hän ei
myöskään mainitse nykypäivän vasemmiston juutalaisvastaisuutta,
jolla pyritään asettamaan Israelin valtiollinen legitimiteetti
kyseenalaiseksi. Kiihkeimmät vasemmistolaiset heittäytyvät
murhanhimoisten terroristien kumppaneiksi, koska nämä ovat uhreja ja
heidän vihansa on ”ymmärrettävää”. Eräs tällainen henkilö
on norjalainen lääkäri Mads
Gilbert, jonka Verdens
Gang -iltapäivälehti valitsi ”vuoden
nimeksi”.
Gilbert on
valjastanut lääkärin ammattinsa vasemmistolaisen poliittisen
aktivismin käsikassaraksi. Viimeisimmän Gazan sodan aikana Gilbert
työskenteli al Shifan sairaalassa, jossa myös Hamasin johto piti
majaansa. Hamas lähetti sairaalan lähistöltä useita raketteja
Israeliin. Gilbertin toimien kyseenalaisuudesta voi lukea täältä.
Reime näkee
todellisuudesta vain sen osan, joka sopii hänen ideologiaansa. Siksi
hän ennustaa seuraavaa:
”Jos
palestiinalaisalueiden miehitys ja asuttaminen joskus päättyvät ja
Israelin juutalaisten ja Palestiinan arabien välille syntyy
oikeudenmukainen rauha ja siihen perustuva todellinen sovinto,
antisemitismi saattaa hyvinkin kuolla.”
Juutalaisilla on oma
osansa islamilaisessa eskatologiassa, mikä on mainittu myös Hamasin
peruskirjassa. Siksi sana ”oikeudenmukainen rauha” tarkoittaa
Hamasin mielestä Israelin valtion hävittämistä ja juutalaisten
tuhoamista. En usko, että edes Reime haluaa sellaista rauhaa.
Miksi sitten ei
voida myöntää, että lisääntynyt antisemitismi johtuu lähes
yksinomaan muslimien määrän kasvusta Euroopassa? Jos tämä
myönnetäänkin pitkin hampain, miksi se pitää selittää
johtuvaksi Israelista eikä muslimien omista arvoista ja asenteista?
Ehkä historiasta on
opittu vääriä asioita. Auschwitzin tapahtumilla on opetettu
eurooppalaisia halveksimaan omaa kansallista identiteettiään ja
näin hyväksymään muslimien laajamittainen maahanmuutto tai
ainakin tekemään sen vastustaminen mahdottomaksi. Jotkut
vasemmistolaiset jopa väittävät, että muslimit ovat nykyajan
juutalaisia eli samanlaisen vainon kohteena kuin 1930-luvun Saksassa.
Ehkä toisaalta on
ymmärretty, että laajamittainen muslimien maahanmuutto on pitkällä
tähtäimellä tuhoisaa. Siksi valehtelua pitää kiihdyttää, jotta
kansalaisten vastustus saadaan tukahdutettua ja totuuden ääni
hiljennettyä. Jos tämäkään ei riitä, myös kovemmat keinot ovat
mahdollisia. Tavallinen ihminen on helposti peloteltavissa
hiljaiseksi. Äskettäin norjalaisen Pegida-osaston johtomies menetti
työpaikkansa. Tanskan Kööpenhaminassa puolestaan paikallisen
Pegida-marssin järjestäjä Nicolai Sennelsiä uhataan
työpaikan menetyksellä.
Asiat ovat menossa
huonoon suuntaan. Lisääntyvä antisemitismi ja sitä seuraava
juutalaisten poismuutto kertovat tästä. Mitään toimenpiteitä
negatiivisen kehityksen pysäyttämiseksi ei ole nähtävissä, jos
sellaisiksi ei lasketa propagandaa ja epämiellyttävien
mielipiteiden tukahduttamista.
Jos toimittaja ottaa aikansa kristillisen kirjallisuuden kuvauksia juutalaisuudesta todisteeksi eurooppalaisesta ja kristillisestä antisemitismistä, niin kannattaisi katsoa miten aikansa juutalainen kirjallisuus kuvaa kristinuskoa. Herjaamisessa vähintään tasavahvoja.
VastaaPoistaIslam on näistä ainoa, joka selkeästi asettaa muut alempaan asemaan myös yhteiskunnallisesti.
" niin kannattaisi katsoa miten aikansa juutalainen kirjallisuus kuvaa kristinuskoa. Herjaamisessa vähintään tasavahvoja."
VastaaPoistaAjan henki on moralisoida menneisyyttä nykypäivän liberalismin mittatikulla.
Vähemmistö saa haukkua enemmistöä, joka taas ei saa haukkua vähemmistöjä, koska muuten polttouunit.
Antisemitismi tuli juuri arabien ja pohjoisafrikkalaisten islamin mukana Espanjan kautta Eurooppaan. Sieltä kristitytkin ne sitten oppivat.
VastaaPoistaYhteiskunnallisen antisemitismin ja vasemmistolaisen ideologian juuret ovat Valistuksessa ja Ranskan tasavaltalaisessa vallankumouksessa, mistä Reimekin sairaat fantasiansa ammentaa.
Lähi-Idän ongelmat eivät johdu siitä, että juutalaiset olisivat toimineet väärin, vaan arabien katkeruudesta, että entiset orjat lopettivat heidän"
vääryytensä Israel nimisessä "liberiassa".
Reime ja YLE jatkavat jihadin ja sosialismin, juutalaisten ja suomalaisten vastaista sotaansa.
Kiitos kirjoituksestasi. Sain siitä inspiraatiota omaanikin. Luulen, että tuosta antisemitismistä tulee mediassa sellainen määrittelemätön musta pilvi, niin kuin oli vihapuhekin vielä hetki sitten. Kumpaakin kauhistellaan ja päivitellään, mutta ei varsinaisesti sanota, mistä sen löytää. Vihapuheen kohdalla tietysti siksi, että se olisi löytäjälle paljastunut asialliseksi kritiikiksi ja antisemitismin kohdalla siksi, että tekijät ovat tiedostavasta näkökulmasta katsoen vääriä.
VastaaPoistaIkävää, että ihmiset, jotka aloittivat Pegida-liikkeen joutuvat maksamaan rohkeudestaan asettuessaan islamisaatiota vastaan. Norjalaisessa Aftenpostenissa oli tutkija Henrik Sysen kirjoitus nyrjähtäneestä sananvapaudestamme, missä hän valitteli, että poliittista konsensusta haastavat vain toisinajattelijat, blogit ja nettikeskustelu. Ihmisiä, jotka arvostelevat turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä ja laajaa muslimien maahanmuuttoa, pidetään rasisteina ja islamofoobikkoina sekä moraalisesti arveluttavina. Merkelinkin puheista Pegidaa vastaan on kuultavissa, että Pegida on populismia, mikä perustuu sellaisille tunteille kuin viha ja pelko, eikä kriittisyys täten perustu järkeen.
VastaaPoistaToisin sanoen Euroopan poliittinen eliitti vie pohjan pois sananvapaudelta eliminoimalla kritiikin poliittista valtaa vastaan. Julkisissa puheissa sananvapautta ylistetään Charlie Hebdon tapauksen jälkeen, mutta vapaan sanan suurin uhka on kuitenkin poliittisesti korrekti eliitti lännessä, ei islam. Eliitti edustaa turmeltunutta sananvapauden tapaa, sellaista jota käytettiin entisessä Neuvostoliitossa.
Pegida-mielenosoitukset kohdistuvat poliittista ja median eliittiä vastaan, joiden tulisi tietää, että täytyy olla oikeus kritisoida dogmaattista poliittista järjestelmää kuten islamia.
Reimen voi olla vaikea kirjoittaa kunnon analyysiä antisemitismistä, kun on ikänsä sitä saarnannut, ja Israelin vastaisia vihapuheita pitänyt.
VastaaPoistaMikä näitä vasureita saa jihadia ja juutalaisvihaa tukemaan, pahuus, vaiko yksinkertaisuus ja tietämättömyys?
Itse olen päätynyt siihen, että nämä kaikki, yhdistettynä sokeaan ideologiseen idealismiin.
Kautta-aikain on tunnettu poliittinen viisaus, että sisäpolitiittisista ongelmista selviää helpoiten luomalla ulkopoliittisia ongelmia. En voi välttyä siltä ajatukselta, kun saa todistaa EU:n toimintaa Venäjän kanssa.
VastaaPoistaVenäjästä on muodostunut EU:lle kiusallinen naapuri, kun se ei suostu nielemään liberaalin fascismin oppeja. Sen sijaan että ne opit kyseenalaistettaisiin EU:ssa, luodaan jännitettä Venäjän kanssa.
"Toisin sanoen Euroopan poliittinen eliitti vie pohjan pois sananvapaudelta eliminoimalla kritiikin poliittista valtaa vastaan. Julkisissa puheissa sananvapautta ylistetään Charlie Hebdon tapauksen jälkeen, mutta vapaan sanan suurin uhka on kuitenkin poliittisesti korrekti eliitti lännessä, ei islam."
VastaaPoistaTässä vaiheessa näyttää, että Pegidan amatöörit ovat saaneet tuta, miten poliittinen eliitti murskaa vastustajansa.
Maailman johtajien esiintyminen rinta rinnan Pariisissa oli yksi sisällöllisesti kaikkein tyhjimmistä poseerauksista sananvapauden puolesta, joita itse olen nähnyt. Kyse oli pelkästä esiintymisestä ilman konkreettisia toimia uhan torjumiseksi.
Modernissa liberalismissa johtajat ovat kovasti hyvän asian puolesta mutta toiminta rajoittuu monesti Twitter-hashtagin tasolle.
Kyllä. Kun tietää, että samat johtajat tukevat samaan aikaan islamilaista terroria rahallisesti ja ideologisesit.
VastaaPoista" samat johtajat tukevat samaan aikaan islamilaista terroria rahallisesti ja ideologisesit."
VastaaPoistaMyös sotilaallisesti, kuten Libyassa tapahtui.
Ruotsissa valtio hyväksyy antisemitismin. Ruotsissa oikeuskansleri on hyväksynyt, että moskeijoissa myydään vihakasettia, jossa sanotaan, että kaikki juutalaiset on taopettava. Se on kuulemma vain lähi-idän retoriikkaa.
VastaaPoistaEikä pelkästään Libyassa. USA:n, Euroopan ja NATO:n islamin sotilaallinen tukeminen alkoi heti kylmänsodan jälkeen Balkanilla ja on siitä lähtien tauotta jatkunut.
VastaaPoistaTässä vielä brittiläisen valtamedian artikkeli antisemitismistä.
VastaaPoistahttp://www.itv.com/news/2015-01-28/new-threat-of-antisemitism-70-years-after-auschwitz/
Syytä ei siinäkään uskallettu sanoa.
"islamin sotilaallinen tukeminen alkoi heti kylmänsodan jälkeen Balkanilla ja on siitä lähtien tauotta jatkunut"
Humanitaarisen intervention nimellä taidettiin silloin toimia. Kieltämättä serbien toimet olivat brutaaleja mutta lopputuloksena tuli islamilainen Bosnia ja Kosovo.
Kolonialisminkin, sekä islamilaisen, että länsimaisen, pontimena on aina ollut humanistinen interventio.
VastaaPoistaLänsimainen media unohti kertoa Kosovon ja Bosnian jihadistien ja vierastaistelijoiden hirmuteoista, joihin Serbit vastasivat pitkälti sotilaallisesti. Median ja Euroopan eliitin mukaan kyseessä oli sotarikos, kuten aina muslimiveljeskuntaa vastaan taistellessa(vrt Israel),johon piti vastata 37000 pommituslennolla, pääasiassa serbien siviilikohteisiin. Se taas muslimien ja vasemmiston mukaan ei ollut NATON pro-islam sotarikos.
Samaa käsittelyä Israelille, sen islamin vastaisesta itsepuolustuksesta, suosittelee Turkki,Tuomioja ja Soininvaara.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta, antoi taas paljon ajattelemisen aihetta.
VastaaPoistaKiitos. Asiaa - olen samaa mieltä.
VastaaPoista
VastaaPoistaTHREE IMPORTANT RIGHTS
Three Rights which, in my opinion, should be preserved:
.
1 - The right to Mono-parenthood in Traditionally Monogamous Societies: see the blog "The Origin Of Sex-Taboo". [in English]
.
2 - The right to veto who pays (the taxpayer) - Semi-Direct Democracy: see the blog "Fim-da-Cidadania-Infantil". [in Portuguese]
.
3 - The right to survival of indigenous identities: see the blog "50-SEPARATISM-50." [in English]
.
.
.
P.S.
The separatists-50-50 doesn't seek pretexts to deny the Right to survival of others one... the separatists-50-50 only claim the Right to survival of Indigenous Identities (read: the 'globalization-lovers' must respect the rights of others one... and vice versa!)
F.R.A.R.