Hommaforumilla joku
bongasi Libyassa kuvatulta jihadistien ruoskimisvideolta nuoren
parrakkaan miehen, jonka paita vaikutti tutun näköiseltä. Vanttera
mies vilahtaa oheisen
videon kohdassa 7:08, mutta hänen henkilöllisyydestään on
vaikea sanoa mitään varmaa. Päällisin puolin hän vaikuttaa
eurooppalaiselta.
Sirten kaupungissa kuvatulla videolla
joukko Ansar al-Sharia -nimiseen ryhmään kuuluvia miehiä pieksee
avioliiton ulkopuolisesta sukupuoliyhteydestä epäillyn miehen
kepillä. Sirten kaupunki on tullut tunnetuksi Libyan entisen
johtajan eversti Muammar Gaddafin kotikaupunkina. Kepittäminen
aviorikoksesta on sinänsä Libyan lain mukaista, mutta tuomioita ei
ole pantu täytäntöön vuosikymmeniin.
Syyskuussa 2012 Ansar al-Sharia otti
vastuun hyökkäyksestä Yhdysvaltojen konsulaattiin Benghazin
kaupungissa. Tapauksessa kuoli Yhdysvaltojen Libyan suurlähettiläs
Christopher Stevens ja kolme muuta amerikkalaista.
Aito Jussi-paita?
Hommaforumilla spekuloitiin myös
jonkin verran, oliko parrakkaan jihadistin käyttämä Jussi-paita
aito vai Jope Ruonansuun pienestä
Hiacesta peräisin oleva kopio. Lopulta todettiin, että kyseessä
ei ole varsinainen Jussi-paita vaan sen variantti Antti-paita.
Samanlaisia on kuulemma neulottu Lapualla. Antti-paidan tuntee
sinisestä väristä. Jonkin verran epäilyksiä herätti paidan
peltoja symboloivat ruutukuviot, jotka olivat liian leveitä.
Toisaalta parrakas kepittäjä vaikutti hyvin syöneeltä, mikä voi
selittää ruutukuvion venymisen.
Ehkä jussipaitainen jihadisti vain
noudatti pohjalaista häjyperinnettä kepittämällä avionrikkojia.
Tosin uskottavampi selitys lienee tiukka sharia-lain soveltaminen.
Häjyt olivat häiriköitä ja kapinoivat tiukkaa pitäjäkuria
vastaan harrastamalla ”yöjuoksuja”, myymällä viinaa ja
saapumalla häihin ilman kutsua. Häissä sitten tapeltiin ja
vilauteltiin puukkoa.
Pitäjäkuri oli tiukka ja muistutti
tavallaan sharia-lakia. Pienistä rikkeistä tuli rangaistus ja
rikollisen leima. Paikallinen salafismi eli körttiläisyys oli
levittäytynyt Lapuanjokilaaksoon eivätkä körttiläiset pitäneet
häjyistä.
Häjyistä tunnetuin eli Antti
Isotalo sai vuonna 1862 rangaistukseksi 38 paria raippoja
taskuvarkaudesta. Isotalon Antti tuomittiin myöhemmin myös Matti
Tönkän murhasta. Hän kärsi tästä 12 vuoden tuomion, jonka
jälkeen hän palasi takaisin Alahärmään.
Ehkä on väärin (mutta kovin
suvaitsevaista) etsiä yhteyksiä häjyjen ja Ansar al-Sharian
islamistitaistelijoiden välillä. Körttiläisiä ei myöskään
kannata verrata salafisteihin. Eikä videolla esiintyvä parrakas
mieskään ole häjyjen kaltainen, romantisoitu kapinallinen vaan
islamisti, joka pyrkii saattamaan sharia-lain kaikessa ankaruudessaan
voimaan Libyassa.
Islamilainen maailma kääntyy
menneisyyteen
Snaphanen-sivustolta löysin raportin,
jossa kerrottiin, kuinka kiinalaiset ovat hämmentyneitä
muslimimaailman, erityisesti arabien, kyvyttömyydestä sopeutua
moderniin maailmaan. Kiinalaiset ovat kärsineet ulkomaalaisten
nöyryytyksistä ja miehityksestä samalla tavalla kuin arabit.
He ovat kuitenkin reagoineet asiaan eri
tavalla. Kiinalaiset pyrkivät oppimaan asioita ulkomaalaisilta ja
varmistamaan, että nöyryytyksiä ei enää jatkossa tapahtuisi.
Muslimit ovat taas juuttuneet menneisyyteen ja pyrkivät kostamaan
ulkomaalaisille, jotka ovat heitä nöyryyttäneet ja sortaneet.
Kiinalaisten mukaan arabit ja muslimit ylipäänsä eivät sopeudu
moderniin maailmaan, koska nämä keskittyvät menneisyyteen. Tästä
syystä islamilainen maailma jää jälkeen lännestä ja
Itä-Aasiasta. Kaikkein masentavin esimerkki muslimien
kyvyttömyydestä jättää menneisyys taakseen löytyy
palestiinalaisista, jotka yli 60 vuotta Israelin perustamisen jälkeen
edelleen elävät uhriutumisesta ja syyttävät juutalaisia itselleen
koituvista ikävyyksistä.
Muslimimaissa ajatukset uhriudesta ja
kostosta hallitsevat. Kiinalaisten mukaan uhriutuminen ei auta vaan
menneisyys on jätettävä taakse ja keskityttävä nykyhetkeen.
Nyky-Kiinan esikuva ei löydy Mao Tsetungin kirjoituksista vaan
etelämpää pienestä saarivaltiosta, jossa tässäkin blogissa
kommentoinut nimimerkki Tiedemies
teki tutkimusta vuoden verran.
Singaporen pitkäaikainen pääministeri
Lee Kuan Yew
ihmetteli aikanaan, miksi Singaporen muslimimalaijit jäivät
kaikista valtion toimista huolimatta yhteiskunnan pohjalle. He
pysyivät köyhinä, takapajuisina ja kouluttamattomina. Singaporen
naapurivaltio Malesiassa malaijit muodostavat enemmistön ja
lainsäädäntö suosii heitä. Tästä huolimatta maan talous lepää
pitkälti kiinalaisväestön yritteliäisyyden varassa.
Olen itsekin käynyt työmatkalla
Singaporessa ja ihastelin pienen kaupunkivaltion siisteyttä ja
moderniutta. Tästä maksetaan kuitenkin hintaa autoritaarisen
hallinnon muodossa ja kovina rangaistuksina mitättömistä
rikoksista. Vakavista rikoksista kuten huumeiden salakuljetuksesta
saa hirttotuomion. Tästä varoitetaan jo maahantulokaavakkeessa eikä
Singapore piittaa ihmisoikeusjärjestöjen vetoomuksista vaan panee
tuomiot täytäntöön.
Jos palataan takaisin jussipaitaiseen
jihadistiin, hän haluaa palata menneisyyteen ja soveltaa
islamilaista lakia mahdollisimman tiukasti. Hän ei halua kehittää
maataan koulutuksen ja yrittäjyyden avulla. Jotkut
islamistijärjestöt vastustavat länsimaista koulutusta, erityisesti
naisille. Nigerialainen Boko
Haram (”Länsimainen koulutus on kielletty”) on jopa nimetty
vastalauseena länsimaiselle koulutukselle.
Valitettavasti keskittyminen Koraanin
sanatarkkaan resitointiin ei paranna muslimimaiden kansalaisten
mahdollisuuksia parempaan elämään. Kiinalaisetkin tietävät
tämän. Pohjanmaalla Jussi-paita ja häjyt ovat osa kansanperinnettä
ja kaupallistettua sellaista. Häjyt eivät tule takaisin muuten kuin
uusissa tai vanhoissa elokuvissa. Jihad, sharia-laki ja salafismi
taas ovat taas arkitodellisuutta islamilaisessa maailmassa, ja
länsimaat ovat valitettavasti mukana edistämässä näiden
voittokulkua Libyassa, Egyptissä ja Syyriassa.
Vähän asian sivusta, mutta mainio kommentoija Närpes Varg laittoi mulle juttua Pohjoismaiden ministerineuvostosta. Siinä ollaan huolissaan äärioikeiston muodostamasta antifeministisestä väkivallasta ja väkivallan uhasta. Oltiinpa huolissaan myös äärioikeiston maskuliinisuudesta ja naisnäkemyksestä:
VastaaPoistahttp://www.norden.org/fi/ajankohtaista/uutiset/kymmenen-ehdotusta-antifeminismin-ja-aeaerioikeistolaisuuden-torjumiseksi
Tuossa islamilaisuudessahan olisi kyllä tarjolla ideologia, joka on kovasti maskuliininen ja omaa varsin kyseenalaisen naisnäkemyksen. Eikä feministeille olis melko luontevaa vastustaa sitä? Olis näyttöä kuvitelman sijasta. Vaan kun ei kelpaa, niin ei kelpaa.
Ensimmäistä kertaa joudun esittämään pettymykseni Vasaran tähän saakka kunnioittamaani suveriiniin faktojen hallintaan. Ymmärrän toki taiteilijan vapauden, joka jälkitaistolaisessa Suomessa on laajennettu koskemaan myös humanistisia ja yhteiskuntatieteellisiä tieteitä.
VastaaPoistaEnsin oli häjyt, sitten vasta körttiläisyys. Körttiläisyys oli osaltaan vastavoima hillittäessä "häjyjä".Tämän päivän körttiläiset on koko lailla kaukana jostain salafisteista :-D
lman körttiläisiä sinäkään Vasara et tänä päivänä olisi pitämässä uskoa siihen, että jonain päivänä totuus voittaa tämän kaiken disinformaation. Körtit muodostivat sen pohjan jolle valkoinen armeija muodostettiin. Tsekkaa Paavo Rintalan raapustukset aiheesta.
Paidoista: Haapamäen kutomo Lapualla kutoi käsityönä rintaraidalla ilman salmiakkeja mustia paitoja sinisellä raidalla. Niitä kutsuttiin IKL:n paidoiksi, myyntinimenä ole nähyt Vihtorinpaitaa.
"Ensin oli häjyt, sitten vasta körttiläisyys. Körttiläisyys oli osaltaan vastavoima hillittäessä "häjyjä".Tämän päivän körttiläiset on koko lailla kaukana jostain salafisteista"
VastaaPoistaYmmärrän närkästyksen. Kun lähteenä on suomenkielinen Wikipedia, faktavirheet kuuluvat asiaan.
Käsittelin aihetta kevyesti ja vertailin kieli poskessa salafisteja ja körttiläisiä, koska se on "suvaitsevaista" ja oikeaa kulttuurirelativismia. Sitä paitsi kepittiväthän ne suomalaiset, ja Singaporessakin kepitetään. ;-)