keskiviikkona, tammikuuta 27, 2010

Holokaustin muistopäivä 2010

Keskiviikkona 27.1. vietetään juutalaisten kansanmurhan muistopäivää. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 65 vuotta Auschwitzin keskitysleirin vapauttamisesta. Siksi on hyvä hieman vilkaista, miten turvalliseksi juutalaiset kokevat elämänsä tämän päivän Euroopassa ja erityisesti Ruotsin Malmössa.

Eilenbergin perheen muutto

Eteläruotsalaisessa Skånskan-lehdessä on kirjoitus juutalaisesta Eilenbergin perheestä, joka on valmistelemassa muuttoa Malmöstä Israeliin. Eilenbergin suku (äidin puolelta) on asunut Malmössa 1800-luvun lopulta lähtien. Isovanhemmat taas selvisivät Auschwitzista hengissä ja muuttivat Malmöön vuonna 1945. Natsit murhasivat suuren osan isovanhempien sukulaisista.

32-vuotias Marcus Eilenberg on päättänyt muuttaa perheineen Israeliin juutalaisvihan takia. Hän ei uskalla antaa 3- ja 5-vuotiaiden lastensa kasvaa Malmössa.

”Olemme hyvin huolissamme negatiivisesta kehityksestä. Se on suurin syy muuttoomme.”

Eilenberg on luonteeltaan optimisti mutta ei usko asioiden muuttuvan parempaan suuntaan:

”En usko vihan vähentyvän vaan päinvastoin lisääntyvän, valitettavasti.”

Muuttopäätökseen vaikutti taannoinen Ruotsin ja Israelin välinen tenniksen Davis cup -ottelu, jonka yhteydessä ”antifasistit” mellakoivat ja muslimit osoittivat mieltään kaupungin keskustassa huutaen juutalaisvastaisia iskulauseita. Sivusin tätä tapausta aikanaan kirjoituksessani Urheilu ja jihad.

Eilenberg kertoo lehtiartikkelissa, että kukaan Malmön juutalainen ei nykyisin pidä julkisesti esillä uskonnollisia tunnuksia kuten kipa-päähinettä tai Daavidin tähteä. Kaduilla juutalaiset joutuvat usein kuuntelemaan uhkauksia, ja esimerkiksi monen Marcus Eilenbergin ystävän kimppuun on hyökätty.

Kaikki eivät muuta Israeliin vaan osa muutta Ruotsin sisällä Tukholmaan, jossa juutalaisyhteisö on suurempi. Yksi tällainen on David, joka kertoo kokemuksistaan:

”En enää tuntenut Malmöta turvalliseksi itselleni ja perheelle.”

”...”

”Väkijoukko hyökkäsi juutalaisten järjestämän rauhanmielenosoituksen kimppuun.”

Tällä David viittaa Gazan sodan aikaiseen mielenosoitukseen, jonka poliisi keskeytti, kun vastamielenosoittajat heittelivät Israelin puolesta mieltään osoittaneita kyynelkaasukranaatilla, pulloilla ja kananmunilla.

David uskoo, että yksi syy Malmön antisemitismiin on muslimiväestön suuri osuus ja radikalisoitumisaste.

”Monet ovat heikosti koulutettuja, asuvat ahtaasti ja kärsivät työttömyydestä. Ilmar Reepalu on epäonnistunut täysin.”

David uskoo, että juutalaisten poismuutto ei pysähdy. Kivi on lähtenyt pyörimään ja Davidin vanhemmat aikovat seurata poikansa esimerkkiä.

Reepalu syyttää Israelia

Kunnallisneuvos Ilmar Reepalu (s) saa myös puheenvuoron Skånskan-lehden artikkelissa otsikolla ”Israel on luonut märkäpesäkkeen”. Sen sijaan, että Reepalu suoraan myöntäisi, mistä on kysymys, hän syyttää oikeistoradikaaleja. Kun Reepalulta kysyttiin, miksi juutalaisten jumalanpalveluksissa on omat turvallisuusmiehet ja poliisivartiointi, hän vastasi:

”Malmössa ja Skånessa on valitettavasti ollut ongelmia äärioikeistolaisten ryhmien kanssa. Minunkin asuintalooni on maalattu hakaristi.”

Haastattelija korjaa Reepalun väärän käsityksen, ja sanoo, että juutalaisen seurakunnan mukaan asialla on äärivasemmisto ja kovan linjan muslimiryhmät. Reepalu vastaa:

”Olen siinä käsityksessä, että oikeistoryhmät ovat vaivanneet juutalaisia seurakuntia pitkän aikaa. En tiedä, ajaako äärivasemmisto näitä asioita. Mutta tietysti Gazan viimevuotinen konflikti on levinnyt Malmöön.”

Reepalulta kysytään vielä, pitäisikö julkisesti sanoa, että Malmö ei hyväksy antisemitismiä ja olisiko tämä kiistanalaista. Reepalu toteaa:

”Emme hyväksy antisemitismiä emmäkä siionismia. Ne ovat ääriaatteita, jotka pitävät muita ryhmiä alempiarvoisina.”

Reepalu siis pitää siionismia ja antisemitismiä moraalisesti samanarvoisina aatteina. Lisäksi miehellä on otsaa neuvoa juutalaisia siinä, miten heidän pitää käyttäytyä. Reepalun mielestä yksittäisillä juutalaisilla ja seurakunnalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten ympäröivä maailma heihin suhtautuu:

”Toivoisin, että juutalaisseurakunta ottaisi etäisyyttä Israelin hyökkäyksiin Gazan siviiliväestöä vastaan. Sen sijaan he järjestävät mielenosoituksen suurtorilla, mikä voi lähettää vääriä signaaleja.”

Samanaikaisesti Reepalu toivoo, että Malmön muslimien edustajat selkeästi selkeästi kieltäisivät Malmön juutalaisten yhdistämisen Israelin ja palestiinalaisten väliseen konfliktiin.

On selvää, että Malmön pieni, noin 700-henkinen juutalaisyhteisö ei voi luottaa Reepalun sanoihin. Kunnallisneuvoksen edustama puolue Sosiaalidemokraatit tarvitsee kasvavan muslimiväestön ääniä pysyäkseen vallassa. Lisäksi Reepalu ei tunnu suhtautuvan vakavasti islamilaiseen antisemitismiin vaan enemmänkin myötäilee sitä.

Malmön juutalaiset ovat hiilikaivoksen kanarianlintuja, jotka kertovat, millaiseksi elämä islamisoituvassa Ruotsissa muuttuu, jos negatiivista kehitystä ei käännetä ajoissa.

5 kommenttia:

  1. Tämä kirjoituksesi liittyy niin saumattomasti tuohon edelliseen kirjoitukseesi laittamaani kommenttiin, että liitetäänpä sama tänne:

    An example of this kind of violence occurred at San Francisco State University on May 6, 2002. There the Hillel director had to be rescued by the campus police when Arab students and their supporters threatened to “Kill the Jews” and distributed pamphlets denying the Holocaust and asserting that Jews celebrate all Jewish holidays by drinking the blood of non-Jewish people. These foreigners use their opportunity to study in American universities to shout that “Hitler should have killed all of you” and other epithets.

    VastaaPoista
  2. Kiitos jälleen hyvästä kirjoituksesta vaikeasta asiasta ja äärimmäisen paljon voimia eloon.

    VastaaPoista
  3. Hassua on sekin, että kun "tavalliset" ruotsalaiset kyllästyvät ja muuttavat muualle, se johtuu mukamas heidän rasismistaan ja suvaitsemattomuudestaan. Kun juutalaiset muuttavat, se johtuu siitä, että heitä on vainottu. Miksi ei voida tunnustaa, että tavallisia ruotsalaisia häiritään, pahoinpidellään jne. ja että heidän pakonsa multikultialueilta johtuu aivan samoista syistä kuin juutalaistenkin muutto?

    VastaaPoista
  4. Ehkäpä meidän pitäisi alkaa juhlimaan juutalaisia juhlapäiviä osoittaaksemme, että emme siedä antisemitismia.

    Juutalaiset juhlapäivät löytyvät täältä.

    VastaaPoista
  5. Toivoisin, että juutalaisseurakunta ottaisi etäisyyttä Israelin hyökkäyksiin Gazan siviiliväestöä vastaan. Sen sijaan he järjestävät mielenosoituksen suurtorilla, mikä voi lähettää vääriä signaaleja.

    Äärimmäisen kyyninen kommentti, kun Reenpalu varmasti itsekin tietää, että jokainen Israelia vastaan järjestetty mielenosoitus sallitaan ja siihen jopa rohkaistaan.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.