Yleisradion pääuutislähetys perjantaina 22.2.2008 kiinnitti huomiota vakavaan ongelmaan. Otsikolla "Uusvanhoillinen islam leviää internetissä" löytyy myös juttu Yleisradion sivuilta.
Erityisesti tähän ”uusvanhoilliseen islamiin” (ensimmäinen kerta, kun näen tuota termiä käytettävän) laskettiin Abdullah Tammen edustama Suomen Islamilainen Puolue. Uutistenlukijan mukaan kyseessä on ”uusi islaminuskon muoto, joka hakee innoitusta internetistä”.
Uutislähetyksessä kiinnitettiin aivan aiheellisesti huomiota siihen, että radikaali islam leviää internetin välityksellä Saudi-Arabiasta ja Egyptistä kaikkialle maailmaan. Tämä tosin on ollut tiedossa jo pitkään eli asiassa ei ole mitään uutta. Muilta osin uutisväläyksen sisältö meni valitettavasti tahattoman komiikan puolelle.
”Aivan uudenlainen islam”
Islamin tutkija Marko Juntunen sai kunnian esitellä ”aivan uudenlaista islamia”. Kyseessä ei tietysti ole mikään ”uusi islam”. Vain väline on uusi eikä internet tee puhdasoppisesta islamista mitenkään uutta. Tämä ei joko juolahtanut väläystä tehneille mieleen, tai vaihtoehtoisesti harhaanjohtaminen oli tarkoituksellista.
Juntunen mainitsi erikseen, kuinka tässä suurelta osin suomalaisten käännynnäisten harjoittamassa islamissa kiinnitetään huomiota aivan pienen pieniin asioihin. Muslimi kysyy neuvoja pienissä arkipäivän ongelmissa. Tavalliselle islamista tietämättömälle katsojalle syntyy vaikutelma, että tämä olisi jotenkin tavatonta islamissa. Näinhän ei ole, vaan islam säätelee kaikkia elämän osa-alueita takapuolen pyyhkimisestä sodankäyntiin. Jos muslimi ei tunne sääntöjä, hän voi kysyä niistä imaamilta. Internet-islamissa kyselyt vain tehdään sivuston kautta eikä suoraan imaamilta.
Viimeisessä puheenvuorossaan Juntunen sanoo huolestuneena (lainaus Ylen nettisivujen jutusta):
Huolestuttavaa on, että omaa muslimiuttaan esille tuovat uusvanhoilliset muslimit on otettu äärioikeistolaisten silmätikuiksi. Aseet, joilla sieltä lyödään takaisin, ovat ilmiselvästi voimistumassa.
Keitä nämä mystiset äärioikeistolaiset ovat? Se jää valitettavasti katsojille mysteeriksi. Sen sijaan ”uusvanhoillisilla” viitataan mitä ilmeisimmin Abdullah Tammen porukkaan. Tietääkseni sanan säilää merkittävämpiä aseita ei ole käytetty, mutta nykyisessä sananvapausilmastossa sekin on ilmeisesti itseään suvaitsevaisina pitäville liikaa.
Abdullah Tammikin päästetään ääneen. Tammen puheet ovat ajan kuluessa muuttuneet aina vain höyrähtäneemmiksi. Väläyksessä Tammi ylistää Afganistania johtanutta Taleban-hallintoa ja kehuu, kuinka rikollisuutta ei silloin esiintynyt. Ei varmasti esiintynyt, jos Kabulin jalkapallostadion valjastettiin Talebanin hirttäjäisorgioita varten.
Myös Somaliaa puoli vuotta hallinnut islamistiliike sai Tammelta suitsutusta. Uutislähetyksessä ei kuitenkaan mainittu, että viime eduskuntavaaleissa ehdokkaana ollut Zahra Abdulla oli raportoimassa Somalian tapahtumista, kun islamistihallinto oli vallassa. Myös Zahra Abdullan mielestä islamistit toivat maahan järjestyksen. Tosin keinot muistuttivat Talebanin vastaavia, mutta se ei ilmeisesti Zahraa hirveästi häirinnyt. Ylen uutislähetyksessä ei myöskään mainittu, miten laajasti Suomen somalit kannattivat Somaliaa hallinnutta islamistihallintoa.
Kotouttamisfetissi
Uutislähetyksessä annetaan ymmärtää, että tämä uudenlainen internet-islam on ulkomailla vaikuttanut erityisesti syrjäytyneisiin maahanmuuttajanuoriin, jotka ovat kääntyneet jopa terrorismin kannattajiksi. Samalla lähetyksessä unohdetaan, että terroristit eivät välttämättä ole erityisen syrjäytyneitä. Viime kesänä Britanniassa terrori-iskua yrittäneet olivat lääkäreitä ja töissä Britannian valtiollisen terveydenhuollon palveluksessa, eli he olivat työperäisiä maahanmuuttajia sanan varsinaisessa merkityksessä. Yle kuitenkin yrittää pitää yllä virheellistä käsitystä terrorismista syrjäytyneiden harrastuksena.
Tätä kuvaa kuitenkin tarvitaan, koska Suomen viranomaiset haluavat uskoa, että ongelmista selvitään, kunhan kotouttaminen vain onnistuu. Ilmeisesti Suomen viranomaiset kuvittelevat omaavansa maagisen kosketuksen, jolla kotouttaminen onnistuu paremmin kuin muualla Euroopassa.
Ulkoministeriön lähetystöneuvos Kirsti Westphalen päästetään lopuksi ääneen. Westphalen on mukana työstämässä hallituksen sisäisen turvallisuuden ohjelmaa ja johtaa erityisesti ohjelmatyötä, joka keskittyy terrorismiin, radikaalisuuteen ja ääriliikkeisiin. Suomessa ei hänen mukaansa ole erityistä syytä huoleen, ja Abdullah Tammen kaltaiset radikaalit eivät edusta muslimien valtavirtaa.
Seuraavaksi Westphalen keskittyy ”ennaltaehkäiseviin toimiin”, joilla ongelmat vältetään. Kun ollaaan siirrytty työperäiseen maahanmuuttoon, Suomessa pitää luoda olosuhteet, jossa ihmiset kotoutuvat ja he voivat olla varmoja, etteivät he putoa mihinkään taloudellisiin ja sosiaalisiin loukkoihin. Myös syrjintään ja rasismiin pitää puuttua.
Käytännön toimista esille tulivat ne vanhat tutut eli kielitaito, työllistyminen ja koulutus. Kunhan vain kotouttamiseen ja maahanmuuttajien työllistymiseen panostetaan, asiat lutviutuvat kuin itsestään.
Kun virkamies puhuu työperäisestä maahanmuutosta samassa yhteydessä kuin kotouttamisesta, tavalliselle kansalaiselle herää epäilys, että miten työperäistä se maahanmuutto loppujen lopuksi onkaan. Miksi tarvitaan kotouttamis- ja työllistämistoimia? Eikö työperäisellä maahanmuuttajalla ole työpaikkaa valmiina?
Jos asiasta puhutaan terrorismin ja radikalismin kanssa samaan aikaan, on täysin oikeutettua tehdä johtopäätös, että ns. työperäisiä maahanmuuttajia hankitaan islamilaisista maista. Joku valtion virkamies mainitsi joskus aiemmin kohdemaina Ukrainan, Turkin, Egyptin ja Tunisian. Näistä vain Ukraina ei ole islamilainen. Jos kerran islamilaisista maista tulevien maahanmuuttajien kohdalla on olemassa riski radikalisoitumisesta, miksi maahanmuuttajia halutaan nimenomaan näistä maista? Eikö olisi järkevämpää suosia maahanmuuttoa muista kuin islamilaisista maista? Ääribuddhalaisista terroristeista en ole koskaan kuullut.
Onneksi on oikea islam?
Kun tietämättömyys yhdistetään propagandistiseen otteeseen, tulos on useimmiten koominen eikä Ylen uutislähetys tehnyt tässä poikkeusta. Siinä yritettiin tehdä keinotekoinen pesäero uusvanhoillisen internet-islamin ja maahanmuuttajien edustaman oikean islamin välille. Tavoite oli siis sama kuin Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin surullisenkuuluisassa tiedotteessa.
Kuten tiedämme, täällä oikeata islamia edustaa Hämeen-Anttilan lisäksi Suomen islamilainen neuvosto. Miksi sitten heidän sivustoltaan on linkkejä (1 ja 2)aivan samanlaisille online-fatwoja jakaville sivustoille, joita suomalaiset uusvanhoilliset internet-muslimit käyttävät? Eikö Islam Online -sivustolla fatwoja jakava ja Al-Jazeera –kanavalla omaa ohjelmaa vetävä Yusuf Al-Qaradawi muka ole radikaali tai uusvanhoillinen internet-muslimi?
Julkisuutta on alkanut häiritä Tammen puheet sen takia, että niitä ymmärtää tavallinen rivisuomalainenkin, jolloin julkisuudessa luotu illuusio islamista on pahassa vaarassa romahtaa.
VastaaPoistaTosiasiassa Tammi kertoo suomeksi vain sen, minkä maahanmuuttajat kertovat omalla kielellään omilleen.
Maahanmuuttajien islam on turvallisempaa vain siksi, ettei rivisuomalainen pääse tarkistamaan mitä todella sanottiin, ja se turvallisuuskin on vain korrektisti oikean politiikan turvallisuutta.
Lapsipornon ja pedofilian vastainen taistelu on käynnissä Muhammed pilakuvakilpailun kautta
VastaaPoistaOsallistu sinäkin järjelläsi ja tuo tuttavasikin mukaan kansakuntamme puolustamiseen pedofiliaa, lapsiseksiä, lapsimorsiamia jne täynnä olevan rikollisen islamin vastaiseen kriittiseen pilakuvakilpailuun
Tervetuloa pedofiilirikollinen profeetta Muhammed ja islam kriittiseen pilakuvakilpailuumme Suomessa
http://mohammed-caricature.blogspot.com/
Suomen kristityt ajattelijat Tampereelta
Tampereella kaikkien ajattelevien ja isänmaataan rakastavien ykkösehdokas lokakuun kunnallisvaaleissa 2008 maahanmuuttoa ja islamia vastaan on tamperelainen Seppo Lehto
Maahanmuuttajien islam on turvallisempaa siksi, että läheskään kaikki muslimimaahanmuuttajat eivät harjoita islamiaan yhtä palavalla innolla kuin Abdullah Tammi. Ne, jotka harjoittavat, tuskin eroavat käsityksissään merkittävästi Abdullahin vastaavista.
VastaaPoistaAbdullah vain ei osaa valehdella kovin hyvin, vaan menee möläyttämään kaiken ääneen.
Vasarahammer kertoo: Islamin tutkija Marko Juntunen sai kunnian esitellä ”aivan uudenlaista islamia”. Kyseessä ei tietysti ole mikään ”uusi islam”. Vain väline on uusi eikä internet tee puhdasoppisesta islamista mitenkään uutta.
VastaaPoistaValitan Vasarahammer: tee taustatyö huolella, tutki keitä neofundamentalismin taustalla olevat keskeiset uskonoppinneet ovat, koska Saudi perustaisen fundamentalismin kansainvälinen projekti alkaa, kuinka muut islamin aikalaissuuntaukset suhtautuvat tarjottuun sanomaan (al Qaradawin edustamalla wasati-koulukunnalla on totisesti paljonkin hampaankolossa suhteessa näihin tahoihin - monilla britannialaisilla sivustoilla saudi salafistit ja qaradawilaiset ottavat kiivaasti yhteen) ja koska ensimmäiset käännynnäissaarnaajat alkavat toimia länsimaissa. Annan vinkin: ensimmäinen Medinan islamilaisen yliopiston tuottama anglo amerikkalainen käännynnäissaarnaaja oli Sheikh Quick joka valmistui vuonna 1979. Aika hiljattain siis?
1962 perustettu Muslim World League rahoitti erittäin keskeisesti muslimien järjestäytymistä läpi 1980-luvun Pohjoismaissakin. Lue Saudi-Arabialaisen Abdellah Qadir al Ahdalin arabiankieliset matkapäiväkirjat (alrawdah.net)niin huomaat kuinka voimakasta kamppailua muslimien sieluista käytiin eri kv järjestöjen "lähetystöislamin" ja maallisen turmelluksen välimaastossa.
Valitettavasti empiirinen todellisuus on huimasti antamaasi kuvitteellista mielikuvaa moni-ilmeisempi. Saman harha askeleen kanssasi tekevät Melanie Philips kirjassaan Londonistan ja Bruce Bawer teoksessa While Europe Slept. Joukko kasvaa jatkuvasti. Vaarallista?
Jii
Kritiikki jutussani kohdistui lähinnä Ylen journalismia kohtaan, koska maallikolle, joille ohjelma on tarkoitettu, tulee jutun perusteella virheellinen kuva asiasta.
VastaaPoistaToki saudien rahoittama da'wa -työ alkoi historiallisesti varsin myöhään , mutta miten tämä vaikuttaa Abdullah Tammen harjoittamaan islamiin? Ei se ainakaan siitä tee mitään uutta.
Tietystikään Tammella ei ole samanlaista kulttuuripainolastia kuin syntyperäisellä muslimilla.
Qaradawi kai edustaa jonkinlaista "keskitien" vanhoillista islamia, mutta mikä on hänen edustamansa islamin tulkinnan ero Tammen islamiin ja mitä merkitystä sillä on vääräuskoiselle maallikolle?
Qaradawin mielestä ei ole oikeutettua kutsua juutalaisia apinoiden ja sikojen jälkeläisiksi, mutta heidän tappamisensa itsemurhaiskuissa on sallittua palestiinalaisille. Jos tämä tekee hänestä jotenkin maltillisen, niin maltillisuuden kriteerit ovat aika löysät.
Kiitokset mielenkiintoisesta tiedonjyväsistä, sillä ne ovat tarpeen, koska teen tätä harrastuksena enkä leipätyönä.
Tämän blogin pääfokus on islamisoitumisessa ja niissä länsimaisten yhteiskuntien piirteissä, jotka sitä edesauttavat . Näitä ovat monikulttuuri-ideologia, kulttuuri- ja arvorelativismi ja oman kulttuurin kieltäminen tai vähättely.
Yhtenä ilmentymänä tästä on islamin esittäminen länsimaiselle yleisölle räätälöidyssä muodossa tyyliin "jihad on sisäinen hengellinen kamppailu". On myös kyseenalaista, voiko Koraania ja sunnaa tunnontarkasti noudattava muslimi koskaan olla lojaali länsimaiselle kansallisvaltiolle, vaikka se olisi miten monikulttuurinen tahansa.
Viittaus "oikeaan islamiin" liittyy lähinnä ministeri Thorsin lausuntoon, jossa hän sanoi Tammen vaatiman sharian olevan islamin vastaista.
Bawerin ja Phillipisin kirjoja en ole lukenut mutta tiedän kyllä, mistä niissä puhutaan. Tiedän myös, ettei näillä kirjoittajilla ole syvällistä islamin tuntemusta.
Mielestäni he eivät kuitenkaan ole vaarallisia toisin kuin ne ei-muslimit, jotka pyrkivät siloittelemaan islamin julkisuuskuvaa.
Kyllä Tammen harjoittamassa toiminnassa on puhtaasti uusia piirteitä. Saudi salafismi integroidaan hyvin mielenkiintoisella tavalla suomalaiseen paikalliskontekstiin. Katso kuinka keskeisesti sanoma pyrkiin vastaamaan nimenomaan suomalaisiin sosiaalisiin ongelmiin. Liike tekee nimenomaan työtä alkoholistien ja moniongelmaisten nuorten parissa. Ja suuntaa da´wan ensisijaisesti kantaväestölle. Suomalainen perhekriisin tematiikka on myös erittäinen keskeinen osa ohjelmaa. Kummallista Tammen touhuissa on myös salafistisen sanoman nivominen vakiintuneeseen puoluepolitiikkaan. Valtaosa kv. salafisteista on hyvin epäpoliittiisia. Puolueet ovat kuffarien instituutioita monien mielestä. Tosin aivan viime aikoina mm Washington DC:n salafistipiireissä on alkanut pyöriä Ivy league koulutuksen saaneita nuoria, joiden suhtautuminen puoluepolitiikkaan ottaa voimakasta pesäeroa salafismin epäpoliittiseen perinteeseen.
VastaaPoistaSalafisteissa on monenlaisia "reformia" hakevia tahoja. Kannattaa kuunnella islamway.comin audiofaileja. Ehdottomasti kiinnostavimmat tahot ovat Abu Ameenah Bilal Philips, Abu Usamah, Ja sheikki Quick, kaikki Medina koulutettuja käännynnäisiä. Kuuntelepa niitä ristiin. "Konformisti" pelottava radikaali ja globaalin tilan islamisoija, jolla on hyvin originaali historiakäsitys.
Al Qaradawissa on toinenkin puoli. Hän osoittaa fatwoillaan jopa "huikeaa" taipuvuutta suhteuttaessaan niitä läntisiin yhteiskuntiin. Nafaqa - miehen elatusvelvollisuus voi tarkoittaa myös velvollisuutta hankkia auto tai internet naiselle. Ei muslimi pariskunnan vaimon kääntyessä muslimiksi ja miehen pysyessä ei muslimina pariskunnan ei tarvitse erota jne jne. Qaradwi on jopa muuttanut kantaansa aiemmin julkistamiinsa fatwoihin ja korjannut niitä - usein jopa täysin vastakkaisiksi. Qaradwin fatwa saitit netissä konsultoivat sosiologeja psykologeja y, yhteiskuntatieteilijöitä joka on todella originaalia islamin kentässä.
Hän onkin usein vanhoillisimpien salafistein hampaissa liberaalien kantojensa vuoksi. Hän myös paasaa usein siitä että Umman olisi keskityttävä suuriin seikkoihin ja lakattava nyhjäämästä pienenpienten sunnaan liittyvien seikkojen parissa. Saksalainen Bettina Gräf on tutkinut paljon Qaradawia, netistä löytyy hyviä artikkeleita. Mielenkiintoinen herra - jota seuraa enimmillään jopa 35 miljoonaa katsojaa al Jazeeralla.
Toki Qaradawi sai kaikki Saddamia paenneet irakilaiset varpailleen järjettömillä lausunnoillaan vastarinnan oikeutuksesta. Tietysti on ainoastaan pieni lohtu että hän tuomitsee siviilikohteisiin iskemisen, kanta itsemurhapommittajiin on periaatteessa surullisen suopea.
Uskontotieteilijä Scott Atran joka on tutkinut islamilaista terrorismia, on samaa mieltä kanssasi.
VastaaPoistaTerroristit eivät tyypillisesti ole mitään luusereita vaan pikemmin koulutettuja ihmisiä.