Helsingin Totuuden heikkotasoinen Njet-liite julkaisi jutun Oulussa
tapahtuneista seksuaalirikoksista ja siitä, kuinka näitä rikoksia kutsutaan ”groomingiksi”
ja verrataan Rotherhamin tapahtumiin. Totuus yrittää jutussa viedä keskustelun
semantiikkaan eli siihen, voiko Oulun tapahtumia kutsua groomingiksi. Jutussa
myös annetaan ymmärtää, että grooming-termin käytössä on enimmäkseen kyse
tapahtumien poliittisesta hyväksikäytöstä.
Toki on selvää, että ilmiönä kyse on samasta asiasta. Joukko
enimmäkseen muslimitaustaisia miehiä saalistaa alaikäisiä tyttöjä ja on heidän
kanssaan sukupuoliyhteydessä. Houkuttimena toimii usein alkoholi ja huumeet. Britanniassa
ilmiötä kutsutaan virallisesti ”lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi”
erotukseksi lapsiprostituutiosta, johon liittyy ainakin tietynasteinen suostumus.
Merkittävänä tekijänä tapahtuneessa oli myös se, että uhrit edustivat
enimmäkseen valkoihoista brittiläistä kantaväestöä ja tekijät puolestaan olivat
enimmäkseen pakistanilaistaustaisia muslimeja. Uhrit siis edustavat eri etnistä
ryhmää kuin tekijät.
On myös viitteitä, että ensimmäisiä hyväksikäytön uhreja olisivat
olleet nuoret sikhivähemmistöön kuuluvat tytöt. Sihkien hyväntekeväisyysjärjestön
mukaan järjestelmällistä sikhi-tyttöjen hyväksikäyttöä olisi tapahtunut
1960-luvulta alkaen, eli ilmiö olisi jatkunut ainakin 50 vuoden ajan. 1980-luvulla
oli raportteja, joissa sikhit valittivat muslimien ahdistelevan heidän
tyttöjään ja väittivät, että tyttöjä pidetään seksiorjina. Vuonna 1989 sikhit
perustivat järjestön nimeltä Shere Punjab taistelemaan sikhityttöihin muslimien
taholta kohdistuneita hyökkäyksiä vastaan.
Njet-liitteen jutussa oltiin myös närkästyneitä siitä, että
Katie Hopkins Suomen vierailullaan viittasi Rotherhamin grooming-skandaalin
yhteydessä täysin todenmukaisesti ”pakistanilaisperäisiin muslimimiehiin”. Njet-liitteessä puhuttiin Rotherhamista ikään
kuin kyseinen kaupunki olisi itsessään jonkinlainen fetissi eikä vain se
ensimmäinen tapaus, jonka ansiosta viranomaiset alkoivat ottaa ilmiön
tosissaan. Myöhemmin vastaavia tapauksia on ilmennyt useissa
muissa Britannian kaupungeissa.
Totuuden liite mainitsee Oulun ja Rotherhamin tapausten
välisenä erona sen, että Rotherhamin tekijät olivat koko ikänsä Britanniassa
asuneita, kun taas Oulun tapauksessa he olivat muutama vuosi aiemmin Suomeen
saapuneita miehiä. Tässäkin kyse on lähinnä ilmiön kestosta. On luultavaa, että
Oulussa ilmiö ei vielä ehtinyt kehittyä niin ammattimaiseksi groomingin ja
parituksen yhdistelmäksi kuin Britannian kaupungeissa. Toisaalta on
todennäköistä, että ilmiö alkoi Britanniassa jokseenkin samalla tavalla monta
vuosikymmentä aiemmin, jolloin nykyaikaista sosiaalista mediaa ei ollut vielä
olemassa.
Oulusta myös puuttuu vielä toistaiseksi samanlainen
muslimien rinnakkaisyhteiskunta, jonka kaltainen Britanniassa on ollut olemassa
jo pitkään. Tämä tarkoitti, että aikainen kiinnijääminen oli todennäköisempää
kuin ilmiön kehittyminen.
Totuus korostaa Suomen ja Britannian yhteiskuntien eroja
mutta ei täsmennä, minkälaisista eroista on kyse. Britanniassa saalistuksen
kohteeksi joutuneet lapset edustivat työväenluokkaa, jolloin ongelmilta oli
helppo sulkea silmät. Myös politiikalla ja poliittisella korrektiudella oli oma
roolinsa, mutta niistä Totuuden jutussa kerrotaan ihan kohtuullisesti.
Suomessakin Taposen ja Huhtelan kaltaiset poliittisesti korrektit poliisit
eivät vielä ole onnistuneet täysin pilaamaan poliisien ammattietiikkaa.
Katie Hopkinsin mukaan Suomi syrjäinen maa ja maassa olonsa
aikana hän jonkin verran ihmetteli, miten täällä voi olla samoja ilmiöitä kuin
Britannian kaupungeissa. Syrjäinen sijainti ja kokemattomuus monikulttuurista tarkoittavat,
että suomalaiset poliitikot ja viranomaiset eivät täysin ymmärrä, millaisia
ilmiöitä laajamittaisen haittamaahanmuuton mukana tänne rantautuu. Poliitikkojen
naiiviudesta hinnan maksavat ensimmäisenä yhteiskunnan heikoimmat.