sunnuntai, kesäkuuta 03, 2018

Islam ja Eurooppa


Luin Tundratabloids-sivustolta artikkelin islamin vaikutuksesta eurooppalaiseen identiteettiin. Siinä viitattiin Raymond Ibrahimin artikkeliin, jossa taas pohdiskeltiin eurooppalaisen identiteetin syntyhistoriaa islamin valossa.

Artikkeli sai minut miettimään, miten tutustuminen islamiin, sen opetuksiin ja historiaan on muuttanut omia käsityksiäni historiasta ja nykyisyydestä. Kaikkein ensimmäisenä sanoisin, että tutustuminen islamiin on opettanut arvostamaan kristinuskoa sekä uskontona että osana länsimaista kulttuuriperintöä. Islam on lakiuskonto, kun taas kristinuskossa keskeistä on usko Jeesuksen sovitustyöhön. Islamissa paikka paratiisissa ansaitaan teoilla. Kristinuskossa ei taas pyritä miellyttämään Jumalaa hyvillä teoilla vaan teot ovat seurausta uskosta. Islam myös hylkäsi jo varhaisina aikoina järjen käytön ja keskittyi jumalalliseen ilmestykseen. Islamissa jokainen ihminen ei ole yhtä arvokas Jumalan silmissä, vaan uskova on parempi kuin vääräuskoinen, mies on naista ylempänä ja isännällä on orjansa.

Miten tutustuminen islamiin muuttaa maailmankuvaa

Tutustuminen islamiin myös muutti käsityksiä historiasta. Länsimainen imperialismi ei edustanut sellaista ainutlaatuista pahuutta, kuin marxilaiset ja jälkikolonialistiset ajattelijat kertoivat. Oli myös olemassa islamilaista imperialismia. Tämän imperialismin eri ilmentymät hyökkäsivät Eurooppaan satojen vuosien ajan, kunnes länsimaat vihdoin lopettivat tämän 1800-luvulla. Islamilaisen imperialismin tuhoisin ilmentymä oli kuitenkin satoja vuosia jatkunut Intian valloitus, jonka uhrimäärät lasketaan joidenkin arvioiden mukaan sadoissa miljoonissa.

Afganistanin tapahtumista jotkut ehkä muistavat Bamiyanin Buddha-patsaat, jotka islamistinen Taliban-järjestö tuhosi. Buddhalaisuus oli levinnyt Afganistaniin saakka. Nykyisin Afganistan on islamilainen sharia-valtio, josta länsimaat Yhdysvaltojen johdolla ovat muka tekemässä demokratiaa. Sattumoisin buddhalaisuus uskontona on kokonaan hävinnyt Afganistanista ja myös Intiasta, jossa se aikanaan syntyi. Burman hallituksen tavalla kohdella rohingya-vähemmistöä voi olla jotakin tekemistä sen kanssa, miten buddhalaiset ovat aikanaan joutuneet kärsimään islamin takia.
Kolumbus lähti vuonna 1492 etsimään meritietä Intiaan. Miksi Kolumbuksen piti tuollainen reitti ylipäänsä löytää? Eikö kauppa käynyt muuten? Tutustuminen islamiin auttaa ymmärtämään, miksi reitti piti löytää. Luonnollisesti Kolumbuksen matka päättyi epäonnistumiseen, koska länteen mentäessä löytyi eurooppalaisille ennestään tuntematon manner.

Vuosi 1492 on muutenkin merkittävä. Tuolloin nimittäin päättyi ns. reconquista eli vuoden 711 umaijadivalloituksesta alkanut ajanjakso, jonka aikana Espanjan kristityt kuningaskunnat hiljalleen valloittivat Iberian niemimaan ja häätivät sitä asuttaneet maurit pois. Kyseiseen ajanjaksoon sisältyy joitakin Euroopan historian synkimpiä elementtejä kuten esimerkiksi inkvisitio. Modernin jälkijättöisen moralismin silmin kyseessä oli hirvittävä rikos ihmisyyttä vastaan. Kuitenkin inkvisition tarkoituksena oli löytää islamista tai juutalaisuudesta katolisuuteen kääntyneiden joukosta kerettiläisiä. Reconquistan jälkeen juutalaisten ja muslimien piti kääntyä katolilaisiksi tai lähteä Espanjasta. Inkvisitio päätti, ketkä olivat oikeasti kääntyneet ja ketkä eivät.

Luonnollisesti osa oli kääntynyt pelkästään siitä syystä, että saisi jäädä Espanjaan. Tällaisten ihmisten kohtalo saattoi olla julma. Inkvisition julmuutta on toki liioiteltu myöhemmässä historiankirjoituksessa. Joka tapauksessa Espanjasta tuli tähän päivään saakka ainoa alue maailmassa, josta islam on saatu onnistuneesti hävitettyä. Toki moderni eurooppalainen humaani maahanmuuttopolitiikka voi tämänkin asiaintilan muuttaa.

Moni varmasti ihmettelee, miksi eurooppalaisen kulttuurin ydinalue siirtyi Välimereltä pohjoisemmaksi. Yksi syy tähän oli merirosvous ja toistuvat muslimien tekemät ryöstöretket Välimeren pohjoisrannalle. Tämän vaikutuksista myös Raymond Ibrahimin artikkeli kertoo. Italiassa käyneet ovat varmasti nähneet useita vuoren huipulle rakennettuja keskiaikaisia kaupunkeja. Syyn, miksi kaupungit rakennettiin vuoren huipulle voi itse kukin arvata. Sellaisiin kaupunkeihin voi helposti linnoittautua turvaan ryöstöretkille tulleiden vihollisten varalta. Sen, keitä nämä viholliset usein olivat, jätän lukijoille harjoitustehtäväksi.

Bysantin valtakunta toimi pitkään tulppana Eurooppaan kohdistuvalta islamilaiselta invaasiolta. Kun Bysantti kaatui, Balkanista tuli islamin pääasiallinen etenemisväylä kohti Euroopan ydinalueita. Osmanivaltakunnan laajentuminen pysäytettiin vuonna 1683 Wienin porteilla. Tähän ei yksikään eurooppalainen valtio olisi pystynyt yksinään vaan siihen tarvittiin yhteistoimintaa. Ratkaisevaa roolia Wienin porteilla käydyssä taistelussa näytteli Puola-Liettuan kuningas Juhana Sobieski.

Ibrahimin artikkeli

Raymond Ibrahim on Yhdysvalloissa asuva taustaltaan koptikristitty kirjoittaja. Hän kommentoi kirjoituksessaan islamin valkopesuun keskittyvää artikkelia, jonka on kirjoittanut Akbar Ahmed. Tämä peräänkuuluttaa italialaisilta oman ”pluralistisen” menneisyytensä muistamista. Ahmed maalaa kuvan myyttisestä suvaitsevaisesta Italiasta tarkoituksenaan saada nykyiset italialaiset suvaitsevammiksi suhteessa moderniin islamiin.

Ahmed puhuu eurooppalaisten ”saalistajaidentiteetistä”, joka tulee näkyviin ”koettujen uhkien” myötä. Ahmed ei kuitenkaan mainitse sitä ikävää tosiasiaa, että islam oli vuosisatojen ajan merkittävä ”koettu” uhka.

Raymond Ibrahimin mukaan on ironista, että eurooppalainen identiteetti on itse asiassa islamin sivutuote mutta ei sillä tavalla kuin islamin valkopesijät antavat ymmärtää. Ibrahim kysyy, eikö vuosisatojen ajan jatkunut islamin väkivaltainen Euroopan valloitus luonut ”eurooppalaisen identiteetin”.

Kuten äskettäin edesmennyt historioitsija Bernard Lewis sanoi, eurooppalaisen identiteetin määrittelivät ensin islamin eteneminen ja myöhemmin islamin vetäytyminen. Ibrahim muistuttaa, että kolme neljännestä jälkiroomalaisesta maailmasta siirtyi islamin alle ja jätti viimeisen neljänneksen pysyvään sotatilaan.

Kun siirrytään nykyaikaan, sota on muuttanut muotoaan ja on muuttunut antiteesiksi Euroopan ja lännen välisestä todellisesta historiasta. Samaan aikaan, kun maanosaan muuttaa miljoonia muslimisiirtolaisia, joista monilla on havaittavissa perinteisen islamilaisen vääräuskoisiin kohdistuvan vihamielisyyden merkkejä, valtausta vastustavia eurooppalaisia neuvotaan välttämän provosoitumista ”oletettujen uhkakuvien” perusteella.

Akbar Ahmedin artikkelissa kehotetaan italialaisia muistelemaan ”pluralistista menneisyyttänsä” ja olemaan sen perusteella myötämielisempiä muslimien massamaahanmuutolle. Ibramihin toisessa artikkelissa muistutetaan ikäviä tosiasioita tästä ”pluralistisesta” menneisyydestä.  Otranton katedraalissa Apulian maakunnassa säilytetään  niiden 800 kristityn jäännöksiä, jotka kieltäytyivät kääntymästä islamiin vuonna 1480, kun osmanien sulttaani Muhammad II valloitti kaupungin. Yli puolet Otranton 22 000 asukkaasta surmattiin ja viisi tuhatta vangittiin orjiksi. Läheisellä kukkulalla 800 kristittyä menetti päänsä kieltäydyttyään kääntymästä islamiin. Näiden kristittyjen arkkipiispa sahattiin kahtia.

Lopuksi Ibrahim toteaa, että italialaisilla tuskin on ongelmia ottaa töihin ei-kristittyjä tai sallia muukalaisten elää omien tapojensa mukaisesti.

Sen sijaan he tuskin katselevat hyvällä sitä, että maahan tuodaan muslimeja, jotka elävät sen historian mukaisesti, jota Ahmed Akbarin mielestä ei koskaan tapahtunut.

7 kommenttia:

  1. Kiitos hyvästä koosteesta. Joskus muutama kymmen vuosi takaperin ei olisi osannut ajatella että ekspansiivisen islamin parhaat liittolaiset ovat kristillinen kirkko ja vasemmistoliberaalit jotka julistavat mielikuvaa sekulaarista, suvaitsevaisesta ja länsimaisesta lällysosialidemokraattisesta islamista. Joka tietysti on olemassa vain noiden hyödyllisten idioottien pääkopissa.

    VastaaPoista
  2. Hyvä oivallus tuo motiivi Kolumbuksen retkelle! Muslimien maailmanvalloitus on luonteeltaan ryöstämistä. Jos jätetään hirtehishuumori pois, en keksi mitään hyvää puolta islamissa.

    VastaaPoista
  3. Sobieski on hyvä esimerkki entisajan kuninkaista, jotka eivät olleet pelkkiä koriste-esineitä, vaan joilla saattoi olla kutsumus palvella kansaa. Oli valtaa, ja jos oli kykyä tehdä palveluksia kansalle, niin he eivät epäröineet, kuten ei Sobieskikaan, kun lähti Wienin porteille ylivoimaista vihollista vastaan. Tuon ajan paavit myös tunnistivat islamin täysin erilaiseksi uskonnoksi kuin mitä kristinusko on. Allah ei ole sama kuin Jumala, vaikka niin relativistit väittävät. Ja nykyinen paavi Franciscus on ihan pihalla uskonkäsityksessään, samoin kuin protestantit, joille monikulttuurisuudesta on tullut uskonto. Kirkon johdossa on kristityssä maailmassa poliittisesti korrekteja virkamiehiä ja -naisia, jotka kieltäytyvät näkemästä rajaa uskontojen välillä. Progressiivisuus ulotetaan oppiin, ja liittoudutaan vihollisen kanssa.

    VastaaPoista
  4. Kriittinen historiantutkimus on tarjonnut uusia näkemyksiä islamin kokonaiskuvan tarkentamiseksi. Islam ei syntynyt kertaheitolla vaan kuroutui hitaasti satojen vuosien aikana itäisen kristinuskon juutalaispainotteisesta lahkosta omaksi uskonnokseen. Islamin takapajuisuus ja raakuus johtuvat siitä, että vallan kaappasivat Lähi-idässä arabipaimentolaiset, jotka olivat sivistyksen suhteen alkeellisella tasolla. Islam vääntyi loppuvaiheessa 700-luvulla valtionuskonnoksi, joka palveli arabikalifeita. Vastaavasti kristinusko muuntui Bysantissa valtionuskonnoksi, mutta säilytti silti humaanin perussanomansa. Syynä tähän saattoi olla läntisen kristinkunnan korkeampi sivistystaso.

    Islam ei ollut Muhammedin vaan alkeellisen beduiiniyhteiskunnan tuote. Tästä kirjoittaa perusteellisesti Ilmari Hiidenlehto tuoreessa kirjassa "Profeetta Muhammedin haamu" (2018.)

    VastaaPoista
  5. Jorma Teräsrautela: "Kriittinen historiantutkimus on tarjonnut uusia näkemyksiä islamin kokonaiskuvan tarkentamiseksi."

    Ibn Warraqin Why I am not a muslim -kirjassa osoitetaan, miten islam on lainannut juutalaisuudesta ihan tekstiin liittyviä asioita. Raamatun hahmoja seikkailee Koraanissa siellä täällä vähän muotoaan muuttaneina.

    En ole vielä Hiidenlehdon kirjaa lukenut. Jotakin nykymaailmasta kertoo, että moinen teos on julkaistu pseudonyymillä. Arabien tilaisuus kuitenkin edellytti muiden heikkoutta. Sekä Persia että Rooma olivat väsyttäneet itsensä sotimalla ja kulkutaudit olivat harventaneet populaatiota. Tuollaisessa historiallisessa tilanteessa arabit saivat tilaisuutensa.

    Islamia on kutsuttu "maailmanhistorian menestykseimmäksi imperialistiseksi operaatioksi". Se ei ole sitä pelkästään pelottomien soturiensa takia vaan kulttuuri-imperialistisen perusluonteensa ansiosta. Se pakottaa käännynnäiset häpeämään omaa esi-islamilaista historiaansa ja omaksumaan arabien historian ja identiteetin omakseen. Samalla kun se alistaa, se antaa mahdollisuuden liittyä voittajan puolelle.

    VastaaPoista
  6. Tämä oli hyvä täydennysosa 80-luvulla käydyn peruskoulun historianopetukseen, josta mieleen on jäänyt vain paskanmaku suussa pakko-opetetut Ruotsin kuninkaat ja kuningattaret aikajärjestyksessä ja suomalaisten maaorjuus.

    VastaaPoista
  7. Tyg sanoi: "paskanmaku suussa pakko-opetetut Ruotsin kuninkaat ja kuningattaret aikajärjestyksessä."

    Olen pahoillani, jos sinulle on pakko-opetettu historiaa ulkoa opettelun kautta. Todellisessa maailmassa historian opiskelu vaatii asiayhteyksien ymmärtämistä ja suomalaisen historianopetuksen valossa ennen kaikkea eurosentrisyydestä luopumista.

    Eurooppa ei ollut maailman napa keskiajalla tai edes sen jälkeen. Länsimainen sivilisaatio oli kuitenkin se, joka ulotti vaikutusvaltansa maailman joka kolkaan. Tässä kehityksessä islamilaisella sivilisaatiolla oli oma roolinsa.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.