Äskettäin Stockmann-tavarataloketju veti
pois henkilökunnan tekemän tiernapoikaesityksen, koska se sai muutamalta
kirjoittajalta negatiivista palautetta. Tiernapoikaesityksessä ongelmaksi
koettiin erityisesti se, että murjaanien kuningasta esittävän hahmon naama oli
mustattu eli kyseessä oli ns. ”blackface”.
Blackface eli se, että valkoihoinen näyttelijä esittää
tummaihoista roolihahmoa värjäämällä kasvonsa mustaksi on poliittisen
korrektiuden sääntöjen mukaan yksiselitteisesti rasistista. Tiernapojat-esitys
itsessään ei ole rasistinen mutta ”blackface” on sellainen aina asiayhteydestä
riippumatta.
Tiernapojat ei kohteena
ensimmäistä kertaa
Tiernapoikien ”blackface” ei suinkaan ole ensimmäistä kertaa
negatiivisen huomion kohteena vaan jo muutamana aiempana jouluna asia on saanut
vihervasemmistolaisilta itseään suvaitsevina pitäviltä negatiivista huomiota
osakseen.
Esimerkiksi tässä
kirjoituksessa feministi, tutkija ja opettaja nimeltään Minja Koskela
arvostelee Tiernapojat-esitystä. Koskela siteeraa julkisuudessa paljon esillä
ollutta somali Maryam Abdulkarimia, joka ”kiteyttää”:
” Jos valkoinen näyttelijä esittää mustaa ihmistä
tekeytyen mustaksi, kytkeytyy se blackface-perinteeseen, joka on perustunut
vallan väärinkäyttöön, sortoon ja alisteisessa asemassa olevien tilanteelle ja
ominaisuuksille nauramiselle. Suomen konteksti ei nollaa blackfacen historiaa.
Vähemmistöistä on tehty karikatyyreja.”
Suomalaisessa historiallisessa kontekstissa
Tiernapojat-esitystä ei voi edes lennokkaalla mielikuvituksella liittää
vähemmistöihin kohdistuvan vallan väärinkäyttöön. Tämä ei luonnollisesti riitä
mihinkään, kun on kyse yhteiskuntamme kaikkein suvaitsemattomimmista
poliittisen korrektiuden valvojista. Minja Koskelan aatteellinen lähtökohta
tulee lukijalle selväksi seuraavasta sitaatista:
” Mutta jos perinteet eivät muokkaannu sellaisiksi, että ne
sopisivat yhä moninaisempaan nyky-Suomeen ja eivät olisi esimerkiksi
rasistisia, niin en ymmärrä, mikä niiden paikka on koulussa. Lisäksi
kasvattajien on jo ihan lakisääteisistä syistä oltava kiinnostuneita siitä,
että uusi opetussuunnitelma ohjaa koulua entistä vahvemmin kohti tasa-arvoa ja
monikulttuurisuutta voimavarana.”
Lukijalle lienee selvää, että perinteiden muokkaaminen
koskee vain valkoihoista kantaväestöä, ei vähemmistöjä itseään. Tämä käy ilmi
erityisesti vaikeudesta keskustella mistä tahansa vähemmistön omasta
perinteestä, joka on yksiselitteisesti vastenmielinen ja joissakin tapauksissa
rikollinen. Viittaan tällä somaliväestön keskuudessa yleiseen naisten
sukuelinten silpomiseen. Tiernapoikien ”blackface” vaikuttaa tuon rinnalla
varsin vaatimattomalta rikkomukselta.
Mitä tulee monikulttuuriin, se itsessään aiheuttaa näitä
kulttuurien kohtaamisongelmia, joita kiihkomieliset vihervasemmistolaiset
ratkaisevat tekemällä kantasuomalaisten harmittomista perinteistä epäilyttäviä
ja likaisia.
Vihervasemmiston ylimielisyydestä kertoo se, että he
olettavat ”blackfacen” olevan todistetusti ja itsestään selvästi rasistinen,
vaikka rasistisuus perustuu subjektiiviseen tulkintaan ja siihen, että joku
ehkä voi loukkaantua siitä. Kukaan järkevä ihminen ihonväristä riippumatta ei
loukkaannu Tiernapojista sen jälkeen, kun hänelle on selitetty perinteen
historiallinen ja uskonnollinen tausta. Mikäli näin tapahtuu, loukkaantumisen
täytyy olla tietoista ja luonteeltaan ideologista. Länsimaisen
vasemmistoliberaalin kohdalla kyse lienee oman moraalisen ylivertaisuuden
todistamisesta.
Identiteettipolitiikkaa
Markku Jokisipilä kirjoitti Turun Sanomiin kolumnin,
jossa hän analysoi identiteettipolitiikkaa, sen rantautumista Suomeen ja
vaikutuksia Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin. Kirjoitus on erittäin hyvä ja
itsessään lukemisen arvoinen. Puutun kuitenkin muutamaan kohtaan ja erityisesti
kysymykseen, parantaako identiteettipolitiikka oikeasti vähemmistöjen asemaa vai
onko vähemmistöjen menestymisessä ja menestymättömyydessä kyse kenties jostain
muusta.
Identiteettipolitiikassa vähemmistöt kilpailevat
uhristatuksella. Tällöin valkoihoisella kantaväestöllä ei ole muuta roolia kuin
toimia sortoa kokeneiden vähemmistöjen sylkykuppina, jonka syyksi kaikki
todelliset ja kuvitellut vääryydet voidaan panna. Identiteettipolitiikan tuoma
statuksen nousu ei perustu vähemmistön todelliseen nousuun vaan katkeruuteen
menneistä vääryyksistä ja niiden jatkuvaan esillä pitämiseen. Jokisipilä näkee
aivan oikein identiteettipolitiikan kyynisen hyväksikäytön mahdollisuudet:
” Raadollisemmin ajateltuna identiteettikysymykset tarjoavat
myös erinomaisen poliittisen agendan, koska ne asemoivat käyttäjänsä
automaattisesti hyvän puolelle kaikkea sortoa vastaan.”
Identiteettipolitiikan juuret löytyvät postmodernista
filosofiasta, joka taas on syntynyt taloudellisen marxilaisuuden epäonnistumisesta.
Reaalisosialismin epäonnistumista ei 1960-luvulle tultaessa enää voitu selittää
parhain päin ja uudet lupaavat sosialismikokeilut kolmannessa maailmassa
osoittautuivat yksi kerrallaan samanlaisiksi väkivaltaisiksi tyrannioiksi kuin
niiden varhaisemmat esikuvat. Vasemmistolle jäi jäljelle enää etninen,
rodullinen ja sukupuolinen identiteetti, joiden avulla se kykeni pitämään yllä
sortomytologiaa.
Postmodernissa ajattelussa on ensisijaisesti kyse identiteettiryhmien
keskinäisistä valtasuhteista ja niiden tasaamisesta, joka tapahtuu aina
hegemonisen ryhmän kustannuksella. Tasaaminen koskee kaikkia yhteiskunnan
osa-alueita eikä mikään elämän alue ole turvassa silloin, kun lisätään ”monimuotoisuutta”.
Ideologian mukaan valtasuhteiden tasoittaminen johtaa parempaan ja ”tasa-arvoisempaan”
yhteiskuntaan. Käytännössä tämä tapahtuu syrjimällä niitä ihmisryhmiä, joiden
väitetään menestyvän yhteiskunnassa valta-asemansa ansiosta, eli käytännössä
valkoisia heteroseksuaalisia miehiä. Luonnollisesti mitään todisteista
yhteiskunnan muuttumisesta paremmaksi identiteettipolitiikan avulla ei ole
ideologian kannattajien uskontunnustusten lisäksi.
Miksi hulluus voittaa aina?
Helsingin Sanomien Nyt-liite yritti jutussaan pukea blackfacen
rasistisuuden pseudotieteelliseen kaapuun. Feministi ja Helsingin yliopiston
sosiologian apulaisprofessori Sari Näre selittää asian näin:
” Monelle valkoinen esittämässä Murjaanien kuningasta voi assosioitua esimerkiksi
pohjoisamerikkalaiseen perinteeseen, jossa blackfacella on vahva yhteys
kolonialismiin, orjuuteen ja valkoiseen ylivaltaan. Stockmannin asiakaskunta on
kansainvälistä, eikä kaikille tiernapoikaperinne ole välttämättä erityisen
tuttu. Se pitää tajuta.”
Eli joillekin voi tulla sellainen tunne, että tiernapojat on
rasistinen.
Entinen kommunisti ja Oulun yliopiston sosiologian professori
Vesa Puuronen esittää parannuskeinona blackfacesta luopumista:
” Esityksen uudelleensanoittaminen ja henkilöhahmojen
vaihtaminen ei vaadi kovin suurta mielikuvitusta.”
Mietitäänpä hetki tuota Puurosen ehdotusta. Periksi
antaminen on toki helppoa. Tiernapojat kuuluu joulun perinteisiin mutta
valtaosalle ihmisistä kyseinen perinne ei ole millään tavalla olennainen osa
joulua. Miksi siis mustaksi naamansa maalanneesta murjaanien kuninkaasta ei
voisi luopua?
Toisaalta niille, jotka kuuluttavat blackfacen itsestään selvää
rasistisuutta, asia on aatteellisella tasolla tärkeä. Voidaan jopa puhua
uskonnollisen kultin kaltaisesta ryhmästä, joka edustaa melko pientä
vähemmistöä, ehkä muutamaa prosenttia suomalaisista.
Kyseessä on kuitenkin ns. periaatteistaan tinkimätön
vähemmistö, josta Nassim Taleb kirjoittaa
Medium-sivustolla. Tällainen vähemmistö voi täydellisellä
tosikkomaisuudellaan ja kompromissihaluttomuudellaan pakottaa asenteiltaan
joustavan enemmistön alistumaan vaatimuksiinsa. Näin suvaitsemattomasta
vihervasemmistosta tulee yhteiskunnallisen moraalin määrittäjä.
Monet sosiaalisessa mediassa ovat närkästyneet Stockmannin
johdon toiminnasta tapauksen yhteydessä. Toisaalta kannattaa muistaa, että
Stockmann on liikeyritys eikä sen keskeisiin tehtäviin kuulu keskustelu
yhteiskunnallisesti tulenaroista asioista. Sen kannalta on järkevää antautua ja
näin vetäytyä keskustelusta. Jos yhtiö ei olisi toiminut näin, sen johto olisi
viikkokaudet joutunut selittämään valtamediassa, kuinka se hyväksyy rasistisen
blackfacen. Selitykset olisivat mediamylläkässä kaikuneet kuuroille korville.
Vesa Puurosen ehdotus ei siis ole mikään järkevä kompromissi
vaan ehdoton antautuminen vihervasemmiston harjoittaman painostuksen edessä ja moraalin
määrittelyvallan luovuttaminen vihreiden nuorten opiskelijajärjestön
kaltaisille elimille. On erittäin epätodennäköistä, että ensi jouluna Tiernapojat-näytelmissä
nähdään montaakaan mustaksi maalattua naamaa.
Suvaitsematon antirasistiseksi itseään väittävä lobby ei
suinkaan ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä eikä kyseessä ollut
ensimmäinen eikä luultavasti viimeinenkään voitto moraalin määrittelijöille.
Monet saattavat muistaa, kuinka Musta pekka -korttipeli muuttui yhtäkkiä
Pekka-peliksi tai kuinka Fazerin lakupaperien tumma naama yhtäkkiä muuttui
abstraktiksi kuvioksi.
Vihervasemmiston vastustaminen ei ole kivaa. Siinä joutuu
kestämään jos jonkinlaisia syytöksiä rasismista, fasismista ja
äärioikeistolaisuudesta. Se, joka vastustaa vihervasemmiston tavoitteita, edustaa
heidän retoriikassaan absoluuttista pahuutta eikä ansaitse minkäänlaista armoa.
Itse olen sitä mieltä, että suomalaisia perinteitä
arvostavien kannattaa puolustaa niitä, vaikka yksittäinen asia itsessään ei
olisi niin merkittävä. Määrittelyvallan käyttö ei lopu antautumalla vaan sitä
pitää aktiivisesti vastustaa ja tarvittaessa käyttää suoraa puhetta. Kannattaa myös muistaa, että vihervasemmistolle kyse on vallasta, ei vähemmistöjen puolustamisesta.
Minä jo luulin, että pöljyys olisi loppuun käsitelty, mutta taisin vähän erehtyä. Tämä kirjoitus oli kyllä hyvä yhteenveto ja kelpaisi hyvin episodin loppulauselmaksi. Nuijan kopautus ja asia käsitelty.
VastaaPoistaStockmann joutui ikävään välikäteen ja teki käsittääkseni melkoisen virheen. Kun aggressiivinen ääri-ihminen tekee asiantuntemattoman hyökkäyksen, pitäisi ja pitää riittää, että hänelle selitetään kohteliaasti, että hän on nyt erehtynyt. Mitään toimenpiteitä siitä ei pitäisi seurata, sillä ne toimenpiteet antavat ymmärtää, että hyökkäykselle olisi muka ollut jonkinlainen oikeutus. Tämä taas loukkaa meitä, joiden perinteeseen tiernapojat kuuluvat. Lopputulemana siis todennäköisesti on se, että Stockmann tämän myötäilynsä takia menettää joitakin maksavia asiakkaita, siis sellaisia, jotka oikeasti ostavat eivätkä vain kuljeskele käytävillä. Heidän (meidän) tapoihin ei kuulu omien intressien ajaminen räyhäämällä. Ostospaikan vaihto riittää.
Mikään yllätys ei tietysti ollut, että selittelemään pöllähti joukko feministisiä ”tutkijoita” joiden ominaispiirteenä on se, että he eivät erota olennaista epäolennaisesta vaan näpertelevät ja saivartelevat erilaisten asiaan liittymättömien sivuasioiden kanssa yrittäen todistella milloin mitäkin milloin miksikin. Säälittäviä sen sijaan ovat tuollaiset puuroset, joille aggressiivisimpien nöyrä myötäily on tullut toiseksi luonnoksi. Jos joku menisi perusteettomasti raivoamalla vaatimaan miljoonaa euroa, kai hän tarjoaisi kompromissina vaikkapa sataatuhatta, jos onnistuisi sellaisen summan haalimaan kasaan.
Tuttu kaava. Muutaman höyrypään henkilökohtaisesta triggeröitymisestä aletaankin sitten vääntää kaikille pakollista normia. Toivottavasti tässä ei sentään onnistuta. Tartteiskohan panna jonkunlainen veikkaus pystyyn siitä, mistä seuraavaksi vedetään porot nokkaan? Joka tapauksessa oikein hyvää ja menestyksen täyttämää uutta vuotta Vasaralle.
VastaaPoistaNoin juuri. Perinteitä kunnioittavien ei tule antaa tuolle tympeälle matusuvakkiporukalle pienintäkään määrittelyvaltaa. Eihän sitä tienaripoikaesitystä ole pakko katsoa, jos lankit naamassa ottaa noin pahasti paremman immeisen sydämestä. Eikähän se kaikilta tunnettu ja hyviltä kaivattu herra ja kuningas muriaanien maasta mahda olla kovinkaan pahan rasismin kohteena, vaikka Herooteksen edessä joutuukin nöyrtymään.
VastaaPoistaHyvä ja asiallinen kirjoitus. En kuitenkaan usko, että sillä on mitään vaikutusta murjaanien kuninkaan tulevaisuuteen. Se on ankea, ellei tuo mainitsemasi muutaman prosentin änkyräjoukko pidä kiinni perinteestään seurauksista välittämättä.
VastaaPoistaYleisesti olisi kuitenkin erinomaista, mikäli valtaväestön enemmistö ryhtyisi entistä enemmän haastamaan vihervasemmiston arvoja. Valitettavasti se ei tällä hetkellä ole mahdollista, koska maamme valtamedia on yksisilmäisesti tällaista debattia vastaan. Lähes samoin sitä vastaan on myös humanistinen tiedeyhteisömme.
Tästä huolimatta hyvää vuodenvaihdetta ja tulevia seikkailuja!
"Kukaan järkevä ihminen ihonväristä riippumatta ei loukkaannu Tiernapojista sen jälkeen, kun hänelle on selitetty perinteen historiallinen ja uskonnollinen tausta. Mikäli näin tapahtuu, loukkaantumisen täytyy olla tietoista ja luonteeltaan ideologista."
VastaaPoistaSanoisin että kyllä ja ei:
asian tiimoiltahan on tehty vakavasti otettavaa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta (sellaistakin voi olla!), jolla on osoitettu konservatiivin kykenevän ymmärtämään vasemmistoliberaalin maailmankuvan tuottavia ajatteluprosesseja, vaikka ei olekaan niistä ja niiden loppupäätelmistä samaa mieltä.
Vasemmistoliberaali puolestaan ei osoitetusti tähän kykene: hän kokee kannattavansa aatteita, arvoja ja asenteita, jotka edustavat Absoluuttista Hyvää. Koska konservatiivi ei jaa näitä hänen kanssaan, tämän on oltava joko tyhmä, paha tai hullu tai peräti kaikkea kolmea samanaikaisesti.
Joten kyllä:
järkevä ihminen etnisestä ja kulttuurisesta taustastaan riippumatta ei loukkaannu Tiernapojista, koska kykenee asettamaan asiat kontekstiin.
Ja ei:
vasemmistoliberaalin ajattelutavan omaava ihminen ei ajattele järkevästi. Hän kokee edustavansa Hyvää, ja siksi hänen kanssaan eri mieltä olevat edustavat Pahaa.
Niinpä näkisin, ettei hän siis Tiernapoikia vastustaessaan toimisi ainakaan loppuun asti tietoisesti, eikä hänen vastustuksensa olisi ainakaan kokonaan ideologista, vaan paljolti lähinnä tunneperäistä reagointia, joka ei pohjaudu juuri minkäänlaiseen rationaaliseen eikä loogiseen perusteluun.
Muistamme kaikki sen kauhistelun, jolla oikeutettiin natsi-ideologian kannattajien dehumanisointi internationalistisen kommunismin aikakaudella kylmän sodan kuluessa. Oikeamielisten tekemä kysymys kuului: mikä ihme sai tavalliset perheelliset saksalaismiehet natseiksi?
VastaaPoistaNyt samaa menetelmää käytetään uudelleen, vaikka vastaus tiedetään jo, kun kylmän sodan jälkeen oli parikymmentä vuotta kestänyt lyhyt jakso, jonka aikana natsi-ideologian syntyä ja kehitystä sai tutkia.
Samoin kuin kommunismin mustimpina hetkinä homosovietuksen luomisen aikoihin, nykykommunistit vaativat kansojen sekoittamista ja uutta rodutonta ihmisrotua. Hurjimmat visiot, kuten Leo Straniuksen, jopa kannustavat uuden teknologian mahdollistamaan rodun jalostukseen niin että ihminen voi työskennellä pimeässä ja elää ilman lihan proteiinia.
Mihin unohtui neekerimarski? Mannerheimin esittäminen neekerinä loukkasi minua syvästi. Miten siihen reagoivat tiernapoikakriitikot?
VastaaPoistaStirix Senex: "Mitään toimenpiteitä siitä ei pitäisi seurata, sillä ne toimenpiteet antavat ymmärtää, että hyökkäykselle olisi muka ollut jonkinlainen oikeutus."
VastaaPoistaNykyihmisen suurin pelko valitettavasti on joutua syytetyksi rasismista. Tämän välttämiseksi ollaan valmiita alistumaan.
Yrjö: " Tartteiskohan panna jonkunlainen veikkaus pystyyn siitä, mistä seuraavaksi vedetään porot nokkaan?"
Jos tuollainen veikkaus järjestetään, sen vaihtoehtoja on joku jo ehtinyt ehdottaa jossakin. Ensimmäinen tiernapoikia moittiva juttu, jonka itse nopealla haulla löysin, oli vuodelta 2014.
Professori: "Yleisesti olisi kuitenkin erinomaista, mikäli valtaväestön enemmistö ryhtyisi entistä enemmän haastamaan vihervasemmiston arvoja."
Perinteitä kyllä puolustetaan mutta vihervasemmiston aatteiden haastaminen edellyttäisi niiden perusteiden ymmärtämistä. Siperia tosin opettaa tässäkin ymmärtämään.
Qroquius Kad: "Niinpä näkisin, ettei hän siis Tiernapoikia vastustaessaan toimisi ainakaan loppuun asti tietoisesti, eikä hänen vastustuksensa olisi ainakaan kokonaan ideologista, vaan paljolti lähinnä tunneperäistä reagointia, joka ei pohjaudu juuri minkäänlaiseen rationaaliseen eikä loogiseen perusteluun."
Ainoa perustelu on blackface. Sen rasistisuus on osoitettu muualla ilmiselvästi todeksi ja tämän perusteella myös Tiernapojat on rasistinen. Perustelu tosin on sitä, että joku voi "kokea" murjaanien kuninkaan mustaksi värjätyn naaman rasistiseksi.
Anonyymi: "Mannerheimin esittäminen neekerinä loukkasi minua syvästi."
Luultavasti uhristatuksesi on niin alhainen, että kaikenlainen uhriutuminen on turhaa ja herättää vain pilkkaa oikein ajattelevien keskuudessa. Musta Marski nimenomaan "haastaa stereotypioita" ja on siksi erinomaisen hieno juttu.
Kumitonttu: "kannustavat uuden teknologian mahdollistamaan rodun jalostukseen niin että ihminen voi työskennellä pimeässä ja elää ilman lihan proteiinia."
VastaaPoistaRodunjalostus oli myös olennainen osa ruotsalaista sosiaalidemokratiaa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige
Kehotan myös katsomaan tämän videon, jos korvat kestävät:
Ei natseja Turkuun
Stockmannilla ei ollut tiernapoikajupakassa muuta kuin hävittävää.
VastaaPoistaNyt valittu linja anteeksipyytelyineen johtaa suvakkien ja matujen herkistymiseen ja kohta vaaditaan jotain muuta. Kyllä he keksivät. Valinta johtaa myös Stockmannin imagon heikkenemiseen suomalaisten asiakkaiden silmissä.
Mutta entä jos Stockmann olisi vastannut valitukseen, ettei pyydä anteeksi mitään, koska kyse ei ole mistään sellaisesta, josta pitäisi pyytää anteeksi. Silloin seurauksena olisi ollut suvakkien mielenosoitukset Stockmannin ulkopuolella ja jopa tunkeutuminen sisätiloihin. Lopulta ehkä muutaman kuukauden kuluttua tilanne olisi eskaloitunut siihen, että joku ei-suomalainen olisi tehnyt itsemurhaiskun myymälään ruuhka-aikana.
acc
Kyllähän se nyt aika rasistista olis ollu jos murjaanien kuninkaana olis ollu joku PaleFace?
VastaaPoistaIhan kun apartheidin Etelä-Afrikassa jossa valkonaamat hallitsi murjaaneita. ;)
Ano 1: " Silloin seurauksena olisi ollut suvakkien mielenosoitukset Stockmannin ulkopuolella ja jopa tunkeutuminen sisätiloihin."
VastaaPoistaÄärivasemmiston kynnys käyttää väkivaltaa (ja ilkivaltaa) on alhaisempi kuin millään muulla ryhmittymällä. Lisäksi äärivasemmiston väkivaltaa ei tuomita samalla innokkuudella kuin uusnatsien vastaavaa. Stockmann jäisi yksin, jos äärivasemmisto alkaisi hankalaksi.
Ano 2: "Kyllähän se nyt aika rasistista olis ollu jos murjaanien kuninkaana olis ollu joku PaleFace"
Ei olisi, jos murjaanien kuningas korvattaisiin poliittisesti korrektilla "kaukaisen maan kuninkaalla". Silloin värillä ei olisi väliä.
Kyseessä on vain Stockmann, alamäkeä luisuva business, menneiden lumettomien talvien lumia. Ketä kiinnostaa? Tai sittenkin voisi ehkä kiinnostaa, olisiko stockakeissi, itse järjestetty mediahuomio eli mainosta...
VastaaPoistaBoikottiin.
Milloinkahan solariumissa käynti ja auringossa ruskettuminen kielletään? Sehän se vasta "black face" toimintaa on!!
VastaaPoistaPuurosen omat tekstit loukkaavat monia ihmisiä. Niiden uudelleensanoittaminen olisi kovin helppoa, joten Puurosen opisto voisi laittaa jonkun oikeistolaisen opiskelijan töihin.
VastaaPoistaSlarba: Tässä on törkeän rasistinen blackface, jonka tekemiseen on ilmeisesti käytetty itserusketusvoidetta.
VastaaPoistahttps://i.ylilauta.org/e1/14fbbc48/2mpn4vr.jpg
Vasarahammer:"Rodunjalostus oli myös olennainen osa ruotsalaista sosiaalidemokratiaa."
VastaaPoistaKari: Ja on edelleen, aivan kuten Suomessakin. Erotuksena vain, että ennen rotuja valkaistiin, mutta nyt värjätään.
Onko mustan ihmisen esittäminen mustana rasismia? Jotenkin se ei tuntunut suomalaisia herneennenäänvetäjiä haittaavan, että Mannerheimista tehtiin musta mies ja hänen elämäntyönsä esitettiin valheellisessa ja omituisessa valossa. Ja kysymys oli sentään lähihistoriasta eikä kertomuksesta yli 2000 vuoden takaa. Kaksilla rattailla mennään taas.
VastaaPoistaKari: "Erotuksena vain, että ennen rotuja valkaistiin, mutta nyt värjätään."
VastaaPoistaJep, tulevaisuus kuuluu ruskeille, ei valkoisille.
Anonyymi: "Onko mustan ihmisen esittäminen mustana rasismia?"
Kyllä on, jos esittäjä on valkoinen ja värjää kasvonsa mustaksi.
Minua kiinnostaisi tietää tämänkaltaisissa asioissa yritysten reagointi- ja pahoittelukynnys (pahoittelee, jos joku loukkaantuu, mutta ei muuta tekemisiään) tai anteeksipyyntöön ja ehdottomaan antautumiseen tarvittava ihmisten ja loukkaantumisten konstellaatio (pyytää anteeksi, hyvittää ja muuttaa pysyvästi toimintaansa loukkaantujien haluamaan suuntaan). Eli mitkä asiat keiden sanomana riittävät Stockmannin kaltaisen melko suuren yrityksen tottelemiseen ylintä johtoa myöden? Kuinka paljon yrityksissä on eroja tällaisen suhteen? Jos esimerkiksi minä olisin loukkaantunut Stocmannin mustanaamoista, Stockmann ei olisi joko reagoinut ollenkaan tai joku rivityöntekijä olisi kirjoittanut pienen pahoittelun esim. johonkin kommenttiketjuun.
VastaaPoistaKuinka suuressa määrin ammattiloukkaantujat ovat osa samaa tiimiä, organisaatiota tai verkostoa. Keneltä vaikuttajilta ja miltä instituutioilta he saavat tukea, rahoitusta, ohjeita ja sääntöjä? Missä määrin he toimivat itsenäisesti? Jos joku yritys kieltäytyisi tottelemasta, millä tavoilla, ja kuinka paljon ja pitkään verkostot painostaisivat yritystä (yksittäisten henkilöiden negatiivista julkisuutta, tutkintapyyntöjä, häirintää, boikotteja, auktoriteettien negatiivisia kommentteja, negatiivista julkisuutta mediassa, jne.)? Kuinka paljon heidän toimintaansa, verkostoihinsa ja tukeensa voidaan lyödä kiiloja ja kapuloita rattaisiin? Täytyy muistaa, että näidenkin verkostojen resurssit, mahdollisuudet ja kestokyky ovat rajallisia. Ne eivät voi ikuisesti puhua, kirjoittaa ja toimia jotain yritystä vastaan.
Valkea: "Kuinka suuressa määrin ammattiloukkaantujat ovat osa samaa tiimiä, organisaatiota tai verkostoa."
VastaaPoistaYksinkertaisesti tähän voisi sanoa, että firmojen viestintäjohto ja toimittajat ovat saaneet saman koulutuksen. Kontaktit ovat mahdollisesti syntyneet jo opiskeluaikana.