Sanotaan, että
valtamedia on internetin myötä menettänyt monopolinsa
tiedonvälitykseen. Tämä todennäköisesti pitää paikkansa mutta
ei tarkoita, että valtamedia luopuisi asemastaan suosiolla.
Vastareaktio on itse asiassa koko ajan käynnissä, kuten Suomessa
nähty MV-lehteä vastaan käyty kampanja osoittaa.
Valtamedian
perinteinen ilmoitusmyyntiin nojaava liiketoimintamalli on
käytännössä kuollut. Myös uutisiin nojaavat televisiokanavat
ovat vaikeuksissa, jos jätetään verorahoitteiset mediat huomiotta.
Kasvava osa ihmisistä ei enää tilaa sanomalehtiä tai varta vasten
käy valtamedian sivustoilla vaan saa kaiken informaationsa
sosiaalisen median kautta. Siellä puolestaan perinteisellä medialla
ei ole itsestään selvää etulyöntiasemaa muihin lähteisiin
verrattuna.
Kampanja
”valeuutisia” vastaan
Donald Trumpin
vaalivoiton jälkeen amerikkalaisessa liberaalimediassa on vallinnut
hysteria ”valeuutisista”. Esimerkki tästä hysteriasta löytyy
Washington Post -lehdestä, joka teki jutun kahdesta
”valeuutisten” tuottajasta Paris Wadesta ja Ben Goldmanista.
Nämä kaksi
työskentelevät heille vuokratusta asunnosta ja tuottavat uutisia
jaettavaksi Facebookissa ja muissa sosiaalisissa medioissa.
Washington Postin toimittaja tekee lukijalle selväksi, että he
eivät ole oikeita toimittajia jutun perässä vaan huijareita, jotka
pyrkivät näyttävillä otsikoilla saamaan mahdollisimman paljon
klikkauksia ja samalla ansaitsemaan rahaa.
WaPo siteeraa
Buzzfeed-sivuston
analyysia, jonka mukaan ”valemedian” uutiset saivat
Facebookissa enemmän näkyvyyttä kuin ”oikeat” uutiset. Se,
että Buzzfeedin
analyysi oli varsin kevyellä kädellä tehty ja ilmiselvästi
tarkoitushakuinen, ei häirinnyt toimittaja Petula Dvorakia lainkaan.
Lisäksi Buzzfeedin analyysi itsessään osoittautui ”valeuutiseksi”.
Jutun viestistä ei
voi erehtyä. Sen tarkoituksena on painostaa sosiaalisen median
jättejä siivoamaan ”valeuutiset” pois sivustoiltaan ja antamaan
tilaa oikeille uutisille, joita tuottavat oikeat journalistit ja
oikeat mediayhtiöt.
Ensimmäinen ongelma
tällaisessa valikoinnissa on tietysti se, mistä valeuutisen erottaa
oikeasta. Toinen ongelma taas on se, että lapsi menee pesuveden
mukana eli ”valeuutissivustoksi” leimataan moni sellainen, joka
tekee oikeita uutisia mutta ei edusta valtamedian agendaa eli
käytännössä konservatiiviset uutissivustot. Häpeämätön
sensuuri siis naamioidaan teennäiseksi huoleksi journalismista ja
kansalaisten tiedonsaannista.
Yhdysvalloissa
itsekin klikkihuoraukseen syyllistyvät liberaalimedian sivustot
kuten Buzzfeed, Huffington Post ja Vox ovat erityisen riippuvaisia
sosiaalisesta mediasta. Nämä sivustot ovat kaikkein innokkaimmin
taistelleet ”valeuutisia” vastaan ja käyttäneet tässä
taistelussa hyväkseen omia puolueellisia valeuutisiaan, kuten edellä
mainittu Buzzfeedin analyysi osoittaa.
Sota MV-lehteä
vastaan
Suomessa valtamedia
ja sen taustalla olevat mediayhtiöt ovat jo pitkään käyneet sotaa
MV-lehteä vastaan ja saaneet mukaansa myös Suomen viranomaiset,
jotka ovat toistaiseksi turhaan yrittäneet vangita lehden
päätoimittaja Ilja Janitskinia ja tuoda häntä Suomeen.
Valtamedia käyttää
rutiininomaisesti MV-lehdestä luonnehdintaa ”valemedia”. Tätä
toistamalla pyritään vaikuttamaan ihmisiin, mutta
vaikuttamisyritykset ovat niin läpinäkyviä, että niille on vaikea
olla hymähtelemättä.
MV-lehti on
olemassaolonsa aikana näyttänyt perinteiselle medialle, miten
sosiaalisen median avulla saadaan näkyvyyttä ja lukijoita. Tämä
ei ole jäänyt huomaamatta, ja niinpä lehteä vastaan on masinoitu
boikottikampanjoita, joilla mainostajia on aktiivisesti karkotettu
lehden sivuilta. Viranomaiset tulivat mukaan siinä vaiheessa, kun
muut keinot olivat epäonnistuneet.
Valtamedian
valeuutisia
Suomalainen
valtamedia kopioi Yhdysvaltoja käsittelevät uutisensa enimmäkseen
amerikkalaisesta liberaalimediasta. Kopiointi tehdään sellaisenaan
ilman suurempaa lähdekritiikkiä. Viimeksi tänään Mtv:n
sivustolla kerrottiin, että ryhmä merkittäviä amerikkalaisia
tietotekniikan asiantuntijoita ja juristeja on löytänyt vakuuttavia
todisteita vaalitulosten hakkeroinnista kolmessa
vaa’ankieliosavaltiossa (Wisconsin, Michigan ja Pennsylvania).
Juttu perustuu New
York Magazine -nimisen julkaisun tietoihin. Mtv kertoo:
”Ryhmän mukaan
esimerkiksi Wisconsinissa Clinton sai seitsemän prosenttia vähemmän
ääniä paikoissa, joissa käytettiin sähköistä äänestyskonetta
verrattuna niihin, joissa oli käytössä paperiset äänestysliput.”
Jutusta ei käy ilmi
se, että mitään todisteita tulosten peukaloinnista ei oikeasti
ole. On vain pelkkää spekulaatiota, joka sekin perustuu hatarille
laskelmille. Esimerkiksi Wisconsinissa sähköinen äänestys oli
käytössä enimmäkseen maaseudulla, kun taas kaupungeissa
käytettiin paperisia äänestyslippuja.
Yhdysvaltojen
vaaleista tiedämme, että Hillary Clintonin äänestäjät
keskittyivät suurkaupunkialueille, kun taas Trump sai yleensä
enemmistön kaupunkeja ympäröivällä maaseudulla. Kun lisäksi
otetaan huomioon väestön rodullinen jakauma, Wisconsinin tuloksessa
ei sinänsä pitäisi olla mitään poikkeuksellista.
Lisäksi Michiganin
osavaltion äänestyksessä käytetään kauttaaltaan paperisia
äänestyslipukkeita. Nämä taas syötetään skannereihin, jotka
eivät ole yhteydessä internetiin. Hakkerointiväitteet ovat siis
Michiganin osalta täysin perusteettomia.
Mielipidetutkija
Nate Silver (jolla ei ole tekemistä Trumpin kampanjan kanssa)
kommentoi
Twitter-tilillään Clintonin kannatuksen kasvua yli 50 000
asukkaan piirikunnissa, joissa käytettiin paperisia
äänestyslipukkeita:
”Kuitenkin
vaikutus häviää, jos otetaan huomioon rotu ja koulutustaso eli
äänimäärien muutosta parhaiten ennustavat tekijät.”
Silverin mukaan
tarkempi analyysi voisi paljastaa jotakin, mutta hänen mukaansa
ennuste on huono, jos löydös ei kestä pintapuolista
järkevyystarkistusta.
On erittäin
todennäköistä, että suomalainen valtamedia ei kerro lukijoilleen
mitään, jos (tai kun) uutinen osoittautuu ankaksi. Näin mielikuva
vaalitulosten peukaloinnista ja mahdollisesta Venäjän tiedustelun
osuudesta siihen jää elämään.
Kun valtamedia tekee
tyhjästä kohun, joka osoittautuu perusteettomaksi, se ei yleensä
korjaa virhettään vaan pysyy alkuperäisessä narratiivissaan.
Tämän voi itse kukin todeta lukemalla James Hirvisaaren kokoaman
aikajanan ns. ”hihamerkkikaustista”.