keskiviikkona, lokakuuta 28, 2015

Ashura rikastuttaa kulttuuria


Shia-muslimit viettivät Ashura-juhlaa perjantaina 23.10. Ashura on Muharramin surukauden kymmenes päivä ja sitä vietetään Karbalan taistelussa kuolleen imaami Husaynin marttyyrikuoleman muistoksi.

Ashura

Husayn ibn Ali ei ollut kuka tahansa henkilö vaan profeetta Muhammadin lapsenlapsi. Hän kieltäytyi vannomasta uskollisuutta umaijadikalifi Yazid I:lle. Tästä syystä hän jätti kotikaupunkinsa Medinan ja matkusti Mekkaan ja sieltä edelleen nykyisen Irakin alueella sijaitsevaan Karbalaan. Siellä kalifi Yazid I:n joukot saivat hänet kiinni ja mestasivat hänet. Tätä tapahtumaa kutsutaan Karbalan taisteluksi ja se tapahtui vuonna 680. Shialaiset pitävät Husaynia suuressa arvossa ja Karbalassa on yksi shia-islamin merkittävimistä pyhäköistä.

Itse muistan Ashura-marssin hämärästi 80-luvulta ajankohtaisohjelmasta, jossa näytettiin Libanonissa marssivia Hizbollah-järjestön sotilaita, jotka marssin yhteydessä viiltelivät itseään siten, että heidän koko päälakensa oli veren peitossa. Nykyisinkin Lähi-idässä viiltely kuuluu osana Ashura-marsseihin. 80-luvulla naureskelin radikaalin islamin uskonnolliselle fanatismille. Nykyisin se ei enää naurata.

Shia ja sunni-islam erkanivat vähitellen toisistaan eivätkä shialaiset ja sunnit tule erityisen hyvin toimeen keskenään nykyisin vaan kilpailevat keskenään vaikutusvallasta Lähi-idässä. Monet sunnit eivät tunnusta shialaisia muslimeiksi vaan väittävät heidän harhautuneen oikealta polulta.

Irakin sodan ajalta monet muistavat, miten sunni-islamia edustava Irakin Al-Qaeda hyökkäsi shialaisten pyhiä paikkoja vastaan. Helmikuussa 2006 järjestö tuhosi Samarran kaupungissa sijaitsevan al-Askarin moskeijan. Yhdysvaltojen sota Irakissa ja Saddam Husseinin kaataminen käynnisti shiojen ja sunnien väliset väkivaltaisuudet maassa.

Shioen ja sunnien väliset jännitteet näkyvät myös Euroopassa. Äskettäin Kööpenhaminassa sunni-islamia edustava palestiinalainen ampui kohti shiojen Ashura-marssia. Tapahtumasta käynnistyi mellakka, jota Tanskan poliisi kuvasi ”pienten ryhmien väliseksi”.

Ashura myös Suomessa

Myös lujaa vauhtia monikulttuuristuvassa Suomessa järjestetään Ashura-marsseja, vaikka niistä ei juuri valtamediassa kerrota. Oheisella videolla on kuvattu Helsingissä viime sunnuntaina järjestetty marssi, johon osallistui kuvien perusteella useita satoja muslimeja. Viime aikoina kiihtyneen erityisesti Irakista suuntautuvan maahanmuuton ansiosta osallistujien määrä todennäköisesti kasvaa lähivuosina.

Ashura-marssilla ja sen taustalla olevalla tarinalla imaami Husaynista ei ole mitään yhtymäkohtaa suomalaiseen kulttuuriin. Harva suomalainen edes tietää Ashuraa nimeltä saati sitten ymmärtää, miksi sitä vietetään.

Suuri metelöivä ihmisjoukko marssimassa keskellä Helsinkiä herättää levottomuutta ja kummastusta. Joku voi kutsua Ashura-marssia jopa kulttuurimme rikastumiseksi. Monet pitävät erilaisuutta rikkautena ja sellaisenaan tavoittelemisen arvoisena asiana. Erilaisuus ei voi olla uhka tai muuten syyllistyt rasismiin ja islamofobiaan.

Kannattaa kuitenkin kysyä itseltään, miten käy suomalaisten perinteiden, jos muslimien maahanmuutto jatkuu nykyisenlaisena tai kasvaa edelleen. Ashura-marssista tulee yhä näkyvämpi osa kaupunkikuvaa. Joillakin alueilla islamilaiset perinteet syrjäyttävät suomalaiset kokonaan. Sunnit, jotka eivät pidä shioja oikeina muslimeina, saattavat jopa hyökätä marssijoiden kimppuun.

Vai onko meillä enää mitään kulttuuria, jonka voisi syrjäyttää? Vallitseeko meillä hengellinen tyhjiö, kuten James Hirvisaari kirjoittaa. Maallistuneet ihmiset ovat kadottaneet kosketuksen uskonnollisuuteen eivätkä ymmärrä edes omia kristillisiä perinteitä:

”Pelkkä humanismi ei riitä tyydyttämään ihmisen henkeä. Sekulaarit päättäjämme ovat umpisokeita ja täysin kyvyttömiä näkemään tulevaisuuteen, ja sen tähden maan suunta on vakavassa virhekurssissa. Sinisilmäisyys maailman pahuuden edessä on kansallemme kohtalokasta. Media pyrkii tahallaan ruokkimaan epäterveitä ilmiöitä ja voimistamaan kristinuskonvastaisuutta. On tullut muotiin halveksia omaa perinnettämme ja palvoa vierautta. Mutta hengellisellä tyhjiöllä on taipumus täyttyä. Tällä hetkellä se on täyttymässä islamilla, joka on täynnä kaikkea sitä, mitä länsimaisesta näkökulmasta voidaan pitää barbaarisena.”

Jos minulle olisi 80-luvulla joku tullut sanomaan, että muutaman kymmenen vuoden päästä Helsingissäkin vietetään imaami Husaynin marttyyrikuoleman muistopäivää marssimalla, olisin pitänyt sanojaa mielipuolena. Tänään elämme yhteiskunnassa, jossa muslimien maahanmuuton kritisoinnista voidaan tuomita oikeudessa kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Ketä tahansa, joka pitää muslimien laajamittaista maahanmuuttoa yhteiskunnalle vahingollisena, pidetään epäilyttävänä, jopa rikollisena, joka jakaa Breivikin ajatukset.

Ashura-marssi kuvaa ajan henkeä, Euroopan suuntaa. Nykyisessä Euroopassa on tavanomaista, että siirtolaisten kotimaiden sisäisiä konflikteja käydään eurooppalaisten kaupunkien kaduilla. Yksi tällainen konflikti on turkkilaisten ja kurdien välinen. Reilu kuukausi sitten turkkilaiset ja kurdit ottivat yhteen Tukholmassa aivan matkailijoille tutun Åhlensin tavaratalon edustalla.

Ajan henkeen kuuluu myös naisten kasvava turvattomuus. Viikko sitten kerroin huhusta, jonka mukaan miesjoukko olisi yrittänyt joukkoraiskausta lentoasemalla. Nyt sosiaalisessa mediassa leviää huhu, jonka mukaan kuusi Forenomin ylläpitämän vastaanottokeskuksen asukkia olisi raiskannut lentokenttähenkilökuntaan kuuluvan naisen viime perjantaina lentokentän parkkihallissa. Poliisilla ei ole asiasta mitään tietoa, mutta asiaa selvitetään.

En tiedä, onko huhu peräisin tästä blogista. Ainakin kirjoitin sen olevan kuulopuhetta, joka joko tapahtui tai sitten ei. Minä ja huhupuheen välittänyt lähteeni emme kumpikaan ole keksinyt tapausta omasta päästämme. 

Blogikollega Kumitonttu puolestaan oli vieraillut Jumbon kauppakeskuksessa, jossa kahvilan pöydässä istuva miesjoukko oli kovaäänisesti vihellellyt ohikulkeville nuorille naisille. Kauppakeskuksen henkilökunnan mukaan vastaavaa ja pahempaakin tapahtuu joka päivä. Erilaisuus on kai rikkaus. Ei mulla muuta.

9 kommenttia:

  1. Kun hetki sitten vasemmisto kirkui suvivirren laulusta kevätjuhlissa, nyt sama porukka vakavalla naamalla selittää, että tuo shiia-marssi muistuttaa Via Crucista. Suomi muuttui peruuttamattomasti kuukausi pari sitten, kun muslimi-invaasio alkoi. Paluuta ei enää entiseen ole.

    VastaaPoista
  2. Tämä rikkaus, jota myös nykyään taakaksi sanotaan, on saapunut myös tänne pohjolan valkeaan kaupunkiin eli Ouluun. Parikymppinen tyttöni on joutunut pari kertaa kännykameroiden valokuvauksen kohteeksi olessaan kaupungilla ja toisen kerran lenkillä juostessaan kaverinsa kanssa. Alikulkukäytävässä oleskeleva liimaletti- ynnä arabianelvisten porukka oli säestänyt tyttojen ohi juoksua kuuluvilla rakkauden tunnustuksilla: Ai lave juu, ai lave juu ja kerta vielä.

    Raksilan uimahallin kahvilaan oli myös "yllättäen" ilmestynyt englannin kielinen kuvauskielto ; kahvilasta kun on suora näkymä altaille, joka oli sitten kirjoitettu myös yllättäen myös valokuvaajien oikealla kielellä eli arabiaksi.

    Suoraan sanottuna olisi erittäin suotavaa, jos ihan ensi töikseen ja ensimmäisten horjuvien kötöyttämis- ja söpeyttämisaskeleitten ohella ko. elviksille kerrottaisiin, että täällä Suomessa naisten kuvaaminen on ns. epäsuotavaa ja vähemmän sivistyneesti sanottuna todella kusipäistä käytöstä.

    Mutta tämähän on vihapuhetta. Just ja näin. Taidan ottaa toisen toisen vihaoluen mukavan vihasaunan jälkeen. Amen.

    VastaaPoista
  3. Siis jumalauta tähänkö on nyt sitten tultu.Noh, apinoita nähdäkseen ei tarvitse enään reissata Korkeasaareen, niitä pyörii jo Stadin keskustassa ihan vapaasti.Eikä maksa mitään, ainakaan vielä.

    VastaaPoista
  4. KT: Shioilla ei ole yhtä tiukkaa kuvakieltoa kuin sunneilla. Jos yhtäläisyyksiä haluaa hakea, tässä artikkelissa oleva Husaynin kuva kyllä muistuttaa Jeesuksesta tehtyjä kuvia.

    Arska ja Becker: Irvokkainta tässä kaikessa on se, että viranomaiset sisäministeriä myöten ovat kaikkein eniten huolissaan vastaanottokeskusten turvallisuudesta ja suhtautuvat halveksivasti kansalaisiin, jotka ovat huolissaan ei-toivottujen maahantunkeutujien aiheuttamasta turvallisuusuhasta.

    VastaaPoista
  5. Becker. Maahanmuuttajatulva huolestuttaa varmasti jokaista omilla aivoillaan ajattelevaa suomalaista.

    Kuitenkaan retoriikassa ja kommenteissa ei kannattaisi viljellä sanoja, joita suvaitsevaisto käyttää aseina meitä nuivia realisteja vastaan.

    Ja Vasaralle on todettava, ettei uutta auringon alla. Poliittinen eliitti ja media osaavat uuskielensä käytön. Ruotsin iskua kommentoinut HS:n Tukholman toimittaja kommentoi Ruotsin seko-Vaderia ja koulusurmaa. Ja sama sävel oli artikkelissa kuin Breivikin jälkeen. Isku ei tietenkään ollut yksittäistapaus, kuten ne sadat aiemmat islamistiterroristien veriteot, vaan merkki siitä, että yhteiskunnassa vallalla oleva rasismin syöpä on iskun takana.

    Ja että "rasismi täytyy kitkeä juurineen pois Pohjoismaista". Että tällaista. Lisäksi tänään Saska-poikamme näytti, miten teräviä oivalluksia palkitun journalismin päässä liikkuu.

    "Kristinusko syntyi ja levisi kristittyjen pakolaisten mukana. Tämä pitää niiden muistaa, jotka ovat sulkemassa rajoja pakolaisilta tänään."

    Mitäs tällaisee4n rinnastukseen voisi sanoa??????? Ei mitään. Rima alittui kahdella metrillä.

    VastaaPoista
  6. arska: "Kuitenkaan retoriikassa ja kommenteissa ei kannattaisi viljellä sanoja, joita suvaitsevaisto käyttää aseina meitä nuivia realisteja vastaan."

    Fobba muistaakseni puuttui joskus Hommaforumilla eläinvertausten käyttöön. Tämä kertoo yhteiskunnallisesta sairaudesta, mutta sille emme voi mitään.

    Suvaitsevaiset luovat koko ajan uuskieltä ja kieltävät sanoja. Usarin harvesteri Huusko sensuroi Reijo Tossavaisen kirjoituksen, koska siinä käytettiin sanaa "maahantunkeutuja". Hänen mielestään sana on "leimaava".

    Harversteri Huusko on muuten huomannut tämän ashura-marssin sen jälkeen, kun Usarin blogisiti ihmetteli, miksi valtamedia ei kertonut tapahtumasta mitään.

    http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205608-kylla-tasta-valtamedia-oli-hiljaa

    Huusko todistaa säälittävyytensä seuraavalla:

    "Mutta vaikka tämänkaltainen ilmiö ei tarjoaisikaan suurta lööpitettävää, pitäisikö niin sanotun valtamedian eli ammatillisesti pätevien suomalaisten toimitusten tehdä näistä ilmiöistä useammin juttuja? Vaikka puhtaasti sivistäminen mielessään?

    Ilman muuta, jos vain resursseja on. Varsinkin nyt, kun humpuukisivustot levittelevät propagandistisia kauhukuvia, ja ihmiset niitä aiempaa hanakammin panevat jakoon. Salaliitoille on valitettavasti kysyntää.

    Tieto toisista kulttuureista vähentää epäluuloja ja pelkoja sekä antaa suojaa disinformaation levittäjien iskuja vastaan."

    Kukas se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse? Humoristisia sananvalintoja piisaa:
    "ammatillisesti pätevä"
    "humpuukisivustot"
    "propagandistisia kauhukuvia"
    "salaliitoille"

    Kaikkia noita sanoja voitaisiin käyttää valtamedian edustajia vastaan paremmilla perusteilla kuin Huuskon jutussa on käytetty.

    Tosiasia on kuitenkin se, että MV-lehti julkaisi tiedon Ashura-marssista, Usari ei. Itse sain videolinkin sähköpostitse, mutta kirjoittaminen asiasta valitettavsti viivästyi.

    VastaaPoista
  7. Huuskon kirjoituksen kommenttiosastosta löytyi tämä helmi, joka kuvaa hyvin savolaista tapaa kommentoida.

    http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205608-kylla-tasta-valtamedia-oli-hiljaa#comment-3142063

    Siinä Ilkka Partanen kommentoi historiantutkija Jussi Jalosen lausahdusta:

    "Olet hyvä osoitus kuinka tässä maassa voi tuolla ajattelukyvyllä saavuttaa korkeitakin oppiarvoja. Olet järjestelmämme nettohyötyjä."

    Näennäisesti tuo vaikuttaa positiiviselta kommentilta, mutta sen voi ymmärtää myös vittuiluna. Vastuu on kuulijalla tai tässä tapauksessa lukijalla.

    VastaaPoista
  8. "Suvaitsevaiset luovat koko ajan uuskieltä ja kieltävät sanoja."

    Kyllähän se näin on. Vihakirjoitusten ja vihapuheen lisäksi uudeksi käsitteeksi on nyt tullut "vihakuva", jonka levittäminen netissä on tietenkin rikos. HS:n Anna-täti puhui jo vihakulttuurista, joka yläkäsitteenä kattaa kaikki vihan alakäsitteet. Itse olen jo alkanut juomaan vihakahveja ja juomaan vihaolutta vihasaunan jälkeen.

    Onhan tämä jo aika sairasta ja täyttä pelleilyä; se on myönnettävä.

    Ashura-marssi on erittäin näkyvä esimerkki maamme islamisoitumisesta ja siitä, mitä on luvassa , kun maahanmuuttajien tulva jatkuu ja muslimien määrä alkaa lisääntymään eksponentiaalisesti Suomessa. Siksi johtavat mediat ja sanomalehdet vaikenivat asiasta tehokkaasti. Huuskon selittely ja älyllinen kiemurtelu oli aika masentavaa ja säälittävää luettavaa.


    Katsellessa videota ja muslimielvisten mölinää ja rinnan takomista tuntui uskomattomalta, että video on kuvattu Suomessa. Meno oli samanlaista kuin LÄhi-idässä, joka tietenkin on "loistavassa" kunnossa juuri sen uskonnon vuoksi, jota rintaansa takovat edustavat.

    VastaaPoista
  9. Marssivat muhamettilaiset huutavat ja möykkäävät julkisessa tilassa kuin omistaisivat sen.
    Tässä on hyvin selitetty mistä al-Ashura marssissa on pohjimmiltaan kyse:

    Hän viestittää kehon kielellä olevansa itseoikeutettu reviirinsä herra. Hän on tilansa valloittanut.

    Ehkä harmistuttavinta on asenne. Hän ei huomio toisia. Hän näyttää piittaavan vain omasta mukavuudestaan.

    Leveän asennon voi tulkita alleviivatuksi viestiksi itsevarmuudesta. Ison tilan ottaja ilmoittaa näin sanattomasti, että hänelle kuuluu paljon tilaa.

    Tilan ottaminen ja kehon eri osilla pörhistely on ominaista tietyissä tilanteissa myös eläimille. Koiraat levittelevät siipiään, nostattavat höyheniä ja karvoja kehostaan, kun ne kohtaavat kilpailijan tai uhan. Pörhistelyllä herätetään myös naaraan huomiota.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.