Äskettäin
musliminainen nosti kohun tapauksesta, jossa häntä oli oman
käsityksensä mukaan syrjitty. United Airlinesin lennolla
lentoemäntä oli kieltäytynyt tarjoamasta Tahera Ahmad -nimiselle
naiselle avaamatonta kevytkolatölkkiä turvallisuussyihin vedoten.
Vähäpätöiseltä vaikuttava tapaus levisi jopa suomalaiseen
mediaan.
Yhdysvalloissa
muslimi ja ilmailu tuovat väistämättä mieleen syyskuun 11. päivän
terrori-iskut, joissa Muhammed Atta ja 18 muuta muslimia kaappasivat
lentokoneita ja lensivät ne päin World Trade Centeriä ja
Pentagonia. Vähintäänkin tiedostamaton epäluulo
muslimimatkustajia kohtaan ei tässä valossa ole yllättävää.
Toisaalta elämme
poliittisen korrektiuden aikakautta, jossa vähäinenkin vähemmistön
edustajan joutuminen syrjinnän kohteeksi saa aikaan
joukkopaheksuntaa, ja syylliseksi väitetty osapuoli tuomitaan, ennen
kuin todisteita tapahtuneesta on esitetty. Tapahtuneen kulusta
tiedämme toistaiseksi vain sen, mitä Tahera Ahmad on itse kertonut.
Mitä tapahtui?
Tahera Ahmad puuttui
lentoemännän käytökseen sen jälkeen, kun hän näki tämän
tarjoavan avaamattoman oluttölkin lähellä istuvalle matkustajalle.
Ahmad kyseli muilta matkustajilta, huomasivatko he iljettävän ja
syrjivän käytöksen. Sen jälkeen toisella puolella käytävää
istunut matkustaja huusi:
”Hei muslimi, pidä
pääsi kiinni.”
Lentoemäntä ei
puuttunut huutelijan käytökseen. Ahmad luuli, että ihmiset
nousisivat puolustamaan häntä ja puuttuisivat huuteluihin. Muut
matkustajat kuitenkin olivat hiljaa ja korkeintaan pudistelivat
päätään.
Chicago
Sun Timesin mukaan lentoemäntä pyysi jälkikäteen anteeksi
miehen huutelua ja omaa käytöstään, joka johti huuteluun. Hänen
mukaansa se oli epäeettistä eikä miehen olisi pitänyt sanoa niin.
Kun Tahera Ahmadin
tapaus nousi julkisuuteen, Twitterissä alkoi kampanja hashtagilla
#unitedfortahera.
Siellä Taheran tapaus herätti myötätuntoa, boikottivaatimuksia
mutta myös ihmetystä, miten joku voi pöyristyä pahanpäiväisesti
noin mitättömästä tapauksesta.
Lennon jälkeen
Tahera neuvottiin palvelutiskille ja hänelle annettiin ohjeet
valituksen tekemisestä. United Airlinesin tiedottaja kertoi
tiedotusvälineille:
”United tukee
yhtiönä monimuotoisuutta emmekä me ja kumppanimme harjoita
syrjintää työntekijöitämme ja asiakkaitamme kohtaan.”
Mitä tapahtuu
seuraavaksi? Twitterissä
eräs kirjoittaja neuvoi Taheraa opastamaan lentoyhtiötä,
hankkimaan julkisuutta ja hakemaan korvauksia. Kaksi ensimmäistä on
jo toteutunut, joten jäljellä on enää korvausten hakeminen
lentoyhtiöllä. Yhdysvalloissa tämä tarkoittaa mahdollisesti
kuusinumeroista rahasummaa. Lentoyhtiö maksaa mieluummin, kuin
lähtee kalliiseen oikeusjuttuun.
Kuka Tahera?
Tahera
Ahmad ei ole kuka tahansa muslimi vaan erittäin näkyvä
yhteisönsä edustaja Yhdysvalloissa. Hän toimii Chicagon lähellä
sijaitsevassa Northwestern -yliopistossa uskontojenvälisenä
yhdyshenkilönä.
Hänet on palkittu
uskontojenvälisestä ja muslimien kulttuuritietoisuutta lisäävästä
toiminnastaan, ja hän on jopa käynyt Valkoisessa talossa
presidentti Barack Obaman vieraana. Yhdysvaltojen ulkoministeriö on
hyödyntänyt hänen osaamistaan kansainvälisissä
kulttuurienvälisissä seminaareissa.
Tahera Ahmad on myös
toiminut aktiivisesti erilaisissa muslimijärjestöissä, joista osa
on selkeästi Muslimiveljeskunnan peitejärjestöjä. Hän on pitänyt
yhteyksiä mielipiteiltään radikaaleihin imaamehin kuten Yasir
Qadhiin, joka on käynyt puhumassa Northwestern -yliopistossa
opiskelijoille. Qadhi on tullut tunnetuksi antisemitismistään.
Eräällä
ääninauhalla hän kutsui kerran muslimit käymään pyhää
sotaa vääräuskoisia vastaan. Qadhi on myös väittänyt, että
juutalaisten joukkotuhoa ei koskaan tapahtunut.
Tahera Ahmad on myös
julkisesti
vaatinut, että Brandeisin yliopisto ei palkitsisi Ayaan Hirsi
Alia. Tähän verrattuna Tahera on varmasti ”autenttisempi”
muslimi kuin uskostaan luopunut Hirsi Ali, johon etnisen ja
uskonnollisen monimuotoisuuden nimeen vannovat suhtautuvat
epäluuloisesti ja jopa torjuvasti.
Lyhyesti sanottuna
Tahera Ahmad on monikulttuurimannekiini eli sellainen, jota
monikulttuurisuuden kannattajat mielellään esittelevät, kun he
haluavat näyttää kaikille, että muslimi sopeutuu hyvin
länsimaiseen yhteiskuntaan.
Kaikesta
erinomaisuudestaan huolimatta Tahera Ahmad on joutunut kokemaan
islamofobiaa. Hänen päälleen on syljetty ja hänen päähuivinsa
on revitty pois. Unitedin lentoemännän käytös oli hänen
mielestään erityisen nöyryyttävää, koska hänet leimattiin
julkisesti turvallisuusriskiksi.
Seuraava
otos Tahera Ahmadin Facebook-seinältä antaa kuitenkin aiheen
olettaa, että hän nimenomaan tavoitteli uhriutumista United
Airlinesin lennolla. Tahera oli käynyt katsomassa Liam Neesonin
tähdittämän Taken 2 -elokuvan. Elokuva sijoittui Turkin
Istanbuliin eikä siinä hänen mielestään kunnioitettu tarpeeksi
Turkin rikasta kulttuuriperintöä ja arvoja puhumattakaan Istanbulin
suuremmoisesta arkkitehtuurista, joka palveli pelkästään
toimintakohtausten kulissina.
Taken 2 -elokuvassa
kuten myös sen edeltäjässä elokuvan rikolliset olivat muslimeja,
mikä on epätavallista nykypäivän toimintaelokuvissa ja jossain
määrin poliittisesti epäkorrektia. Taheran mukaan elokuvassa ei
ollut ainuttakaan ystävällismielistä tai neutraalia muslimihahmoa.
Myös elokuvan katsojat nuivistelivat Taheraa:
”Elokuvan jälkeen
monet ihmiset tuijottivat minua ja kuiskuttelivat seuralaisilleen.
Voin vain kuvitella, mitä he ajattelivat.”
Tahera Ahmad haluaa
tietää, mitä ihmiset hänestä ajattelevat ja ilmeisesti olettaa,
että ajatukset ovat kielteisiä. Hän näkee ihmisten töykeyden ja
huonon palvelun itseensä ja omaan kulttuuritaustaansa koskevana
vihamielisyytenä eikä hän voi hyväksyä sitä.
Tahera Ahmad valitsi
Unitedin lennolla uhriutumisen. Kokonaan toinen asia on, lisääkö
uhriutuminen myönteistä suhtautumista muslimeihin vai saako se
muslimit näyttämään kiittämättömiltä valittajilta. Itse
veikkaisin jälkimmäistä. Lentoyhtiön maksaman korvauksen jälkeen
Taheran ei välttämättä tarvitse välittää, miten ihmiset häneen
ja hänen erityisyyteensä suhtautuvat.
Liam Neeson kääntyi itsekin muslimiksi.
VastaaPoistaIslam on kansallissosialismin kaltainen poliittinen ja rasistinen ideologia. Erityisesti muslimiveljeskunnalla on paljon yhteistä natsien kanssa.
Kansanmurhia opettavaan ja harrastavaan Islamiin tulisi suhtautua kuten kansallissosialismiin Nyrnbergin päivinä.
Muslimien paranoian kaltainen pelko tulla halveksituksi, tai hyväksikäytetyiksi tulee heidän ideologiansa ja kulttuurinsa beduiinitaustasta. Senkin talous perustui ryöstelyyn ja muiden hyväksikäyttöön. Jos he eivät olleet ryöstöretkellä, niin he pelkäsivät vadeissaan, että heitä ei arvosteta, tai että joku tulee hakemaan omansa pois.
Sosiaalitoimisto on läntinen karavaani, jonka kullat nykyajan beduiini ratsaa Allahin avulla ensimmäisenä.
Ylimielinen paremmuudentunne yhdistyy näissä Tahira Ahmedeissa häpeämättömään uhriutumiseen, jossa taas haisee tarkoitushakuisuus.
VastaaPoistaVastaavaa tapahtui noin yhdeksän vuotta sitten ns. <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_imams_incident>lentävien imaamien tapauksessa</a>.
Joku on arvellut, että tarkoituksena on tällaisten tapausten tavoitteena vähentää länsimaisten viranomaisten päättäväisyyttä terrorismin torjunnassa. Länsimainen viranomainen pelkää rasismi- ja islamofobiasyytöksiä enemmän kuin terrorismia.
Tässä vielä kirjoituksen päähenkilö CNN:n haastattelussa.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=PWBNAHYyYNo#t=42
Kaikkien aktiivi muslimien agendaan kuuluu opin mukainen ympäristön vyöryttäminen ja alistaminen Allahille.
VastaaPoista"Terrorilla teit minut voitolliseksi" Muhammed.
Ei viranomaisten päättäväisyyttä terrorismin torjunnassa voi enää vähentää. Hehän eivät tiedä, eivätkä edes halua tietää vihollisen nimeä, vaikka islam on julistanut yleismaailmallisen sodan länttä vastaan jo 1400-vuotta sitten.
PS. Liam Neeson on myöhemmin kieltänyt kääntyneensä islamiin, vaikka myöntääkin olleensa hyvin viehättynyt siitä.
"Liam Neeson on myöhemmin kieltänyt kääntyneensä islamiin, vaikka myöntääkin olleensa hyvin viehättynyt siitä. "
VastaaPoistaEurooppalaiset ovat aina tunteneet viehtymystä itämaiseen eksotiikkaan eivätkä todellisuudessa ole suhtautuneet islamiin vihamielisenä toiseutena, vaikka Edward Said Orientalismi-kirjassaan yrittää näin vihjata.
Muuten tuollaiset Light Cola Caset ovat muslimeille tarpeellisia siksi, että he kokisivat olevansa uhreja, ja siten saisivat oikeutettua rasvaa väkivaltakoneistojensa rattaisiin.
VastaaPoistaYhtään oikeasti islamofobista väkivallan tekoa ei minun mieleeni tule, vaikka media etsiikin niitä kuin neulaa heinäsuovasta, mutta suoralta kädeltä voi luetella miljoonia muslimien fobioista lähteneitä hirmutekoja.
Jokainen on joskus saanut lennolla huonoa palvelua, mutta sen saaminen kansalliseen saati kansainväliseen mediaan osoittaa, että kyseessä on vaikutusvaltainen muslimi ja hyvin toteutettu kampanja. Pintapuolisesti asioita seuraavat varmasti saivat lisätodisteita itselleen suuresta rasistisesta kampanjasta muslimeita vastaan, kun taas uutisten taustoja odottaa jaksaneet saivat lisätodistusta muslimien pikkusieluisuudesta. Tällainen tilanne on tehty tarkoituksellisesti osapuolien välejä kiristämään, mikä pitäisi aina pitää mielessä, kun muslimit hakevat julkisuutta kokemalleen syrjinnälle.
VastaaPoistaJokainen suomalainen on saanut huonoa palvelua jossain, mutta se ei johdu ihonväristä vaan yleensä omasta asenteesta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Julkisuuden hakeminen ei kerro oman henkisen pipin paikkaamisesta vaan poliittisesta agendasta.
Luin juutalaisnaisen muistelmia aidosti vainottuna Berliinissä sodan aikaan (Simon Jalowicz, Marie, Sitten juoksin pakoon), joten näiden kolatölkeistä suivaantuneiden väitteet huonosta kohtelustaan nostattavat inhoa ja kuulostavat nirppanokkaisen ylimielisiltä ja halveksittavilta. Nuori juutalaisnainen piileksi maan alla viisi vuotta, kiitti tavallisia saksalaisia avusta, sivistynyt porvaristo sensijaan petti juutalaiset. Simon kertoi juutalaisperheensä elämästä ennen sotaa, he olivat syöneet koser-ruokaa, mutta perheessä noudatettiin periaatetta, jonka mukaan vierailuilla sopeuduttiin talon tapoihin, joten saksalaisten tarjoamat porsaanleikkeet syötiin hyvällä halulla. Nämä nykyajan islamilaisista maista tulevat kolonistit ovat vaatimuksia täynnä, ovat tulleet palveltaviksi, ja ympäristönsä muuttamiseksi mieleisekseen.
VastaaPoistaTässä bloggauksessaan Moonbattey käsittelee tätä Taheran tapausta. Silminnäkijän mukaan mikään osa tuosta tapauksesta ei pidä paikkaansa.
VastaaPoistaKT, vähän jotakin tuollaista epäilinkin.
VastaaPoistaTaheran tapauksesta tuli jotenkin mieleeni episodi, jossa kuusivuotias kuopukseni sai vahingossa pienemmän juomalasin kuin sisaruksensa, tunsi tulleensa kohdelluksi eriarvoisesti ja vaati samankokoista lasia kuin muillakin. Laseja ei ollut puhtaana, joten hän järjesti itkupotkuraivarin ja painui sänkyynsä mourottamaan. Käyttäytyminen ei liene hänen ikäiselleen kovin epätavallista.
VastaaPoista