tiistaina, kesäkuuta 02, 2015

Kolatölkki lentokoneessa


Äskettäin musliminainen nosti kohun tapauksesta, jossa häntä oli oman käsityksensä mukaan syrjitty. United Airlinesin lennolla lentoemäntä oli kieltäytynyt tarjoamasta Tahera Ahmad -nimiselle naiselle avaamatonta kevytkolatölkkiä turvallisuussyihin vedoten. Vähäpätöiseltä vaikuttava tapaus levisi jopa suomalaiseen mediaan.

Yhdysvalloissa muslimi ja ilmailu tuovat väistämättä mieleen syyskuun 11. päivän terrori-iskut, joissa Muhammed Atta ja 18 muuta muslimia kaappasivat lentokoneita ja lensivät ne päin World Trade Centeriä ja Pentagonia. Vähintäänkin tiedostamaton epäluulo muslimimatkustajia kohtaan ei tässä valossa ole yllättävää.

Toisaalta elämme poliittisen korrektiuden aikakautta, jossa vähäinenkin vähemmistön edustajan joutuminen syrjinnän kohteeksi saa aikaan joukkopaheksuntaa, ja syylliseksi väitetty osapuoli tuomitaan, ennen kuin todisteita tapahtuneesta on esitetty. Tapahtuneen kulusta tiedämme toistaiseksi vain sen, mitä Tahera Ahmad on itse kertonut.

Mitä tapahtui?

Tahera Ahmad puuttui lentoemännän käytökseen sen jälkeen, kun hän näki tämän tarjoavan avaamattoman oluttölkin lähellä istuvalle matkustajalle. Ahmad kyseli muilta matkustajilta, huomasivatko he iljettävän ja syrjivän käytöksen. Sen jälkeen toisella puolella käytävää istunut matkustaja huusi:

”Hei muslimi, pidä pääsi kiinni.”

Lentoemäntä ei puuttunut huutelijan käytökseen. Ahmad luuli, että ihmiset nousisivat puolustamaan häntä ja puuttuisivat huuteluihin. Muut matkustajat kuitenkin olivat hiljaa ja korkeintaan pudistelivat päätään.

Chicago Sun Timesin mukaan lentoemäntä pyysi jälkikäteen anteeksi miehen huutelua ja omaa käytöstään, joka johti huuteluun. Hänen mukaansa se oli epäeettistä eikä miehen olisi pitänyt sanoa niin.

Kun Tahera Ahmadin tapaus nousi julkisuuteen, Twitterissä alkoi kampanja hashtagilla #unitedfortahera. Siellä Taheran tapaus herätti myötätuntoa, boikottivaatimuksia mutta myös ihmetystä, miten joku voi pöyristyä pahanpäiväisesti noin mitättömästä tapauksesta.

Lennon jälkeen Tahera neuvottiin palvelutiskille ja hänelle annettiin ohjeet valituksen tekemisestä. United Airlinesin tiedottaja kertoi tiedotusvälineille:

”United tukee yhtiönä monimuotoisuutta emmekä me ja kumppanimme harjoita syrjintää työntekijöitämme ja asiakkaitamme kohtaan.”

Mitä tapahtuu seuraavaksi? Twitterissä eräs kirjoittaja neuvoi Taheraa opastamaan lentoyhtiötä, hankkimaan julkisuutta ja hakemaan korvauksia. Kaksi ensimmäistä on jo toteutunut, joten jäljellä on enää korvausten hakeminen lentoyhtiöllä. Yhdysvalloissa tämä tarkoittaa mahdollisesti kuusinumeroista rahasummaa. Lentoyhtiö maksaa mieluummin, kuin lähtee kalliiseen oikeusjuttuun.

Kuka Tahera?

Tahera Ahmad ei ole kuka tahansa muslimi vaan erittäin näkyvä yhteisönsä edustaja Yhdysvalloissa. Hän toimii Chicagon lähellä sijaitsevassa Northwestern -yliopistossa uskontojenvälisenä yhdyshenkilönä.

Hänet on palkittu uskontojenvälisestä ja muslimien kulttuuritietoisuutta lisäävästä toiminnastaan, ja hän on jopa käynyt Valkoisessa talossa presidentti Barack Obaman vieraana. Yhdysvaltojen ulkoministeriö on hyödyntänyt hänen osaamistaan kansainvälisissä kulttuurienvälisissä seminaareissa.

Tahera Ahmad on myös toiminut aktiivisesti erilaisissa muslimijärjestöissä, joista osa on selkeästi Muslimiveljeskunnan peitejärjestöjä. Hän on pitänyt yhteyksiä mielipiteiltään radikaaleihin imaamehin kuten Yasir Qadhiin, joka on käynyt puhumassa Northwestern -yliopistossa opiskelijoille. Qadhi on tullut tunnetuksi antisemitismistään. Eräällä ääninauhalla hän kutsui kerran muslimit käymään pyhää sotaa vääräuskoisia vastaan. Qadhi on myös väittänyt, että juutalaisten joukkotuhoa ei koskaan tapahtunut.

Tahera Ahmad on myös julkisesti vaatinut, että Brandeisin yliopisto ei palkitsisi Ayaan Hirsi Alia. Tähän verrattuna Tahera on varmasti ”autenttisempi” muslimi kuin uskostaan luopunut Hirsi Ali, johon etnisen ja uskonnollisen monimuotoisuuden nimeen vannovat suhtautuvat epäluuloisesti ja jopa torjuvasti.

Lyhyesti sanottuna Tahera Ahmad on monikulttuurimannekiini eli sellainen, jota monikulttuurisuuden kannattajat mielellään esittelevät, kun he haluavat näyttää kaikille, että muslimi sopeutuu hyvin länsimaiseen yhteiskuntaan.

Kaikesta erinomaisuudestaan huolimatta Tahera Ahmad on joutunut kokemaan islamofobiaa. Hänen päälleen on syljetty ja hänen päähuivinsa on revitty pois. Unitedin lentoemännän käytös oli hänen mielestään erityisen nöyryyttävää, koska hänet leimattiin julkisesti turvallisuusriskiksi.

Seuraava otos Tahera Ahmadin Facebook-seinältä antaa kuitenkin aiheen olettaa, että hän nimenomaan tavoitteli uhriutumista United Airlinesin lennolla. Tahera oli käynyt katsomassa Liam Neesonin tähdittämän Taken 2 -elokuvan. Elokuva sijoittui Turkin Istanbuliin eikä siinä hänen mielestään kunnioitettu tarpeeksi Turkin rikasta kulttuuriperintöä ja arvoja puhumattakaan Istanbulin suuremmoisesta arkkitehtuurista, joka palveli pelkästään toimintakohtausten kulissina.

Taken 2 -elokuvassa kuten myös sen edeltäjässä elokuvan rikolliset olivat muslimeja, mikä on epätavallista nykypäivän toimintaelokuvissa ja jossain määrin poliittisesti epäkorrektia. Taheran mukaan elokuvassa ei ollut ainuttakaan ystävällismielistä tai neutraalia muslimihahmoa. Myös elokuvan katsojat nuivistelivat Taheraa:

”Elokuvan jälkeen monet ihmiset tuijottivat minua ja kuiskuttelivat seuralaisilleen. Voin vain kuvitella, mitä he ajattelivat.”

Tahera Ahmad haluaa tietää, mitä ihmiset hänestä ajattelevat ja ilmeisesti olettaa, että ajatukset ovat kielteisiä. Hän näkee ihmisten töykeyden ja huonon palvelun itseensä ja omaan kulttuuritaustaansa koskevana vihamielisyytenä eikä hän voi hyväksyä sitä.

Tahera Ahmad valitsi Unitedin lennolla uhriutumisen. Kokonaan toinen asia on, lisääkö uhriutuminen myönteistä suhtautumista muslimeihin vai saako se muslimit näyttämään kiittämättömiltä valittajilta. Itse veikkaisin jälkimmäistä. Lentoyhtiön maksaman korvauksen jälkeen Taheran ei välttämättä tarvitse välittää, miten ihmiset häneen ja hänen erityisyyteensä suhtautuvat.

11 kommenttia:

  1. Liam Neeson kääntyi itsekin muslimiksi.

    Islam on kansallissosialismin kaltainen poliittinen ja rasistinen ideologia. Erityisesti muslimiveljeskunnalla on paljon yhteistä natsien kanssa.

    Kansanmurhia opettavaan ja harrastavaan Islamiin tulisi suhtautua kuten kansallissosialismiin Nyrnbergin päivinä.

    Muslimien paranoian kaltainen pelko tulla halveksituksi, tai hyväksikäytetyiksi tulee heidän ideologiansa ja kulttuurinsa beduiinitaustasta. Senkin talous perustui ryöstelyyn ja muiden hyväksikäyttöön. Jos he eivät olleet ryöstöretkellä, niin he pelkäsivät vadeissaan, että heitä ei arvosteta, tai että joku tulee hakemaan omansa pois.

    Sosiaalitoimisto on läntinen karavaani, jonka kullat nykyajan beduiini ratsaa Allahin avulla ensimmäisenä.

    VastaaPoista
  2. Ylimielinen paremmuudentunne yhdistyy näissä Tahira Ahmedeissa häpeämättömään uhriutumiseen, jossa taas haisee tarkoitushakuisuus.

    Vastaavaa tapahtui noin yhdeksän vuotta sitten ns. <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_imams_incident>lentävien imaamien tapauksessa</a>.

    Joku on arvellut, että tarkoituksena on tällaisten tapausten tavoitteena vähentää länsimaisten viranomaisten päättäväisyyttä terrorismin torjunnassa. Länsimainen viranomainen pelkää rasismi- ja islamofobiasyytöksiä enemmän kuin terrorismia.

    VastaaPoista
  3. Tässä vielä kirjoituksen päähenkilö CNN:n haastattelussa.

    https://www.youtube.com/watch?v=PWBNAHYyYNo#t=42

    VastaaPoista
  4. Kaikkien aktiivi muslimien agendaan kuuluu opin mukainen ympäristön vyöryttäminen ja alistaminen Allahille.

    "Terrorilla teit minut voitolliseksi" Muhammed.

    Ei viranomaisten päättäväisyyttä terrorismin torjunnassa voi enää vähentää. Hehän eivät tiedä, eivätkä edes halua tietää vihollisen nimeä, vaikka islam on julistanut yleismaailmallisen sodan länttä vastaan jo 1400-vuotta sitten.

    PS. Liam Neeson on myöhemmin kieltänyt kääntyneensä islamiin, vaikka myöntääkin olleensa hyvin viehättynyt siitä.





    VastaaPoista
  5. "Liam Neeson on myöhemmin kieltänyt kääntyneensä islamiin, vaikka myöntääkin olleensa hyvin viehättynyt siitä. "

    Eurooppalaiset ovat aina tunteneet viehtymystä itämaiseen eksotiikkaan eivätkä todellisuudessa ole suhtautuneet islamiin vihamielisenä toiseutena, vaikka Edward Said Orientalismi-kirjassaan yrittää näin vihjata.

    VastaaPoista
  6. Muuten tuollaiset Light Cola Caset ovat muslimeille tarpeellisia siksi, että he kokisivat olevansa uhreja, ja siten saisivat oikeutettua rasvaa väkivaltakoneistojensa rattaisiin.

    Yhtään oikeasti islamofobista väkivallan tekoa ei minun mieleeni tule, vaikka media etsiikin niitä kuin neulaa heinäsuovasta, mutta suoralta kädeltä voi luetella miljoonia muslimien fobioista lähteneitä hirmutekoja.

    VastaaPoista
  7. Jokainen on joskus saanut lennolla huonoa palvelua, mutta sen saaminen kansalliseen saati kansainväliseen mediaan osoittaa, että kyseessä on vaikutusvaltainen muslimi ja hyvin toteutettu kampanja. Pintapuolisesti asioita seuraavat varmasti saivat lisätodisteita itselleen suuresta rasistisesta kampanjasta muslimeita vastaan, kun taas uutisten taustoja odottaa jaksaneet saivat lisätodistusta muslimien pikkusieluisuudesta. Tällainen tilanne on tehty tarkoituksellisesti osapuolien välejä kiristämään, mikä pitäisi aina pitää mielessä, kun muslimit hakevat julkisuutta kokemalleen syrjinnälle.

    Jokainen suomalainen on saanut huonoa palvelua jossain, mutta se ei johdu ihonväristä vaan yleensä omasta asenteesta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Julkisuuden hakeminen ei kerro oman henkisen pipin paikkaamisesta vaan poliittisesta agendasta.

    VastaaPoista
  8. Luin juutalaisnaisen muistelmia aidosti vainottuna Berliinissä sodan aikaan (Simon Jalowicz, Marie, Sitten juoksin pakoon), joten näiden kolatölkeistä suivaantuneiden väitteet huonosta kohtelustaan nostattavat inhoa ja kuulostavat nirppanokkaisen ylimielisiltä ja halveksittavilta. Nuori juutalaisnainen piileksi maan alla viisi vuotta, kiitti tavallisia saksalaisia avusta, sivistynyt porvaristo sensijaan petti juutalaiset. Simon kertoi juutalaisperheensä elämästä ennen sotaa, he olivat syöneet koser-ruokaa, mutta perheessä noudatettiin periaatetta, jonka mukaan vierailuilla sopeuduttiin talon tapoihin, joten saksalaisten tarjoamat porsaanleikkeet syötiin hyvällä halulla. Nämä nykyajan islamilaisista maista tulevat kolonistit ovat vaatimuksia täynnä, ovat tulleet palveltaviksi, ja ympäristönsä muuttamiseksi mieleisekseen.

    VastaaPoista
  9. Tässä bloggauksessaan Moonbattey käsittelee tätä Taheran tapausta. Silminnäkijän mukaan mikään osa tuosta tapauksesta ei pidä paikkaansa.

    VastaaPoista
  10. KT, vähän jotakin tuollaista epäilinkin.

    VastaaPoista
  11. Taheran tapauksesta tuli jotenkin mieleeni episodi, jossa kuusivuotias kuopukseni sai vahingossa pienemmän juomalasin kuin sisaruksensa, tunsi tulleensa kohdelluksi eriarvoisesti ja vaati samankokoista lasia kuin muillakin. Laseja ei ollut puhtaana, joten hän järjesti itkupotkuraivarin ja painui sänkyynsä mourottamaan. Käyttäytyminen ei liene hänen ikäiselleen kovin epätavallista.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.