Kävimme tutustumiskäynnillä Tuurinperä-konsernissa ja keskustelimme pääjohtaja Tuurin kanssa liiketoimintayhteistyöstä. Keskustelut käytiin rakentavassa hengessä. Vaikka varsinaisia päätöksiä ei tehty, liiketoiminnallinen yhteistyö tuskin päättyy tähän.
Tuurinperä-konsernin vahvuusalueisiin kuuluu yhtenä osana ihmisoikeusteollisuus. Tällä osa-alueella edellytykset yhteistyön syventämiselle vaikuttavat parhaimmilta.
lauantaina, kesäkuuta 30, 2012
lauantaina, kesäkuuta 09, 2012
Profeetan kunnian suojelijat ja kunniakansalaiset
Korkein oikeus on äskettäin liittynyt
siihen joukkoon, jonka mielestä islamin profeetta Muhammadin kunniaa
pitää Suomessa suojella. Olen
jo aiemmin käsitellyt kysymyksen profeetta Muhammadin lapsivaimo
Aishasta ja tavasta, jolla se vielä nykyäänkin oikeuttaa
avioitumisen alaikäisen nuoren tytön kanssa, joten ei siitä sen
enempää.
Islamin pelko
Islamin arvostelu johtaa yleensä
syytöksiin ”islamofobiasta”. Tuon uudissanan yksi tarkoitus on
tehdä muslimeista uhreja ja suojata heitä ja heidän edustamaansa
ideologiaa arvostelulta. Muslimit eivät keksineet uhriutumista itse
vaan jäljittelivät tässä muita sorretuiksi itseään kokeneita
kansanryhmiä kuten naisia ja homoja.
Islamofobia on sanana ongelmallinen,
koska fobia tarkoittaa irrationaalista pelkoa. Syytösten
tarkoittamassa islamofobiassa ei kuitenkaan ole kyse tästä vaan sen
tunnustamisesta, että islamin lisääntynyt vaikutusvalta
yhteiskunnassa on haitallista ja uhkaa niitä arvoja ja asioita,
joita länsimaissa on perinteisesti pidetty tärkeinä. Yksi näistä
asioista on sananvapaus.
Korkein oikeus on juuri osoittanut
käytännössä, että islamin vaikutusvalta yhteiskunnassa on
kasvanut ja että se johtaa sananvapauden kaventumiseen. Vaikka
voidaan väittää, että islaminuskoiset ovat keskimäärin herkkiä
loukkaantumaan, jos heidän uskonnostaan puhutaan negatiivisessa
asiayhteydessä, pelkästään tämä ei selitä tarvetta suojella
islamin pyhinä pitämiä asioita suomalaisessa oikeudenkäytössä.
Tarvitaan myös väkivallan uhka, jota
ei myönnetä ja josta ei puhuta. Islamin arvostelu herättää
vihaisia ja väkivaltaisia reaktioita, jotka eivät ainoastaan
kohdistu arvostelijaan itseensä vaan myös arvostelijan kotimaahan
ja sen instituutioihin.. Esimerkiksi Tanskassa, josta alkuperäiset
Jyllands Postenin Muhammad-pilakuvat ovat peräisin, on esiintynyt
useita terrori-iskun yrityksiä, jotka onneksi eivät ole johtaneet
ihmisuhreihin. Äskettäin neljä
muslimimiestä tuomittiin terrori-iskun suunnittelusta juuri
Jyllands Posten -lehteä vastaan.
Kun Suomen valtio rankaisee islamin
pyhien asioiden loukkaamisesta, se ei pyri suojelemaan muslimeita
vihalta vaan itseään islamin nimissä harjoitetulta väkivallalta.
On helpompi ampua ikävistä asioista kertova viestintuoja kuin
puuttua islamilaisen väkivallan uhkaan. On helpompi teeskennellä,
että väkivalta johtuu ”vihapuheesta”, kuin tunnustaa, että
monikulttuurin nimissä suojellun vähemmistön ja sen harjoittaman
uskonnon äärimmäinen suvaitsemattomuus on se todellinen uhka.
Hurskastelua
Kansanedustaja Jussi Halla-ahon tuomio
on jo kirvoittanut hurskastelevia puheenvuoroja. Rikosoikeuden
professori Terttu Utriainen on yhtenä
ensimmäisistä kannattamassa sensuuria.
Kun meillä on Utriaisen kaltaisia
asiantuntijoita, ei kannata ihmetellä, miksi valtio sääntelee
kansalaisvapauksia täysin estottomasti. Utriainen toteaa Aamulehden
mukaan:
”Utriainen toteaa, että EU:ssa
arvokriteereinä ovat muun muassa kansalaisten yhdenvertaisuus ja
monikulttuurisuus. Euroopan ihmisoikeussopimuksella suojellaan näitä
arvoja.”
Kaikki totalitaristiset ideologiat
peittävät todellisen luonteensa kauniilta kuulostavan sanahelinän
taakse. Poliittisesti korrekti monikulttuuri-ideologia ei tässä
suhteessa poikkea edeltäjistään. Mielipiteidensä vuoksi
rangaistut ovat kaikissa totalitarismeissa rikkoneet ”kansaa
vastaan”. Irvokkainta tässä kaikessa on se, että ihmisiä
rangaistaan mielipiteiden takia ihmisoikeuksien nimissä. Sen, että
mielipiteitä punnitaan tuomioistuimissa, pitäisi jo itsessään
herättää huolta. Näin ei tietysti ole, vaan kiihottamislakeja
löytyy kaikista Euroopan Unionin maista.
Aamulehti siteeraa edelleen Utriaista:
”Hän huomauttaa, että kyse on myös
sivistyneestä käyttäytymisestä ja muiden ihmisten ihmisoikeuksien
ottamisesta huomioon. Jos käytös menee täysin yli, asiaa voidaan
joutua punnitsemaan rikosoikeuden näkökulmasta. ”
Sivistyneen käyttäytymisen rajat ovat
tilanteesta riippuvaisia ja tulkinnanvaraisia. Lukutaitoiselle
Halla-ahon kirjoituksen tarkoitus kyllä avautuu, mikäli sitä ei
tahallaan halua ymmärtää väärin. Faktoihin perustuvasta
mielipiteestä ei pitäisi rangaista missään olosuhteissa paitsi
totalitarismissa, jossa ideologia on tärkeämpi kuin totuus.
Tyypillisesti yhteisöt määrittävät itse sivistyneen käytöksen
rajat eikä siihen tarvita tuomioistuinta avuksi.
Lontoossa mielenosoituksessa on
todistettavasti kannettu kylttejä, joissa lukee: ”Behead
those who insult islam” eli katkaiskaa päät niiltä, jotka
loukkaavat islamia. Olisi mielenkiintoista tietää, miten
sivistyneenä Terttu Utriainen pitää kehotusta katkaista pää
islamia loukkaavilta, koska kauemmaksi sivistyksestä ja lähemmäksi
täydellistä barbariaa on vaikea päästä.
Suvaitsevaisessa ajattelussa se, että
joku kantaa moista kylttiä, ei kuitenkaan ole mikään ongelma.
Sellainen syntyy vasta, jos joku valkoihoinen islamofobi kertoo, että
kylttiä on kannettu ja että kyltin kantaja oli muslimi. Tällöin
valkoihoinen islamofobi syyllistyy vihapuheeseen, joka on ongelmana
paljon suurempi kuin mielenosoittajan kyltin sisältö.
Kunniakansalaiset
Somaliasta Suomeen muuttaneiden
työllisyydestä liikkuu erilaista tietoa. Tilastokeskuksen
sivuilta löytyy tietoa vuosien 1991 ja 2001 välisenä aikana
Suomeen muuttaneiden somaleiden työllisyydestä. Näiden tilastojen
mukaan 54 prosenttia tuona aikana muuttaneista somaleista on
työttömänä. Tilasto ei kerro myöhemmin tulleiden somalien
työllistymisestä, mutta voidaan olettaa, että työllisyysaste ei
heillä ainakaan ole parempi.
Tosiasioihin perustuen voidaan todeta,
että somalit elävät Suomessa enimmäkseen veronmaksajan rahoilla.
Suomesta löytyy varmasti ihmisiä, joiden mielestä somalit ovat
enimmäkseen veronmaksajan rahoilla loisivia sosiaalipummeja. He
hyödyntävät suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää ja ovat
täällä lähinnä anteliaan sosiaaliturvan takia.
Aivan yhtä hyvin perustein voidaan
sanoa, että Suomeen muuttavien somalien valmiudet sopeutua
suomalaiseen yhteiskuntaan ovat erittäin heikot. Usein jopa
lukutaito puuttuu muista valmiuksista puhumattakaan. Suomalaisen
sosiaaliturvan tarjoama elintaso ylittää merkittävästi vanhan
kotimaan tai pakolaisleirin vastaavan. Siksi sosiaaliturvan varassa
elämistä ei kannata ihmetellä eikä siitä pidä syyttää
somaleita itseään.
Sananlaskun mukaan ei se ole tyhmä,
joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Antelias sosiaaliturva sinänsä
muodostaa vetovoimatekijän. Lisäksi se passivoi niin
maahanmuuttajia kuin kantaväestöäkin. Miksi mennä töihin, jos
uuninpankolla makailu tuottaa saman taloudellisen lopputuloksen
vähemmällä vaivalla?
Myös maassa pitkään oleskelleet
somalit työllistyvät huonosti, joten on paikallaan kysyä,
kannattaako Suomeen tuoda somaleita elelemään sosiaaliturvalla ja
kuormittamaan ennestäänkin velkarahalla pyörivää julkista
taloutta.
Yksiselitteinen vastaus on tietysti,
että ei kannata. Tähän johtopäätökseen voidaan päätyä, kun
asioista keskustellaan vapaasti ja somalien sopeutumisongelmat
tunnustetaan. Koko lystin kustantavalla veronmaksajalla on oikeus
ihmetellä, mitä
somalit oikeastaan tekevät täällä, kuten Tanskan
Kansanpuoluetta edustava Søren Espersen tekee.
Somalien itsensä passiivisuutta voi
perustellusti arvostella, kuten Ayaan Hirsi Ali kirjoissaan tekee.
Hirsi Ali itse osaa arvostaa koulutusta, jonka hän on Hollannissa
saanut, ja mahdollisuuksia, joita tämä koulutus on hänelle suonut.
Suomen julkisessa keskustelussa aktiivisten somalien joukosta löytyy
valitettavan paljon niitä, jotka keskittyvät valittamiseen
rasismista eivätkä tunnusta, että syytä tukiriippuvuuteen ja
heikkoon työllistymiseen voisi joskus etsiä myös peiliin
katsomalla.
Suomen oikeuslaitos haluaa kuitenkin
kriminalisoida keskustelun ja suosii hyssyttelyä, jossa ainoa
sallittu selitys somalien heikolle sopeutumiselle ja
tukiriippuvuudelle on kantaväestön rasismi ja että ongelma ratkeaa
kasvattamalla ”kotouttamiseen” käytettävää rahamäärää. On
tärkeämpää rangaista niitä, jotka kertovat keisarin puuttuvista
vaatteista, kuin katsoa totuutta silmiin.
tiistaina, kesäkuuta 05, 2012
Lapsellista puhetta islam-kritiikistä
Olen jonkin aikaa miettinyt
kirjoittavani kirjoitussarjan, jossa käsittelisin syitä
islam-kritiikille. Sopivaa tilaisuutta ei ole toistaiseksi tullut.
Äskettäin törmäsin kirjoitukseen,
jossa väitetään, että islam-kriitikot ovat ääri-islamistien
sätkynukkeja ja elävät näiden kanssa symbiottisessa suhteessa.
Väite on todella lapsellinen ja alkujaan lähtöisin Husein
Muhammedilta. Tällä kertaa esittäjänä on kuitenkin vihreä
diplomi-insinööri Touko Apajalahti.
Käyn sitten aikanaan
kirjoitussarjassani läpi asiat, jotka ovat nykyiseen tilanteeseen
johtaneet. Lyhyesti voi sanoa, että ns. vastajihadismi on täysin
luonnollinen vastareaktio aggressiiviselle islamistiselle
politiikalle ja poliittisen islamin nousulle. Jos joku sanoo
haluavansa tuhota sinut ja sen mitä pidät arvokkaana, asiaan voi
suhtautua monella tavalla. Yksi vaihtoehto on olettaa, että sanoja
on tosissaan ja että hänen edustamallaan käsityksellä on
riittävästi kannatusta uhatakseen niitä asioita, joita pidät
arvokkaina ja puolustamisen arvoisena.
Islam-kritiikin motiivit
Apajalahti näkee islam-kritiikin
motiivit varsin kyynisesti:
”myös viestin välittäjä hyötyy
luodessaan islam-kammoista ilmapiiriä ja saadessaan tätä kautta
blogikommentteja, facebook-tykkääjiä, äänestäjiä ja lopulta
valtaa. Suhde ääri-islamistin ja islam-kriitikon välillä on siis
myös symbioottinen.”
Kaiken takana on siis halu tuoda
itseään esille ja pyrkiä valtaan. Ilkeästi voisi sanoa, että
kirjoittaja peilaa omia motiivejaan vastapuolelle. Hän kuvittelee,
että ne toiset haluavat samaa kuin hän itse.
Kirjoituksen kommenttiosastolla
Oula Lintula esittää yhden perinteiseen länsimaiseen
vapauskäsitykseen liittyvän motiivin islam-kritiikille. Tämä on
sinänsä ymmärrettävä ja oikeutettu peruste suhtautua
islamilaiseen lakiin ja islamilaiseen ideologiaan sisältyvään
ylivaltapyrkimykseen.
Yksi tunnetuimmista islam-kriitikoista,
hollantilainen poliitikko Geert Wildersin taas vastustaa
islamilaista ideologiaa, jota hänen mielestään ei tulisi
rinnastaa kristinuskoon tai juutalaisuuteen vaan muihin
totalitaristisiin ideologioihin kuten kommunismiin ja fasismiin.
Wilders erottaa ideologian ja ihmiset tunnustaen, että on olemassa
maltillisia muslimeja mutta ei maltillista islamia.
Jotakin toista taas inhottavat eräät
islamilaiseen kulttuuriin liittyvät vastenmieliset tavat kuten
kunniamurhat, naisten sukuelinten silpomiset ja brutaalit
rangaistukset, joita kaikkein eniten islamin vaikutuksen alla
olevissa yhteiskunnissa harjoitetaan.
Islam-kritiikin kritiikki
Islam-kriitikkoja arvostellaan eniten
siitä, että he näkevät islamin samalla tavalla kuin Osama bin
Laden ja unohtavat maltilliset muslimit kuten Zuhdi
Jasserin tai Suomessa Husein Muhammedin.
Useimmat islam-kriitikot ovat kuitenkin
tutustuneet Koraaniin ja islamin profeetta Muhammadin elämään. Ei
ole islam-kriitikoiden vika, että niistä muotoutuva kuva on
lähempänä Osama bin Ladenin tulkintaa kuin Zuhdi Jasserin. Jos
lisäksi mietitään kehitystä islamilaisissa maissa, maltillisuus
on siellä arabikevään innostuksen jälkeen laskussa ja sharia-laki
nousussa.
Touko Apajalahden kirjoituksessa
esitetään resepti oikealle islam-kritiikille:
”Todellista islam-kritiikkiä olisi
asettaa fundamentalistien asema muslimien keskuudessa
kyseenalaiseksi. Millä oikeudella he julistavat oman tulkintansa
oikeaksi? Tässä paras keino on tukea ja nostaa esiin maltillisen ja
sekulaarin islamin ääniä - muutos kun syntyy helpommin sisältä
päin kuin ulkoa annettuna. Heillä myös on usein youtuben
faanaatikkovideoista ja jenkkien kristillisiltä tv-kanavilta
hankittua tietoa parempi asiantuntemus kritiikin esittämiseen.”
Tämä lähestymistapa olisi ihan hyvä,
jos se ei olisi niin epärealistinen. Länsimaisella
islam-kriitikolla ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen, miten
kehitys muslimien keskuudessa etenee. Itse asiassa tukemalla
maltillisen ja sekulaarin islamin ääniä, näistä tehdään
”siionistien kätyreitä” ja lännen sätkynukkeja. Länsimaiden
kansalaiset ja hallitukset eivät pysty merkittävästi vaikuttamaan
islamilaisen maailman sisäiseen kehitykseen maltillisten eduksi.
Arabikevään jälkeinen islamismin nousu osoittaa tämän selkeästi
ja kertoo lännen vaikutusvallan vähäisyydestä.
Sen lisäksi monet ”maltillisen
islamin äänet”, joita lännessä on tuettu ovat jälkikäteen
osoittautuneet puhdasoppisen islamilaisiksi. Hyvänä esimerkkinä
voi mainita edesmenneen imaami Khodr Chehabin, joka suomalaismediassa
kertoi enemmän tai vähemmän suoraan haluavansa Suomen muslimeille
sharia-lakia. Kaikki islamin nimissä puhuvat eivät ole typeriä
vaan osaavat muotoilla sanottavansa siten, että se ei herätä
avointa vastustusta länsimaisessa kuulijassa.
Vielä opittavaa
Apajalahti myös törkeästi aliarvioi
ja mitätöi sen asiantuntemuksen, johon islamin arvostelu pohjautuu,
mikä ei ole mitenkään harvinaista. Samalla hän kuitenkin itse
osoittaa perehtymättömyytensä asiaan tai ei ainakaan osoita
minkäänlaista muuta perustetta arvostelulleen kuin tarpeen mollata
islam-kriitikkoja.
Koska maltilliset ovat heikoilla ja
länsimaiden vaikutusvalta liki olematonta, kannattaa mieluummin
keskittyä omien yhteiskuntien suojeluun islamin negatiiviselta
vaikutukselta kuin toivoa maltillisten tai sekulaarien muslimien
voittoa, jota ei välttämättä koskaan nähdä.
Touko Apajalahden ura
islam-kriitikkojen arvostelijana on vasta alussa. Hänen
kirjoituksensa kommenttiosastolla esiintyy kuitenkin Suomen johtava
vastajihadismin asiantuntija Jussi Jalonen, joka jälleen kerran
kiinnittää
huomiota kokonaisuuden kannalta vähämerkityksisiin yksityiskohtiin,
ja taitavasti mutta manipulatiivisesti kirjoittava Anis
Harran.
Jalosen seuraava sitaatti kertoo
mielestäni enemmän kirjoittajasta itsestään kuin arvostelun
kohteesta:
”Kyseessä on pseudonyymiä "Mikko
Mäkinen" käyttävän tärähtäneen pässinpään blogi. Siinä
kohtaa, kun kirjoittaja erikseen korostaa olevansa "realistinen
analyytikko", niin pitäisi kellojen soittaa että teksti on
täyttä paskaa.”
Jalosen tv:ssä esittämä ”analyysi”
vastajihadismista oli kyllä sitä itseään ja nauratti pitkään. Se, että hänen analyysinsa otetaan vakavasti ja niitä siteerataan jopa kirjoissa, ei taas naurata. Nyt hän on näköjään siirtynyt vihjailuista suoriin hyökkäyksiin. Jos
Apajalahti ottaa oppia kokeneemmista islam-kriitikkojen kriitikoista kuten Jalosesta,
hän pääsee vielä pitkälle, ehkä jopa telkkariin.