lauantaina, elokuuta 21, 2010

Luin ruotsalaisen lehden

Sanomalehtiä luetaan yhä enemmän ajanvietteenä. Niiden sisältämät uutiset ovat vanhentuneita siinä vaiheessa, kun lehden saa käsiinsä. Lehteä luetaan useimmiten huoltoasemilla, junassa, lentokentällä, lentokoneessa tai hotellissa ajan tappamiseksi. Ulkomailla suomalaisia sanomalehtiä on vaikea löytää, joten siellä matkailija joutuu tyytymään ruotsalaisiin tai englantilaisiin sanomalehtiin.

Kvällsposten on Expressen-sanomalehden Etelä-Ruotsissa ilmestyvä versio. Expressen kuuluu porvarileiriin toisin kuin avoimesti sosiaalidemokraatteja kannattava Aftonbladet. Toisaalta Ruotsiin suuntautuvan maahanmuuton suhteen mitään merkittävää eroa eri leirejä edustavien lehtien välillä ei ole, mikä näkyy selkeästi esimerkiksi Kvällspostenin sivuilta.

Tehdään Malmösta taas turvallinen

Ensimmäisellä aukeamalla Ruotsin kristillisdemokraattien toinen varapuheenjohtaja Jan Odell vaatii turvallisuuden palauttamista Ruotsin kolmanneksi suurimpaan kaupunkiin Malmöön. Odellin mukaan ihmisten kokema turvattomuus johtuu ensisijaisesti rikollisuudesta.

Odell esittää mielipidekirjoituksessaan joukon keinoja, joilla rikollisuutta saataisiin vähennettyä. Nuorten alle 15-vuotiaiden tekemiin rikoksiin tulee puuttua välittömästi, ja nuorille tulee tarjota nykyistä parempia koulutusmahdollisuuksia.

Odell kiittelee kaupungin keskustan kameravalvontaa mutta toteaa, että valvonta ei ole suinkaan ainoa ratkaisu rikollisuuteen. Hänen mukaansa rikoksista epäiltyjen kuvat pitäisi julkaista. Näin nykyistä suurempi osa rikoksista saataisiin selvitettyä. Lisäksi Odell pitää tärkeänä, että vaaralliset koirarodut kiellettäisiin samalla tavoin kuin naapurimaa Tanskassa. Vaarallisten rotujen koiria käytetään usein henkilökohtaisen turvallisuuden varmistamiseen, mutta omistajat eivät välttämättä piittaa koirien sivullisille aiheuttamasta vaarasta.

Loppulauseessaan Odell vaatii koulutusmahdollisuuksia ja työtä nuorille mutta samalla rajoja, joita pitää valvoa yhteiskunnan turvallisuuden varmistamiseksi.

Lehden lukijalle herää kirjoituksesta joukko kysymyksiä. Miksi rikollisuus on lisääntynyt Malmössa ja miksi ihmiset kokevat olonsa turvattomaksi? Odell vaatii rikoksista epäiltyjen kuvien julkaisemista, mutta hän varmasti myös tietää, miksi kuvia ei nykyisin julkaista. Ruotsalaisissa sanomalehdissä rikoksista epäiltyjen kuvat on pikselöity etenkin, jos epäilty kuuluu etniseen tai uskonnolliseen vähemmistöön. Entä jos kuvien julkaisu lisää muukalaisvastaisuutta? Tätä Odell ei suostu pohdiskelemaan.

Kansanpuolue kalastelee ruotsindemokraattien ääniä

Ruotsalaismediassa nousi kohu, kun Kansanpuoluetta edustavan ministeri Nyamko Sabunin avustaja Henrik Emilsson vertasi avoimesti islamia natsismiin. Tietysti minkä tahansa asian vertailu absoluuttista pahuutta edustavaan natsismiin herättää kohua ja internetissä syytöksiä natsikortin käytöstä.

Henrik Emilsson on virkamies, mutta hän on tässä roolissa osallistunut mm. maahanmuuttajien työllistämistä koskevien lakien valmisteluun. Poliittisen lausunnosta tekee se, että Emilsson on ollut 2000-luvun alussa mukana Kansanpuolueen toiminnassa.

Juuri siksi Maltillista Kokoomusta edustava oikeusministeri Beatrice Ask hyökkäsi Kansanpuoluetta vastaan ja väitti heidän kalastelevan Ruotsindemokraattien ääniä. Oikeusministeri Ask totesi Expressenille:

”Kun luin lausunnosta, en uskonut sen olevan totta. On selvää, että virkamielellä ei saa olla tuollaisia mielipiteitä.”

Askin mielipiteet maahanmuutosta ovat poliittisesti oikeaoppisia, kun hän kommentoi ruotsindemokraattien tavoitteita:

”Tiedämme, että he haluavat lopettaa maahanmuuton ja meidän mielestämme maahanmuutto tekee Ruotsista rikkaamman maan. Integraatiota on kuitenkin parannettava.”

Mitä Emilsson oikeasti sanoi? Kohun alettua Emilsson poisti blogiinsa kirjoittaman merkinnän, joka kuitenkin on edelleen luettavissa ruutukopiona. Emilsson kehuu kirjailija Lena Anderssonin Newsmill-sivustolle kirjoittamaa artikkelia ja toteaa loppulauseessaan:

”Islam on kuin kommunismi tai natsismi. Ei ole olemassa hyviä harjoittajia vaan vain hämmentyneitä tai pahoja.”

Tuon kyseisen lauseen Emilsson on poistanut omasta blogimerkinnästään, jonka konteksti jää luonnollisesti Kvällspostenin lukijoille hämäräksi. Emilsson kehuu kirjailija Anderssonin kirjoitusta, jossa tämä arvostelee ruotsalaisia intellektuelleja antautumisesta islamistien edessä ja käsittelee uskonnolisen fundamentalismin ja ilmaisuvapauden välistä konfliktia.

Kuitenkin Kvällspostenin kaltaiselta iltapäivälehdeltä ei voi odottaa asioiden analyyttista käsittelyä. Kvällsposten hakee myyviä otsikoita ja virkamiehen lausunnosta saa sellaisen. Islamin mahdollisesta totalitaristisesta luonteesta ei tietysti sovi keskustella lehden sivuilla kuten ei myöskään islamin negatiivisesta vaikutuksesta sananvapauteen. Iltapäivälehtien sivuilla moralismi ja tekopyhyys voittavat aina totuuden.

Koulutoverien kiristämä

Expressenin julkaisemassa artikkelisarjassa uudesta kovasta koulusta julkaistiin torstaina artikkeli koulutoverien kiristämästä nuorukaisesta Jesperistä. Ruotsalaisissa kouluissa kiristetään rahaa koulutovereilta menetelmillä, jotka ovat peräisin järjestäytyneen rikollisuuden toimintatavoista. Lehti tarjoa lukijoille karua faktaa. 140 000 ruotsalaista pelkää palata kesälomilta kouluun. Joka kymmenes koululainen joutuu väkivallan kohteeksi. Joka kahdettakymmenettä kiusataan.

Uutena ilmiönä ruotsalaisiin kouluihin on rantautunut kiristys, jota kutsutaan nimillä ”bötning” tai ”skattning”. Siinä ylempien luokkien oppilaat kiristävät nuoremmiltaan rahaa tai arvoesineitä uhkaamalla näitä väkivallalla.

Artikkelissa kerrotaan, kuinka 18-vuotias Jesper joutui kiristyksen kohteeksi. Jesper tutustui poikajoukkoon, joka aluksi kohteli häntä ystävällisesti. Myöhemmin joukkio vaati Jesperiltä tuhansia kruunuja rahaa. Jesperin mukaan:

”He sanoivat, että he leikkaavat kurkkuni auki, jos en maksa.”

Teosta ilmoitettiin poliisille, joka sai tekijät kiinni. Oikeudessa tekijät tuomittiin kiristyksen yrityksestä ja laittomasta uhkauksesta. Jesper kuitenkin joutuu piilottelemaan ja puhumaan Expressenille anonyymisti, koska pelkää edelleen kiristäjiä. Nuoret rikoksentekijät eivät Ruotsissa pääsääntöisesti joudu vankilaan.
Expressenin artikkelissa kuvatut tapahtumat kuulostavat kauheilta. Toki yläasteella tapahtui jo omana aikanakin kaikenlaista ja heikoimpia oppilaita kiusattiin. Tappouhkaukset olivat kuitenkin jotakin sellaista, jota katsottiin vain elokuvista.

Artikkeli ei myöskään kerro, miksi oppilaiden uhkailu on yleistynyt Ruotsin kouluissa ja keitä Jesperin uhkaajat olivat. Poliittisesti epäkorrektien blogien lukijat tietävät, että maahanmuuttajataustaiset nuoret saattavat joskus silloin tällöin kiristää kantaväestöön kuuluvilta kännyköitä, rahaa ja muita arvoesineitä. Sanomalehdissä ei kuitenkaan tällaista voi kirjoittaa vaan lukijan on itse laskettava yhteen yksi ynnä yksi.

Tavalliset rikoksen uhriksi joutuneet ihmiset tietävät, keitä rikoksen tekijät olivat. Lehdet kuitenkin tavallisesti pimittävät tiedon tekijöistä ja/tai pyrkivät esittämään heidät tavallisina ruotsalaisina nuorina. Sanomalehdissä ”vastuullinen” raportointi tarkoittaa sitä, että rikoksen tekijöiden tausta pimitetään, koska toisin toimiminen lisäisi muukalaisvastaisuutta. Siksi lehtiä lukemalla ei saa todellista kuvaa rikollisuudesta ja sen syistä kuten ei myöskään Ruotsiin suuntautuneen maahanmuuton todellisista vaikutuksista.

12 kommenttia:

  1. No ei ole hyvin asiat Ruotsissakaan. Kummallista miten etnisiä taustoja Pohjoismaissa salataan. Kuvaava esimerkki oli tämä kuuden lapsen hukkuminen Louisianassa tovi sitten. Kiinnitin huomiota tapaukseen, koska siinä kerrottiin perheen rentoutuneen joen varressa, vaikka vanhemmat eivät osanneet uida. AOL kertoo tapauksesta kera kuvien, joista ei voi olla ymmärtämättä, että kyseessä oli musta perhe, mutta MTV3 jättää uutisen kuvitta. Tämä nyt on pieni esimerkki, mutta kuvaava.

    VastaaPoista
  2. Oletteko nyt aivan varmoja siitä, että meidän suomalaisten kannattaa kovin paljon murehtia siitä, ettei Ruotsissa ole tapana tuoda rikollisten kansallista taustaa esille?

    VastaaPoista
  3. Olen. Suomalaisten yliedustus Ruotsin rikostilastoissa oli 1960-70-luvun juttu. Se ei ole relevantti juttu nykyaikana.

    Vaikka suomalaiset nykyäänkin tekisivät Ruotsissa esim. puolitoista kertaa niin paljon rikoksia per capita kuin ruotsalaiset, tämä ei ole mitään verrattuna Afrikasta ja Lähi-idästä tulleiden maahanmuuttajien MONIKYMMENKERTAISEEN yliedustukseen rikostilastoissa.

    VastaaPoista
  4. "Oletteko nyt aivan varmoja siitä, että meidän suomalaisten kannattaa kovin paljon murehtia siitä, ettei Ruotsissa ole tapana tuoda rikollisten kansallista taustaa esille?"

    En nyt lähde ruotimaan sitä, miten Ruotsi on samankaltainen yhteiskunta kuin Suomi ja miten Suomi on ottanut mallia Ruotsista.

    Kuvien pikselöinti sinänsä kertoo tarpeesta peitellä tosiasioita. Tämä on tyypillistä kaikille utopioille, jollainen Ruotsin monikulttuurinen yhteiskunta on ollut sen jälkeen, kun asiasta tehtiin poliittinen päätös vuonna 1975.

    VastaaPoista
  5. Oliko Ruotsin monikulttuuristumisen taustalla siis sinun käsityksesi mukaan jokin yksittäinen poliittinen päätös?

    VastaaPoista
  6. Exit Folkhemsverige - kapitel 3

    Vuonna 1975 Ruotsin hallitus päätti seuraavaa:

    Det första man utgick från var att migrationen mellan länderna skulle fortsätta. En stor del av invandrarna förväntades bosätta sig i Sverige för gott, samtidigt som de önskade bevara sin ursprungliga identitet. För dem som ville återvända skulle återanpassningen i hemlandet underlättas om de hade bevarat sitt modersmål och sitt kulturarv.

    • IU:s andra utgångspunkt var en av statsmakterna tidigare fastslagen princip att invandrarna skulle behandlas på ett likvärdigt sätt jämfört med majoritetsbefolkningen.

    • För det tredje var en ökad internationalisering av det svenska samhället ett övergripande mål i samhällsplaneringen.

    En kuitenkaan ylidramatisoisi tuota päätöstä tai sen merkitystä.

    VastaaPoista
  7. ”Islam on kuin kommunismi tai natsismi. Ei ole olemassa hyviä harjoittajia vaan vain hämmentyneitä tai pahoja.”

    Vaikka VH et tässä artikkelissa puhukaan etupäässä islamista, niin otanpa asian silti puheeksi, koska yllä oleva sitaattikin kirjoituksessasi oli esimerkkinä poliittisesta korrektittomuudesta.

    Kieltämättä Etelä-Ruotsin tilanne on hyvin huolestuttava, sitähän minäkin olen muilla palstoilla (esim. Näkökulma) painottanut maahanmuuttokritiikittömille. Mutta kysyn nyt sinulta VH ja muilta lukijoilta: ihan tarkkaan ottaen, voiko islamin ja maahanmuuttajien aiheuttamien ongelmien välillä todistaa tarkkaa yhteyttä? Eli:

    - Onko näyttöä siitä, että rikollistuneilla maahanmuuttajanuorilla on muuta yhteyttä islamiin kuin se, että se on heidän kotimaansa ja heidän perheensä uskonto?

    - Onko näyttöä siitä, että juuri islamilainen ajattelu on tehnyt heistä rikollisia, vai olisiko samanlainen työttömyydestä tms. johtuva turhautuminen ja joutuminen rikollisille poluille voinut tehdä esim. kristityistäkin rikollisia?

    - Ovatko nämä ”nuoret rikolliset” edes pääosin samoja nuoria, jotka noudattavat eräitä muslimimaiden kuvottavia perinteitä kuten sisartensa vahtimista ja häpeämurhia (=”kunniamurhia”)?

    - Onko näyttöä siitä, että samanlaisista taloudellisista olosuhteista olevista maista tulleet mutta muunuskontoiset ihmiset (kristinusko, luonnonuskonnot, buddhalaisuus jne.) olisivat kotoutuneet eurooppalaiseen uuteen kotimaahansa tehokkaammin?

    Kysyn tätä siksi, että yksi islam-krittikkiä vastaan suunnatuista yleisimmistä vastaväitteitä mamu-kritiikittömiltä on se, että ”eihän islamia voi syyttää integraation epäonnistumisesta, näillä nuorilla ei ole mitään tekemistä radikaalin islamin kanssa”. Niin paljon kuin minä haluaisinkin suosia kristinuskoa ja luonnonuskontoja islamin edellä, niin onko tähän islamin syyttämiseen kaikesta perusteita? Onko se sittenkin ehkä vain sattumaa, että köyhä Afrikan maa, jossa koulutustaso on alhainen ja jossa on jatkuva sisällissota ja josta tulee paljon pakolaisia juuri tännepäin, on uskonnoltaan islamilainen? Afrikassa tietääkseni myös esim. valtava Kongon DT on köyhä ja sekasortoinen jne, mutta se ei ole enemmistöltään islamilainen vaan kristitty (75 %).

    Ruotsissa ja monien muiden maiden mamu-pitoisissa lähiöissä on suuria rikollisongelmia, mutta johtuvatko ne oikeastaan islamista? Eivätkö ne saattaisi johtua pikemminkin siitä, että nuoria työttömiä miehiä on liikaa? (Jotka saattavat antaa huonoa esimerkkiä vielä koulussa oleville pikkuveljilleen, jotka sitten siellä kiristävät kavereitaan?)

    Onko täysin poissuljettua, että suurempi (maltillisen) islamin kunnioitus tekisi näistäkin nuorista miehistä kunnollisempia ihmisiä?

    VastaaPoista
  8. Koska Tundra Tabloidsin kirjoittaja Kenneth Sikorski sanoo saaneensa sinulta vinkin Frank Johanssonin Israel-kirjoituksesta, haluaisin sinun jollain tavalla kommentoivan Sikorskin aloittamaa ja Jerusalem Postin lietsomaa fleimivyöryä. Olet varmaan itsekin sitä mieltä, että useimmilla kommentoijilla on suhteellisuudentaju pahasti hukassa.

    Ks.
    http://uusiviesti.blogspot.com/2010/08/amnesty-ja-israel.html

    VastaaPoista
  9. Mutta Uusi Viesti –blogin kommentoijathan (jos siis tarkoitat samalla sivulla kirjoittaneita) ovat varsin oikeassa, kuten erityisesti tämä kommentti:

    Politiikassa ei pitäisi jaotella ihmisiä mustavalkoisesti hyviin ja pahoihin; ei pidä ajatella, että "hyvät" tahot (esim. Israel, USA, Halla-aho, Wilders) ovat aina oikeassa ja "pahat" (esim. muslimit, Venäjä, Johansson, Hämeen-Anttila) aina väärässä kaikissa asioissa. Valitettavasti sekä oikeistossa että vasemmistossa hyvin monilla on tällainen ajattelutapa. Oikeistolaiset kuvittelevat esim. Israelin tai USA:n olevan aina oikeassa ja vasemmistolaiset aina väärässä. Tällaisesta mustavalkoisesta "good guys vs. bad guys"-ajattelusta pitäisi päästä eroon. Kaikkia osapuolia pitäisi kohdella samalla objektiivisella mittapuulla.

    Ja todellakin: se, että Frank Johansson arvostelee Israelia jostain EI tarkoita sitä, että hän hyväksyisi kaikkien arabien tai muslimien toimet! Kaipa arabeja voi arvostella ihan omissa kirjoituksissa, ei Hamas- tai Hizbollah-kritiikin tarvitse sijaita samassa lauseessa tai edes samassa tekstissä?

    Tietenkin pitää toisaalta olla varovainen ennen kuin mitään nimittää nilkiksi, samoin järjestön puheenjohtajan/toiminnanjohtajan on pohdittava, kuinka paljon hän voi kirjoitella omissa nimissään. Myös niitä Hamasia ja Hizbollahia kritisoivia mielipiteitä olisi hyvä löytää, vaikka ne eivät sijaitsisi samassa kirjoituksessa.

    Kuitenkin se, että monet israelilaiset sotaveteraanit ovat samaa mieltä Johanssonin kanssa, nostaa hänen argumenttiensa vakavasti otettavuutta. Ovatko nämä juutalaisetkin muka ”antisemiittejä”? Typerääkin typerämpää on kutsua kaikkea Israel-kritiikkiä antisemitismiksi! Israel-kriittisyyttä se on eikä mitään muuta.

    VastaaPoista
  10. Sinivihreä sanoi...

    Mutta Uusi Viesti –blogin kommentoijathan (jos siis tarkoitat samalla sivulla kirjoittaneita) ovat varsin oikeassa

    Nähtävästi ymmärsit väärin, mitä minä tarkoitin sanoessani "useimmilla kommentoijilla on suhteellisuudentaju pahasti hukassa". Tarkoitin kommentoijilla Kenneth Sikorskia ja Jerusalem Postin yleisönosaston kirjoittelijoita.

    Tuo Uusi Viesti –blogihan on minun blogini ja siteeramasi kohta on siis minun tekstiäni. Olet siis samaa mieltä asiasta kuin minä.

    VastaaPoista
  11. Mainiota! Pyydän anteeksi väärinkäsitystäni. En tiennyt, mitä kommentteja tarkoitit.

    Vasarahammerilta ja muilta pyytäisin vastauksia tämän ketjun 1. viestiini...

    VastaaPoista
  12. "Vasarahammerilta ja muilta pyytäisin vastauksia tämän ketjun 1. viestiini.."

    Tekstisi on aika pitkä enkä ole lukenut sitä kuin vähän alusta. Vastaan, kun löytyy sopiva hetki.

    VastaaPoista

Toivon kohteliasta ja asiassa pysyvää kommentointia.