maanantaina, joulukuuta 21, 2009

Russia Today

Kremlillä on oma englanninkielinen uutiskanavansa Russia Today, joka näkyy Suomessakin satelliitin kautta ja on mukana ainakin Viasatin paketissa. Kanavan Youtube-sivulla kerrotaan, että Russia Today on (Venäjän) valtion rahoittama mutta harjoittaa itsenäistä valtioista ja yrityksistä riippumatonta toimituspolitiikkaa.

Wikipedian mukaan kanava on Venäjän valtion omistaman RIA Novosti -uutistoimiston rahoittama ja on toiminut vuodesta 2005. Kanavaa on haukuttu länsimediassa Neuvostoliiton propagandaosaston seuraajaksi, mutta oman kokemukseni perusteella sitä voidaan pitää lähinnä venäläismyönteisenä eikä tässä kanavan puolustajien mielestä ole mitään väärää.

Venäjän sananvapaus

Suomessa Venäjän sananvapaustilannetta moititaan paljon ja usein aiheesta. Esimerkiksi vähän aikaa sitten Ylen tv-dokumentissa kerrottiin Novaja Gazeta -nimisestä riippumattomasta sanomalehdestä, jonka toimittajista neljä, heistä tunnetuimpana Anna Politkovskaja, on murhattu.

Toisaalta Venäjän lehdistönvapautta ei millään voi verrata Neuvostoliiton vastaavaan. Esimerkiksi pääministeri Vladimir Putinia tai presidentti Dmitri Medvedeviä voi arvostella suhteellisen vapaasti tarvitsematta pelätä henkensä edestä. Sen sijaan Venäjän yhteiskunnasta löytyy tahoja, joiden arvostelu voi olla vaarallista. Uusnatsit murhasivat Novaja Gazetan toimittaja Stanislav Markelovin ainakin virallisen totuuden mukaan.

En itse erityisemmin seuraa venäläisiä tiedotusvälineitä, mutta Russia Todayta olen muutamaan otteeseen katsonut. Vaikka pintapuolisesti RT näyttää samanlaiselta uutiskanavalta kuin BBC World, CNN tai Al-Jazeeran englanninkielinen versio, erityisesti länsimaita koskevien uutisaiheiden valinta ja käsittelytapa ovat erilaisia.

Länsimaiden tiedotusvälineiden sokeat pisteet

Timo Vihavainen kirjoittaa kirjassaan Länsimaiden tuho seuraavaa:

”...Venäjä ja venäläinen kulttuuri ei voi koskaan olla meille länsimaisen vaihtoehto, olipa jälkimmäinen mitä hyvänsä. Sen sijaan se voi tarjota meille mahdollisuuden nähdä asioita toisella tavalla kuin vaikkapa amerikkalainen massakulttuuri kykenee tekemään.”

Vihavaista on kirjansa takia pilkattu rähmällään olijaksi, russofiiliksi ja ties miksi. Yllä oleva lause on kuitenkin sovellettavissa myös venäläisiin tiedotusvälineisiin ja esimerkiksi RT-televisiokanavaan. Voidaan perustellusti väittää, että kyseessä on puolueellinen, Kremliin kritiikittömästi suhtautuva kanava. Toisaalta RT:n uutisvalintoja seuraamalla voidaan nähdä länsimaisten tiedostusvälineiden sokeita pisteitä ja aiheita, joita lännen valtamediassa käsitellään yksipuolisesti ja asenteellisesti.

Esimerkiksi ilmastonmuutokseen ja ns. Climategateen liittyvässä uutisoinnissa RT antaa tilaa myös ns. skeptikoille. Björn Lomborg ja Lordi Monckton ovat saaneet runsaasti aikaa RT:n uutispätkissä, kun taas esimerkiksi Suomen tiedotusvälineet ovat pääsääntöisesti pysytelleet ns. ilmastokonsensuksen linjoilla.

Samalla tavalla brittiläinen BBC on jo ajat sitten hylännyt puolueettomuuden ilmastonmuutosta koskevassa uutisoinnissaan. Kuten monet muut länsimaiden valtamediat, BBC liittää ilmastonmuutoksen melko kevyin perustein erilaisiin poikkeuksellisiin luonnonilmiöihin (esimerkki), vaikka mitään todellista näyttöä ei olisikaan.

Myös Suomi on päässyt mukaan RT:n uutispätkiin. Äskettäin venäläinen uutiskanava käsitteli Suomeen kohdistuvaa maahanmuuttoa ja suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa. RT:n jutussa siteerattiin Jussi Halla-ahoa ja kerrottiin Suomen maahanmuuttopolitiikasta seuraavaa:

”Samaan aikaan kun muut Euroopan maat ovat kiristäneet turvapaikanhakijoiden maahanpääsyn ehtoja, Suomi tarjoaa heille erittäin hyvän sosiaaliturvapaketin. Mutta mielipidetutkimusten mukaan väestö on haluton hyväksymään uudet tulokkaat.”

Turvapaikanhakijoiden tulevaisuutta jutussa ei nähdä erityisen valoisana:

”Riippumatta siitä, hyväksytäänkö turvapaikkahakemus vai ei, tulijat todennäköisesti joutuvat elämään suhteellisessa köyhyydessä ja kohtaamaan maan, joka on nähnyt massamaahanmuuton todelliset kasvot ja joka on kääntymässä sitä vastaan.”

Poliittisen korrektiuden pelisäännöt sisäistäneissä suomalaismedioissa asiaa tuskin olisi sanottu yhtä suoraan, vaan sanoma olisi kuorrutettu rasisminvastaiseen jargoniin. Ongelmista olisi luultavasti syytetty suomalaisia ja samaan aikaan jutussa olisi päivitelty kotouttamiseen käytettyjen rahojen riittämättömyyttä.

Minun tarkoituksenani ei ole kehua Russia Today -kanavan erinomaisuutta vaan sitä, että monipuolista näkökulmaa ei löydy poliittisen korrektiuden, moralismin ja ideologisen yksisilmäisyyden vaivaamista länsimaisista valtamedioista. Jos haluaa kuulla selkeää uutisointia esimerkisi Ruotsissa tapahtuvista kunniamurhista, sitä löytää todennäköisemmin Russia Today -uutiskanavalta kuin suomalaisista tai ruotsalaisista tiedotusvälineistä.

3 kommenttia:

Tarhavahti kirjoitti...

Niinpä niin, selvästi kannatta seurata useita medioita saadakseen raakatietoa, joka pitää vielä mielessään käsitellä "ristiinlaskennalla". Huonoa tuossa on vain se, ettei loppujen lopuksi oikein tiedä, mikä on totta ja mikä on tarua. Melkein samaan näyttää pääsevän mietiskelemällä omassa "tutkijankammiossaan" ja käyttäen kovaa itsekuria.

octavius1 kirjoitti...

Aiheesta sivuun, mutta ehkä sitä sivuten, Stalinin synttäreiden 130-vuotispäivänä ilmoitettiin suurena ilonaiheena, että 2/3 venäläisistä suhtautuu häneen positiivisesti.

Hardcore-lätkäfanikaverini taas kertoo, että Suomessakin asuvien venäläisten nationalismi alkaa olla jo jossain määrin pelottavaa.

Nationalistinen suurvalta murisee yhä kumeammin.

Vasarahammer kirjoitti...

Valtaosa venäläisistä ei halua Stalinin kaltaista johtajaa. Riittävän monelta löytyy suvusta leirikokemusta.

Russian communists celebrate Stalin's birthday

Stalinin innokkaimmat fanit alkavat tosin olla seniori-ikäisiä.

Venäläinen nationalismi on tietysti pelottavaa.

Vielä pelottavampaa on minusta se, miten Venäjä tulkitsee länsimaissa rehottavan hulluuden.